Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Techniki zabezpieczeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki zabezpieczeń
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza podstawowa z fizyki i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z rodzajami zagrożenia pożarowego występującymi w transporcie.
C-2Zapoznanie z podstawami biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej i przeciwwybuchowej środków transportu.
C-3Zapoznanie z podstawami określania stref niebezpiecznych, powstających w trakcie uwalniania substancji niebezpiecznych z uszkodzonego środka transportowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Omówienie celów i zakresu ćwiczeń, oraz formy zaliczenia.1
T-L-2Badanie cech pożarowych materiałów i wyrobów stosowanych w budownie środków transportu.5
T-L-3Wzorcowanie eksplozymetrów. Pomiary stężeń substancji wybuchowych.3
T-L-4Wyznaczanie stref zagrożonych wybuchem.3
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.3
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka pożarów w portach i terminalach. Uwarunkowania techniczne i eksploatacyjne katastrów i awarii.3
T-W-2Kategorie zagrożeń wybuchem pomieszczeń i przestrzeni. Wymiarowanie stref zagrożonych wybuchem. Zabezpieczeń zbiorników i przestrzeni zamkniętych przed wybuchem. Mycie i odgazowanie zbiorników. Instalacje na gaz obojętny. Instalacje gaszące wybuch.3
T-W-3Zasady bezpieczeństwa składowania. Zabezpieczenie przeciwpożarowe instalacji elektrycznych, rurociągowych i wentylacyjnych; przejścia instalacji i armatura specjalna przeciwpożarowa. Konstrukcyjne zabezpieczenie przeciwpożarowe procesów transportowych.3
T-W-4Wykrywanie pożarów i instalacje monitorujące w pomieszczeniach i obszarach o dużym zagrożeniu. Wentylacja przeciwpożarowa. Projektowanie dróg ewakuacji i ochrona ich przed pożarem. Modelowanie ewakuacji ludzi – modele makro- i mikroskopowe.4
T-W-5Zaliczenie pisemne.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć5
A-L-3przygotowanie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Zajęcia laboratoryjne wykonywane są samodzielnie przez studentów w pracowniach badawczo-dydaktycznych (wykonanie badań, opracowanie i analiza wyników badań własnych) pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne, ustne lub w formie prezentacji praktycznych umiejętności nabytych w trakcie samodzielnego wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu objętego tematyką zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne sprawdzający efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-09_W04
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki zagrożeń bezpieczeństwa występujących w procesie transportowym.
TR_2A_W10, TR_2A_W11, TR_2A_W14C-1T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-2
TR_2A_D3-09_W05
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawy biernej i czynnej ochrony przeziwpożarowej środków i infrastruktury transportowej.
TR_2A_W10, TR_2A_W11, TR_2A_W14C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zidentyfikować zagrożenia bezpieczeństwa systemów transportowych
TR_2A_U13, TR_2A_U19C-1, C-3T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-1
TR_2A_D3-09_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać i ocenić efektywności zastosowanych środków bezpieczeństwa procesów transportowych.
TR_2A_U09, TR_2A_U10, TR_2A_U13, TR_2A_U19C-1, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-09_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość wpływu ochrony przeciwpożarowej obiektów na podniesienie bezpieczeństwa użytkowania urządzeń i instalacji technicznych.
TR_2A_K02, TR_2A_K08C-1T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-09_W04
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki zagrożeń bezpieczeństwa występujących w procesie transportowym.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
TR_2A_D3-09_W05
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawy biernej i czynnej ochrony przeziwpożarowej środków i infrastruktury transportowej.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zidentyfikować zagrożenia bezpieczeństwa systemów transportowych
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.
TR_2A_D3-09_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać i ocenić efektywności zastosowanych środków bezpieczeństwa procesów transportowych.
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-09_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość wpływu ochrony przeciwpożarowej obiektów na podniesienie bezpieczeństwa użytkowania urządzeń i instalacji technicznych.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Sychta Z., Spowolnienie procesu rozkładu termicznego i spalania materiałów podstawowym warunkiem bezpieczeństwa pożarowego obiektów technicznych, Prace Naukowe Politechniki Szczecińskiej nr 570, Szczecin, 2002
  2. Abramowicz M., Adamski R.G., Bezpieczeństwo pożarowe budynków, cz. I, Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Warszawa, 2002
  3. Skiepko E., Instalacje przeciwpożarowe., Medium Dom Wydawniczy, Warszawa, 2009
  4. Pihowicz W, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego . Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
  5. Hanczyk B., Grzegorczyk K., Buchcar R., Transport drogowy materiałów niebezpiecznych., Grupa IMAGE, Warszawa, 2000
  6. SOLAS, Consolidated Edition 2001. Consolidated text of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974 and its Protocol of 1978, IMO, London, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Omówienie celów i zakresu ćwiczeń, oraz formy zaliczenia.1
T-L-2Badanie cech pożarowych materiałów i wyrobów stosowanych w budownie środków transportu.5
T-L-3Wzorcowanie eksplozymetrów. Pomiary stężeń substancji wybuchowych.3
T-L-4Wyznaczanie stref zagrożonych wybuchem.3
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka pożarów w portach i terminalach. Uwarunkowania techniczne i eksploatacyjne katastrów i awarii.3
T-W-2Kategorie zagrożeń wybuchem pomieszczeń i przestrzeni. Wymiarowanie stref zagrożonych wybuchem. Zabezpieczeń zbiorników i przestrzeni zamkniętych przed wybuchem. Mycie i odgazowanie zbiorników. Instalacje na gaz obojętny. Instalacje gaszące wybuch.3
T-W-3Zasady bezpieczeństwa składowania. Zabezpieczenie przeciwpożarowe instalacji elektrycznych, rurociągowych i wentylacyjnych; przejścia instalacji i armatura specjalna przeciwpożarowa. Konstrukcyjne zabezpieczenie przeciwpożarowe procesów transportowych.3
T-W-4Wykrywanie pożarów i instalacje monitorujące w pomieszczeniach i obszarach o dużym zagrożeniu. Wentylacja przeciwpożarowa. Projektowanie dróg ewakuacji i ochrona ich przed pożarem. Modelowanie ewakuacji ludzi – modele makro- i mikroskopowe.4
T-W-5Zaliczenie pisemne.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć5
A-L-3przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-09_W04W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki zagrożeń bezpieczeństwa występujących w procesie transportowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W11ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problemów niezawodności i bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych w transporcie
TR_2A_W14ma wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz właściwej organizacji pracy badawczej lub projektowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami zagrożenia pożarowego występującymi w transporcie.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka pożarów w portach i terminalach. Uwarunkowania techniczne i eksploatacyjne katastrów i awarii.
T-W-3Zasady bezpieczeństwa składowania. Zabezpieczenie przeciwpożarowe instalacji elektrycznych, rurociągowych i wentylacyjnych; przejścia instalacji i armatura specjalna przeciwpożarowa. Konstrukcyjne zabezpieczenie przeciwpożarowe procesów transportowych.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne wykonywane są samodzielnie przez studentów w pracowniach badawczo-dydaktycznych (wykonanie badań, opracowanie i analiza wyników badań własnych) pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne sprawdzający efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-09_W05W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawy biernej i czynnej ochrony przeziwpożarowej środków i infrastruktury transportowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W11ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problemów niezawodności i bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych w transporcie
TR_2A_W14ma wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz właściwej organizacji pracy badawczej lub projektowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawami biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej i przeciwwybuchowej środków transportu.
Treści programoweT-L-2Badanie cech pożarowych materiałów i wyrobów stosowanych w budownie środków transportu.
T-L-3Wzorcowanie eksplozymetrów. Pomiary stężeń substancji wybuchowych.
T-L-4Wyznaczanie stref zagrożonych wybuchem.
T-W-2Kategorie zagrożeń wybuchem pomieszczeń i przestrzeni. Wymiarowanie stref zagrożonych wybuchem. Zabezpieczeń zbiorników i przestrzeni zamkniętych przed wybuchem. Mycie i odgazowanie zbiorników. Instalacje na gaz obojętny. Instalacje gaszące wybuch.
T-W-3Zasady bezpieczeństwa składowania. Zabezpieczenie przeciwpożarowe instalacji elektrycznych, rurociągowych i wentylacyjnych; przejścia instalacji i armatura specjalna przeciwpożarowa. Konstrukcyjne zabezpieczenie przeciwpożarowe procesów transportowych.
T-W-4Wykrywanie pożarów i instalacje monitorujące w pomieszczeniach i obszarach o dużym zagrożeniu. Wentylacja przeciwpożarowa. Projektowanie dróg ewakuacji i ochrona ich przed pożarem. Modelowanie ewakuacji ludzi – modele makro- i mikroskopowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne sprawdzający efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-09_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zidentyfikować zagrożenia bezpieczeństwa systemów transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U19stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w środowisku przemysłowym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami zagrożenia pożarowego występującymi w transporcie.
C-3Zapoznanie z podstawami określania stref niebezpiecznych, powstających w trakcie uwalniania substancji niebezpiecznych z uszkodzonego środka transportowego.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka pożarów w portach i terminalach. Uwarunkowania techniczne i eksploatacyjne katastrów i awarii.
T-W-3Zasady bezpieczeństwa składowania. Zabezpieczenie przeciwpożarowe instalacji elektrycznych, rurociągowych i wentylacyjnych; przejścia instalacji i armatura specjalna przeciwpożarowa. Konstrukcyjne zabezpieczenie przeciwpożarowe procesów transportowych.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne wykonywane są samodzielnie przez studentów w pracowniach badawczo-dydaktycznych (wykonanie badań, opracowanie i analiza wyników badań własnych) pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne, ustne lub w formie prezentacji praktycznych umiejętności nabytych w trakcie samodzielnego wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu objętego tematyką zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-09_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać i ocenić efektywności zastosowanych środków bezpieczeństwa procesów transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U19stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w środowisku przemysłowym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami zagrożenia pożarowego występującymi w transporcie.
C-3Zapoznanie z podstawami określania stref niebezpiecznych, powstających w trakcie uwalniania substancji niebezpiecznych z uszkodzonego środka transportowego.
Treści programoweT-L-2Badanie cech pożarowych materiałów i wyrobów stosowanych w budownie środków transportu.
T-L-3Wzorcowanie eksplozymetrów. Pomiary stężeń substancji wybuchowych.
T-L-4Wyznaczanie stref zagrożonych wybuchem.
T-W-2Kategorie zagrożeń wybuchem pomieszczeń i przestrzeni. Wymiarowanie stref zagrożonych wybuchem. Zabezpieczeń zbiorników i przestrzeni zamkniętych przed wybuchem. Mycie i odgazowanie zbiorników. Instalacje na gaz obojętny. Instalacje gaszące wybuch.
T-W-3Zasady bezpieczeństwa składowania. Zabezpieczenie przeciwpożarowe instalacji elektrycznych, rurociągowych i wentylacyjnych; przejścia instalacji i armatura specjalna przeciwpożarowa. Konstrukcyjne zabezpieczenie przeciwpożarowe procesów transportowych.
T-W-4Wykrywanie pożarów i instalacje monitorujące w pomieszczeniach i obszarach o dużym zagrożeniu. Wentylacja przeciwpożarowa. Projektowanie dróg ewakuacji i ochrona ich przed pożarem. Modelowanie ewakuacji ludzi – modele makro- i mikroskopowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne sprawdzający efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-09_K01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość wpływu ochrony przeciwpożarowej obiektów na podniesienie bezpieczeństwa użytkowania urządzeń i instalacji technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami zagrożenia pożarowego występującymi w transporcie.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka pożarów w portach i terminalach. Uwarunkowania techniczne i eksploatacyjne katastrów i awarii.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne wykonywane są samodzielnie przez studentów w pracowniach badawczo-dydaktycznych (wykonanie badań, opracowanie i analiza wyników badań własnych) pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne, ustne lub w formie prezentacji praktycznych umiejętności nabytych w trakcie samodzielnego wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu objętego tematyką zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.