Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Zabezpieczenie przeciwpowodziowe i środowiskowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zabezpieczenie przeciwpowodziowe i środowiskowe
Specjalność Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza na temat ochrony środowiska
W-2Wiedza z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenów z istniejącymi zagrożeniami środowiskowymi
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitoringu zagrożeń środowiskowych
C-3Zapoznanie studentów ze sposobami ochrony przez zagrożeniami środowiskowymi
C-4Umiejętność doboru zabezpieczeń technicznych w zależności od rodzaju zagrożenia środowiskowego.
C-5Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej zagadnień związanych z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi i środowiskowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ocena stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego; dobór systemu zabezpieczającego. Dobór zabezpieczeń środowiskowych.30
30
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. Zagrożenia środowisowe.2
T-W-2Zagrożenia środowiskowe: promieniowanie, chemiczne i biologiczne zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby.2
T-W-3Techniczne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego: wały przeciwpowodziowe, zbiorniki i poldery retencyjne, ocena stanu rzek i kanałów, ocena stanu zapór.2
T-W-4Administracyjne i ekonomiczne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego: planowanie przestrzenne, plany działań przeciwpowodziowych, systemy ostrzegania, alarmowania i informowania mieszkańców, osłona meteorologiczna i osłona hydrologiczna (wodowskazy, radary meteo), rezerwa magazynowa na wypadek powodzi.1
T-W-5Zabezpieczenia przed promieniowaniem jonizującym i elektromagnetycznym – osłony, farby ochronne, materiały ochronne, siatki podtynkowe. Zabezpieczenia przed promieniowaniem cieplnym.1
T-W-6Zabezpieczenia ujęć wód podziemnych.1
T-W-7Zabezpieczenia przed czynnikami chemicznymi: ciekłe bariery bezpieczeństwa, powłoki, wykładziny.1
T-W-8Strefy ochronne.1
T-W-9Systemy ostrzegania i zabezpieczania na wypadek trzęsienia ziemi i tsunami.1
T-W-10Zabezpieczenia osuwisk: systemy geokomórkowe, przeciwskarpy.1
T-W-11Lawiny błotne, burze, grad, nawałnice – zabezpieczenia techniczne.1
T-W-12Praca kontrolna - pisemna1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach18
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury8
A-P-3Przygotowanie projektu9
A-P-4Przygotowanie prezentacji3
A-P-5Uczestnictwo w prezentacjach realizowanych projektów12
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu przedmiotu w ramach wykładów1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Objaśnienie
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny
S-2Ocena formująca: Projekt: Ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-11_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń środowiskowych, metod określania i oceny skutków tych zagrożeń. Rozumie prawa przyrody związane z zagrożeniami środowiskowymi.
IB_1A_W14, IB_1A_W16, IB_1A_W17C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1
IB_1A_D2-11_W02
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu zabezpieczeń środowiskowych, zna ich wpływ na rozwój i kształtowanie postępu w technice. Ma wiedzę z zakresu stosowania technicznych środków zabezpieczeń, doboru odpowiednich materiałów oraz systemów zabezpieczania dla poszczególnych zagrożeń środowiskowych.
IB_1A_W25, IB_1A_W34, IB_1A_W20, IB_1A_W21C-2, C-3, C-5T-P-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-11_U01
Student przygotowując projekt o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi potrafi pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, formułować opinie oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
IB_1A_U01, IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U05, IB_1A_U12, IB_1A_U15, IB_1A_U16, IB_1A_U17C-4, C-5T-P-1M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-11_K01
Student poznawszy głębiej zagadnienia związane z tematyką zabezpieczeń środowiskowych ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w zabezpieczeniach przeciwpowodziowych i środowiskowych i wskazać na ich słabe i mocne strony.
IB_1A_K04, IB_1A_K07, IB_1A_K08C-1, C-2, C-3T-P-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-11_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń środowiskowych, metod określania i oceny skutków tych zagrożeń. Rozumie prawa przyrody związane z zagrożeniami środowiskowymi.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
IB_1A_D2-11_W02
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu zabezpieczeń środowiskowych, zna ich wpływ na rozwój i kształtowanie postępu w technice. Ma wiedzę z zakresu stosowania technicznych środków zabezpieczeń, doboru odpowiednich materiałów oraz systemów zabezpieczania dla poszczególnych zagrożeń środowiskowych.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-11_U01
Student przygotowując projekt o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi potrafi pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, formułować opinie oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
2,0Student nie potrafi przygotować projektu o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi. Nie potrafi przekazywać informacji technicznych związanych z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
3,0Student potrafi przygotować prosty projekt o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi. Potrafi przekazywać proste informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi, popełnia przy tym błędy wymagające korekty.
3,5Student potrafi przygotować prosty projekt o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi. Potrafi przekazywać proste informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
4,0Student potrafi przygotować poszerzony projekt o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi. Na podstawie pozyskanych do projektu informacji z literatury i innych baz danych potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, formułować na ich podstawie opinie oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywaćinformacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
4,5Student potrafi przygotować poszerzony projekt o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi. Na podstawie pozyskanych do projektu informacji z literatury i innych baz danych potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, formułować na ich podstawie opinie oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywaćinformacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
5,0Student potrafi bezbłędnie przygotować projekt o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi na podstawie pozyskanych informacji z literatury i innych baz danych, dokonać interpretacji uzyskanych informacji, formułować na ich podstawie opinie oraz wyciągać złożone wnioski. Potrafi w jasny i przejrzysty sposób przekazywać informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-11_K01
Student poznawszy głębiej zagadnienia związane z tematyką zabezpieczeń środowiskowych ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w zabezpieczeniach przeciwpowodziowych i środowiskowych i wskazać na ich słabe i mocne strony.
2,0Student poznawszy głębiej zagadnienia związane z tematyką projektu ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i wskazać na ich słabe i mocne strony.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Ablewicz Z., Osłony przed promieniowaniem jonizującym: materiały, konstrukcja, wykonywanie, Arkady, Warszawa, 1986
  2. Godzik S., Hławiczka S., Poborski P., Smog-przyczyny-skutki-przeciwdziałania, Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 1995
  3. Graniczny M., Mizerski W., Katastrofy przyrodnicze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  4. Greszta J., Gruszka A., Kowalkowska M, Wpływ imisji na ekosystem, Śląsk Wydawnictwo Naukowe, Katowice, 2002
  5. Hansen A., Kompleksowa ocena poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy, Inst. Wyd. CRZZ, Warszawa, 1977
  6. Kołodziejczyk U., Geologiczno-inżynierskie badania wałów przeciwpowodziowych i ich podłoża: jako metoda prognozy zagrożeń powodziowych na lubuskim odcinku Odry, Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2002
  7. Ryng M., Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym. Poradnik, WNT, Warszawa, 1980
  8. Sarnecki K., Gotowt Cz., Karczmarczyk J., Vademecum przeciwpowodziowe, Arkady, Warszawa, 1968

Literatura dodatkowa

  1. Begemann W., Schiechtl H. M., Inżynieria ekologiczna w budownictwie wodnym i ziemnym, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 1999
  2. Graczyk T., Piskorski Ł., Ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami ropopochodnymi, Wydawnictwo Uczelnniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
  3. Jurek H. [red.], Człowiek i środowisko. Cz. II., Zakł. Narod. im. Ossolińskich, Wrocław, 1979
  4. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  5. Wielgosiński G., Emisja dioksyn z procesów termicznych i metody jej ograniczania, PAN, Oddz. w Łodzi, Łódź, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ocena stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego; dobór systemu zabezpieczającego. Dobór zabezpieczeń środowiskowych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. Zagrożenia środowisowe.2
T-W-2Zagrożenia środowiskowe: promieniowanie, chemiczne i biologiczne zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby.2
T-W-3Techniczne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego: wały przeciwpowodziowe, zbiorniki i poldery retencyjne, ocena stanu rzek i kanałów, ocena stanu zapór.2
T-W-4Administracyjne i ekonomiczne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego: planowanie przestrzenne, plany działań przeciwpowodziowych, systemy ostrzegania, alarmowania i informowania mieszkańców, osłona meteorologiczna i osłona hydrologiczna (wodowskazy, radary meteo), rezerwa magazynowa na wypadek powodzi.1
T-W-5Zabezpieczenia przed promieniowaniem jonizującym i elektromagnetycznym – osłony, farby ochronne, materiały ochronne, siatki podtynkowe. Zabezpieczenia przed promieniowaniem cieplnym.1
T-W-6Zabezpieczenia ujęć wód podziemnych.1
T-W-7Zabezpieczenia przed czynnikami chemicznymi: ciekłe bariery bezpieczeństwa, powłoki, wykładziny.1
T-W-8Strefy ochronne.1
T-W-9Systemy ostrzegania i zabezpieczania na wypadek trzęsienia ziemi i tsunami.1
T-W-10Zabezpieczenia osuwisk: systemy geokomórkowe, przeciwskarpy.1
T-W-11Lawiny błotne, burze, grad, nawałnice – zabezpieczenia techniczne.1
T-W-12Praca kontrolna - pisemna1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach18
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury8
A-P-3Przygotowanie projektu9
A-P-4Przygotowanie prezentacji3
A-P-5Uczestnictwo w prezentacjach realizowanych projektów12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu przedmiotu w ramach wykładów1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-11_W01Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń środowiskowych, metod określania i oceny skutków tych zagrożeń. Rozumie prawa przyrody związane z zagrożeniami środowiskowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
IB_1A_W17ma wiedzę w zakresie modelowania rozprzestrzeniania się zagrożeń, rozumie prawa przyrody w aspekcie deterministycznym i probabilistycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenów z istniejącymi zagrożeniami środowiskowymi
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitoringu zagrożeń środowiskowych
Treści programoweT-W-2Zagrożenia środowiskowe: promieniowanie, chemiczne i biologiczne zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby.
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. Zagrożenia środowisowe.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Projekt: Ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-11_W02Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu zabezpieczeń środowiskowych, zna ich wpływ na rozwój i kształtowanie postępu w technice. Ma wiedzę z zakresu stosowania technicznych środków zabezpieczeń, doboru odpowiednich materiałów oraz systemów zabezpieczania dla poszczególnych zagrożeń środowiskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W25zna zasady doboru materiałów inżynierskich do zastosowań technicznych, zna metody identyfikowania materiałów stosowanych w konstrukcjach w aspekcie bezpieczeństwa
IB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_W20zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa technicznego, zna wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami monitoringu zagrożeń środowiskowych
C-3Zapoznanie studentów ze sposobami ochrony przez zagrożeniami środowiskowymi
C-5Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej zagadnień związanych z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi i środowiskowymi
Treści programoweT-P-1Ocena stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego; dobór systemu zabezpieczającego. Dobór zabezpieczeń środowiskowych.
T-W-6Zabezpieczenia ujęć wód podziemnych.
T-W-7Zabezpieczenia przed czynnikami chemicznymi: ciekłe bariery bezpieczeństwa, powłoki, wykładziny.
T-W-8Strefy ochronne.
T-W-3Techniczne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego: wały przeciwpowodziowe, zbiorniki i poldery retencyjne, ocena stanu rzek i kanałów, ocena stanu zapór.
T-W-5Zabezpieczenia przed promieniowaniem jonizującym i elektromagnetycznym – osłony, farby ochronne, materiały ochronne, siatki podtynkowe. Zabezpieczenia przed promieniowaniem cieplnym.
T-W-4Administracyjne i ekonomiczne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego: planowanie przestrzenne, plany działań przeciwpowodziowych, systemy ostrzegania, alarmowania i informowania mieszkańców, osłona meteorologiczna i osłona hydrologiczna (wodowskazy, radary meteo), rezerwa magazynowa na wypadek powodzi.
T-W-9Systemy ostrzegania i zabezpieczania na wypadek trzęsienia ziemi i tsunami.
T-W-10Zabezpieczenia osuwisk: systemy geokomórkowe, przeciwskarpy.
T-W-11Lawiny błotne, burze, grad, nawałnice – zabezpieczenia techniczne.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Projekt: Ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-11_U01Student przygotowując projekt o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi potrafi pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, formułować opinie oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Umiejętność doboru zabezpieczeń technicznych w zależności od rodzaju zagrożenia środowiskowego.
C-5Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej zagadnień związanych z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi i środowiskowymi
Treści programoweT-P-1Ocena stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego; dobór systemu zabezpieczającego. Dobór zabezpieczeń środowiskowych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Projekt: Ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować projektu o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi. Nie potrafi przekazywać informacji technicznych związanych z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
3,0Student potrafi przygotować prosty projekt o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi. Potrafi przekazywać proste informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi, popełnia przy tym błędy wymagające korekty.
3,5Student potrafi przygotować prosty projekt o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi. Potrafi przekazywać proste informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
4,0Student potrafi przygotować poszerzony projekt o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi. Na podstawie pozyskanych do projektu informacji z literatury i innych baz danych potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, formułować na ich podstawie opinie oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywaćinformacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
4,5Student potrafi przygotować poszerzony projekt o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi. Na podstawie pozyskanych do projektu informacji z literatury i innych baz danych potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, formułować na ich podstawie opinie oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywaćinformacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
5,0Student potrafi bezbłędnie przygotować projekt o charakterze praktycznym związany z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi na podstawie pozyskanych informacji z literatury i innych baz danych, dokonać interpretacji uzyskanych informacji, formułować na ich podstawie opinie oraz wyciągać złożone wnioski. Potrafi w jasny i przejrzysty sposób przekazywać informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-11_K01Student poznawszy głębiej zagadnienia związane z tematyką zabezpieczeń środowiskowych ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w zabezpieczeniach przeciwpowodziowych i środowiskowych i wskazać na ich słabe i mocne strony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenów z istniejącymi zagrożeniami środowiskowymi
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitoringu zagrożeń środowiskowych
C-3Zapoznanie studentów ze sposobami ochrony przez zagrożeniami środowiskowymi
Treści programoweT-P-1Ocena stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego; dobór systemu zabezpieczającego. Dobór zabezpieczeń środowiskowych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Projekt: Ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student poznawszy głębiej zagadnienia związane z tematyką projektu ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i wskazać na ich słabe i mocne strony.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.