Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Mechanika konstrukcji urządzeń transportowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika konstrukcji urządzeń transportowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Rzeczycki <Arkadiusz.Rzeczycki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza umiejętności z matematyki (w tym rachunku wektorowego i różniczkowego) oraz z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejetności analizy wytrzymałości urządzeń transportowych.
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy dynamiki urządzeń transportowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza wytrzymałości prętów rozciąganych i ściskanych.1
T-A-2Analiza wytrzymałości plaskich i przestrzennych układów kratowych.3
T-A-3Analiza wytrzymałości ram plaskich i przestrzennych.3
T-A-4Analiza wytrzymałościowa uproszczonych modeli urządzeń transportowych.4
T-A-5Analiza dynamiczna uproszczonych modeli urządzeń transportowych.3
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do metod numerycznych wytrzymałościowej analizy konstrukcji.1
T-W-2Podstawy metody elementów skończonych: macierz sztywności, transformacja, agregacja macierzy sztywności elementów, rozwiązanie układu równań liniowych. Warunki brzegowe, wektor obciążeń, wyznaczanie naprężeń.3
T-W-3Zasada minimum całkowitej energii mechanicznej, pojęcie funkcji kształtu, macierz odkształcenie-przemieszczenie, wyprowadzenie równań MES, ekwiwalentne obciążenia węzłowe.3
T-W-4Rodzaje elementów skończonych: prętowy, belkowy, płaskiego stanu naprężenia, przestrzenne - funkcje kształtu i macierze odkształcenie-przemieszczenie dla poszczególnych typów elementów.2
T-W-5Analiza stateczności MES: macierz geometryczna.1
T-W-6Dynamika układów ciągłych: pręty, belki, płyty - drgania własne, drgania wymuszone siłą okresową.2
T-W-7Analiza dynamiczna MES: macierz mas, macierz tłumienia, drgania własne, dragnia wymuszone siłą okresową.2
T-W-8Podstawy wytrzymałości zmęczeniowej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonywanie zadań domowych6
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie problemów przy wykorzystaniu programu komputerowego MES

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z przerobionego materiału (ćwiczenia)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_C04_W01
Student posiada poszerzoną wiedzę z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych
TR_2A_W02C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_C04_U01
Student potrafi dokonać doboru właściwej metody i rozwiązać zadania inżynierskie z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych
TR_2A_U10, TR_2A_U16C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_C04_W01
Student posiada poszerzoną wiedzę z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań. potrafi rozwiązywać zadania niestandardowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_C04_U01
Student potrafi dokonać doboru właściwej metody i rozwiązać zadania inżynierskie z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu jedynie typowych zadań
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych. Potrafi bezbłędnie wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań; ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych. Potrafi rozwiązywać zadania niestandardowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza omówiony zakres materiału

Literatura podstawowa

  1. Gustaw Rakowski, Zbigniew Kacprzyk, Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  2. Grzegorz Gasiak, Metody numeryczne w mechanice -- Cz. 1, Metoda elementów skończonych, Politechnika Opolska, Opole, 1997
  3. Tomasz Łodygowski, Witold Kąkol, Metoda elementów skończonych w wybranych zagadnieniach mechaniki konstrukcji inżynierskich, Politechnika Poznańska, Poznań, 1994

Literatura dodatkowa

  1. współaut. Marian Dacko [et al.]., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Arkady, Warszawa, 1994
  2. Eugeniusz Rusiński, Metoda elementów skończonych : system COSMOS, Wydaw. Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1994
  3. Lilianna Sadecka, Metoda różnic skończonych i metoda elementów skończonych w zagadnieniach mechaniki konstrukcji i podłoża, Oficyna Wydawnicza. Politechnika Opolska, Opole, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza wytrzymałości prętów rozciąganych i ściskanych.1
T-A-2Analiza wytrzymałości plaskich i przestrzennych układów kratowych.3
T-A-3Analiza wytrzymałości ram plaskich i przestrzennych.3
T-A-4Analiza wytrzymałościowa uproszczonych modeli urządzeń transportowych.4
T-A-5Analiza dynamiczna uproszczonych modeli urządzeń transportowych.3
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do metod numerycznych wytrzymałościowej analizy konstrukcji.1
T-W-2Podstawy metody elementów skończonych: macierz sztywności, transformacja, agregacja macierzy sztywności elementów, rozwiązanie układu równań liniowych. Warunki brzegowe, wektor obciążeń, wyznaczanie naprężeń.3
T-W-3Zasada minimum całkowitej energii mechanicznej, pojęcie funkcji kształtu, macierz odkształcenie-przemieszczenie, wyprowadzenie równań MES, ekwiwalentne obciążenia węzłowe.3
T-W-4Rodzaje elementów skończonych: prętowy, belkowy, płaskiego stanu naprężenia, przestrzenne - funkcje kształtu i macierze odkształcenie-przemieszczenie dla poszczególnych typów elementów.2
T-W-5Analiza stateczności MES: macierz geometryczna.1
T-W-6Dynamika układów ciągłych: pręty, belki, płyty - drgania własne, drgania wymuszone siłą okresową.2
T-W-7Analiza dynamiczna MES: macierz mas, macierz tłumienia, drgania własne, dragnia wymuszone siłą okresową.2
T-W-8Podstawy wytrzymałości zmęczeniowej.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonywanie zadań domowych6
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_C04_W01Student posiada poszerzoną wiedzę z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą mechanikę stosowaną, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań oraz rozumienia zjawisk i procesów z obszaru transportu
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetności analizy wytrzymałości urządzeń transportowych.
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy dynamiki urządzeń transportowych.
Treści programoweT-A-3Analiza wytrzymałości ram plaskich i przestrzennych.
T-A-4Analiza wytrzymałościowa uproszczonych modeli urządzeń transportowych.
T-A-2Analiza wytrzymałości plaskich i przestrzennych układów kratowych.
T-A-1Analiza wytrzymałości prętów rozciąganych i ściskanych.
T-A-5Analiza dynamiczna uproszczonych modeli urządzeń transportowych.
T-W-1Wprowadzenie do metod numerycznych wytrzymałościowej analizy konstrukcji.
T-W-2Podstawy metody elementów skończonych: macierz sztywności, transformacja, agregacja macierzy sztywności elementów, rozwiązanie układu równań liniowych. Warunki brzegowe, wektor obciążeń, wyznaczanie naprężeń.
T-W-4Rodzaje elementów skończonych: prętowy, belkowy, płaskiego stanu naprężenia, przestrzenne - funkcje kształtu i macierze odkształcenie-przemieszczenie dla poszczególnych typów elementów.
T-W-5Analiza stateczności MES: macierz geometryczna.
T-W-6Dynamika układów ciągłych: pręty, belki, płyty - drgania własne, drgania wymuszone siłą okresową.
T-W-8Podstawy wytrzymałości zmęczeniowej.
T-W-3Zasada minimum całkowitej energii mechanicznej, pojęcie funkcji kształtu, macierz odkształcenie-przemieszczenie, wyprowadzenie równań MES, ekwiwalentne obciążenia węzłowe.
T-W-7Analiza dynamiczna MES: macierz mas, macierz tłumienia, drgania własne, dragnia wymuszone siłą okresową.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań. potrafi rozwiązywać zadania niestandardowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_C04_U01Student potrafi dokonać doboru właściwej metody i rozwiązać zadania inżynierskie z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia dostrzegając ich ograniczenia
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetności analizy wytrzymałości urządzeń transportowych.
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy dynamiki urządzeń transportowych.
Treści programoweT-A-3Analiza wytrzymałości ram plaskich i przestrzennych.
T-A-4Analiza wytrzymałościowa uproszczonych modeli urządzeń transportowych.
T-A-2Analiza wytrzymałości plaskich i przestrzennych układów kratowych.
T-A-1Analiza wytrzymałości prętów rozciąganych i ściskanych.
T-A-5Analiza dynamiczna uproszczonych modeli urządzeń transportowych.
T-W-1Wprowadzenie do metod numerycznych wytrzymałościowej analizy konstrukcji.
T-W-2Podstawy metody elementów skończonych: macierz sztywności, transformacja, agregacja macierzy sztywności elementów, rozwiązanie układu równań liniowych. Warunki brzegowe, wektor obciążeń, wyznaczanie naprężeń.
T-W-4Rodzaje elementów skończonych: prętowy, belkowy, płaskiego stanu naprężenia, przestrzenne - funkcje kształtu i macierze odkształcenie-przemieszczenie dla poszczególnych typów elementów.
T-W-5Analiza stateczności MES: macierz geometryczna.
T-W-6Dynamika układów ciągłych: pręty, belki, płyty - drgania własne, drgania wymuszone siłą okresową.
T-W-8Podstawy wytrzymałości zmęczeniowej.
T-W-3Zasada minimum całkowitej energii mechanicznej, pojęcie funkcji kształtu, macierz odkształcenie-przemieszczenie, wyprowadzenie równań MES, ekwiwalentne obciążenia węzłowe.
T-W-7Analiza dynamiczna MES: macierz mas, macierz tłumienia, drgania własne, dragnia wymuszone siłą okresową.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie problemów przy wykorzystaniu programu komputerowego MES
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z przerobionego materiału (ćwiczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu jedynie typowych zadań
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych. Potrafi bezbłędnie wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań; ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z mechaniki stosowanej w zakresie analizy wytrzymałości i dynamiki urządzeń transportowych. Potrafi rozwiązywać zadania niestandardowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza omówiony zakres materiału