Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń chłodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń chłodniczych
Specjalność Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,29zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,42egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki. Skutki zagrożeń

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chlodniczych i pomp ciepła, klimatyzatorów.5
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.5
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.4
T-A-4zaliczenie ćwiczeń1
15
laboratoria
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.5
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.6
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.6
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.4
T-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.6
T-L-7zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.1
T-W-2Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia2
T-W-3Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej.1
T-W-4Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki.2
T-W-5Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej3
T-W-6Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.4
T-W-7Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczęstnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3Zaliczenie ćwiczeń2
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych7
A-L-3Opracowanie wyników laboratoriów i sporządzanie sprawozdań10
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów3
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu4
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe; ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda programowa: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-02_W01
Student powienien posiadać wiedzę związaną z zastosowaniem czyników chłodniczych w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
IB_1A_W14C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-1S-1
IB_1A_D2-02_W02
Student posiada więdzę o podstawowych materiałach stosowanych w konstrukcjach chłodziarek i pomp ciepła.
IB_1A_W27C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-1S-1
IB_1A_D2-02_W03
Student posiada wiedzę dotyczącą rozwiązań urządzeń chłodniczych i pomp ciepła.
IB_1A_W34C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-02_U01
Student umie korzystać z literatury i oprogramowania ogólnodostępnego z zakresu obiegów lewobieżnych w języku polskim i angielskim.
IB_1A_U01C-1, C-2T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-3S-3, S-2
IB_1A_D2-02_U02
Student umie opisać rozwiązania techniczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów i określić stwarzane dla poszczególnych rozwiązań zagrożenia.
IB_1A_U03C-1, C-2T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-3S-1, S-3, S-2
IB_1A_D2-02_U03
Student potrafi opisać instalację chłodniczą, pompę ciepła, klimatyzator i przedstawić problemy bezpieczeństwa w jej działaniu w języku polskim i angielskim.
IB_1A_U04C-1, C-2T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-3S-3, S-2
IB_1A_D2-02_U04
Student umie na podstawie zastosowań czynników chłodniczych przewidzieć ogólne zagrożenia w środowisku pracy.
IB_1A_U12C-1, C-2T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2S-3, S-2
IB_1A_D2-02_U05
Student umie ogólnie ocenić pracę urządzeń chłodniczych, pomp ciepła, klimatyzatorów i przewidzieć ich zalety i wady.
IB_1A_U13C-1, C-2T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-3S-2
IB_1A_D2-02_U06
Student potrafi na podstawie rodzajów substancji użytych w obiegach chłodziarek i pomp ciepła przewidzieć typowe zagrożenia dla otoczenia.
IB_1A_U18C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-A-2, T-A-1M-2, M-3S-3, S-2
IB_1A_D2-02_U07
Student potrafi wykorzystać informację z literatury lub baz danych o substancjach stosowanych w obiegach lewobieżnych.
IB_1A_U19C-1, C-2T-L-3, T-A-2, T-A-1M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-02_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za stosowane chłodziarki i klimatyzatory i docenia potrzebę pracy zespołowej.
IB_1A_K04C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2
IB_1A_D2-02_K02
Student ma śwadomość zagrożeń związanych z zastosowaniem chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
IB_1A_K07C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-02_W01
Student powienien posiadać wiedzę związaną z zastosowaniem czyników chłodniczych w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
IB_1A_D2-02_W02
Student posiada więdzę o podstawowych materiałach stosowanych w konstrukcjach chłodziarek i pomp ciepła.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
IB_1A_D2-02_W03
Student posiada wiedzę dotyczącą rozwiązań urządzeń chłodniczych i pomp ciepła.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-02_U01
Student umie korzystać z literatury i oprogramowania ogólnodostępnego z zakresu obiegów lewobieżnych w języku polskim i angielskim.
2,0Student nie potrafi określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów chłodzenia.
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
3,5Student potrafi wskazać liczne źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
4,0Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
4,5Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu.
5,0Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu, a także samodzielnie uzasadnić dokonany wybór.
IB_1A_D2-02_U02
Student umie opisać rozwiązania techniczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów i określić stwarzane dla poszczególnych rozwiązań zagrożenia.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia.
3,5Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
4,5Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
5,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
IB_1A_D2-02_U03
Student potrafi opisać instalację chłodniczą, pompę ciepła, klimatyzator i przedstawić problemy bezpieczeństwa w jej działaniu w języku polskim i angielskim.
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów.
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów
4,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzęne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów.
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów z jedoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu
IB_1A_D2-02_U04
Student umie na podstawie zastosowań czynników chłodniczych przewidzieć ogólne zagrożenia w środowisku pracy.
2,0Student nie potrafi przedstawić najprostrzego modelu opisującego wybrany proces lub obiekt .
3,0Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący wybrany proces lub obiekt.
3,5Student potrafi przedstawić najprostrzy model opisujacy kilka wybranych procesów lub obiektów.
4,0Student potrafi przedstawić sposób doskonalenia modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
4,5Student potrafi wprowadzic rozszerzenia do podstawowych modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
5,0Student potrafi wyczerpująco przedstawić modele opisujące wybrane procesy lub obiekty.
IB_1A_D2-02_U05
Student umie ogólnie ocenić pracę urządzeń chłodniczych, pomp ciepła, klimatyzatorów i przewidzieć ich zalety i wady.
2,0Student nie potrafi określić podstawowych kryteriów oceny rozwiązań.
3,0Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań
3,5Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposób ilościowy
4,0Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposób ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie
4,5Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposób ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie, a także zwerifikować przyjęte kryteria
5,0Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposób ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie, a także zwerifikować przyjęte kryteria oraz w sposób przekonywujący uzasadnić wprowadzone zmiany.
IB_1A_D2-02_U06
Student potrafi na podstawie rodzajów substancji użytych w obiegach chłodziarek i pomp ciepła przewidzieć typowe zagrożenia dla otoczenia.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
IB_1A_D2-02_U07
Student potrafi wykorzystać informację z literatury lub baz danych o substancjach stosowanych w obiegach lewobieżnych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować wiekszość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujace wybrane właściwośći analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieżnego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-02_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za stosowane chłodziarki i klimatyzatory i docenia potrzebę pracy zespołowej.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
IB_1A_D2-02_K02
Student ma śwadomość zagrożeń związanych z zastosowaniem chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, WNT, Warszawa, 2000
  2. Piotrowski Ildenfos, Okrętowe urządzenia chłodnicze, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1977
  3. PN-EN 378-1+A1:2011, Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Wymagania podstawowe, definicje, klasyfikacja i kryteria wyboru, 2011
  4. Starowicz Zenon, Poradnik Montera chlodniczego, WNT, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Studziński Adam, Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chlodniczych i pomp ciepła, klimatyzatorów.5
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.5
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.4
T-A-4zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.5
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.6
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.6
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.4
T-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.6
T-L-7zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.1
T-W-2Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia2
T-W-3Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej.1
T-W-4Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki.2
T-W-5Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej3
T-W-6Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.4
T-W-7Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczęstnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3Zaliczenie ćwiczeń2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych7
A-L-3Opracowanie wyników laboratoriów i sporządzanie sprawozdań10
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu4
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-02_W01Student powienien posiadać wiedzę związaną z zastosowaniem czyników chłodniczych w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-W-3Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej.
T-W-6Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.
T-W-2Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia
T-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.
T-W-4Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki.
T-W-7Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
T-W-5Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-02_W02Student posiada więdzę o podstawowych materiałach stosowanych w konstrukcjach chłodziarek i pomp ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W27ma wiedzę w zakresie doboru materiałów inżynierskich i środków zabezpieczeń technicznych, stosowania zasad bezpiecznej eksploatacji, doboru środków ochrony osobistej pogłębioną dla wybranej technologii, gałęzi przemysłu, grupy obiektów lub systemów
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-W-3Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej.
T-W-6Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.
T-W-2Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia
T-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.
T-W-4Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki.
T-W-7Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
T-W-5Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-02_W03Student posiada wiedzę dotyczącą rozwiązań urządzeń chłodniczych i pomp ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-W-3Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej.
T-W-6Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.
T-W-2Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia
T-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.
T-W-4Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki.
T-W-7Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
T-W-5Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-02_U01Student umie korzystać z literatury i oprogramowania ogólnodostępnego z zakresu obiegów lewobieżnych w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.
T-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chlodniczych i pomp ciepła, klimatyzatorów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe; ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda programowa: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów chłodzenia.
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
3,5Student potrafi wskazać liczne źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
4,0Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
4,5Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu.
5,0Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu, a także samodzielnie uzasadnić dokonany wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-02_U02Student umie opisać rozwiązania techniczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów i określić stwarzane dla poszczególnych rozwiązań zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.
T-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chlodniczych i pomp ciepła, klimatyzatorów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe; ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda programowa: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia.
3,5Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
4,5Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
5,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-02_U03Student potrafi opisać instalację chłodniczą, pompę ciepła, klimatyzator i przedstawić problemy bezpieczeństwa w jej działaniu w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.
T-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chlodniczych i pomp ciepła, klimatyzatorów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe; ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda programowa: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów.
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów
4,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzęne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów.
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów z jedoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-02_U04Student umie na podstawie zastosowań czynników chłodniczych przewidzieć ogólne zagrożenia w środowisku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.
T-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chlodniczych i pomp ciepła, klimatyzatorów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe; ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić najprostrzego modelu opisującego wybrany proces lub obiekt .
3,0Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący wybrany proces lub obiekt.
3,5Student potrafi przedstawić najprostrzy model opisujacy kilka wybranych procesów lub obiektów.
4,0Student potrafi przedstawić sposób doskonalenia modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
4,5Student potrafi wprowadzic rozszerzenia do podstawowych modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
5,0Student potrafi wyczerpująco przedstawić modele opisujące wybrane procesy lub obiekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-02_U05Student umie ogólnie ocenić pracę urządzeń chłodniczych, pomp ciepła, klimatyzatorów i przewidzieć ich zalety i wady.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.
T-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chlodniczych i pomp ciepła, klimatyzatorów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe; ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda programowa: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić podstawowych kryteriów oceny rozwiązań.
3,0Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań
3,5Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposób ilościowy
4,0Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposób ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie
4,5Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposób ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie, a także zwerifikować przyjęte kryteria
5,0Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposób ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie, a także zwerifikować przyjęte kryteria oraz w sposób przekonywujący uzasadnić wprowadzone zmiany.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-02_U06Student potrafi na podstawie rodzajów substancji użytych w obiegach chłodziarek i pomp ciepła przewidzieć typowe zagrożenia dla otoczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U18potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i okreslić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chlodniczych i pomp ciepła, klimatyzatorów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe; ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda programowa: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-02_U07Student potrafi wykorzystać informację z literatury lub baz danych o substancjach stosowanych w obiegach lewobieżnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U19potrafi znaleźć źródła informacji o substancjach, materiałach lub procesach niebezpiecznych, zinterpretować je oraz zastosować do oceny zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chlodniczych i pomp ciepła, klimatyzatorów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe; ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować wiekszość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujace wybrane właściwośći analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieżnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-02_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za stosowane chłodziarki i klimatyzatory i docenia potrzebę pracy zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-W-3Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej.
T-W-6Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.
T-W-2Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia
T-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.
T-W-4Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki.
T-W-7Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
T-W-5Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej
T-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.
T-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chlodniczych i pomp ciepła, klimatyzatorów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe; ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda programowa: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-02_K02Student ma śwadomość zagrożeń związanych z zastosowaniem chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-W-3Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej.
T-W-6Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.
T-W-2Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia
T-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.
T-W-4Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki.
T-W-7Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
T-W-5Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej
T-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.
T-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chlodniczych i pomp ciepła, klimatyzatorów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe; ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda programowa: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli