Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Alternatywne metody wytwarzania zimna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alternatywne metody wytwarzania zimna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,20zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,20zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu.
C-2Ukształtowanie umiejętności realizacji nieskomplikowanych zadań obliczeniowych dotyczących zagadnień projektowych i eksploatacyjnych niekonwencjonalnych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
C-3Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
C-4Ukształtowanie umiejętności dokonywania nieskomplikowanych pomiarów charakterystyk technicznych urządzeń termoelektrycznych i wyboru energooszczędnych trybób ich pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów (m.in.: zagadnienia związane z wyznaczaniem wielkości charakterystycznych dla termoelementu, modułu i agregatu termoelektrycznego, zagadnienia projektowania agregatu termoelektrycznego chłodziarki – dobór modułów termoelektrycznych, wyznaczanie zapotrzebowanego pola powierzchni wymiennika ciepła, wyznaczania parametrów zasilania agregatu itp.; analiza obliczeniowa efektywności energetycznej urządzeń wykorzystujących różne metody ziębienia).13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
15
laboratoria
T-L-1Instruktaż BHP. Zapoznanie się z zasadą działania urządzeń termoelektycznych.2
T-L-2Badania pracy chłodziarki termoelektrycznej przy różnych sposobach regulacji temperatury4
T-L-3Badania pracy witryny termoelektrycznej przy różnych stopniach jej załadowania4
T-L-4Badania wpływu temperatury otoczenia na charakterystyki eksploatacyjne i efektywność energetyczną chłodziarek termoelektrycznych4
T-L-5Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna2
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.3
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.4
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.3
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.2
T-W-6Zasady projektowania TUCH.2
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.3
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.2
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne2
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska2
T-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu2
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna2
T-W-13Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podająca: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie zadań domowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy.
S-4Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C23-2_W01
Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych
CK_1A_W11, CK_1A_W15C-1T-W-11, T-W-1, T-W-5, T-W-12, T-W-10, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C23-2_U01
Potrafi rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie podstaw projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
CK_1A_U08C-2T-A-2, T-A-1M-2S-2, S-1
CK_1A_C23-2_U02
Potrafi dokonywać nieskomplikowanych pomiarów charakterystyk technicznych urządzeń termoelektrycznych i dokonać wyboru energooszczędnych trybów ich pracy
CK_1A_U07C-4T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C23-2_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
CK_1A_K04C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-11, T-W-1, T-W-5, T-W-12, T-W-10, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-3M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C23-2_W01
Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cechy analizowanych . systemów chłodzenia
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości cech analizowanych systemów chłodzenia
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia
4,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C23-2_U01
Potrafi rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie podstaw projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym.
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
4,5Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
CK_1A_C23-2_U02
Potrafi dokonywać nieskomplikowanych pomiarów charakterystyk technicznych urządzeń termoelektrycznych i dokonać wyboru energooszczędnych trybów ich pracy
2,0
3,0Student potrafi w grupie dokonać nieskomplikowanych pomiarów i poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C23-2_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,0Student ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5Student w zadowalającym stopniu posiada kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
4,0Student posiada prawidłową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
4,5Student posiada pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
5,0Student posiada wyróżniające kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.

Literatura podstawowa

  1. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  2. Filin S., Termoelektryczne urządzenia chłodnicze, IPPU Masta, Gdańsk, 2002
  3. Filin S., Owsicki A., Zasady projektowania i eksploatacji chłodziarek termoelektrycznych, ZAPOL, Szczecin, 2010
  4. Filin S., Owsicki A., Zakrzewski B., Badania eksperymentalne chłodziarek termoelektrycznych, Astroprint, Odessa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Bonca Z., Dziubek R., Zagadnienia obliczeniowe z chłodnictwa i klimatyzacji, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów (m.in.: zagadnienia związane z wyznaczaniem wielkości charakterystycznych dla termoelementu, modułu i agregatu termoelektrycznego, zagadnienia projektowania agregatu termoelektrycznego chłodziarki – dobór modułów termoelektrycznych, wyznaczanie zapotrzebowanego pola powierzchni wymiennika ciepła, wyznaczania parametrów zasilania agregatu itp.; analiza obliczeniowa efektywności energetycznej urządzeń wykorzystujących różne metody ziębienia).13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż BHP. Zapoznanie się z zasadą działania urządzeń termoelektycznych.2
T-L-2Badania pracy chłodziarki termoelektrycznej przy różnych sposobach regulacji temperatury4
T-L-3Badania pracy witryny termoelektrycznej przy różnych stopniach jej załadowania4
T-L-4Badania wpływu temperatury otoczenia na charakterystyki eksploatacyjne i efektywność energetyczną chłodziarek termoelektrycznych4
T-L-5Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna2
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.3
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.4
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.3
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.2
T-W-6Zasady projektowania TUCH.2
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.3
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.2
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne2
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska2
T-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu2
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna2
T-W-13Zaliczenie1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C23-2_W01Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W11ma uporządkowaną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa i klimatyzacji
CK_1A_W15ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz prowadzenia badań naukowych w obszarze zagadnień powiązanych z tymi systemami
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu.
Treści programoweT-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.
T-W-6Zasady projektowania TUCH.
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cechy analizowanych . systemów chłodzenia
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości cech analizowanych systemów chłodzenia
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia
4,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C23-2_U01Potrafi rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie podstaw projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U08potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności realizacji nieskomplikowanych zadań obliczeniowych dotyczących zagadnień projektowych i eksploatacyjnych niekonwencjonalnych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów (m.in.: zagadnienia związane z wyznaczaniem wielkości charakterystycznych dla termoelementu, modułu i agregatu termoelektrycznego, zagadnienia projektowania agregatu termoelektrycznego chłodziarki – dobór modułów termoelektrycznych, wyznaczanie zapotrzebowanego pola powierzchni wymiennika ciepła, wyznaczania parametrów zasilania agregatu itp.; analiza obliczeniowa efektywności energetycznej urządzeń wykorzystujących różne metody ziębienia).
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie zadań domowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym.
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
4,5Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C23-2_U02Potrafi dokonywać nieskomplikowanych pomiarów charakterystyk technicznych urządzeń termoelektrycznych i dokonać wyboru energooszczędnych trybów ich pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności dokonywania nieskomplikowanych pomiarów charakterystyk technicznych urządzeń termoelektrycznych i wyboru energooszczędnych trybób ich pracy
Treści programoweT-L-2Badania pracy chłodziarki termoelektrycznej przy różnych sposobach regulacji temperatury
T-L-3Badania pracy witryny termoelektrycznej przy różnych stopniach jej załadowania
T-L-4Badania wpływu temperatury otoczenia na charakterystyki eksploatacyjne i efektywność energetyczną chłodziarek termoelektrycznych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w grupie dokonać nieskomplikowanych pomiarów i poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C23-2_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-L-2Badania pracy chłodziarki termoelektrycznej przy różnych sposobach regulacji temperatury
T-L-3Badania pracy witryny termoelektrycznej przy różnych stopniach jej załadowania
T-L-4Badania wpływu temperatury otoczenia na charakterystyki eksploatacyjne i efektywność energetyczną chłodziarek termoelektrycznych
T-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.
T-W-6Zasady projektowania TUCH.
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,0Student ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5Student w zadowalającym stopniu posiada kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
4,0Student posiada prawidłową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
4,5Student posiada pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
5,0Student posiada wyróżniające kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.