Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Kosztorysowanie w przemyśle:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kosztorysowanie w przemyśle
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maja Chmielewska-Przybysz <m.przybysz@zut.edu.pl>, Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,33zaliczenie
wykładyW5 30 2,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, podstawy informatyki, podstawy technologii budowy konstrukcji wielkowymiarowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu kursu powinien posiadać umiejętności wykonania przedmiarów oraz podstawowej dokumentacji kosztorysowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy normatywne1
T-A-2Podstawy kosztowo-cenowe1
T-A-3Źródła informacji o cenach jednostkowych robót i cenach czynników produkcji1
T-A-4Dokumentacja kosztorysowa Przykłady i ćwiczenia12
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje2
T-W-2Przeznaczenie kosztorysu cel i funkcja2
T-W-3Rodzaje kosztorysów2
T-W-4stan prawny4
T-W-5Podstawy sporządzania kosztorysów inwestorskich2
T-W-6Założenia wejściowe do kosztorysu i dane wyjściowe.2
T-W-7Podstawy techniczno-rzeczowe (dokumentacja projektowa, przedmiar robót – ogólne zasady przedmiarowania robót)12
T-W-8Specyfikacja Techniczna4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, praca własna18
A-A-3Studiowanie literatury5
38
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury30
A-W-3Udział w zaliczeniu2
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-3_W17
Student ma wiedzę w zakresie kosztów wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze.
O_1A_W17C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-3_U10
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U10C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-3_W17
Student ma wiedzę w zakresie kosztów wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-3_U10
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym., Dz. U. 2004 Nr 130, poz. 1389, 2004
  2. Eugeniusz Smoktunowicz, Kosztorysowanie obiektów i robót budowlanych, POLcen, Warszawa, 2001
  3. Doerffer J., Technologia budowy kadłubów okrętowych, WM, Gdynia, 1971
  4. Doerffer J., Technologia wyposażania statków, WM, Gdynia, 1975
  5. Ustawa z dnia z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach, Dz. U. 2001 nr 97, poz. 1050, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy normatywne1
T-A-2Podstawy kosztowo-cenowe1
T-A-3Źródła informacji o cenach jednostkowych robót i cenach czynników produkcji1
T-A-4Dokumentacja kosztorysowa Przykłady i ćwiczenia12
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje2
T-W-2Przeznaczenie kosztorysu cel i funkcja2
T-W-3Rodzaje kosztorysów2
T-W-4stan prawny4
T-W-5Podstawy sporządzania kosztorysów inwestorskich2
T-W-6Założenia wejściowe do kosztorysu i dane wyjściowe.2
T-W-7Podstawy techniczno-rzeczowe (dokumentacja projektowa, przedmiar robót – ogólne zasady przedmiarowania robót)12
T-W-8Specyfikacja Techniczna4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, praca własna18
A-A-3Studiowanie literatury5
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury30
A-W-3Udział w zaliczeniu2
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O01-3_W17Student ma wiedzę w zakresie kosztów wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu kursu powinien posiadać umiejętności wykonania przedmiarów oraz podstawowej dokumentacji kosztorysowej.
Treści programoweT-A-2Podstawy kosztowo-cenowe
T-A-4Dokumentacja kosztorysowa Przykłady i ćwiczenia
T-A-3Źródła informacji o cenach jednostkowych robót i cenach czynników produkcji
T-A-1Podstawy normatywne
T-W-2Przeznaczenie kosztorysu cel i funkcja
T-W-4stan prawny
T-W-6Założenia wejściowe do kosztorysu i dane wyjściowe.
T-W-5Podstawy sporządzania kosztorysów inwestorskich
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje
T-W-7Podstawy techniczno-rzeczowe (dokumentacja projektowa, przedmiar robót – ogólne zasady przedmiarowania robót)
T-W-3Rodzaje kosztorysów
T-W-8Specyfikacja Techniczna
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O01-3_U10Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu kursu powinien posiadać umiejętności wykonania przedmiarów oraz podstawowej dokumentacji kosztorysowej.
Treści programoweT-A-2Podstawy kosztowo-cenowe
T-A-4Dokumentacja kosztorysowa Przykłady i ćwiczenia
T-A-3Źródła informacji o cenach jednostkowych robót i cenach czynników produkcji
T-A-1Podstawy normatywne
T-W-2Przeznaczenie kosztorysu cel i funkcja
T-W-4stan prawny
T-W-6Założenia wejściowe do kosztorysu i dane wyjściowe.
T-W-5Podstawy sporządzania kosztorysów inwestorskich
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje
T-W-7Podstawy techniczno-rzeczowe (dokumentacja projektowa, przedmiar robót – ogólne zasady przedmiarowania robót)
T-W-3Rodzaje kosztorysów
T-W-8Specyfikacja Techniczna
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje