Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna

Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza instrumentalna I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 60 2,90,50zaliczenie
wykładyW4 15 2,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z dziedziny chemii, w tym organicznej i fizycznej
W-2ukończony kurs matematyki oraz statystycznej obróbki wyników doświadczalnych
W-3umiejętność sporządzania roztworów, przeliczania stężeń oraz innych obliczeń chemicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie metod analizy instrumentalnej, powszechnie stosowanych w laboratoriach analitycznych oraz zrozumienie istoty zjawisk przez nie wykorzystywanych, ze szczególnym uwzględnieniem metod spaktralnych (spektroskopowych i spektrometrycznych) i chromatograficznych.
C-2Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejętność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania próbki (reprezentatynego proszku, gazu lub roztworu badanego) poprzez pomiar na właściie dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretację i wyciągnięcie wniosków.
C-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniej techniki badawczej do określonego celu.
C-4Nabycie umiejętności współdziałania i pracy w grupie oraz przyjmowania w niej różnych ról.
C-5Zdobycie świadomości zagrożeń i wpływu działaności człowieka na środowisko oraz konieczności zrównoważonego rozwoju, do którego niezbędne są narzędzia analityczne omawiane w trakcie zajęć.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie absorpcyjnej metody spektrofotometrycznej UV-VIS w badaniu oddziaływań międzycząsteczkowych w roztworach oraz jej zastosowanie w analizie ilościowej, zależność struktury widma od budowy cząsteczki20
T-L-2Zastosowanie techniki HNMR do określania struktury związków organicznych17
T-L-3Zastosowanie metod chromatograficznych do oznaczeń ilościowych i jakościowych mieszanin15
T-L-4Badanie zawartości metali z zastosowaniem różnych technik spektroskopii atomowej, tj. absorpcyjnej spektroskopii atomowej, fluorescencji rentgenowskiej, atomowej spektrometrii emisyjnej z wzbudzaniem plazmowym (ICP-AES), sporządzanie roztworów rozcieńczonych na poziomie ppm.8
60
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące procesu analitycznego, rodzaju metod analitycznych z uwzględnieniem metod analizy instrumentalnej1
T-W-2Podstawowe pojęcia związane ze światłem, opis dualistycznego charakteru światła oraz rodzaje jego doddziaływań z materią (absorpcja, rozproszenie, odbicie, emisja)2
T-W-3Podstawy teoretyczne opisujące zjawiska , jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektralnych, tj. spektrofotometrii UV-VIS, NMR (magnetycznego rezonansu jądrowego), AAS (atomowej spektromertii absorpcyjnej), AES (atomowej spektroskopii emisyjnej), fotometrii płomieniowej), XRF (fluorescencji rentgenowskiej) i innych.12
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, w tym opracowanie wyników badań60
A-L-2przygotowanie sie do wejsciówki12
A-L-3czytanie wskazanej literatury10
A-L-4konsultacje z prowadzącym zajęcia5
87
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie sie do kolokwium18
A-W-4konsultacje z prowadzącym zajęcia10
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połaczony z prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: laboratorium - wejsciówka z ocena czastkowa
S-2Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z ocena koncowa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C10_W01
Ma wiedze na temat klasyfikacji metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzglednieniem metod spektroskopowych i chromatograficznych. Zna podstawowe pojeia zwiazanych ze swiatłem oraz posiada wiedze o rodzajach jego oddziaływan z materia (absorpcja, emisja, odbicie). Zapoznaje sie z podstawami teoretycznymi opisujacymi zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z róznych zakresów widmowych oraz ich zastosowaniem w poszczególnych metodach, tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, magnetycznego rezonansu jadrowego (NMR), atomowej spektroskopii absorpcyjnej (AAS), atomowej spektroskopii emisyjnej (AES), fotometrii płomieniowej, fluorescencji rentgenowskiej (XRF) i innych - metod umozliwiajacych okreslenie składu próbki lub/i dajacych informacje na temat budowy i własciwosci materii. Poznaje zjawiska, idee i pojecia dotyczace metod chromatograficznych, sposobów rozdzielania składników mieszaniny jednorodnej. Nabywa wiedze na temat etapów procesu analitycznego umozliwiajacego okreslenie składu analitu
KCh_1A_W05, KCh_1A_W04C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1, S-2
KCh_1A_C10_W02
Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagające procesy technologiczno-inżynieryjne
KCh_1A_W05, KCh_1A_W03C-2T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C10_U01
Ma umiejetnosc wyboru, odpowiedniej do danego celu metody analizy instrumentalnej oraz zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu analitycznego od sporzadzania roztworow, poprzez kalibracje i pomiar odpowiednim urzadzenie pomiarowym, obróbke i interpretacje uzyskanych wyników po wyciagniecie wniosków. Potrafi zastosowac te metod w analizie jakosciowej, ilosciowej oraz do badania budowy i własciwosci materii (atom, czasteczka, jon).
KCh_1A_U04C-3T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C10_K01
Potrafi zidentyfikowac zagrozenia cywilizacyjne, ma swiadomosc wpływu człowieka na srodowiska, czuje potrzebe zrównowazonego rozwoju
KCh_1A_K04, KCh_1A_K05C-5T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
KCh_1A_C10_K02
Cwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtuja umiejetnosc współdziałania i pracy w grupie
KCh_1A_K02, KCh_1A_K06C-5T-W-1, T-L-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C10_W01
Ma wiedze na temat klasyfikacji metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzglednieniem metod spektroskopowych i chromatograficznych. Zna podstawowe pojeia zwiazanych ze swiatłem oraz posiada wiedze o rodzajach jego oddziaływan z materia (absorpcja, emisja, odbicie). Zapoznaje sie z podstawami teoretycznymi opisujacymi zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z róznych zakresów widmowych oraz ich zastosowaniem w poszczególnych metodach, tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, magnetycznego rezonansu jadrowego (NMR), atomowej spektroskopii absorpcyjnej (AAS), atomowej spektroskopii emisyjnej (AES), fotometrii płomieniowej, fluorescencji rentgenowskiej (XRF) i innych - metod umozliwiajacych okreslenie składu próbki lub/i dajacych informacje na temat budowy i własciwosci materii. Poznaje zjawiska, idee i pojecia dotyczace metod chromatograficznych, sposobów rozdzielania składników mieszaniny jednorodnej. Nabywa wiedze na temat etapów procesu analitycznego umozliwiajacego okreslenie składu analitu
2,0
3,0Student wie jak wykorzystac zaledwie kilka metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_C10_W02
Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagające procesy technologiczno-inżynieryjne
2,0
3,0Student wie jak wykorzystac zaledwie kilka metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C10_U01
Ma umiejetnosc wyboru, odpowiedniej do danego celu metody analizy instrumentalnej oraz zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu analitycznego od sporzadzania roztworow, poprzez kalibracje i pomiar odpowiednim urzadzenie pomiarowym, obróbke i interpretacje uzyskanych wyników po wyciagniecie wniosków. Potrafi zastosowac te metod w analizie jakosciowej, ilosciowej oraz do badania budowy i własciwosci materii (atom, czasteczka, jon).
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C10_K01
Potrafi zidentyfikowac zagrozenia cywilizacyjne, ma swiadomosc wpływu człowieka na srodowiska, czuje potrzebe zrównowazonego rozwoju
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_C10_K02
Cwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtuja umiejetnosc współdziałania i pracy w grupie
2,0
3,0Student potrafi wspódziałać i pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wojciech Zielinski, Andrzej Rajca, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji zwiazków organicznych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
  2. Joanna Sadlej, Spektroskopia molekularna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
  3. Andrzej Cyganski, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
  4. Walery Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2011
  5. Zygfryd Witkiewicz, Podstawy Chromatografii, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
  6. Edmund Szyszko, Instrumentalne Metody Analityczne, PZWL, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Jan Najbar, Andrzej Turek, Fotochemia i spektroskopia optyczna. Cwiczenia laboratoryjne, PWN, Warszawa
  2. Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław
  3. Peter William Atkins, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie absorpcyjnej metody spektrofotometrycznej UV-VIS w badaniu oddziaływań międzycząsteczkowych w roztworach oraz jej zastosowanie w analizie ilościowej, zależność struktury widma od budowy cząsteczki20
T-L-2Zastosowanie techniki HNMR do określania struktury związków organicznych17
T-L-3Zastosowanie metod chromatograficznych do oznaczeń ilościowych i jakościowych mieszanin15
T-L-4Badanie zawartości metali z zastosowaniem różnych technik spektroskopii atomowej, tj. absorpcyjnej spektroskopii atomowej, fluorescencji rentgenowskiej, atomowej spektrometrii emisyjnej z wzbudzaniem plazmowym (ICP-AES), sporządzanie roztworów rozcieńczonych na poziomie ppm.8
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące procesu analitycznego, rodzaju metod analitycznych z uwzględnieniem metod analizy instrumentalnej1
T-W-2Podstawowe pojęcia związane ze światłem, opis dualistycznego charakteru światła oraz rodzaje jego doddziaływań z materią (absorpcja, rozproszenie, odbicie, emisja)2
T-W-3Podstawy teoretyczne opisujące zjawiska , jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektralnych, tj. spektrofotometrii UV-VIS, NMR (magnetycznego rezonansu jądrowego), AAS (atomowej spektromertii absorpcyjnej), AES (atomowej spektroskopii emisyjnej), fotometrii płomieniowej), XRF (fluorescencji rentgenowskiej) i innych.12
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, w tym opracowanie wyników badań60
A-L-2przygotowanie sie do wejsciówki12
A-L-3czytanie wskazanej literatury10
A-L-4konsultacje z prowadzącym zajęcia5
87
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie sie do kolokwium18
A-W-4konsultacje z prowadzącym zajęcia10
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C10_W01Ma wiedze na temat klasyfikacji metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzglednieniem metod spektroskopowych i chromatograficznych. Zna podstawowe pojeia zwiazanych ze swiatłem oraz posiada wiedze o rodzajach jego oddziaływan z materia (absorpcja, emisja, odbicie). Zapoznaje sie z podstawami teoretycznymi opisujacymi zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z róznych zakresów widmowych oraz ich zastosowaniem w poszczególnych metodach, tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, magnetycznego rezonansu jadrowego (NMR), atomowej spektroskopii absorpcyjnej (AAS), atomowej spektroskopii emisyjnej (AES), fotometrii płomieniowej, fluorescencji rentgenowskiej (XRF) i innych - metod umozliwiajacych okreslenie składu próbki lub/i dajacych informacje na temat budowy i własciwosci materii. Poznaje zjawiska, idee i pojecia dotyczace metod chromatograficznych, sposobów rozdzielania składników mieszaniny jednorodnej. Nabywa wiedze na temat etapów procesu analitycznego umozliwiajacego okreslenie składu analitu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W05zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej stosowanej w laboratorium chemicznym
KCh_1A_W04zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania; zna podstawy programowania oraz inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejętność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania próbki (reprezentatynego proszku, gazu lub roztworu badanego) poprzez pomiar na właściie dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretację i wyciągnięcie wniosków.
C-1Celem jest poznanie metod analizy instrumentalnej, powszechnie stosowanych w laboratoriach analitycznych oraz zrozumienie istoty zjawisk przez nie wykorzystywanych, ze szczególnym uwzględnieniem metod spaktralnych (spektroskopowych i spektrometrycznych) i chromatograficznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczące procesu analitycznego, rodzaju metod analitycznych z uwzględnieniem metod analizy instrumentalnej
T-W-3Podstawy teoretyczne opisujące zjawiska , jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektralnych, tj. spektrofotometrii UV-VIS, NMR (magnetycznego rezonansu jądrowego), AAS (atomowej spektromertii absorpcyjnej), AES (atomowej spektroskopii emisyjnej), fotometrii płomieniowej), XRF (fluorescencji rentgenowskiej) i innych.
T-W-2Podstawowe pojęcia związane ze światłem, opis dualistycznego charakteru światła oraz rodzaje jego doddziaływań z materią (absorpcja, rozproszenie, odbicie, emisja)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejsciówka z ocena czastkowa
S-2Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z ocena koncowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wie jak wykorzystac zaledwie kilka metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C10_W02Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagające procesy technologiczno-inżynieryjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W05zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej stosowanej w laboratorium chemicznym
KCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejętność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania próbki (reprezentatynego proszku, gazu lub roztworu badanego) poprzez pomiar na właściie dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretację i wyciągnięcie wniosków.
Treści programoweT-L-4Badanie zawartości metali z zastosowaniem różnych technik spektroskopii atomowej, tj. absorpcyjnej spektroskopii atomowej, fluorescencji rentgenowskiej, atomowej spektrometrii emisyjnej z wzbudzaniem plazmowym (ICP-AES), sporządzanie roztworów rozcieńczonych na poziomie ppm.
T-L-2Zastosowanie techniki HNMR do określania struktury związków organicznych
T-L-3Zastosowanie metod chromatograficznych do oznaczeń ilościowych i jakościowych mieszanin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejsciówka z ocena czastkowa
S-2Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z ocena koncowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wie jak wykorzystac zaledwie kilka metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C10_U01Ma umiejetnosc wyboru, odpowiedniej do danego celu metody analizy instrumentalnej oraz zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu analitycznego od sporzadzania roztworow, poprzez kalibracje i pomiar odpowiednim urzadzenie pomiarowym, obróbke i interpretacje uzyskanych wyników po wyciagniecie wniosków. Potrafi zastosowac te metod w analizie jakosciowej, ilosciowej oraz do badania budowy i własciwosci materii (atom, czasteczka, jon).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U04potrafi wykorzystać metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych; posiada umiejętność stosowania podstawowych pakietów oprogramowania oraz wybranych języków programowania
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniej techniki badawczej do określonego celu.
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie absorpcyjnej metody spektrofotometrycznej UV-VIS w badaniu oddziaływań międzycząsteczkowych w roztworach oraz jej zastosowanie w analizie ilościowej, zależność struktury widma od budowy cząsteczki
T-L-4Badanie zawartości metali z zastosowaniem różnych technik spektroskopii atomowej, tj. absorpcyjnej spektroskopii atomowej, fluorescencji rentgenowskiej, atomowej spektrometrii emisyjnej z wzbudzaniem plazmowym (ICP-AES), sporządzanie roztworów rozcieńczonych na poziomie ppm.
T-L-2Zastosowanie techniki HNMR do określania struktury związków organicznych
T-L-3Zastosowanie metod chromatograficznych do oznaczeń ilościowych i jakościowych mieszanin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejsciówka z ocena czastkowa
S-2Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z ocena koncowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C10_K01Potrafi zidentyfikowac zagrozenia cywilizacyjne, ma swiadomosc wpływu człowieka na srodowiska, czuje potrzebe zrównowazonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K04mając świadomość wpływu swoich działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
KCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-5Zdobycie świadomości zagrożeń i wpływu działaności człowieka na środowisko oraz konieczności zrównoważonego rozwoju, do którego niezbędne są narzędzia analityczne omawiane w trakcie zajęć.
Treści programoweT-W-3Podstawy teoretyczne opisujące zjawiska , jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektralnych, tj. spektrofotometrii UV-VIS, NMR (magnetycznego rezonansu jądrowego), AAS (atomowej spektromertii absorpcyjnej), AES (atomowej spektroskopii emisyjnej), fotometrii płomieniowej), XRF (fluorescencji rentgenowskiej) i innych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejsciówka z ocena czastkowa
S-2Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z ocena koncowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C10_K02Cwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtuja umiejetnosc współdziałania i pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K02potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role
KCh_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Zdobycie świadomości zagrożeń i wpływu działaności człowieka na środowisko oraz konieczności zrównoważonego rozwoju, do którego niezbędne są narzędzia analityczne omawiane w trakcie zajęć.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczące procesu analitycznego, rodzaju metod analitycznych z uwzględnieniem metod analizy instrumentalnej
T-L-1Wykorzystanie absorpcyjnej metody spektrofotometrycznej UV-VIS w badaniu oddziaływań międzycząsteczkowych w roztworach oraz jej zastosowanie w analizie ilościowej, zależność struktury widma od budowy cząsteczki
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejsciówka z ocena czastkowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wspódziałać i pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0