Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Niezawodność i bezpieczeństwo systemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niezawodność i bezpieczeństwo systemów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma opanowane zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie i zrozumienie pogłębionych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu.
C-2Ugruntowanie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
C-3Nabycie umiejętności oceny wpływ właściwej eksploatacji systemów transportowych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza rozkładów prawdopodbieństw zmiennych losowych charakterystycznych dla problematyki niezawodności.2
T-A-2Estymacja wybranych wskaźników niezawodnościowych.4
T-A-3Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych, w tym charakterystycznych dla systemów transportowych.8
T-A-4Zastosowanie metody drzew uszkodzeń w rozbudowanych analizach niezawodnościowych.6
T-A-5Analiza przykładowych macierzy ryzyka stosowanych w odniesieniu do systemów transportowych.4
T-A-6Budowa map ryzyka.4
T-A-7Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia teorii niezawodności.4
T-W-2Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.3
T-W-3Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.3
T-W-4Modele niezawodnościowe elementów urządzeń transportowych.4
T-W-5Kształtowanie niezawodności systemów transportowych.3
T-W-6Makrosystem człowiek - technika - otoczenie. Bezpieczeństwo systemów transportowych.2
T-W-7Analiza ryzyka w transporcie. Metodyka FSA.3
T-W-8Wprowadzenie do problematyki modelowania strat.2
T-W-9Zintegrowany system bezpieczeństwa w transporcie.4
T-W-10Zaliczenie formy zajęć.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do zajęć.3
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów.4
A-A-4Udział w konsultacjach1
38
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć.3
A-W-4Utrwalenie materiału.3
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dwa zaliczenia zajęć audytoryjnych w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
S-3Ocena podsumowująca: ocena ciagła

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_C02_W01
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu.
TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W11C-1T-A-2, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-9M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_C02_U01
potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania
TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U16C-3T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_C02_K01
ma ugruntowaną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K07, TR_2A_K08C-2T-W-5, T-W-6M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_C02_W01
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu.
2,0student nie ma wiedzy w zakresie problematyki teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn.
3,0student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa obiektów i systemów transportowych.
3,5student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas użytkowania.
4,0student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka obiektów i systemów transportowych oraz innych systemów technicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas użytkowania.
4,5student ma uporządkowaną i pogłębioną, wyróżniającą w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów transportowych oraz innych systemów technicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka i procesu eksploatacji na czas użytkowania.
5,0student ma uporządkowaną i pogłębioną, wyróżniającą w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów transportowych oraz innych systemów technicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka, środowiska i procesu eksploatacji na czas użytkowania..

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_C02_U01
potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania
2,0student nie potrafi w żadnym stopniu ocenić wpływu właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,0student potrafi w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,5student potrafi w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo oraz na trwałość.
4,0student potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności.
4,5student potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa
5,0student potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac alternatywne rozwiązania prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_C02_K01
ma ugruntowaną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
2,0nie ma świadomości wpływu działalności inzynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,0ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji.
3,5ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji oraz rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,0ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
4,5ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
5,0ma bardzo dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska oraz potrafi ocenić potencjalne skutki błędnych decyzji w obszarze ryzyka.

Literatura podstawowa

  1. Krystek A., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.1, 2, 3, WKiŁ, Warszawa, 2009
  2. Matuszak Z., Badania rozkładów uszkodzeń systemów siłowni okrętowych, Adveso, Szczecin, 2012
  3. Hann M., Siemionow J., Rosochacki W, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998, monografia
  4. Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3

