Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Procesy informacyjne w systemach bezpieczeństwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy informacyjne w systemach bezpieczeństwa
Specjalność Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wybrane zagadnienia z przedmiotów: informatyka, organizacja systemów bezpieczeństwa, prawo krajowe i międzynarodowe.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń
C-2Przekazanie studentom wiedzy o wrazżiwości informacji na zakłócenie i metodach ochrony oraz zabepieczenia firzycznego informacji oraz środków do jej tworzenia i rozpowszechniania
C-3Przekazanie studentom wiedzy o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o meotdach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania
C-4Uksztaltowanie umiejętności komunikowania się z otoczeniem zewnętrznym i ze współpracownikami; umiejętności wyboru narzędzi i środków właściwych dla procesu komunikowania
C-5Ukształtowanie umiejętności tworzenia róznych rodzajów informacji i wykorzystania środków komunikacji; umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń , instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych itp.
C-6Wyprofilowanie kompetencji dla zrozumienia roli informacji i jej znaczenia w sytuacjach zagrożenia i kryzysu; wrażliwość społeczna na stosowanie w informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z zasadami uczestniczenia w zajęciach, literatura i przekazanie zasad zaliczenia formy zajęć. Instruktaż BiHP na stanowisku pracy w laboratorium i poinformowanie o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w czasie zajęć dydaktycznych1
T-L-2Praktyczne zarządzanie zasobami informacji dyskowych. Możliwości zapewnienia bezpieczeństwa komputerów osobistych – atrybuty, hasła, ukrywania, szyfrowanie plików i folderów oraz udostępnianie zasobów danych innym użytkownikom.1
T-L-3Stworzenie prostej aplikacji umożliwiającej szyfrowanie/deszyfrowanie informacji w celu bezpiecznego przesłania jej do innego komputera.1
T-L-4Wyszukiwanie informacji w Internecie z wykorzystaniem połączenia bezpiecznego.1
T-L-5Realizacja wewnętrznej sieci komputerowej z definiowaniem użytkowników, określeniem ich praw dostępu do informacji, identyfikacja, udostępnianie i wymiana zasobów, monitorowanie przepływu informacji.1
T-L-6Poziomy zabezpieczenia informacji oraz praktyczne zapoznanie się z możliwościami ochrony informacji przechowywanych w bazach danych.2
T-L-7Kontrolowany dostęp do informacji zawartych w arkuszach kalkulacyjnych w celu zabezpieczenia ich przed przypadkową lub umyślną modyfikacją, usunięciem itp.1
T-L-8Zaliczenie pierwszej części laboratorium1
T-L-9Informacja graficzna - projekty znaków graficznych informacyjnych i ostrzegawczych1
T-L-10Instrukcje bezpieczeństwa i tekstowe informacje o zasadach bezpiecznej obsługi urządzeń, bezpiecznego zachowania itp.2
T-L-11Komunikaty i informacje o zagrożeniach - tworzenie tekstów i treści komunikatów2
T-L-12Zaliczenie formy zajęć1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie programu i celu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia1
T-W-2Informacja jako środek oddziaływania na społeczeństwo. Świadomość i postrzeganie zagrożeń w procesach informacyjnych. Społeczne komunikowane się w sytuacjach zagrożeń.2
T-W-3Strumienie informacji, czas i przestrzeń w sytuacjach kryzysowych.1
T-W-4Rodzaje komunikacji społecznej - komunikowanie interpersonalne, masowe, informacyjne i perswazyjne.1
T-W-5Komunikacja antykryzysowa - cechy komunikacji w kryzysie - społeczne funkcje środków masowego komunikowania.1
T-W-6Przekazy medialne a zachowania społeczne. Współpraca z przedstawicielami mediów - zasady skutecznej współpracy z dziennikarzami, zasady organizowania i prowadzenia konferencji prasowych. Rzecznik prasowy i zespół współpracy z mediami. Środki masowego komunikowania jako środowisko wychowawcze.1
T-W-7Komunikacja w procesie szkolenia. Zasady i cel ewaluacji zajęć szkoleniowych.1
T-W-8Negocjacje i mediacje w procesie planowania cywilnego.1
T-W-9Aspekty prawne ochrony informacji i bezpieczeństwa. Przechowywanie, gromadzenie, kopiowanie danych. Zarządzanie zasobami informacji.1
T-W-10Ochrona danych osobowych w Polsce. Zasady zbierania, gromadzenia i udostępniania danych osobowych.1
T-W-11Informacje niejawne; kategorie informacjii niejawnych, ochrona fizyczna i procedury postępowania z informacjami niejwanymi1
T-W-12Przestępczość komputerowa. Wirusy komputerowe. Metody zabezpieczania danych. Bezpieczeństwo serwerów. Przykłady naruszeń bezpieczeństwa w procesach informacyjnych.2
T-W-13Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Studiowanie literatury, instrukcji obslugi i przewodnikow do oprogramowania użytkowego6
A-L-3Wykonanie zadanych ćwiczeń na komputerze, przygotowanie zadanych programów, plików, stworzenie i uruchomienie oraz przetstowanie zadanych rozwiązań problemów zgodnie z programem laboratorium10
A-L-4Opracowanie projektow oprogramowania, instrukcji, przygotowanie sprawozdań i zaliczenie pierwszej części laboratorium5
A-L-5Zaprojektowanie i przygotowanie opracowań graficznych znaków informacyjnych i ostrzegawczych zgodnie z programem zajęć, opis i wykonanie sprawozdania; zaliczenie4
A-L-6Za projektowanie, przygotowanie graficzne i opracowanie edytorskie tekstów komunikatów i instrukcji bezpiecznej obslugi oraz bezpieczeństwa dla zadań wskazanych na zajęciach; dokończenie zadań w domu.8
A-L-7Przygotowanie do zaliczenia drugiej części laboratorium2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych na wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury, przepisów prawnych, norm i instrukcji bezpieczeńśtwa7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia, powtórzenie i utrwalenie materiału3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o sposobach informowania i metodach informacji, oraz o znaczeniu informacji w sytuacjach zagrożenia i akcji ratowniczych
M-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem właściwych metod i środków technicznych informacji oraz rodzajów informacji, a także zagrożeń dla informacji i metod jej ochrony
M-3Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym także połączone z pokazem, dla ukształtowania umiejętności studentów samodzielnego przygotowania i przekazania informacji, podjęcia wlaściwych działań dla jej ochrony, uzyskania odpowiednich kompetencji w tym obszarze; także dla uzyskania umiejętności pracy w grupie i współdziałania w grupie w czasie wykonywania zdań związanych z przygotowaniem i przekazem informacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-10_W01
Student ma wiedzę o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń
IB_1A_W23C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6M-1S-1, S-2
IB_1A_D2-10_W02
Student posiada wiedzę o wrażliwości informacji na zakłócenie i zna metody ochrony oraz sposoby zabepieczenia firzycznego informacji oraz środków do jej tworzenia i rozpowszechniania
IB_1A_W18, IB_1A_W21, IB_1A_W23C-2T-W-9, T-W-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2
IB_1A_D2-10_W03
Student dysponuje wiedzą o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania
IB_1A_W10, IB_1A_W21, IB_1A_W23C-3T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-10_U01
Student potrafi komunikować się z otoczeniem zewnętrznym i ze współpracownikami; umie wybrać narzedzia i środki właściwe i celowe dla danego procesu komunikowania w sposób bezpieczny i zrozumialy
IB_1A_U01, IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U05C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-6M-2, M-3S-1
IB_1A_D2-10_U02
Student potrafi tworzyć różne rodzaje informacji i wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
IB_1A_U08, IB_1A_U11, IB_1A_U18, IB_1A_U19, IB_1A_U22C-5T-L-9, T-L-11, T-L-10, T-L-12M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-10_K01
Student kompetentnie i ze zrozumieniem wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.
IB_1A_K02, IB_1A_K03, IB_1A_K07C-6T-L-9, T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-10, T-L-12M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-10_W01
Student ma wiedzę o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń
2,0Student nie ma wiedzy o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń
3,0Student ma wiedzę podstawową o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami; albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń. Popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane,
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną i pogłębioną w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń. Rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu pełnym.
IB_1A_D2-10_W02
Student posiada wiedzę o wrażliwości informacji na zakłócenie i zna metody ochrony oraz sposoby zabepieczenia firzycznego informacji oraz środków do jej tworzenia i rozpowszechniania
2,0Student nie ma wiedzy o wrażliwości informacji na zakłócenie ani o środkach ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji oraz środków do jej tworzenia
3,0Student ma wiedzę podstawową o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami; albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania . Popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane,
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania . Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania . Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną i pogłębioną w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania . Rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu pełnym.
IB_1A_D2-10_W03
Student dysponuje wiedzą o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania
2,0Student nie ma wiedzy o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania
3,0Student ma wiedzę podstawową o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami; albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania. Popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane,
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną i pogłębioną w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania. Rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu pełnym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-10_U01
Student potrafi komunikować się z otoczeniem zewnętrznym i ze współpracownikami; umie wybrać narzedzia i środki właściwe i celowe dla danego procesu komunikowania w sposób bezpieczny i zrozumialy
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej metody przekazu informacji ani nie potrafi wykorzystać jej dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod przekazu informacji i potrafi wykorzystać ją dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod przekazu informacji i potrafi wykorzystać je dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod przekazu informacji i potrafi wykorzystać je dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami. Potrafi wyjaśnić zalety i wady tych metod i zastosować najbardziej przydatną z nich dla osiągnięcia zamierzonego celu.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod przekazu informacji i potrafi wykorzystać je dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami. Potrafi wyjaśnić zalety i wady tych metod i zastosować najbardziej przydatną z nich dla osiągnięcia zamierzonego celu. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji lub jej przekazu.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru źródeł właściwej informacji i potrafi dobrać właściwą metodę przekazu informacji oraz wykorzystać ją dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami. Potrafi wyjaśnić zalety i wady tych metod i zastosować najbardziej przydatną z nich dla osiągnięcia zamierzonego celu. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji lub jej przekazu.
IB_1A_D2-10_U02
Student potrafi tworzyć różne rodzaje informacji i wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
2,0Student nie potrafi tworzyć różnych rodzajów informacji i wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; nie posiada umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć proste rodzaje informacji i słabo wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada ograniczoną umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć proste rodzaje informacji i wykorzystywać zadowalająco środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada niewielką umiejętność tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć podstawowe rodzaje informacji i swobodnie wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada zadawalającą umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć proste rodzaje informacji i dobrze wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada dobre umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć złożone rodzaje informacji i swobodnie wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada w pełni umiejętność tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-10_K01
Student kompetentnie i ze zrozumieniem wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.
2,0Student nie wykorzystuje informacji i jej różnorodnych narzędzi, w tym środków przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; nie wykazuje wrażliwości społecznej na stosowanie informacji we właściwy sposób dla dobra społeczeństwa.
3,0Student w bardzo niewielkim stopniu wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje minimalną wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.
3,5Student w ograniczonym stopniu, sporadycznie wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje minimalną wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.
4,0Student dobrze i często wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.
4,5Student bardzo często i świadomie wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje dużą wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.
5,0Student bardzo często i świadomie wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje dużą wrażliwość i inicjatywę społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.

Literatura podstawowa

  1. Anderson, Ross, Inżynieria zabezpieczeń, WNT, Warszawa, 2005, ISBN 83-204-3069-0
  2. Cadle J., Yeates D., Zarządzanie procesem tworzenia systemów informacyjnych, WNT, Warszawa, 2010
  3. Fisher, Robert J.; Halibozek, Edward; Green, Gion, Introduction to security, Elsevier, Amsterdam, Boston, 2008, ISBN 978-0-7506-8432-3
  4. Nowicki A., Sitarska M., Procesy informacyjne w zarządzaniu, Wyd. EU, Wrocław, 2010
  5. Papkin D., Bezpieczeństwo informacji. Ochrona globalnego przedsiębiorstwa, WNT, Warszawa, 2002
  6. Stefanowicz B., Informacyjne systemy zarządzania. Przewodnik, SGH, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Białas, Andrzej, Bezpieczeństwo informacji i usług w nowoczesnej instytucji i firmie, WNT, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-204-3343-2
  2. Comer D.E., Komputerowe TCP/IP. Zasady, protokoły i architektura., WNT, Warszawa, 1998
  3. Kassel P., Eddy C., Bazy danych dla każdego. Access 97, Wyd. Helion, Gliwice, 1999
  4. Nowak E., Logistyka w sytuacjach kryzysowych, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa, 2009, Wyd. 2 poszerzone i uzupełnione
  5. Wrzosek M., Dezinformacja jako komponent operacji informacyjnych, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa, 2005
  6. Dz.U. 1997 Nr 133 poz. 883, Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2002, Tekst ujednolicony Dz.U. 2002 Nr 101 poz. 926
  7. Dz.U. 2004 Nr. 171 poz. 1800, Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2004, Tekst ujednolicony
  8. Dz.U. 2010 Nr 182 poz. 1228, Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2010
  9. Dz.U. 2012 Nr 0 poz. 683, Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie środkow bezpieczeństwa fizycznego stosowanych do zabezpieczenia informacji niejawnych, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z zasadami uczestniczenia w zajęciach, literatura i przekazanie zasad zaliczenia formy zajęć. Instruktaż BiHP na stanowisku pracy w laboratorium i poinformowanie o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w czasie zajęć dydaktycznych1
T-L-2Praktyczne zarządzanie zasobami informacji dyskowych. Możliwości zapewnienia bezpieczeństwa komputerów osobistych – atrybuty, hasła, ukrywania, szyfrowanie plików i folderów oraz udostępnianie zasobów danych innym użytkownikom.1
T-L-3Stworzenie prostej aplikacji umożliwiającej szyfrowanie/deszyfrowanie informacji w celu bezpiecznego przesłania jej do innego komputera.1
T-L-4Wyszukiwanie informacji w Internecie z wykorzystaniem połączenia bezpiecznego.1
T-L-5Realizacja wewnętrznej sieci komputerowej z definiowaniem użytkowników, określeniem ich praw dostępu do informacji, identyfikacja, udostępnianie i wymiana zasobów, monitorowanie przepływu informacji.1
T-L-6Poziomy zabezpieczenia informacji oraz praktyczne zapoznanie się z możliwościami ochrony informacji przechowywanych w bazach danych.2
T-L-7Kontrolowany dostęp do informacji zawartych w arkuszach kalkulacyjnych w celu zabezpieczenia ich przed przypadkową lub umyślną modyfikacją, usunięciem itp.1
T-L-8Zaliczenie pierwszej części laboratorium1
T-L-9Informacja graficzna - projekty znaków graficznych informacyjnych i ostrzegawczych1
T-L-10Instrukcje bezpieczeństwa i tekstowe informacje o zasadach bezpiecznej obsługi urządzeń, bezpiecznego zachowania itp.2
T-L-11Komunikaty i informacje o zagrożeniach - tworzenie tekstów i treści komunikatów2
T-L-12Zaliczenie formy zajęć1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie programu i celu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia1
T-W-2Informacja jako środek oddziaływania na społeczeństwo. Świadomość i postrzeganie zagrożeń w procesach informacyjnych. Społeczne komunikowane się w sytuacjach zagrożeń.2
T-W-3Strumienie informacji, czas i przestrzeń w sytuacjach kryzysowych.1
T-W-4Rodzaje komunikacji społecznej - komunikowanie interpersonalne, masowe, informacyjne i perswazyjne.1
T-W-5Komunikacja antykryzysowa - cechy komunikacji w kryzysie - społeczne funkcje środków masowego komunikowania.1
T-W-6Przekazy medialne a zachowania społeczne. Współpraca z przedstawicielami mediów - zasady skutecznej współpracy z dziennikarzami, zasady organizowania i prowadzenia konferencji prasowych. Rzecznik prasowy i zespół współpracy z mediami. Środki masowego komunikowania jako środowisko wychowawcze.1
T-W-7Komunikacja w procesie szkolenia. Zasady i cel ewaluacji zajęć szkoleniowych.1
T-W-8Negocjacje i mediacje w procesie planowania cywilnego.1
T-W-9Aspekty prawne ochrony informacji i bezpieczeństwa. Przechowywanie, gromadzenie, kopiowanie danych. Zarządzanie zasobami informacji.1
T-W-10Ochrona danych osobowych w Polsce. Zasady zbierania, gromadzenia i udostępniania danych osobowych.1
T-W-11Informacje niejawne; kategorie informacjii niejawnych, ochrona fizyczna i procedury postępowania z informacjami niejwanymi1
T-W-12Przestępczość komputerowa. Wirusy komputerowe. Metody zabezpieczania danych. Bezpieczeństwo serwerów. Przykłady naruszeń bezpieczeństwa w procesach informacyjnych.2
T-W-13Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Studiowanie literatury, instrukcji obslugi i przewodnikow do oprogramowania użytkowego6
A-L-3Wykonanie zadanych ćwiczeń na komputerze, przygotowanie zadanych programów, plików, stworzenie i uruchomienie oraz przetstowanie zadanych rozwiązań problemów zgodnie z programem laboratorium10
A-L-4Opracowanie projektow oprogramowania, instrukcji, przygotowanie sprawozdań i zaliczenie pierwszej części laboratorium5
A-L-5Zaprojektowanie i przygotowanie opracowań graficznych znaków informacyjnych i ostrzegawczych zgodnie z programem zajęć, opis i wykonanie sprawozdania; zaliczenie4
A-L-6Za projektowanie, przygotowanie graficzne i opracowanie edytorskie tekstów komunikatów i instrukcji bezpiecznej obslugi oraz bezpieczeństwa dla zadań wskazanych na zajęciach; dokończenie zadań w domu.8
A-L-7Przygotowanie do zaliczenia drugiej części laboratorium2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych na wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury, przepisów prawnych, norm i instrukcji bezpieczeńśtwa7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia, powtórzenie i utrwalenie materiału3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-10_W01Student ma wiedzę o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W23zna rodzaje komunikacji społecznej, zasady przygotowania skutecznej komunikacji antykryzysowej, zna narzędzia i środki właściwe dla procesu komunikowania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń
Treści programoweT-W-2Informacja jako środek oddziaływania na społeczeństwo. Świadomość i postrzeganie zagrożeń w procesach informacyjnych. Społeczne komunikowane się w sytuacjach zagrożeń.
T-W-1Przedstawienie programu i celu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia
T-W-3Strumienie informacji, czas i przestrzeń w sytuacjach kryzysowych.
T-W-4Rodzaje komunikacji społecznej - komunikowanie interpersonalne, masowe, informacyjne i perswazyjne.
T-W-5Komunikacja antykryzysowa - cechy komunikacji w kryzysie - społeczne funkcje środków masowego komunikowania.
T-W-8Negocjacje i mediacje w procesie planowania cywilnego.
T-W-7Komunikacja w procesie szkolenia. Zasady i cel ewaluacji zajęć szkoleniowych.
T-W-6Przekazy medialne a zachowania społeczne. Współpraca z przedstawicielami mediów - zasady skutecznej współpracy z dziennikarzami, zasady organizowania i prowadzenia konferencji prasowych. Rzecznik prasowy i zespół współpracy z mediami. Środki masowego komunikowania jako środowisko wychowawcze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o sposobach informowania i metodach informacji, oraz o znaczeniu informacji w sytuacjach zagrożenia i akcji ratowniczych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń
3,0Student ma wiedzę podstawową o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami; albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń. Popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane,
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną i pogłębioną w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o środkach i metodach informacji i jej znaczeniu w sytuacjach zagrożenia, krysysowych oraz w zapobieganiu i ograniczaniu skutów zagrożeń. Rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu pełnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-10_W02Student posiada wiedzę o wrażliwości informacji na zakłócenie i zna metody ochrony oraz sposoby zabepieczenia firzycznego informacji oraz środków do jej tworzenia i rozpowszechniania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W18zna zasady analizy jakości funkcjonowania systemu, zna metody i techniki doskonalenia jakości eksploatacji systemów technicznych
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
IB_1A_W23zna rodzaje komunikacji społecznej, zasady przygotowania skutecznej komunikacji antykryzysowej, zna narzędzia i środki właściwe dla procesu komunikowania
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy o wrazżiwości informacji na zakłócenie i metodach ochrony oraz zabepieczenia firzycznego informacji oraz środków do jej tworzenia i rozpowszechniania
Treści programoweT-W-9Aspekty prawne ochrony informacji i bezpieczeństwa. Przechowywanie, gromadzenie, kopiowanie danych. Zarządzanie zasobami informacji.
T-W-12Przestępczość komputerowa. Wirusy komputerowe. Metody zabezpieczania danych. Bezpieczeństwo serwerów. Przykłady naruszeń bezpieczeństwa w procesach informacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o sposobach informowania i metodach informacji, oraz o znaczeniu informacji w sytuacjach zagrożenia i akcji ratowniczych
M-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem właściwych metod i środków technicznych informacji oraz rodzajów informacji, a także zagrożeń dla informacji i metod jej ochrony
M-3Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym także połączone z pokazem, dla ukształtowania umiejętności studentów samodzielnego przygotowania i przekazania informacji, podjęcia wlaściwych działań dla jej ochrony, uzyskania odpowiednich kompetencji w tym obszarze; także dla uzyskania umiejętności pracy w grupie i współdziałania w grupie w czasie wykonywania zdań związanych z przygotowaniem i przekazem informacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o wrażliwości informacji na zakłócenie ani o środkach ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji oraz środków do jej tworzenia
3,0Student ma wiedzę podstawową o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami; albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania . Popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane,
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania . Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania . Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną i pogłębioną w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o wrażliwości informacji na zakłócenie oraz zna środki ochrony i zabezpieczenia fizycznego informacji i urządzeń do jej tworzenia i rozpowszechniania . Rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu pełnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-10_W03Student dysponuje wiedzą o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W10ma wiedzę w zakresie prawa krajowego i międzynarodowego niezbędną do interpretowania i stosowania prawa w działalności zawodowej
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
IB_1A_W23zna rodzaje komunikacji społecznej, zasady przygotowania skutecznej komunikacji antykryzysowej, zna narzędzia i środki właściwe dla procesu komunikowania
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentom wiedzy o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o meotdach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania
Treści programoweT-L-5Realizacja wewnętrznej sieci komputerowej z definiowaniem użytkowników, określeniem ich praw dostępu do informacji, identyfikacja, udostępnianie i wymiana zasobów, monitorowanie przepływu informacji.
T-L-7Kontrolowany dostęp do informacji zawartych w arkuszach kalkulacyjnych w celu zabezpieczenia ich przed przypadkową lub umyślną modyfikacją, usunięciem itp.
T-L-8Zaliczenie pierwszej części laboratorium
T-L-6Poziomy zabezpieczenia informacji oraz praktyczne zapoznanie się z możliwościami ochrony informacji przechowywanych w bazach danych.
T-W-9Aspekty prawne ochrony informacji i bezpieczeństwa. Przechowywanie, gromadzenie, kopiowanie danych. Zarządzanie zasobami informacji.
T-W-12Przestępczość komputerowa. Wirusy komputerowe. Metody zabezpieczania danych. Bezpieczeństwo serwerów. Przykłady naruszeń bezpieczeństwa w procesach informacyjnych.
T-W-10Ochrona danych osobowych w Polsce. Zasady zbierania, gromadzenia i udostępniania danych osobowych.
T-W-11Informacje niejawne; kategorie informacjii niejawnych, ochrona fizyczna i procedury postępowania z informacjami niejwanymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o sposobach informowania i metodach informacji, oraz o znaczeniu informacji w sytuacjach zagrożenia i akcji ratowniczych
M-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem właściwych metod i środków technicznych informacji oraz rodzajów informacji, a także zagrożeń dla informacji i metod jej ochrony
M-3Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym także połączone z pokazem, dla ukształtowania umiejętności studentów samodzielnego przygotowania i przekazania informacji, podjęcia wlaściwych działań dla jej ochrony, uzyskania odpowiednich kompetencji w tym obszarze; także dla uzyskania umiejętności pracy w grupie i współdziałania w grupie w czasie wykonywania zdań związanych z przygotowaniem i przekazem informacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania
3,0Student ma wiedzę podstawową o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami; albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania. Popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane,
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną i pogłębioną w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną o aspektach prawnych ochrony informacji oraz o rodzajach informacji i danych podlegających szczególnej ochronie oraz o metodach zabezpieczenia fizycznego tego rodzaju informacji i miejsc jej przechowywania. Rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane oraz potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu pełnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-10_U01Student potrafi komunikować się z otoczeniem zewnętrznym i ze współpracownikami; umie wybrać narzedzia i środki właściwe i celowe dla danego procesu komunikowania w sposób bezpieczny i zrozumialy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-4Uksztaltowanie umiejętności komunikowania się z otoczeniem zewnętrznym i ze współpracownikami; umiejętności wyboru narzędzi i środków właściwych dla procesu komunikowania
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z zasadami uczestniczenia w zajęciach, literatura i przekazanie zasad zaliczenia formy zajęć. Instruktaż BiHP na stanowisku pracy w laboratorium i poinformowanie o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w czasie zajęć dydaktycznych
T-L-2Praktyczne zarządzanie zasobami informacji dyskowych. Możliwości zapewnienia bezpieczeństwa komputerów osobistych – atrybuty, hasła, ukrywania, szyfrowanie plików i folderów oraz udostępnianie zasobów danych innym użytkownikom.
T-L-3Stworzenie prostej aplikacji umożliwiającej szyfrowanie/deszyfrowanie informacji w celu bezpiecznego przesłania jej do innego komputera.
T-L-4Wyszukiwanie informacji w Internecie z wykorzystaniem połączenia bezpiecznego.
T-L-5Realizacja wewnętrznej sieci komputerowej z definiowaniem użytkowników, określeniem ich praw dostępu do informacji, identyfikacja, udostępnianie i wymiana zasobów, monitorowanie przepływu informacji.
T-L-7Kontrolowany dostęp do informacji zawartych w arkuszach kalkulacyjnych w celu zabezpieczenia ich przed przypadkową lub umyślną modyfikacją, usunięciem itp.
T-L-8Zaliczenie pierwszej części laboratorium
T-L-6Poziomy zabezpieczenia informacji oraz praktyczne zapoznanie się z możliwościami ochrony informacji przechowywanych w bazach danych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem właściwych metod i środków technicznych informacji oraz rodzajów informacji, a także zagrożeń dla informacji i metod jej ochrony
M-3Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym także połączone z pokazem, dla ukształtowania umiejętności studentów samodzielnego przygotowania i przekazania informacji, podjęcia wlaściwych działań dla jej ochrony, uzyskania odpowiednich kompetencji w tym obszarze; także dla uzyskania umiejętności pracy w grupie i współdziałania w grupie w czasie wykonywania zdań związanych z przygotowaniem i przekazem informacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej metody przekazu informacji ani nie potrafi wykorzystać jej dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod przekazu informacji i potrafi wykorzystać ją dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod przekazu informacji i potrafi wykorzystać je dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod przekazu informacji i potrafi wykorzystać je dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami. Potrafi wyjaśnić zalety i wady tych metod i zastosować najbardziej przydatną z nich dla osiągnięcia zamierzonego celu.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod przekazu informacji i potrafi wykorzystać je dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami. Potrafi wyjaśnić zalety i wady tych metod i zastosować najbardziej przydatną z nich dla osiągnięcia zamierzonego celu. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji lub jej przekazu.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru źródeł właściwej informacji i potrafi dobrać właściwą metodę przekazu informacji oraz wykorzystać ją dla celów komunikowania się otoczeniem zewnętrznym lub współpracownikami. Potrafi wyjaśnić zalety i wady tych metod i zastosować najbardziej przydatną z nich dla osiągnięcia zamierzonego celu. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji lub jej przekazu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-10_U02Student potrafi tworzyć różne rodzaje informacji i wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U18potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i okreslić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
IB_1A_U19potrafi znaleźć źródła informacji o substancjach, materiałach lub procesach niebezpiecznych, zinterpretować je oraz zastosować do oceny zagrożeń
IB_1A_U22potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania; potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności tworzenia róznych rodzajów informacji i wykorzystania środków komunikacji; umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń , instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych itp.
Treści programoweT-L-9Informacja graficzna - projekty znaków graficznych informacyjnych i ostrzegawczych
T-L-11Komunikaty i informacje o zagrożeniach - tworzenie tekstów i treści komunikatów
T-L-10Instrukcje bezpieczeństwa i tekstowe informacje o zasadach bezpiecznej obsługi urządzeń, bezpiecznego zachowania itp.
T-L-12Zaliczenie formy zajęć
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym także połączone z pokazem, dla ukształtowania umiejętności studentów samodzielnego przygotowania i przekazania informacji, podjęcia wlaściwych działań dla jej ochrony, uzyskania odpowiednich kompetencji w tym obszarze; także dla uzyskania umiejętności pracy w grupie i współdziałania w grupie w czasie wykonywania zdań związanych z przygotowaniem i przekazem informacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi tworzyć różnych rodzajów informacji i wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; nie posiada umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć proste rodzaje informacji i słabo wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada ograniczoną umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć proste rodzaje informacji i wykorzystywać zadowalająco środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada niewielką umiejętność tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć podstawowe rodzaje informacji i swobodnie wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada zadawalającą umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć proste rodzaje informacji i dobrze wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada dobre umiejętności tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi tworzyć złożone rodzaje informacji i swobodnie wykorzystywać środki komunikacji w sposób bezpieczny i efektywny; posiada w pełni umiejętność tworzenia informacji słownej i graficznej, komunikatów, ostrzeżeń, poleceń, instrukcji bezpieczeństwa, materiałów szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa itp.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-10_K01Student kompetentnie i ze zrozumieniem wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IB_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-6Wyprofilowanie kompetencji dla zrozumienia roli informacji i jej znaczenia w sytuacjach zagrożenia i kryzysu; wrażliwość społeczna na stosowanie w informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.
Treści programoweT-L-9Informacja graficzna - projekty znaków graficznych informacyjnych i ostrzegawczych
T-L-11Komunikaty i informacje o zagrożeniach - tworzenie tekstów i treści komunikatów
T-L-1Zapoznanie z zasadami uczestniczenia w zajęciach, literatura i przekazanie zasad zaliczenia formy zajęć. Instruktaż BiHP na stanowisku pracy w laboratorium i poinformowanie o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w czasie zajęć dydaktycznych
T-L-2Praktyczne zarządzanie zasobami informacji dyskowych. Możliwości zapewnienia bezpieczeństwa komputerów osobistych – atrybuty, hasła, ukrywania, szyfrowanie plików i folderów oraz udostępnianie zasobów danych innym użytkownikom.
T-L-3Stworzenie prostej aplikacji umożliwiającej szyfrowanie/deszyfrowanie informacji w celu bezpiecznego przesłania jej do innego komputera.
T-L-4Wyszukiwanie informacji w Internecie z wykorzystaniem połączenia bezpiecznego.
T-L-5Realizacja wewnętrznej sieci komputerowej z definiowaniem użytkowników, określeniem ich praw dostępu do informacji, identyfikacja, udostępnianie i wymiana zasobów, monitorowanie przepływu informacji.
T-L-7Kontrolowany dostęp do informacji zawartych w arkuszach kalkulacyjnych w celu zabezpieczenia ich przed przypadkową lub umyślną modyfikacją, usunięciem itp.
T-L-8Zaliczenie pierwszej części laboratorium
T-L-6Poziomy zabezpieczenia informacji oraz praktyczne zapoznanie się z możliwościami ochrony informacji przechowywanych w bazach danych.
T-L-10Instrukcje bezpieczeństwa i tekstowe informacje o zasadach bezpiecznej obsługi urządzeń, bezpiecznego zachowania itp.
T-L-12Zaliczenie formy zajęć
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem właściwych metod i środków technicznych informacji oraz rodzajów informacji, a także zagrożeń dla informacji i metod jej ochrony
M-3Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym także połączone z pokazem, dla ukształtowania umiejętności studentów samodzielnego przygotowania i przekazania informacji, podjęcia wlaściwych działań dla jej ochrony, uzyskania odpowiednich kompetencji w tym obszarze; także dla uzyskania umiejętności pracy w grupie i współdziałania w grupie w czasie wykonywania zdań związanych z przygotowaniem i przekazem informacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykorzystuje informacji i jej różnorodnych narzędzi, w tym środków przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; nie wykazuje wrażliwości społecznej na stosowanie informacji we właściwy sposób dla dobra społeczeństwa.
3,0Student w bardzo niewielkim stopniu wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje minimalną wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.
3,5Student w ograniczonym stopniu, sporadycznie wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje minimalną wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.
4,0Student dobrze i często wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.
4,5Student bardzo często i świadomie wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje dużą wrażliwość społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.
5,0Student bardzo często i świadomie wykorzystuje informację i jej różnorodne narzędzia, w tym środki przekazu, dla przekazania informacji o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w sytuacjach zagrożenia; wykazuje dużą wrażliwość i inicjatywę społeczną na stosowanie informacji we właściwy sposób i nie nadużywanie jej ani nie manipulowanie nią z nadużyciem zaufania społeczeństwa do mediów.