Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Europejska konkurencyjność firm transportowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Europejska konkurencyjność firm transportowych
Specjalność Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zagadnienia z zakresu problematyki zarządzania przedsiębiorstwem transportowym, podstawy marketingu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu teoretycznych podstaw konkurencyjności przedsiębiorstw transportowych na rynku europejskim.
C-2Przekazanie umiejętności z zakresu oceny pozycji konkurencyjnej wybranej firmy przewozowej na rynku usług transportowych w Europie.
C-3Nabycie świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz umiejętności współdziałania i pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Program ćwiczeń powiązany jest z problematyką wykładów.28
T-A-2Zaliczenie.2
30
wykłady
T-W-1Istota i cele przedsiębiorstwa transportowo-logistycznego.2
T-W-2Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa transportowo-logistycznego – charakterystyka pojęcia oraz stosowna terminologia. Siły kreujące konkurencję.4
T-W-3Podział konkurencji wg struktury rynku.2
T-W-4Sposoby osiągania przewagi konkurencyjnej przez firmę na arenie międzynarodowej.2
T-W-5Źródła i determinanty międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa – wybrane koncepcje.4
T-W-6Bariery rozwoju międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa transportowo-logistycznego.2
T-W-7Istota strategii konkurencji.2
T-W-8Defensywne strategie Portera M.2
T-W-9Ocena konkurencyjności przedsiębiorstwa – wybrane metody.4
T-W-10Formy promocji przedsiębiorstwa transportowego.2
T-W-11Związki między konkurencyjnością przedsiębiorstwa a innowacyjnością.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia.20
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury.10
A-W-3Przygotowanie sie do egzaminu, powtórzenie materialu i udział w egzaminie.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształceniai zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych. Prezentacja wyników pracy.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-17-1_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstaw konkurencyjności firm transportowych.
TR_2A_W09, TR_2A_W10C-1T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-17-1_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, opracować i przedstawić prezentację oraz ocenić pozycję konkurencyjną firmy transportowej na rynku europejskim.
TR_2A_U01, TR_2A_U05, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U14C-2T-A-1M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-17-1_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy, potrafi współdziałać i pracować w grupie.
TR_2A_K02, TR_2A_K04C-3T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-17-1_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstaw konkurencyjności firm transportowych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-17-1_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, opracować i przedstawić prezentację oraz ocenić pozycję konkurencyjną firmy transportowej na rynku europejskim.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-17-1_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy, potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Jerzemowska M. (red.), Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2006
  2. Semenov I., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej, t. II, Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  3. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2003
  4. Jerzemowska M. (red.), Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2006
  5. Semenov I., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej, t. II, Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  6. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2003
  7. Skawińska E. (red.), Konkurencyjność przedsiębiorstw. Nowe podejście, PWN, Warszawa-Poznań, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Porter M.E., Porter o konkurencji, PWE, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Program ćwiczeń powiązany jest z problematyką wykładów.28
T-A-2Zaliczenie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i cele przedsiębiorstwa transportowo-logistycznego.2
T-W-2Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa transportowo-logistycznego – charakterystyka pojęcia oraz stosowna terminologia. Siły kreujące konkurencję.4
T-W-3Podział konkurencji wg struktury rynku.2
T-W-4Sposoby osiągania przewagi konkurencyjnej przez firmę na arenie międzynarodowej.2
T-W-5Źródła i determinanty międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa – wybrane koncepcje.4
T-W-6Bariery rozwoju międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa transportowo-logistycznego.2
T-W-7Istota strategii konkurencji.2
T-W-8Defensywne strategie Portera M.2
T-W-9Ocena konkurencyjności przedsiębiorstwa – wybrane metody.4
T-W-10Formy promocji przedsiębiorstwa transportowego.2
T-W-11Związki między konkurencyjnością przedsiębiorstwa a innowacyjnością.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury.10
A-W-3Przygotowanie sie do egzaminu, powtórzenie materialu i udział w egzaminie.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-17-1_W01Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstaw konkurencyjności firm transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W09ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zarządzania w transporcie, w tym zarządzania jakością
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu teoretycznych podstaw konkurencyjności przedsiębiorstw transportowych na rynku europejskim.
Treści programoweT-A-1Program ćwiczeń powiązany jest z problematyką wykładów.
T-W-1Istota i cele przedsiębiorstwa transportowo-logistycznego.
T-W-4Sposoby osiągania przewagi konkurencyjnej przez firmę na arenie międzynarodowej.
T-W-2Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa transportowo-logistycznego – charakterystyka pojęcia oraz stosowna terminologia. Siły kreujące konkurencję.
T-W-6Bariery rozwoju międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa transportowo-logistycznego.
T-W-8Defensywne strategie Portera M.
T-W-10Formy promocji przedsiębiorstwa transportowego.
T-W-3Podział konkurencji wg struktury rynku.
T-W-7Istota strategii konkurencji.
T-W-9Ocena konkurencyjności przedsiębiorstwa – wybrane metody.
T-W-5Źródła i determinanty międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa – wybrane koncepcje.
T-W-11Związki między konkurencyjnością przedsiębiorstwa a innowacyjnością.
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształceniai zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych. Prezentacja wyników pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-17-1_U01Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, opracować i przedstawić prezentację oraz ocenić pozycję konkurencyjną firmy transportowej na rynku europejskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U14potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności z zakresu oceny pozycji konkurencyjnej wybranej firmy przewozowej na rynku usług transportowych w Europie.
Treści programoweT-A-1Program ćwiczeń powiązany jest z problematyką wykładów.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych. Prezentacja wyników pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-17-1_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy, potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Nabycie świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz umiejętności współdziałania i pracy w grupie.
Treści programoweT-A-1Program ćwiczeń powiązany jest z problematyką wykładów.
T-W-1Istota i cele przedsiębiorstwa transportowo-logistycznego.
T-W-4Sposoby osiągania przewagi konkurencyjnej przez firmę na arenie międzynarodowej.
T-W-2Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa transportowo-logistycznego – charakterystyka pojęcia oraz stosowna terminologia. Siły kreujące konkurencję.
T-W-6Bariery rozwoju międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa transportowo-logistycznego.
T-W-8Defensywne strategie Portera M.
T-W-10Formy promocji przedsiębiorstwa transportowego.
T-W-3Podział konkurencji wg struktury rynku.
T-W-7Istota strategii konkurencji.
T-W-9Ocena konkurencyjności przedsiębiorstwa – wybrane metody.
T-W-5Źródła i determinanty międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa – wybrane koncepcje.
T-W-11Związki między konkurencyjnością przedsiębiorstwa a innowacyjnością.
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych. Prezentacja wyników pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.