Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport paliw

Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne źródła energii w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niekonwencjonalne źródła energii w transporcie
Specjalność Transport żywności
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 43 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki i mechaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalnosci inżynierskiej niekonwencjonalnych źródeł energii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania rachunkowe dotyczące tematów realizowanych na wykładach28
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii.2
T-W-2Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.2
T-W-3Energia fal i możliwości jej wykorzystania na statkach .2
T-W-4Energia termiczna wód jako żródło energii dla statków4
T-W-5Energia wiatru i jej wykorzystanie na statkch i w centrach logistycznych.6
T-W-6Wykorzystanie energii słonecznej (kolektory słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne) w środkach transporu wodnego, naziemnego i powietrznego oraz w centrach logistycznych.6
T-W-7Energia geotermiczna i jej wykorzystanie w centrach logistycznych2
T-W-8Energia biomasy. Biopaliwa.2
T-W-9Ogniwa paliwowe w środkach transportu.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-16-2_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania instalacji opartych na niekonwencjonalnych źródłach energii stosowanych w transporce popartą zrozumieniem uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych.
TR_2A_W03, TR_2A_W10C-1T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-16-2_U01
Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie niekonwencjonalnych źródełi energii wykorzystywanych w transporcie na podstawie, których umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania urzadzeń i instalacji. Potrafi także opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego systemu energetycznego w transporcie opartego na niekonwencjonalnych źródłach energii.
TR_2A_U01, TR_2A_U13, TR_2A_U17C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-16-2_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii na społeczeństwo oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie.
TR_2A_K04, TR_2A_K07C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-16-2_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania instalacji opartych na niekonwencjonalnych źródłach energii stosowanych w transporce popartą zrozumieniem uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-16-2_U01
Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie niekonwencjonalnych źródełi energii wykorzystywanych w transporcie na podstawie, których umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania urzadzeń i instalacji. Potrafi także opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego systemu energetycznego w transporcie opartego na niekonwencjonalnych źródłach energii.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-16-2_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii na społeczeństwo oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne urzadzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
  2. Chmielniak T. J, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
  3. Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2006
  4. Jastrzębska G., Odnawialne źrodla energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Larminie J., Dicks A., Fuel Cell Systems Explained, John Wiley& Sons Ltd, 2011
  2. Barbir F., PEM Fuel Cells, Theory and Practice, Elsevier, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania rachunkowe dotyczące tematów realizowanych na wykładach28
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii.2
T-W-2Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.2
T-W-3Energia fal i możliwości jej wykorzystania na statkach .2
T-W-4Energia termiczna wód jako żródło energii dla statków4
T-W-5Energia wiatru i jej wykorzystanie na statkch i w centrach logistycznych.6
T-W-6Wykorzystanie energii słonecznej (kolektory słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne) w środkach transporu wodnego, naziemnego i powietrznego oraz w centrach logistycznych.6
T-W-7Energia geotermiczna i jej wykorzystanie w centrach logistycznych2
T-W-8Energia biomasy. Biopaliwa.2
T-W-9Ogniwa paliwowe w środkach transportu.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-16-2_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania instalacji opartych na niekonwencjonalnych źródłach energii stosowanych w transporce popartą zrozumieniem uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalnosci inżynierskiej niekonwencjonalnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-4Energia termiczna wód jako żródło energii dla statków
T-W-9Ogniwa paliwowe w środkach transportu.
T-W-8Energia biomasy. Biopaliwa.
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii.
T-W-2Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.
T-W-3Energia fal i możliwości jej wykorzystania na statkach .
T-W-5Energia wiatru i jej wykorzystanie na statkch i w centrach logistycznych.
T-W-6Wykorzystanie energii słonecznej (kolektory słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne) w środkach transporu wodnego, naziemnego i powietrznego oraz w centrach logistycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-16-2_U01Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie niekonwencjonalnych źródełi energii wykorzystywanych w transporcie na podstawie, których umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania urzadzeń i instalacji. Potrafi także opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego systemu energetycznego w transporcie opartego na niekonwencjonalnych źródłach energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalnosci inżynierskiej niekonwencjonalnych źródeł energii.
Treści programoweT-A-1Zadania rachunkowe dotyczące tematów realizowanych na wykładach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-16-2_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii na społeczeństwo oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalnosci inżynierskiej niekonwencjonalnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii.
T-W-2Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli