Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Patofizjologia w żywieniu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patofizjologia w żywieniu człowieka
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, patofizjologia, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka, fizjologia żywienia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc i astmą oskrzelową, gruźlicą.3
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla osób chorych na mukowiscydozę.3
T-L-3Dieta w chorobach oczu – AMD, zaćma i jaskra. Układanie jadłospisów.3
T-L-4Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy i AZS. Układanie jadłospisów.3
T-L-5Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów.3
T-L-6Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób z chorobą Parkinsona i Alzheimera.3
T-L-7Opracowanie jadłospisu dekadowego w padaczce lekoopornej.3
T-L-8Dieta ketogenna w boreliozie.3
T-L-9Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób ze schizofrenią.3
T-L-10Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dziecka z autyzmem.3
T-L-11Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dziecka z ADHA.3
T-L-12Dieta dla osób z zespołem Down'a. Układanie jadłospisów.3
T-L-13Dieta w chorobie Cushinga3
T-L-14Dieta w niepłodności. Układanie jadłospisów.3
T-L-15Zaliczenie.3
45
wykłady
T-W-1Patofizjologia wybranych chorób płuc -pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.4
T-W-2Patofizjologia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.2
T-W-3Patofizjologia wybranych chorób skóry - trądzik młodzieńczy i różowaty, AZS.2
T-W-4Choroby rozrostowe krwi.2
T-W-5Choroby neurodegradacyjne mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka4
T-W-6Choroby odkleszczowe - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.2
T-W-7Zaburzenia psychiczne - schizofrenia, depresja, nerwice.2
T-W-8Patofizjologia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD.2
T-W-9Zespół Down'a2
T-W-10Patofizjologia chorób nadnerczy.2
T-W-11Patofizjologia chorób nerek (nerczyca, kamica moczowa).2
T-W-12Alkoholowy zespół płodowy.2
T-W-13Patofizjologia układu rozrodczego - niepłodność.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-L-4Konsultacje z naucycielem10
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C7zc_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym tematykę wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach
TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W07C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-13, T-L-14, T-L-12, T-L-15, T-L-7, T-L-6M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C7zc_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-13, T-L-14, T-L-12, T-L-15, T-L-7, T-L-6M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C7zc_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K04C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-13, T-L-14, T-L-12, T-L-15, T-L-7, T-L-6M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C7zc_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym tematykę wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C7zc_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C7zc_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Sobotka L., Podstawy żywienia klinicznego, PZWL, Warszawa, 2008
  2. Guzek J. W., Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2002
  3. Maśliński W., Dyżewski J., Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1-2, PZWL, Warszawa, 2009
  4. Peckenpaugh N.J. (red.Gajewska D.), Podstawy żywienia i dietoterapia, Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd IŻŻ, W-wa, 2010
  2. czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/
  3. Artykuły tematyczne w czasopsimach krajowych i zagranicznych

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc i astmą oskrzelową, gruźlicą.3
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla osób chorych na mukowiscydozę.3
T-L-3Dieta w chorobach oczu – AMD, zaćma i jaskra. Układanie jadłospisów.3
T-L-4Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy i AZS. Układanie jadłospisów.3
T-L-5Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów.3
T-L-6Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób z chorobą Parkinsona i Alzheimera.3
T-L-7Opracowanie jadłospisu dekadowego w padaczce lekoopornej.3
T-L-8Dieta ketogenna w boreliozie.3
T-L-9Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób ze schizofrenią.3
T-L-10Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dziecka z autyzmem.3
T-L-11Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dziecka z ADHA.3
T-L-12Dieta dla osób z zespołem Down'a. Układanie jadłospisów.3
T-L-13Dieta w chorobie Cushinga3
T-L-14Dieta w niepłodności. Układanie jadłospisów.3
T-L-15Zaliczenie.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Patofizjologia wybranych chorób płuc -pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.4
T-W-2Patofizjologia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.2
T-W-3Patofizjologia wybranych chorób skóry - trądzik młodzieńczy i różowaty, AZS.2
T-W-4Choroby rozrostowe krwi.2
T-W-5Choroby neurodegradacyjne mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka4
T-W-6Choroby odkleszczowe - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.2
T-W-7Zaburzenia psychiczne - schizofrenia, depresja, nerwice.2
T-W-8Patofizjologia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD.2
T-W-9Zespół Down'a2
T-W-10Patofizjologia chorób nadnerczy.2
T-W-11Patofizjologia chorób nerek (nerczyca, kamica moczowa).2
T-W-12Alkoholowy zespół płodowy.2
T-W-13Patofizjologia układu rozrodczego - niepłodność.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-L-4Konsultacje z naucycielem10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C7zc_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym tematykę wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych. Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu potrzeby żywieniowe człowieka, rolę składników diety oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-4Choroby rozrostowe krwi.
T-W-1Patofizjologia wybranych chorób płuc -pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.
T-W-2Patofizjologia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.
T-W-6Choroby odkleszczowe - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.
T-W-7Zaburzenia psychiczne - schizofrenia, depresja, nerwice.
T-W-8Patofizjologia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD.
T-W-9Zespół Down'a
T-W-10Patofizjologia chorób nadnerczy.
T-W-5Choroby neurodegradacyjne mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka
T-L-4Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy i AZS. Układanie jadłospisów.
T-L-8Dieta ketogenna w boreliozie.
T-L-3Dieta w chorobach oczu – AMD, zaćma i jaskra. Układanie jadłospisów.
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc i astmą oskrzelową, gruźlicą.
T-L-9Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób ze schizofrenią.
T-L-13Dieta w chorobie Cushinga
T-L-14Dieta w niepłodności. Układanie jadłospisów.
T-L-12Dieta dla osób z zespołem Down'a. Układanie jadłospisów.
T-L-15Zaliczenie.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dekadowego w padaczce lekoopornej.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób z chorobą Parkinsona i Alzheimera.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C7zc_U01Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-4Choroby rozrostowe krwi.
T-W-1Patofizjologia wybranych chorób płuc -pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.
T-W-2Patofizjologia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.
T-W-6Choroby odkleszczowe - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.
T-W-7Zaburzenia psychiczne - schizofrenia, depresja, nerwice.
T-W-8Patofizjologia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD.
T-W-9Zespół Down'a
T-W-10Patofizjologia chorób nadnerczy.
T-W-5Choroby neurodegradacyjne mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka
T-L-4Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy i AZS. Układanie jadłospisów.
T-L-8Dieta ketogenna w boreliozie.
T-L-3Dieta w chorobach oczu – AMD, zaćma i jaskra. Układanie jadłospisów.
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc i astmą oskrzelową, gruźlicą.
T-L-9Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób ze schizofrenią.
T-L-13Dieta w chorobie Cushinga
T-L-14Dieta w niepłodności. Układanie jadłospisów.
T-L-12Dieta dla osób z zespołem Down'a. Układanie jadłospisów.
T-L-15Zaliczenie.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dekadowego w padaczce lekoopornej.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób z chorobą Parkinsona i Alzheimera.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C7zc_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-4Choroby rozrostowe krwi.
T-W-1Patofizjologia wybranych chorób płuc -pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.
T-W-2Patofizjologia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.
T-W-6Choroby odkleszczowe - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.
T-W-7Zaburzenia psychiczne - schizofrenia, depresja, nerwice.
T-W-8Patofizjologia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD.
T-W-9Zespół Down'a
T-W-10Patofizjologia chorób nadnerczy.
T-W-5Choroby neurodegradacyjne mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka
T-L-4Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy i AZS. Układanie jadłospisów.
T-L-8Dieta ketogenna w boreliozie.
T-L-3Dieta w chorobach oczu – AMD, zaćma i jaskra. Układanie jadłospisów.
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc i astmą oskrzelową, gruźlicą.
T-L-9Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób ze schizofrenią.
T-L-13Dieta w chorobie Cushinga
T-L-14Dieta w niepłodności. Układanie jadłospisów.
T-L-12Dieta dla osób z zespołem Down'a. Układanie jadłospisów.
T-L-15Zaliczenie.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dekadowego w padaczce lekoopornej.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób z chorobą Parkinsona i Alzheimera.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.