Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna w przetwórstwie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria genetyczna w przetwórstwie żywności
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowana podstawową wiedzę z zakresu genetyki oraz biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Spodziewanym celem jest zrozumienie przez studentów podstaw inżynierii genetycznej w zakresie wykorzystania technik w przetwórstwie żywności .
C-2Spodziewanym celem praktycznym jest opanowanie przez studentów podstawowych technik inżynierii genetycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja i ocena materiału genetycznego z surowców i produktów żywnościowych.4
T-L-2Klasyczna metoda PCR oraz jej odmiany w identyfikacji produktów modyfikowanych genetycznie.4
T-L-3Zastosowanie enzymów restrykcyjnych oraz reakcji ligacji w tworzeniu nowych konstruktów sekwencji.4
T-L-4Metody uzyskiwania fragmentów DNA.4
T-L-5Analiza danych bioinformatycznych.4
20
wykłady
T-W-1Wykład wprowadzający do przedmiotu (Czym jest inżynieria genetyczna? Dlaczego jest stosowana?)2
T-W-2Narzędzia inżynierii genetycznej (mikroinjekcja, rekombinacja DNA, . . . )2
T-W-3Surowce w przetwórstwie żywności będące efektem inżynierii genetycznej.2
T-W-4Czy produkty otrzymane za pomocą modyfikacji genomu stanowią zagrożenie dla konsumentów?2
T-W-5Produkty inżynierii genetycznej w odczuciu opinii publicznej. Aktualne uwarunkowania prawne.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Analiza wskazanej literatury10
A-L-3Konsultacje z nauczycielem5
A-L-4Samodzielne przygotowanie do zajęć5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej (wykorzystanie narzędzi bioinformatycznych, aparatury laboratoryjnej, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5tibz_W01
Student zna i rozumie w sposób zaawansowany zagadnienia dotyczące wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
TZZ_2A_W11C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5tibz_U01
Student potrafi dobrać i wykorzytstać narzędzia inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5tibz_K01
Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy, zarówno jako lider jak i członek zespołu.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5tibz_W01
Student zna i rozumie w sposób zaawansowany zagadnienia dotyczące wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
2,0
3,0Student zna i rozumie w sposób zaawansowany zagadnienia z zakresu wkorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5tibz_U01
Student potrafi dobrać i wykorzytstać narzędzia inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
2,0
3,0Student potrafi dobrać i wykorzytstać narzędzia inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5tibz_K01
Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy, zarówno jako lider jak i członek zespołu.
2,0
3,0Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy, zarówno jako lider jak i członek zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Buchowicz, Biotechnologia molekularna. modyfikacje genetyczne, postępy, problemy, PWN, Warszawa, 2009
  3. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy, WM. Urban&Partner, Wrocław, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Food Chemistry, https://www.journals.elsevier.com/food-chemistry
  2. Charon K.M., Świtoński M, Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja i ocena materiału genetycznego z surowców i produktów żywnościowych.4
T-L-2Klasyczna metoda PCR oraz jej odmiany w identyfikacji produktów modyfikowanych genetycznie.4
T-L-3Zastosowanie enzymów restrykcyjnych oraz reakcji ligacji w tworzeniu nowych konstruktów sekwencji.4
T-L-4Metody uzyskiwania fragmentów DNA.4
T-L-5Analiza danych bioinformatycznych.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład wprowadzający do przedmiotu (Czym jest inżynieria genetyczna? Dlaczego jest stosowana?)2
T-W-2Narzędzia inżynierii genetycznej (mikroinjekcja, rekombinacja DNA, . . . )2
T-W-3Surowce w przetwórstwie żywności będące efektem inżynierii genetycznej.2
T-W-4Czy produkty otrzymane za pomocą modyfikacji genomu stanowią zagrożenie dla konsumentów?2
T-W-5Produkty inżynierii genetycznej w odczuciu opinii publicznej. Aktualne uwarunkowania prawne.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Analiza wskazanej literatury10
A-L-3Konsultacje z nauczycielem5
A-L-4Samodzielne przygotowanie do zajęć5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5tibz_W01Student zna i rozumie w sposób zaawansowany zagadnienia dotyczące wykorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Spodziewanym celem jest zrozumienie przez studentów podstaw inżynierii genetycznej w zakresie wykorzystania technik w przetwórstwie żywności .
Treści programoweT-W-4Czy produkty otrzymane za pomocą modyfikacji genomu stanowią zagrożenie dla konsumentów?
T-W-5Produkty inżynierii genetycznej w odczuciu opinii publicznej. Aktualne uwarunkowania prawne.
T-W-1Wykład wprowadzający do przedmiotu (Czym jest inżynieria genetyczna? Dlaczego jest stosowana?)
T-W-2Narzędzia inżynierii genetycznej (mikroinjekcja, rekombinacja DNA, . . . )
T-W-3Surowce w przetwórstwie żywności będące efektem inżynierii genetycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w sposób zaawansowany zagadnienia z zakresu wkorzystania narzędzi inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5tibz_U01Student potrafi dobrać i wykorzytstać narzędzia inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-2Spodziewanym celem praktycznym jest opanowanie przez studentów podstawowych technik inżynierii genetycznej.
Treści programoweT-L-1Izolacja i ocena materiału genetycznego z surowców i produktów żywnościowych.
T-L-2Klasyczna metoda PCR oraz jej odmiany w identyfikacji produktów modyfikowanych genetycznie.
T-L-3Zastosowanie enzymów restrykcyjnych oraz reakcji ligacji w tworzeniu nowych konstruktów sekwencji.
T-L-4Metody uzyskiwania fragmentów DNA.
T-L-5Analiza danych bioinformatycznych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej (wykorzystanie narzędzi bioinformatycznych, aparatury laboratoryjnej, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać i wykorzytstać narzędzia inżynierii genetycznej w przetwórstwie żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5tibz_K01Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy, zarówno jako lider jak i członek zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
TZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-2Spodziewanym celem praktycznym jest opanowanie przez studentów podstawowych technik inżynierii genetycznej.
Treści programoweT-L-1Izolacja i ocena materiału genetycznego z surowców i produktów żywnościowych.
T-L-2Klasyczna metoda PCR oraz jej odmiany w identyfikacji produktów modyfikowanych genetycznie.
T-L-3Zastosowanie enzymów restrykcyjnych oraz reakcji ligacji w tworzeniu nowych konstruktów sekwencji.
T-L-4Metody uzyskiwania fragmentów DNA.
T-L-5Analiza danych bioinformatycznych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej (wykorzystanie narzędzi bioinformatycznych, aparatury laboratoryjnej, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy, zarówno jako lider jak i członek zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0