Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Mathcad w obliczeniach inżynierskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mathcad w obliczeniach inżynierskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka: algebra, analiza.
W-2Posługiwanie się komputerem, system operacyjny Windows.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami wybranych metod matematycznych stosowanych w praktyce inżynierskiej.
C-2Zapoznaie studentów z podstawowymi zastosowaniami programu Mathcad do obliczeń inżynierskich.
C-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Mathcad w obliczeniach inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie dokumentów i ich edycja. Formatowanie dokumentów. Wykonywanie prostych obliczeń.2
T-L-2Definiowanie zmiennych skalarnych, wektorowych, zakresowych, macierzowych. Elementarne obliczenia z wykorzystaniem różnych typów zmiennych. Zastosowanie różnych operatorów równości: przypisania wartości globalnej i lokalnej w programie, obliczenia numerycznego, obliczenia symbolicznego, przyrównania logicznego.2
T-L-3Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.2
T-L-4Różniczkowanie i całkowanie numeryczne i symboliczne.1
T-L-5Operacje na wektorach i macierzach.2
T-L-6Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.2
T-L-7Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych metodami numerycznymi i symbolicznymi.3
T-L-8Zastosowanie Mathcada do interpolacji i aproksymacji funkcji.3
T-L-9Zastosowanie Mathcada do symbolicznego przeksztalcania wyrażeń algebraicznych.2
T-L-10Programowanie w Mathcadzie. Pisanie prostych programów.4
T-L-11Przykladowe obliczenia optymalizacyjne.3
T-L-12Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.2
T-L-13Zaliczenie zajęć.2
30
wykłady
T-W-1Podstawy użytkowania programu Mathcad. Tworzenie dokumentu.1
T-W-2Typy i właściwości zmiennych w Mathcadzie. Podstawowe obliczenia numeryczne: wyrażenia algebraiczne, funkcje standardowe, funkcje użytkownika, pochodne, całki. Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.2
T-W-3Operatory i funkcje wektorowe i macierzowe. Operacje na wektorach i macierzach.1
T-W-4Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.1
T-W-5Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych.2
T-W-6Interpolacja i aproksymacja funkcji.2
T-W-7Obliczenia symboliczne: przekształcanie wyrażeń algebraicznych (w tym: upraszczanie, rozwijanie, grupowanie składników), rozwiązywanie równań algebraicznych, różniczkowanie i calkowanie.1
T-W-8Programowanie w Mathcadzie: zmienne lokalne, instrukcje przypisania, instrukcje warunkowe, pętle, wyprowadzanie wyników z programu.2
T-W-9Obliczenia optymalizacyjne.1
T-W-10Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.1
T-W-11Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielne ćwiczenia.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna nauka.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (opcjonalnie) (wyklad i ćwiczenia).
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań z zastosowań Mathcada z użyciem komputera.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_W01
Student zna i rozumie wybrane algorytmy obliczeń matematycznych stosowanych w inżynierii. Zna wybrane rodzaje zmiennych, operatorów i funkcji występujące w Mathcadzie. Wie jak za pomocą programu Mathcad: rozwiązuje się równania algebraiczne, interpoluje i aproksymuje funkcje, programuje, wykonuje wykresy oraz zapisuje się wyniki i wczytuje dane.
IB_1A_W01C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_U01
Student potrafi za pomocą programu Mathcad: rozwiązywać równania algebraiczne, interpolować i aproksymować funkcje, pisać proste programy, optymalizować proste uklady techniczne, wykonywać wykresy oraz zapisywać wyniki obliczeń i wczytywać dane.
IB_1A_U10C-3T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-3, T-L-12, T-L-11, T-L-8M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
IB_1A_K01C-2, C-1T-W-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_W01
Student zna i rozumie wybrane algorytmy obliczeń matematycznych stosowanych w inżynierii. Zna wybrane rodzaje zmiennych, operatorów i funkcji występujące w Mathcadzie. Wie jak za pomocą programu Mathcad: rozwiązuje się równania algebraiczne, interpoluje i aproksymuje funkcje, programuje, wykonuje wykresy oraz zapisuje się wyniki i wczytuje dane.
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_U01
Student potrafi za pomocą programu Mathcad: rozwiązywać równania algebraiczne, interpolować i aproksymować funkcje, pisać proste programy, optymalizować proste uklady techniczne, wykonywać wykresy oraz zapisywać wyniki obliczeń i wczytywać dane.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malinowski L., Mathcad w obliczeniach inżynierskich, Skrypt elektroniczny, Szczecin, 2014
  2. PTC, Mathcad 15.0 User's Guide, PTC, Needham, MA, USA, 2010
  3. Pietraszek J., Mathcad - ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2002
  4. Sokół M., Mathcad - leksykon kieszonkowy, Helion, Gliwice, 2005
  5. Benker H., Practical Use of Mathcad, Springer, London, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie dokumentów i ich edycja. Formatowanie dokumentów. Wykonywanie prostych obliczeń.2
T-L-2Definiowanie zmiennych skalarnych, wektorowych, zakresowych, macierzowych. Elementarne obliczenia z wykorzystaniem różnych typów zmiennych. Zastosowanie różnych operatorów równości: przypisania wartości globalnej i lokalnej w programie, obliczenia numerycznego, obliczenia symbolicznego, przyrównania logicznego.2
T-L-3Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.2
T-L-4Różniczkowanie i całkowanie numeryczne i symboliczne.1
T-L-5Operacje na wektorach i macierzach.2
T-L-6Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.2
T-L-7Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych metodami numerycznymi i symbolicznymi.3
T-L-8Zastosowanie Mathcada do interpolacji i aproksymacji funkcji.3
T-L-9Zastosowanie Mathcada do symbolicznego przeksztalcania wyrażeń algebraicznych.2
T-L-10Programowanie w Mathcadzie. Pisanie prostych programów.4
T-L-11Przykladowe obliczenia optymalizacyjne.3
T-L-12Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.2
T-L-13Zaliczenie zajęć.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy użytkowania programu Mathcad. Tworzenie dokumentu.1
T-W-2Typy i właściwości zmiennych w Mathcadzie. Podstawowe obliczenia numeryczne: wyrażenia algebraiczne, funkcje standardowe, funkcje użytkownika, pochodne, całki. Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.2
T-W-3Operatory i funkcje wektorowe i macierzowe. Operacje na wektorach i macierzach.1
T-W-4Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.1
T-W-5Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych.2
T-W-6Interpolacja i aproksymacja funkcji.2
T-W-7Obliczenia symboliczne: przekształcanie wyrażeń algebraicznych (w tym: upraszczanie, rozwijanie, grupowanie składników), rozwiązywanie równań algebraicznych, różniczkowanie i calkowanie.1
T-W-8Programowanie w Mathcadzie: zmienne lokalne, instrukcje przypisania, instrukcje warunkowe, pętle, wyprowadzanie wyników z programu.2
T-W-9Obliczenia optymalizacyjne.1
T-W-10Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.1
T-W-11Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielne ćwiczenia.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna nauka.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C19-1_W01Student zna i rozumie wybrane algorytmy obliczeń matematycznych stosowanych w inżynierii. Zna wybrane rodzaje zmiennych, operatorów i funkcji występujące w Mathcadzie. Wie jak za pomocą programu Mathcad: rozwiązuje się równania algebraiczne, interpoluje i aproksymuje funkcje, programuje, wykonuje wykresy oraz zapisuje się wyniki i wczytuje dane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W01posiada wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą algebrę, geometrię, analizę, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowanej, w tym metody matematyczne i metody numeryczne niezbędne do: 1) formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii bezpieczeństwa, 2) opisu matematycznego zjawisk i procesów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa, 3) opisu wielkości fizycznych będących zmiennymi losowymi, 4) wnioskowania i projektowania probabilistycznego.
Cel przedmiotuC-2Zapoznaie studentów z podstawowymi zastosowaniami programu Mathcad do obliczeń inżynierskich.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami wybranych metod matematycznych stosowanych w praktyce inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Podstawy użytkowania programu Mathcad. Tworzenie dokumentu.
T-W-4Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.
T-W-7Obliczenia symboliczne: przekształcanie wyrażeń algebraicznych (w tym: upraszczanie, rozwijanie, grupowanie składników), rozwiązywanie równań algebraicznych, różniczkowanie i calkowanie.
T-W-9Obliczenia optymalizacyjne.
T-W-6Interpolacja i aproksymacja funkcji.
T-W-5Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych.
T-W-8Programowanie w Mathcadzie: zmienne lokalne, instrukcje przypisania, instrukcje warunkowe, pętle, wyprowadzanie wyników z programu.
T-W-3Operatory i funkcje wektorowe i macierzowe. Operacje na wektorach i macierzach.
T-W-10Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.
T-W-2Typy i właściwości zmiennych w Mathcadzie. Podstawowe obliczenia numeryczne: wyrażenia algebraiczne, funkcje standardowe, funkcje użytkownika, pochodne, całki. Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.
Metody nauczaniaM-1Wykład: metoda podająca - wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (opcjonalnie) (wyklad i ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C19-1_U01Student potrafi za pomocą programu Mathcad: rozwiązywać równania algebraiczne, interpolować i aproksymować funkcje, pisać proste programy, optymalizować proste uklady techniczne, wykonywać wykresy oraz zapisywać wyniki obliczeń i wczytywać dane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Mathcad w obliczeniach inżynierskich.
Treści programoweT-L-1Tworzenie dokumentów i ich edycja. Formatowanie dokumentów. Wykonywanie prostych obliczeń.
T-L-2Definiowanie zmiennych skalarnych, wektorowych, zakresowych, macierzowych. Elementarne obliczenia z wykorzystaniem różnych typów zmiennych. Zastosowanie różnych operatorów równości: przypisania wartości globalnej i lokalnej w programie, obliczenia numerycznego, obliczenia symbolicznego, przyrównania logicznego.
T-L-4Różniczkowanie i całkowanie numeryczne i symboliczne.
T-L-5Operacje na wektorach i macierzach.
T-L-6Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.
T-L-7Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych metodami numerycznymi i symbolicznymi.
T-L-9Zastosowanie Mathcada do symbolicznego przeksztalcania wyrażeń algebraicznych.
T-L-10Programowanie w Mathcadzie. Pisanie prostych programów.
T-L-3Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.
T-L-12Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.
T-L-11Przykladowe obliczenia optymalizacyjne.
T-L-8Zastosowanie Mathcada do interpolacji i aproksymacji funkcji.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań z zastosowań Mathcada z użyciem komputera.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C19-1_K01Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznaie studentów z podstawowymi zastosowaniami programu Mathcad do obliczeń inżynierskich.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami wybranych metod matematycznych stosowanych w praktyce inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Podstawy użytkowania programu Mathcad. Tworzenie dokumentu.
Metody nauczaniaM-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (opcjonalnie) (wyklad i ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0