Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Systemy teleinformatyczne w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy teleinformatyczne w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Technologia informacyjna
W-2Informatyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technologii teleinformatycznych w transporcie, umiejętność ich stosowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Modelowanie procesów transportowych6
T-L-2Optymalizacja w transporcie6
T-L-3Symulacja procesów w transporcie2
T-L-4zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Systemy informatyczne i informacyjne1
T-W-2Zarządzanie informacją – przechowywanie, przekazywanie i bezpieczeństwo2
T-W-3Certyfikaty tożsamości i weryfikacja tożsamości1
T-W-4Systemy nawigacji satelitarnej i map cyfrowych2
T-W-5Techniki optymalizacji2
T-W-6Metody sztucznej inteligencji w transporcie4
T-W-7Przykłady systemów teleinformatycznych w transporcie2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury6
A-L-3Praca własna4
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca
M-2Metoda problemowa
M-3metoda programowana

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Wyniki prac w laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_C05_W01
Zna techniki zarządzania informacją, metody optymalizacji i modelowania procesów transportowych. Zna współczesne rozwiązania teleinformatyczne w transporcie.
TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W05, TR_2A_W10C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_C05_U01
Potrafi poprawnie sformułować wstępne założenia wybranego systemu teleinformatycznego.
TR_2A_U08, TR_2A_U11, TR_2A_U19, TR_2A_U21, TR_2A_U22C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_C05_K01
Rozumie problematykę zastosowania systemów teleinformatycznych w transporcie.
TR_2A_K04C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_C05_W01
Zna techniki zarządzania informacją, metody optymalizacji i modelowania procesów transportowych. Zna współczesne rozwiązania teleinformatyczne w transporcie.
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z dziedziny składowania, przekazywania i ochrony informacji.
3,0Posiada podstawową wiedzę z dziedziny składowania, przekazywania i ochrony informacji. Pobieżnie orientuje się w systemach nawigacji i optymalizacji, modelowania w systemach transportowych.
3,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Posiada zawansowaną wiedzę z dziedziny składowania, przekazywania i ochrony informacji. Dobrze orientuje się w systemach nawigacji i optymalizacji, modelowania w systemach transportowych. Ma niewielkie luki we wspomnianej wiedzy.
4,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Posiada zawansowaną wiedzę z dziedziny składowania, przekazywania i ochrony informacji. Doskonale orientuje się w systemach nawigacji i optymalizacji, modelowania w systemach transportowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_C05_U01
Potrafi poprawnie sformułować wstępne założenia wybranego systemu teleinformatycznego.
2,0Nie potrafi określić podstawowych wymagań stawianych wybranemu systemowi teleinformatycznemu.
3,0Potrafi określić podstawowe wymagania stawiane wybranemu systemowi teleinformatycznemu
3,5Umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi sformułować założenia funkcjonalności systemu teleinformatycznego w transporcie, zna narzędzia za pomocą których można zrealizować system, ma trudności z użyciem narzędzi.
4,5Umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi sformułować założenia funkcjonalności systemu teleinformatycznego w transporcie, zna narzędzia za pomocą których można zrealizować system, potrafi zrealizować system z wykorzystaniem wybranych narzędzi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_C05_K01
Rozumie problematykę zastosowania systemów teleinformatycznych w transporcie.
2,0Nie potrafi określić podstawowych wymagań stawianych wybranemu systemowi teleinformatycznemu.
3,0Potrafi określić podstawowe wymagania stawiane wybranemu systemowi teleinformatycznemu
3,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi sformułować założenia funkcjonalności systemu teleinformatycznego w transporcie, zna narzędzia za pomocą których można zrealizować system, ma trudności z użyciem narzędzi.
4,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi sformułować założenia funkcjonalności systemu teleinformatycznego w transporcie, zna narzędzia za pomocą których można zrealizować system, potrafi zrealizować system z wykorzystaniem wybranych narzędzi.

Literatura podstawowa

  1. Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Januszewski J., Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, PWN, Warszawa, 2007
  3. Tadeusiewicz R., Gąciarz T., Borowik B., Leper B., Odkrywanie właściwości sztucznych sieci neuronowych przy użyciu programów w języku C#, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 2007
  4. Hołubowicz W., Szwabe M., GSM - ależ to proste!, Wydawnictwo Holkom, Poznań, 1999, 1

Literatura dodatkowa

  1. Michalewicz Z., Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1999, 2
  2. Osowski S., Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1996, 2
  3. International Maritime Organization, NAVTEX manual, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Modelowanie procesów transportowych6
T-L-2Optymalizacja w transporcie6
T-L-3Symulacja procesów w transporcie2
T-L-4zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy informatyczne i informacyjne1
T-W-2Zarządzanie informacją – przechowywanie, przekazywanie i bezpieczeństwo2
T-W-3Certyfikaty tożsamości i weryfikacja tożsamości1
T-W-4Systemy nawigacji satelitarnej i map cyfrowych2
T-W-5Techniki optymalizacji2
T-W-6Metody sztucznej inteligencji w transporcie4
T-W-7Przykłady systemów teleinformatycznych w transporcie2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury6
A-L-3Praca własna4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_C05_W01Zna techniki zarządzania informacją, metody optymalizacji i modelowania procesów transportowych. Zna współczesne rozwiązania teleinformatyczne w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość technologii teleinformatycznych w transporcie, umiejętność ich stosowania
Treści programoweT-L-3Symulacja procesów w transporcie
T-L-2Optymalizacja w transporcie
T-L-1Modelowanie procesów transportowych
T-W-1Systemy informatyczne i informacyjne
T-W-2Zarządzanie informacją – przechowywanie, przekazywanie i bezpieczeństwo
T-W-3Certyfikaty tożsamości i weryfikacja tożsamości
T-W-4Systemy nawigacji satelitarnej i map cyfrowych
T-W-5Techniki optymalizacji
T-W-6Metody sztucznej inteligencji w transporcie
T-W-7Przykłady systemów teleinformatycznych w transporcie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca
M-2Metoda problemowa
M-3metoda programowana
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Wyniki prac w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z dziedziny składowania, przekazywania i ochrony informacji.
3,0Posiada podstawową wiedzę z dziedziny składowania, przekazywania i ochrony informacji. Pobieżnie orientuje się w systemach nawigacji i optymalizacji, modelowania w systemach transportowych.
3,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Posiada zawansowaną wiedzę z dziedziny składowania, przekazywania i ochrony informacji. Dobrze orientuje się w systemach nawigacji i optymalizacji, modelowania w systemach transportowych. Ma niewielkie luki we wspomnianej wiedzy.
4,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Posiada zawansowaną wiedzę z dziedziny składowania, przekazywania i ochrony informacji. Doskonale orientuje się w systemach nawigacji i optymalizacji, modelowania w systemach transportowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_C05_U01Potrafi poprawnie sformułować wstępne założenia wybranego systemu teleinformatycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U19stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w środowisku przemysłowym
TR_2A_U21potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
TR_2A_U22potrafi zaproponować możliwości ulepszenia lub modyfikacji istniejących rozwiązań technicznych urządzeń, obiektów, systemów i procesów transportowych
Cel przedmiotuC-1Znajomość technologii teleinformatycznych w transporcie, umiejętność ich stosowania
Treści programoweT-L-3Symulacja procesów w transporcie
T-L-2Optymalizacja w transporcie
T-L-1Modelowanie procesów transportowych
T-W-1Systemy informatyczne i informacyjne
T-W-2Zarządzanie informacją – przechowywanie, przekazywanie i bezpieczeństwo
T-W-3Certyfikaty tożsamości i weryfikacja tożsamości
T-W-4Systemy nawigacji satelitarnej i map cyfrowych
T-W-5Techniki optymalizacji
T-W-6Metody sztucznej inteligencji w transporcie
T-W-7Przykłady systemów teleinformatycznych w transporcie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca
M-2Metoda problemowa
M-3metoda programowana
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Wyniki prac w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi określić podstawowych wymagań stawianych wybranemu systemowi teleinformatycznemu.
3,0Potrafi określić podstawowe wymagania stawiane wybranemu systemowi teleinformatycznemu
3,5Umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi sformułować założenia funkcjonalności systemu teleinformatycznego w transporcie, zna narzędzia za pomocą których można zrealizować system, ma trudności z użyciem narzędzi.
4,5Umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi sformułować założenia funkcjonalności systemu teleinformatycznego w transporcie, zna narzędzia za pomocą których można zrealizować system, potrafi zrealizować system z wykorzystaniem wybranych narzędzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_C05_K01Rozumie problematykę zastosowania systemów teleinformatycznych w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Znajomość technologii teleinformatycznych w transporcie, umiejętność ich stosowania
Treści programoweT-L-3Symulacja procesów w transporcie
T-L-2Optymalizacja w transporcie
T-L-1Modelowanie procesów transportowych
T-W-1Systemy informatyczne i informacyjne
T-W-2Zarządzanie informacją – przechowywanie, przekazywanie i bezpieczeństwo
T-W-3Certyfikaty tożsamości i weryfikacja tożsamości
T-W-4Systemy nawigacji satelitarnej i map cyfrowych
T-W-5Techniki optymalizacji
T-W-6Metody sztucznej inteligencji w transporcie
T-W-7Przykłady systemów teleinformatycznych w transporcie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca
M-2Metoda problemowa
M-3metoda programowana
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Wyniki prac w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi określić podstawowych wymagań stawianych wybranemu systemowi teleinformatycznemu.
3,0Potrafi określić podstawowe wymagania stawiane wybranemu systemowi teleinformatycznemu
3,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi sformułować założenia funkcjonalności systemu teleinformatycznego w transporcie, zna narzędzia za pomocą których można zrealizować system, ma trudności z użyciem narzędzi.
4,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi sformułować założenia funkcjonalności systemu teleinformatycznego w transporcie, zna narzędzia za pomocą których można zrealizować system, potrafi zrealizować system z wykorzystaniem wybranych narzędzi.