Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Niepewność i procesy losowe w oceanotechnice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niepewność i procesy losowe w oceanotechnice
Specjalność Projektowanie i budowa okrętów
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy ogólnej z okresu matematyki, rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student uzyska wiedzę o niepewności dostępnych informacji dotyczących charakterystyk obiektów oceanotechnicznych i przebiegu zjawisk fizycznych w oceanotechnice.
C-2Student uzyska umiejętność zastosowania podstaw rachunku i statystyki matematycznej do opisu i analizy niepewności i procesów losowych w oceanotechnice.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ćwiczenia ilustrujące podstawowe informacje z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej.2
T-A-2Ćwiczenia ilustrujące probabilistyczny charakter niepewności cech statków i obiektów oceanotechnicznych.3
T-A-3Ćwiczenia ilustrujące probabilistyczny charakter niepewności środowiska eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych.3
T-A-4Ćwiczenia ilustrujące Probabilistyczny charakter niepewności narażeń i obciążeń statków i obiektów oceanotechnicznych.3
T-A-5Ćwiczenia ilustrujące związek niepewności i ryzyka. Ćwiczenia ilustrujące podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka.3
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Przypomnienie podstawowych informacji z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej: zmienna losowa, rozkład statystyczny dyskretny i ciągły, średnia, odchylenie standardowe, mediana, współczynnik zmienności.2
T-W-2Niepewności geometrycznych (wymiary główne, rozplanowanie elementów konstrukcyjnych, wymiary elementów konstrukcyjnych) i fizycznych cech statków i obiektów oceanotechnicznych (granica plastyczności, wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości wzdłużnej i in.). Probabilistyczny opis niepewności cech statków i obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-3Niepewności i losowe charakterystyki środowiska eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych (wiatr, falowanie wody, temperatura, zalodzenie i in.). Probabilistyczny opis niepewności środowiska eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-4Niepewności i losowe charakterystyki narażeń (temperatura, wilgotność, pola fizyczne) i obciążeń (siły i momenty sił) statków i obiektów oceanotechnicznych. Probabilistyczny opis niepewności narażeń i obciążeń statków i obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-5Związek niepewności i ryzyka. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka.3
T-W-6Podsumowanie.1
T-W-7Zaliczenie końcowe.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie literatury, przygotowanie się do zajęć, samodzielne wykonanie ćwiczeń zadanych przez prowadzącego.6
A-A-3Powtórzenie materiału i przygotowanie się do zaliczenia.4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.15
A-W-2Studiowanie literatury z zakresu przedmiotu, przepisów.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady. na podstawie prac domowych - ćwiczenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-10_W01
Student ma podstawową wiedzę za zakresu niepewności i procesów losowych w oceanotechnice.
O_1A_W04, O_1A_W14, O_1A_W15C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-10_U01
Student potrafi analizować niepewności i losowe procesy losowe związane z żeglugą i eksploatacją obiektów oceanotechnicznych. Potrafi podejmować starania w celu właściwego zarządzania takimi wielkościami w celu minimalizacji ryzyk i maksymalizacji bezpieczeństwa.
O_1A_U03, O_1A_U06, O_1A_U07C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-10_K01
Student ma świadomość niepewności i losowych procesów związanych z żeglugą i eksploatacją obiektów oceanotechnicznych w związku z tym podejmuje starania w celu właściwego zarządzania takimi wielkościami w szczególności w celu minimalizacji ryzyk i maksymalizacji bezpieczeństwa. Odczuwa potrzebę poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w tym zakresie.
O_1A_K02, O_1A_K07C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-10_W01
Student ma podstawową wiedzę za zakresu niepewności i procesów losowych w oceanotechnice.
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-10_U01
Student potrafi analizować niepewności i losowe procesy losowe związane z żeglugą i eksploatacją obiektów oceanotechnicznych. Potrafi podejmować starania w celu właściwego zarządzania takimi wielkościami w celu minimalizacji ryzyk i maksymalizacji bezpieczeństwa.
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-10_K01
Student ma świadomość niepewności i losowych procesów związanych z żeglugą i eksploatacją obiektów oceanotechnicznych w związku z tym podejmuje starania w celu właściwego zarządzania takimi wielkościami w szczególności w celu minimalizacji ryzyk i maksymalizacji bezpieczeństwa. Odczuwa potrzebę poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w tym zakresie.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Dudziak J., Okręt na fali, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Ocean Systems, 2012
  2. Morgan N., Marine Technology Reference Book, Butterworths and Co., Londyn, 1990
  3. Duxbury A.C., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
  4. Offshore, 2012
  5. Offshore Engineer, 2012
  6. Miller J.W., Koblick I.G., Living and Working in the Sea, Five Corners Publications, Ltd., Plymouth, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ćwiczenia ilustrujące podstawowe informacje z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej.2
T-A-2Ćwiczenia ilustrujące probabilistyczny charakter niepewności cech statków i obiektów oceanotechnicznych.3
T-A-3Ćwiczenia ilustrujące probabilistyczny charakter niepewności środowiska eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych.3
T-A-4Ćwiczenia ilustrujące Probabilistyczny charakter niepewności narażeń i obciążeń statków i obiektów oceanotechnicznych.3
T-A-5Ćwiczenia ilustrujące związek niepewności i ryzyka. Ćwiczenia ilustrujące podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka.3
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przypomnienie podstawowych informacji z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej: zmienna losowa, rozkład statystyczny dyskretny i ciągły, średnia, odchylenie standardowe, mediana, współczynnik zmienności.2
T-W-2Niepewności geometrycznych (wymiary główne, rozplanowanie elementów konstrukcyjnych, wymiary elementów konstrukcyjnych) i fizycznych cech statków i obiektów oceanotechnicznych (granica plastyczności, wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości wzdłużnej i in.). Probabilistyczny opis niepewności cech statków i obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-3Niepewności i losowe charakterystyki środowiska eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych (wiatr, falowanie wody, temperatura, zalodzenie i in.). Probabilistyczny opis niepewności środowiska eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-4Niepewności i losowe charakterystyki narażeń (temperatura, wilgotność, pola fizyczne) i obciążeń (siły i momenty sił) statków i obiektów oceanotechnicznych. Probabilistyczny opis niepewności narażeń i obciążeń statków i obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-5Związek niepewności i ryzyka. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka.3
T-W-6Podsumowanie.1
T-W-7Zaliczenie końcowe.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie literatury, przygotowanie się do zajęć, samodzielne wykonanie ćwiczeń zadanych przez prowadzącego.6
A-A-3Powtórzenie materiału i przygotowanie się do zaliczenia.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.15
A-W-2Studiowanie literatury z zakresu przedmiotu, przepisów.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-10_W01Student ma podstawową wiedzę za zakresu niepewności i procesów losowych w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W04ma wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą algebrę, geometrię, analizę, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowa-nej, w tym metody matematyczne i metody numeryczne niezbędne do: 1) opisu wielkości fizycznych będących zmiennymi losowymi, wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 2) opisu matematycznego zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki oraz ich rozwiązywania
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W15ma wiedzę w zakresie oddziaływania środowiska wodnego na obiekty oceanotechniczne; zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu tych obiektów w wodzie oraz zabezpieczania obiektów przed niszczącym działaniem środowiska wodnego
Cel przedmiotuC-1Student uzyska wiedzę o niepewności dostępnych informacji dotyczących charakterystyk obiektów oceanotechnicznych i przebiegu zjawisk fizycznych w oceanotechnice.
Treści programoweT-W-1Przypomnienie podstawowych informacji z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej: zmienna losowa, rozkład statystyczny dyskretny i ciągły, średnia, odchylenie standardowe, mediana, współczynnik zmienności.
T-A-1Ćwiczenia ilustrujące podstawowe informacje z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady. na podstawie prac domowych - ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-10_U01Student potrafi analizować niepewności i losowe procesy losowe związane z żeglugą i eksploatacją obiektów oceanotechnicznych. Potrafi podejmować starania w celu właściwego zarządzania takimi wielkościami w celu minimalizacji ryzyk i maksymalizacji bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U03ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych metod projektowania i budowy urządzeń oceanotechnicznych
O_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Cel przedmiotuC-1Student uzyska wiedzę o niepewności dostępnych informacji dotyczących charakterystyk obiektów oceanotechnicznych i przebiegu zjawisk fizycznych w oceanotechnice.
Treści programoweT-W-1Przypomnienie podstawowych informacji z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej: zmienna losowa, rozkład statystyczny dyskretny i ciągły, średnia, odchylenie standardowe, mediana, współczynnik zmienności.
T-A-1Ćwiczenia ilustrujące podstawowe informacje z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady. na podstawie prac domowych - ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-10_K01Student ma świadomość niepewności i losowych procesów związanych z żeglugą i eksploatacją obiektów oceanotechnicznych w związku z tym podejmuje starania w celu właściwego zarządzania takimi wielkościami w szczególności w celu minimalizacji ryzyk i maksymalizacji bezpieczeństwa. Odczuwa potrzebę poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-1Student uzyska wiedzę o niepewności dostępnych informacji dotyczących charakterystyk obiektów oceanotechnicznych i przebiegu zjawisk fizycznych w oceanotechnice.
Treści programoweT-W-1Przypomnienie podstawowych informacji z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej: zmienna losowa, rozkład statystyczny dyskretny i ciągły, średnia, odchylenie standardowe, mediana, współczynnik zmienności.
T-A-1Ćwiczenia ilustrujące podstawowe informacje z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady. na podstawie prac domowych - ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.