Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Certyfikacja w produkcji rybackiej i przetwórstwie rybnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Certyfikacja w produkcji rybackiej i przetwórstwie rybnym
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem rynku produktów rybnych. Znajomość podstawowych zagadnień związanych z certyfikacją.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z obowiązującymi regulacjami, formami i zasadami prowadzenia certyfikacji produktów pochodzących z rybołóstwa i akwakultury.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia dokumentacji niezbędnej dla uzyskania certyfikacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1praktyczne przygotowanie wybranych elementów wniosków o certyfikacje produktu15
15
wykłady
T-W-1Przegląd systemów certyfikacji funkcjonujących w Polsce i na świecie.3
T-W-2Cele tworzenia systemów certyfikacji.2
T-W-3Uwarunkowania prawne regulujące proces certyfikacji.2
T-W-4Najważniejsze instytucje certyfikujące.2
T-W-5Wpływ systemów certyfikacji na zrównoważone zarządzanie zasobami ryb.2
T-W-6Proces uzyskiwania certyfikatu MSC.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie dokumentacji w ramach pracy własnej15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Analiza i ocena przygotowanych przez studenta prezntacji lub opracowania nt. zasad prowadzenia procesu certyfikacji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5tr_W01
Student orientuje się w zagadnieniach dotyczących wyboru formy i zasad prowadzenia certyfikacji produktów rybnych.
TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W06C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5tr_U01
Student potrafi określić warunki wyboru oraz dobrać zakres i metody prowadzenia certyfikacji produktów rybnych.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U03C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5tr_K01
ma świadomość potrzeby i celowości wprowadzania systemów certyfikujących produkty rybołówstwa
TZZ_2A_K01C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5tr_W01
Student orientuje się w zagadnieniach dotyczących wyboru formy i zasad prowadzenia certyfikacji produktów rybnych.
2,0Student nie zna dostępnych systemów certyfikacji.
3,0Student zna podstawowe systemy certyfikacji.
3,5Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje.
4,0Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje. Wie, jakie są korzyści i utrudnienia związane z przystąpieniem do certyfikowania produktów.
4,5Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje. Wie, jakie są korzyści i utrudnienia związane z przystąpieniem do certyfikowania produktów. Zna niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych.
5,0Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje. Wie, jakie są korzyści i utrudnienia związane z przystąpieniem do certyfikowania produktów. Zna niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych. Zna regulacje prawne dotyczące systemów certyfikowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5tr_U01
Student potrafi określić warunki wyboru oraz dobrać zakres i metody prowadzenia certyfikacji produktów rybnych.
2,0Student nie potrafi odszukać odpowiedniego systemu certyfikacji dla konkretnego podmiotu.
3,0Student potrafi odszukać odpowiedni system certyfikacji dla konkretnego podmiotu.
3,5Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów.
4,0Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów. Umie wskazać utrudnienia oraz korzyści wynikające z przystąpienia do konkretnego systemu.
4,5Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów. Umie wskazać utrudnienia oraz korzyści wynikające z przystąpienia do konkretnego systemu. Potrafi wypełnić niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych.
5,0Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów. Umie wskazać utrudnienia oraz korzyści wynikające z przystąpienia do konkretnego systemu. Potrafi wypełnić niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych. Umie odszukać i zinterpretować dostępne regulacje prawne w procesie certyfikacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5tr_K01
ma świadomość potrzeby i celowości wprowadzania systemów certyfikujących produkty rybołówstwa
2,0
3,0ma świadomośc swojej wiedzy i umiejętności, ale nie widzi potrzeby samokształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. MSC, Principles and Criteria for Sustainable Fishing, MSC, 2011
  2. MSC, MSC Certification Requirements, MSC, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1praktyczne przygotowanie wybranych elementów wniosków o certyfikacje produktu15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd systemów certyfikacji funkcjonujących w Polsce i na świecie.3
T-W-2Cele tworzenia systemów certyfikacji.2
T-W-3Uwarunkowania prawne regulujące proces certyfikacji.2
T-W-4Najważniejsze instytucje certyfikujące.2
T-W-5Wpływ systemów certyfikacji na zrównoważone zarządzanie zasobami ryb.2
T-W-6Proces uzyskiwania certyfikatu MSC.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie dokumentacji w ramach pracy własnej15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5tr_W01Student orientuje się w zagadnieniach dotyczących wyboru formy i zasad prowadzenia certyfikacji produktów rybnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZZ_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia towaroznawstwa żywności, systemy kwalifikacji towarów, zarządzania jakością i normalizacji. Zna i rozumie nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia dokumentacji niezbędnej dla uzyskania certyfikacji.
C-1Zapoznanie studentów z obowiązującymi regulacjami, formami i zasadami prowadzenia certyfikacji produktów pochodzących z rybołóstwa i akwakultury.
Treści programoweT-W-4Najważniejsze instytucje certyfikujące.
T-W-2Cele tworzenia systemów certyfikacji.
T-W-5Wpływ systemów certyfikacji na zrównoważone zarządzanie zasobami ryb.
T-W-3Uwarunkowania prawne regulujące proces certyfikacji.
T-W-6Proces uzyskiwania certyfikatu MSC.
T-W-1Przegląd systemów certyfikacji funkcjonujących w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Analiza i ocena przygotowanych przez studenta prezntacji lub opracowania nt. zasad prowadzenia procesu certyfikacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna dostępnych systemów certyfikacji.
3,0Student zna podstawowe systemy certyfikacji.
3,5Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje.
4,0Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje. Wie, jakie są korzyści i utrudnienia związane z przystąpieniem do certyfikowania produktów.
4,5Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje. Wie, jakie są korzyści i utrudnienia związane z przystąpieniem do certyfikowania produktów. Zna niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych.
5,0Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje. Wie, jakie są korzyści i utrudnienia związane z przystąpieniem do certyfikowania produktów. Zna niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych. Zna regulacje prawne dotyczące systemów certyfikowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5tr_U01Student potrafi określić warunki wyboru oraz dobrać zakres i metody prowadzenia certyfikacji produktów rybnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z obowiązującymi regulacjami, formami i zasadami prowadzenia certyfikacji produktów pochodzących z rybołóstwa i akwakultury.
Treści programoweT-W-4Najważniejsze instytucje certyfikujące.
T-W-2Cele tworzenia systemów certyfikacji.
T-W-5Wpływ systemów certyfikacji na zrównoważone zarządzanie zasobami ryb.
T-W-3Uwarunkowania prawne regulujące proces certyfikacji.
T-W-6Proces uzyskiwania certyfikatu MSC.
T-W-1Przegląd systemów certyfikacji funkcjonujących w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Analiza i ocena przygotowanych przez studenta prezntacji lub opracowania nt. zasad prowadzenia procesu certyfikacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odszukać odpowiedniego systemu certyfikacji dla konkretnego podmiotu.
3,0Student potrafi odszukać odpowiedni system certyfikacji dla konkretnego podmiotu.
3,5Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów.
4,0Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów. Umie wskazać utrudnienia oraz korzyści wynikające z przystąpienia do konkretnego systemu.
4,5Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów. Umie wskazać utrudnienia oraz korzyści wynikające z przystąpienia do konkretnego systemu. Potrafi wypełnić niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych.
5,0Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów. Umie wskazać utrudnienia oraz korzyści wynikające z przystąpienia do konkretnego systemu. Potrafi wypełnić niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych. Umie odszukać i zinterpretować dostępne regulacje prawne w procesie certyfikacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5tr_K01ma świadomość potrzeby i celowości wprowadzania systemów certyfikujących produkty rybołówstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia dokumentacji niezbędnej dla uzyskania certyfikacji.
C-1Zapoznanie studentów z obowiązującymi regulacjami, formami i zasadami prowadzenia certyfikacji produktów pochodzących z rybołóstwa i akwakultury.
Treści programoweT-W-4Najważniejsze instytucje certyfikujące.
T-W-2Cele tworzenia systemów certyfikacji.
T-W-5Wpływ systemów certyfikacji na zrównoważone zarządzanie zasobami ryb.
T-W-3Uwarunkowania prawne regulujące proces certyfikacji.
T-W-6Proces uzyskiwania certyfikatu MSC.
T-W-1Przegląd systemów certyfikacji funkcjonujących w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomośc swojej wiedzy i umiejętności, ale nie widzi potrzeby samokształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0