Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Spedycja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Spedycja
Specjalność Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień związanych z organizowaniem i zarządzaniem w transporcie, ekonomiki transportu, infrastruktury transportu i środków transportu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdolność organizowania przewozu ładunków w relacjach krajowych i zagranicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja przewozów ładunków ponadgabarytiowych i innych wymagających wykorzystania specjalnych środków transportu4
T-A-2Wypełnianie podstawowych dokumentów spedycyjnych5
T-A-3Obliczanie kosztów transportu z uwzględnieniem podmiotów biorących udział w procesie transportowym5
T-A-4Zaliczenie ćwiczen1
15
wykłady
T-W-1Istota spedycji, rola spedytora międzynarodowego w gospodarce.2
T-W-2Procedury w celu spełnienia wymogów wynikających z przepisów o transporcie żywych zwierząt, procedury w celu spełnienia wymogów zawartych w międzynarodowej umowie ATP, które wynikają z przepisów dotyczących przewozu artykułów żywnościowych łatwo psujących się.2
T-W-3Obsługa transportowo-spedycyjna polskiego handlu zagranicznego, układ sieci drogowej w państwach UE2
T-W-4Cywilno-prawna pozycja spedytora (OPWS)2
T-W-5Zlecenia spedycyjne i prawna odpowiedzialność z tego tytułu1
T-W-6Nowoczesne sposoby przewozu ładunków w handlu światowym2
T-W-7Zagadnienia celne, formalności graniczne, rola i zakres dokumentów T i karnetów TIR oraz obowiązki i odpowiedzialność jakie wynikają z posługiwania się nimi2
T-W-8Obsługa towarów niebezpiecznych i odpadów, w szczególności tych, które wynikają z dyrektywy 2008/68/WE(1); Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U.L260 z 30.9.2008, s.13).(1), rozporządzenia (WE) nr 1013/2006(2);2
T-W-9Przepisy dotyczące fakturowania usług w zakresie drogowego transportu rzeczy i osób; gestia transportowa, reguły handlowe Incoterms 2000 i 2010 oraz ich zastosowanie;1
T-W-10Dokumentacja w spedycji międzynarodowej1
T-W-11Dokumentacja stosowana i wymagana do świadczenia usług transportu drogowego, wprowadzanie procedur kontrolnych w celu zapewnienia, aby zatwierdzone dokumenty związane z każdą operacją transportową, w szczególności te, które dotyczą pojazdu, kierowcy, rzeczy i bagażu, znajdowały się zarówno w pojeździe, jak i w lokalu przedsiębiorstwa.2
T-W-12Zaliczenie treści wykładowych1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-03_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów spedycyjnych, w tym ich modelowania
TR_2A_W08C-1T-A-2, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-11, T-W-10, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-03_U01
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu procesów spedycyjnych
TR_2A_U05C-1T-A-2, T-W-10M-1, M-2S-2, S-1
TR_2A_D1-03_U02
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań transportowych o charakterze praktycznym, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
TR_2A_U15C-1T-W-7, T-W-9, T-W-11M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-03_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie spedycji oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K07C-1T-A-1, T-W-8, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-03_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów spedycyjnych, w tym ich modelowania
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-03_U01
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu procesów spedycyjnych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_2A_D1-03_U02
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań transportowych o charakterze praktycznym, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-03_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie spedycji oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Wojciechowski H., Organizacja handlu zagranicznego, Poznań, 1992
  2. Szczepaniak T., Transport i spedycja w handlu zagranicznym, Warszawa, 2002
  3. Sikorski P.M., Spedycja w praktyce - Wiek XXI, Polskie Wydawnictwo Transportowe, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja przewozów ładunków ponadgabarytiowych i innych wymagających wykorzystania specjalnych środków transportu4
T-A-2Wypełnianie podstawowych dokumentów spedycyjnych5
T-A-3Obliczanie kosztów transportu z uwzględnieniem podmiotów biorących udział w procesie transportowym5
T-A-4Zaliczenie ćwiczen1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota spedycji, rola spedytora międzynarodowego w gospodarce.2
T-W-2Procedury w celu spełnienia wymogów wynikających z przepisów o transporcie żywych zwierząt, procedury w celu spełnienia wymogów zawartych w międzynarodowej umowie ATP, które wynikają z przepisów dotyczących przewozu artykułów żywnościowych łatwo psujących się.2
T-W-3Obsługa transportowo-spedycyjna polskiego handlu zagranicznego, układ sieci drogowej w państwach UE2
T-W-4Cywilno-prawna pozycja spedytora (OPWS)2