Literatura dodatkowa

  1. Rosochacki W., Wpływ kołysań statku na niezawodność elementów konstrukcji okrętowych, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza rozkładów prawdopodbieństw zmiennych losowych charakterystycznych dla problematyki niezawodności.2
T-A-2Estymacja wybranych wskaźników niezawodnościowych.4
T-A-3Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych, w tym charakterystycznych dla systemów transportowych.8
T-A-4Zastosowanie metody drzew uszkodzeń w rozbudowanych analizach niezawodnościowych.6
T-A-5Analiza przykładowych macierzy ryzyka stosowanych w odniesieniu do systemów transportowych.4
T-A-6Budowa map ryzyka.4
T-A-7Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia teorii niezawodności.4
T-W-2Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.3
T-W-3Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.3
T-W-4Modele niezawodnościowe elementów urządzeń transportowych.4
T-W-5Kształtowanie niezawodności systemów transportowych.3
T-W-6Makrosystem człowiek - technika - otoczenie. Bezpieczeństwo systemów transportowych.2
T-W-7Analiza ryzyka w transporcie. Metodyka FSA.3
T-W-8Wprowadzenie do problematyki modelowania strat.2
T-W-9Zintegrowany system bezpieczeństwa w transporcie.4
T-W-10Zaliczenie formy zajęć.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do zajęć.3
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów.4
A-A-4Udział w konsultacjach1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć.3
A-W-4Utrwalenie materiału.3
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_C02_W01ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W11ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problemów niezawodności i bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych w transporcie
Cel przedmiotuC-1Opanowanie i zrozumienie pogłębionych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu.
Treści programoweT-A-2Estymacja wybranych wskaźników niezawodnościowych.
T-A-4Zastosowanie metody drzew uszkodzeń w rozbudowanych analizach niezawodnościowych.
T-A-7Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-5Analiza przykładowych macierzy ryzyka stosowanych w odniesieniu do systemów transportowych.
T-A-3Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych, w tym charakterystycznych dla systemów transportowych.
T-W-8Wprowadzenie do problematyki modelowania strat.
T-W-7Analiza ryzyka w transporcie. Metodyka FSA.
T-W-5Kształtowanie niezawodności systemów transportowych.
T-W-3Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.
T-W-4Modele niezawodnościowe elementów urządzeń transportowych.
T-W-1Wybrane zagadnienia teorii niezawodności.
T-W-6Makrosystem człowiek - technika - otoczenie. Bezpieczeństwo systemów transportowych.
T-W-2Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.
T-W-9Zintegrowany system bezpieczeństwa w transporcie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wiedzy w zakresie problematyki teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn.
3,0student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa obiektów i systemów transportowych.
3,5student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas użytkowania.
4,0student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka obiektów i systemów transportowych oraz innych systemów technicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas użytkowania.
4,5student ma uporządkowaną i pogłębioną, wyróżniającą w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów transportowych oraz innych systemów technicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka i procesu eksploatacji na czas użytkowania.
5,0student ma uporządkowaną i pogłębioną, wyróżniającą w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów transportowych oraz innych systemów technicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka, środowiska i procesu eksploatacji na czas użytkowania..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_C02_U01potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia dostrzegając ich ograniczenia
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności oceny wpływ właściwej eksploatacji systemów transportowych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania
Treści programoweT-A-2Estymacja wybranych wskaźników niezawodnościowych.
T-A-4Zastosowanie metody drzew uszkodzeń w rozbudowanych analizach niezawodnościowych.
T-A-5Analiza przykładowych macierzy ryzyka stosowanych w odniesieniu do systemów transportowych.
T-A-6Budowa map ryzyka.
T-A-3Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych, w tym charakterystycznych dla systemów transportowych.
T-A-1Analiza rozkładów prawdopodbieństw zmiennych losowych charakterystycznych dla problematyki niezawodności.
T-W-7Analiza ryzyka w transporcie. Metodyka FSA.
T-W-5Kształtowanie niezawodności systemów transportowych.
T-W-6Makrosystem człowiek - technika - otoczenie. Bezpieczeństwo systemów transportowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa zaliczenia zajęć audytoryjnych w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w żadnym stopniu ocenić wpływu właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,0student potrafi w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,5student potrafi w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo oraz na trwałość.
4,0student potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności.
4,5student potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa
5,0student potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac alternatywne rozwiązania prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_C02_K01ma ugruntowaną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-2Ugruntowanie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-W-5Kształtowanie niezawodności systemów transportowych.
T-W-6Makrosystem człowiek - technika - otoczenie. Bezpieczeństwo systemów transportowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena ciagła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości wpływu działalności inzynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,0ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji.
3,5ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji oraz rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,0ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
4,5ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
5,0ma bardzo dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska oraz potrafi ocenić potencjalne skutki błędnych decyzji w obszarze ryzyka.