Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie i marketing:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie i marketing
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Brocki <Wojciech.Brocki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarzadzania, mikroekonomia. Podstawowa wiedza z zakresu zarzadzania organizacjami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien umiec wyjasnic istote działalnosci przedsiebiorstwa, scharakteryzowac formy organizacyjno-prawne przedsiebiorstw, omówic proces zarzadzania przedsiebiorstwem i podstawowe funkcje zarzadzania. Powinien równie¿ umiec scharakteryzowac cele, zadania i działalnosc poszczególnych funkcji biznesowych w przedsiebiorstwie. Student powinien nabyc umiejetnosc systemowego podejscia do zarzadzania przedsiebiorstwem, samodzielnie analizowac działalnosc, zachowania i zwiazki miedzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi przedsiebiorstwa oraz umiec kierowac mały zespołem roboczym. Student powinien zrozumiec role współdziałania, aktywnosci, kreatywnosci, przedsiebiorczosci wszystkich pracowników w osiaganiu sukcesu gospodarczego przedsiebiorstwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota i znaczenie zarządzania w przedsiębiorstwie1
T-W-2Rodzaje przedsiębiorstw2
T-W-3System motywacyjny w przedsiębiorstwie2
T-W-4Kierowanie i praca menedżera3
T-W-5Narzędzia i style kierowania3
T-W-6Nowoczesne trendy w zarządzaniu2
T-W-7Gospodarowanie majątkiem trwałym i obrotowym w przedsiebiorstwie2
T-W-8Istota i znaczenie marketingu2
T-W-9Cena - istota, ustalanie, strategie cenowe4
T-W-10Promocja2
T-W-11Otoczenie marketingowe2
T-W-12Pojęcie produktu, rodzaje, cykl życia2
T-W-13Dystrybucja2
T-W-14Zaliczenie przedmiotu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2samodzielna praca studenta30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawdzian piesemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane z zarzadzeniem przedsiębiorstwem. Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić najbardziej optymalna formę dla przedsiębiorstwa.
TZZ_2A_W15C-1T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A4_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania i marketingu
TZZ_2A_U01C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A4_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane z zarzadzeniem przedsiębiorstwem. Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić najbardziej optymalna formę dla przedsiębiorstwa.
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem i marketingiem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A4_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania i marketingu
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania i marketingu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A4_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie
2,0
3,0Student pracuje zgodnie z zasadmi bhp i etyki, samodzielnie podejmuje decyzje oraz wykorzystuje nowe technologie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Żurek J., Przedsiebiorstwo. Zasady działania, funkcjonowanie i rozwój, Fundacja Rozwoju UG, Gdańsk, 2007
  2. Griffin R.W., Podstawy zarzadzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2007
  3. Bień W., Zarzadzanie finansami przedsiebiorstwa, Delfin, Warszawa, 2008
  4. A. K. Kozminski, W. Piotrowski, Zarzadzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2007
  5. Strużycki M, Zarzadzanie przedsiebiorstwem, Delfin, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Czerminski A. Czerska M., Nogalski B., Rutka R., Apanowicz J., Zarzadzanie organizacjami, Dom Organizatora, Toruń, 2001
  2. Bozarth C., Handfield R.B., Wprowadzenie do zarzadzania operacjami i łancuchem dostaw, Helion, Gliwice, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i znaczenie zarządzania w przedsiębiorstwie1
T-W-2Rodzaje przedsiębiorstw2
T-W-3System motywacyjny w przedsiębiorstwie2
T-W-4Kierowanie i praca menedżera3
T-W-5Narzędzia i style kierowania3
T-W-6Nowoczesne trendy w zarządzaniu2
T-W-7Gospodarowanie majątkiem trwałym i obrotowym w przedsiebiorstwie2
T-W-8Istota i znaczenie marketingu2
T-W-9Cena - istota, ustalanie, strategie cenowe4
T-W-10Promocja2
T-W-11Otoczenie marketingowe2
T-W-12Pojęcie produktu, rodzaje, cykl życia2
T-W-13Dystrybucja2
T-W-14Zaliczenie przedmiotu1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2samodzielna praca studenta30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_A4_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane z zarzadzeniem przedsiębiorstwem. Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić najbardziej optymalna formę dla przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W15Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz podstaw rachunkowości.
Cel przedmiotuC-1Student powinien umiec wyjasnic istote działalnosci przedsiebiorstwa, scharakteryzowac formy organizacyjno-prawne przedsiebiorstw, omówic proces zarzadzania przedsiebiorstwem i podstawowe funkcje zarzadzania. Powinien równie¿ umiec scharakteryzowac cele, zadania i działalnosc poszczególnych funkcji biznesowych w przedsiebiorstwie. Student powinien nabyc umiejetnosc systemowego podejscia do zarzadzania przedsiebiorstwem, samodzielnie analizowac działalnosc, zachowania i zwiazki miedzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi przedsiebiorstwa oraz umiec kierowac mały zespołem roboczym. Student powinien zrozumiec role współdziałania, aktywnosci, kreatywnosci, przedsiebiorczosci wszystkich pracowników w osiaganiu sukcesu gospodarczego przedsiebiorstwa.
Treści programoweT-W-5Narzędzia i style kierowania
T-W-8Istota i znaczenie marketingu
T-W-10Promocja
T-W-11Otoczenie marketingowe
T-W-13Dystrybucja
T-W-14Zaliczenie przedmiotu
T-W-4Kierowanie i praca menedżera
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem i marketingiem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_A4_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania i marketingu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
Cel przedmiotuC-1Student powinien umiec wyjasnic istote działalnosci przedsiebiorstwa, scharakteryzowac formy organizacyjno-prawne przedsiebiorstw, omówic proces zarzadzania przedsiebiorstwem i podstawowe funkcje zarzadzania. Powinien równie¿ umiec scharakteryzowac cele, zadania i działalnosc poszczególnych funkcji biznesowych w przedsiebiorstwie. Student powinien nabyc umiejetnosc systemowego podejscia do zarzadzania przedsiebiorstwem, samodzielnie analizowac działalnosc, zachowania i zwiazki miedzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi przedsiebiorstwa oraz umiec kierowac mały zespołem roboczym. Student powinien zrozumiec role współdziałania, aktywnosci, kreatywnosci, przedsiebiorczosci wszystkich pracowników w osiaganiu sukcesu gospodarczego przedsiebiorstwa.
Treści programoweT-W-6Nowoczesne trendy w zarządzaniu
T-W-1Istota i znaczenie zarządzania w przedsiębiorstwie
T-W-2Rodzaje przedsiębiorstw
T-W-3System motywacyjny w przedsiębiorstwie
T-W-5Narzędzia i style kierowania
T-W-7Gospodarowanie majątkiem trwałym i obrotowym w przedsiebiorstwie
T-W-8Istota i znaczenie marketingu
T-W-9Cena - istota, ustalanie, strategie cenowe
T-W-10Promocja
T-W-11Otoczenie marketingowe
T-W-12Pojęcie produktu, rodzaje, cykl życia
T-W-13Dystrybucja
T-W-14Zaliczenie przedmiotu
T-W-4Kierowanie i praca menedżera
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania i marketingu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_A4_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności z zakresu technologii żywności.
TZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
TZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Student powinien umiec wyjasnic istote działalnosci przedsiebiorstwa, scharakteryzowac formy organizacyjno-prawne przedsiebiorstw, omówic proces zarzadzania przedsiebiorstwem i podstawowe funkcje zarzadzania. Powinien równie¿ umiec scharakteryzowac cele, zadania i działalnosc poszczególnych funkcji biznesowych w przedsiebiorstwie. Student powinien nabyc umiejetnosc systemowego podejscia do zarzadzania przedsiebiorstwem, samodzielnie analizowac działalnosc, zachowania i zwiazki miedzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi przedsiebiorstwa oraz umiec kierowac mały zespołem roboczym. Student powinien zrozumiec role współdziałania, aktywnosci, kreatywnosci, przedsiebiorczosci wszystkich pracowników w osiaganiu sukcesu gospodarczego przedsiebiorstwa.
Treści programoweT-W-5Narzędzia i style kierowania
T-W-8Istota i znaczenie marketingu
T-W-10Promocja
T-W-11Otoczenie marketingowe
T-W-13Dystrybucja
T-W-14Zaliczenie przedmiotu
T-W-4Kierowanie i praca menedżera
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student pracuje zgodnie z zasadmi bhp i etyki, samodzielnie podejmuje decyzje oraz wykorzystuje nowe technologie
3,5
4,0
4,5
5,0