T-W-5Zlecenia spedycyjne i prawna odpowiedzialność z tego tytułu1
T-W-6Nowoczesne sposoby przewozu ładunków w handlu światowym2
T-W-7Zagadnienia celne, formalności graniczne, rola i zakres dokumentów T i karnetów TIR oraz obowiązki i odpowiedzialność jakie wynikają z posługiwania się nimi2
T-W-8Obsługa towarów niebezpiecznych i odpadów, w szczególności tych, które wynikają z dyrektywy 2008/68/WE(1); Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U.L260 z 30.9.2008, s.13).(1), rozporządzenia (WE) nr 1013/2006(2);2
T-W-9Przepisy dotyczące fakturowania usług w zakresie drogowego transportu rzeczy i osób; gestia transportowa, reguły handlowe Incoterms 2000 i 2010 oraz ich zastosowanie;1
T-W-10Dokumentacja w spedycji międzynarodowej1
T-W-11Dokumentacja stosowana i wymagana do świadczenia usług transportu drogowego, wprowadzanie procedur kontrolnych w celu zapewnienia, aby zatwierdzone dokumenty związane z każdą operacją transportową, w szczególności te, które dotyczą pojazdu, kierowcy, rzeczy i bagażu, znajdowały się zarówno w pojeździe, jak i w lokalu przedsiębiorstwa.2
T-W-12Zaliczenie treści wykładowych1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-03_W01Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów spedycyjnych, w tym ich modelowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
Cel przedmiotuC-1Zdolność organizowania przewozu ładunków w relacjach krajowych i zagranicznych
Treści programoweT-A-2Wypełnianie podstawowych dokumentów spedycyjnych
T-W-3Obsługa transportowo-spedycyjna polskiego handlu zagranicznego, układ sieci drogowej w państwach UE
T-W-2Procedury w celu spełnienia wymogów wynikających z przepisów o transporcie żywych zwierząt, procedury w celu spełnienia wymogów zawartych w międzynarodowej umowie ATP, które wynikają z przepisów dotyczących przewozu artykułów żywnościowych łatwo psujących się.
T-W-7Zagadnienia celne, formalności graniczne, rola i zakres dokumentów T i karnetów TIR oraz obowiązki i odpowiedzialność jakie wynikają z posługiwania się nimi
T-W-9Przepisy dotyczące fakturowania usług w zakresie drogowego transportu rzeczy i osób; gestia transportowa, reguły handlowe Incoterms 2000 i 2010 oraz ich zastosowanie;
T-W-5Zlecenia spedycyjne i prawna odpowiedzialność z tego tytułu
T-W-4Cywilno-prawna pozycja spedytora (OPWS)
T-W-1Istota spedycji, rola spedytora międzynarodowego w gospodarce.
T-W-11Dokumentacja stosowana i wymagana do świadczenia usług transportu drogowego, wprowadzanie procedur kontrolnych w celu zapewnienia, aby zatwierdzone dokumenty związane z każdą operacją transportową, w szczególności te, które dotyczą pojazdu, kierowcy, rzeczy i bagażu, znajdowały się zarówno w pojeździe, jak i w lokalu przedsiębiorstwa.
T-W-10Dokumentacja w spedycji międzynarodowej
T-W-6Nowoczesne sposoby przewozu ładunków w handlu światowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-03_U01Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu procesów spedycyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
Cel przedmiotuC-1Zdolność organizowania przewozu ładunków w relacjach krajowych i zagranicznych
Treści programoweT-A-2Wypełnianie podstawowych dokumentów spedycyjnych
T-W-10Dokumentacja w spedycji międzynarodowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-03_U02Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań transportowych o charakterze praktycznym, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zdolność organizowania przewozu ładunków w relacjach krajowych i zagranicznych
Treści programoweT-W-7Zagadnienia celne, formalności graniczne, rola i zakres dokumentów T i karnetów TIR oraz obowiązki i odpowiedzialność jakie wynikają z posługiwania się nimi
T-W-9Przepisy dotyczące fakturowania usług w zakresie drogowego transportu rzeczy i osób; gestia transportowa, reguły handlowe Incoterms 2000 i 2010 oraz ich zastosowanie;
T-W-11Dokumentacja stosowana i wymagana do świadczenia usług transportu drogowego, wprowadzanie procedur kontrolnych w celu zapewnienia, aby zatwierdzone dokumenty związane z każdą operacją transportową, w szczególności te, które dotyczą pojazdu, kierowcy, rzeczy i bagażu, znajdowały się zarówno w pojeździe, jak i w lokalu przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-03_K01Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie spedycji oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zdolność organizowania przewozu ładunków w relacjach krajowych i zagranicznych
Treści programoweT-A-1Organizacja przewozów ładunków ponadgabarytiowych i innych wymagających wykorzystania specjalnych środków transportu
T-W-8Obsługa towarów niebezpiecznych i odpadów, w szczególności tych, które wynikają z dyrektywy 2008/68/WE(1); Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U.L260 z 30.9.2008, s.13).(1), rozporządzenia (WE) nr 1013/2006(2);
T-W-6Nowoczesne sposoby przewozu ładunków w handlu światowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli