Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport paliw

Sylabus przedmiotu Europejskie projekty wspierania transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Europejskie projekty wspierania transportu
Specjalność Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Trojanowski <piotr.trojanowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z zakresu: podstaw ekonomiki i organizacji transportu, podstaw finansów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi instrumentami finansowymi wykorzystywanymi w finansowaniu rozwoju europejskiej infrastruktury transportu
C-2Znajomość podstawowych programów i środków wsparcia finansowego UE służących do rozwoju europejskiej infrastruktury transportu z podziałem na poszczególne gałęzie transportu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Narzędzia finansowe wspólnotowej polityki transportowej oraz elementy bezpośredniego finansowania rozwoju międzynarodowej infrastruktury transportu w krajach Unii Europejskiej (rodzaje funduszy)2
T-L-2Przegląd programów unijnych w różnych okresach programowania wspierających rozwój infrastruktury transportu2
T-L-3Europejskie programy wspierania transportu drogowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce2
T-L-4Europejskie programy wspierania transportu kolejowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce2
T-L-5Europejskie programy wspierania transportu lotniczego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce2
T-L-6Europejskie programy wspierania transportu wodnego śródlądowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce2
T-L-7Europejskie programy wspierania transportu morskiego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce2
T-L-8Ocena stopnia wykorzystania dostępnych źródeł finansowania ze środków UE dla projektów wspierających rozwój transportu z podziałem na poszczególne gałęzie transportu - podsumowanie i zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych3
A-L-3Przygotowanie prezentacji przez studentów dla poszczególnych gałęzi transportu (praca w grupach tematycznych)3
A-L-4Przedstawienie przygotowanych prezentacji dla poszczególnych gałęzi transportu4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie/wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta: przygotowanie do ćwiczeń, aktywność na ćwiczeniach, rezultaty pracy po każdym spotkaniu
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji: strona merytoryczna prezentacji oraz sama forma i sposób prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa/średnia z uzyskanych ocen okresowych i z prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-08_W01
Student ma wiedzę na temat trendów rozwojowych dotyczących europejskiej polityki transportowej i europejskich projektów wspierania transportu, zna narzędzia, kierunki, uwarunkowania i regulacje, ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych
TR_2A_W05, TR_2A_W06, TR_2A_W08, TR_2A_W11C-1, C-2T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-08_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie, potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu europejskich projektów wspierania transportu
TR_2A_U01, TR_2A_U05, TR_2A_U18C-1, C-2T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-08_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia. Jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K07, TR_2A_K08C-1, C-2T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-08_W01
Student ma wiedzę na temat trendów rozwojowych dotyczących europejskiej polityki transportowej i europejskich projektów wspierania transportu, zna narzędzia, kierunki, uwarunkowania i regulacje, ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-08_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie, potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu europejskich projektów wspierania transportu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-08_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia. Jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. strony internetowe dotyczące informacji na temat programów unijnych np.: Portal Funduszy Europejskich
  2. strony internetowe poświęcone realizacji projektów w wybranych gałęziach transportu np.: GDDKiA
  3. strony internetowe poświęcone poszczególnych programom unijnym np.: POIiŚ, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Komisja Europejska, BIAŁA KSIĘGA - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Bruksela, 2011, KOM(2011) 144 wersja ostateczna

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Narzędzia finansowe wspólnotowej polityki transportowej oraz elementy bezpośredniego finansowania rozwoju międzynarodowej infrastruktury transportu w krajach Unii Europejskiej (rodzaje funduszy)2
T-L-2Przegląd programów unijnych w różnych okresach programowania wspierających rozwój infrastruktury transportu2
T-L-3Europejskie programy wspierania transportu drogowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce2
T-L-4Europejskie programy wspierania transportu kolejowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce2
T-L-5Europejskie programy wspierania transportu lotniczego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce2
T-L-6Europejskie programy wspierania transportu wodnego śródlądowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce2
T-L-7Europejskie programy wspierania transportu morskiego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce2
T-L-8Ocena stopnia wykorzystania dostępnych źródeł finansowania ze środków UE dla projektów wspierających rozwój transportu z podziałem na poszczególne gałęzie transportu - podsumowanie i zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych3
A-L-3Przygotowanie prezentacji przez studentów dla poszczególnych gałęzi transportu (praca w grupach tematycznych)3
A-L-4Przedstawienie przygotowanych prezentacji dla poszczególnych gałęzi transportu4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-08_W01Student ma wiedzę na temat trendów rozwojowych dotyczących europejskiej polityki transportowej i europejskich projektów wspierania transportu, zna narzędzia, kierunki, uwarunkowania i regulacje, ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą handlu zagranicznego i polityki transportowej, w tym zna ich narzędzia, kierunki, uwarunkowania i regulacje
TR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
TR_2A_W11ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problemów niezawodności i bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych w transporcie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi instrumentami finansowymi wykorzystywanymi w finansowaniu rozwoju europejskiej infrastruktury transportu
C-2Znajomość podstawowych programów i środków wsparcia finansowego UE służących do rozwoju europejskiej infrastruktury transportu z podziałem na poszczególne gałęzie transportu
Treści programoweT-L-6Europejskie programy wspierania transportu wodnego śródlądowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
T-L-7Europejskie programy wspierania transportu morskiego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
T-L-1Narzędzia finansowe wspólnotowej polityki transportowej oraz elementy bezpośredniego finansowania rozwoju międzynarodowej infrastruktury transportu w krajach Unii Europejskiej (rodzaje funduszy)
T-L-2Przegląd programów unijnych w różnych okresach programowania wspierających rozwój infrastruktury transportu
T-L-3Europejskie programy wspierania transportu drogowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
T-L-5Europejskie programy wspierania transportu lotniczego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
T-L-8Ocena stopnia wykorzystania dostępnych źródeł finansowania ze środków UE dla projektów wspierających rozwój transportu z podziałem na poszczególne gałęzie transportu - podsumowanie i zaliczenie
T-L-4Europejskie programy wspierania transportu kolejowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie/wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta: przygotowanie do ćwiczeń, aktywność na ćwiczeniach, rezultaty pracy po każdym spotkaniu
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji: strona merytoryczna prezentacji oraz sama forma i sposób prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa/średnia z uzyskanych ocen okresowych i z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-08_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie, potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu europejskich projektów wspierania transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_2A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi instrumentami finansowymi wykorzystywanymi w finansowaniu rozwoju europejskiej infrastruktury transportu
C-2Znajomość podstawowych programów i środków wsparcia finansowego UE służących do rozwoju europejskiej infrastruktury transportu z podziałem na poszczególne gałęzie transportu
Treści programoweT-L-6Europejskie programy wspierania transportu wodnego śródlądowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
T-L-7Europejskie programy wspierania transportu morskiego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
T-L-1Narzędzia finansowe wspólnotowej polityki transportowej oraz elementy bezpośredniego finansowania rozwoju międzynarodowej infrastruktury transportu w krajach Unii Europejskiej (rodzaje funduszy)
T-L-2Przegląd programów unijnych w różnych okresach programowania wspierających rozwój infrastruktury transportu
T-L-3Europejskie programy wspierania transportu drogowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
T-L-5Europejskie programy wspierania transportu lotniczego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
T-L-8Ocena stopnia wykorzystania dostępnych źródeł finansowania ze środków UE dla projektów wspierających rozwój transportu z podziałem na poszczególne gałęzie transportu - podsumowanie i zaliczenie
T-L-4Europejskie programy wspierania transportu kolejowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie/wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta: przygotowanie do ćwiczeń, aktywność na ćwiczeniach, rezultaty pracy po każdym spotkaniu
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji: strona merytoryczna prezentacji oraz sama forma i sposób prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa/średnia z uzyskanych ocen okresowych i z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-08_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia. Jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi instrumentami finansowymi wykorzystywanymi w finansowaniu rozwoju europejskiej infrastruktury transportu
C-2Znajomość podstawowych programów i środków wsparcia finansowego UE służących do rozwoju europejskiej infrastruktury transportu z podziałem na poszczególne gałęzie transportu
Treści programoweT-L-6Europejskie programy wspierania transportu wodnego śródlądowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
T-L-7Europejskie programy wspierania transportu morskiego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
T-L-1Narzędzia finansowe wspólnotowej polityki transportowej oraz elementy bezpośredniego finansowania rozwoju międzynarodowej infrastruktury transportu w krajach Unii Europejskiej (rodzaje funduszy)
T-L-2Przegląd programów unijnych w różnych okresach programowania wspierających rozwój infrastruktury transportu
T-L-3Europejskie programy wspierania transportu drogowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
T-L-5Europejskie programy wspierania transportu lotniczego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
T-L-8Ocena stopnia wykorzystania dostępnych źródeł finansowania ze środków UE dla projektów wspierających rozwój transportu z podziałem na poszczególne gałęzie transportu - podsumowanie i zaliczenie
T-L-4Europejskie programy wspierania transportu kolejowego w różnych okresach programowania wraz z przykładami zrealizowanych projektów w polsce
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie/wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta: przygotowanie do ćwiczeń, aktywność na ćwiczeniach, rezultaty pracy po każdym spotkaniu
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji: strona merytoryczna prezentacji oraz sama forma i sposób prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa/średnia z uzyskanych ocen okresowych i z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań