Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Wybrane działy z technologii żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy z technologii żywności
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu współczesne trendy w technologii żywności powinien mieć wiedzę z zakresu surowców rzeźnych, technologii mięsa, przetwórstwa mięsa drobiowego, chłodnictwa, technologii mleczarskiej, technologii roślinnej, ogólnej technologii żywności, inżynierii procesowej
W-2Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością technik i technologii, a także nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod przetwarzania mięsa i drobiu
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością właściwości fizykochemicznych i funkcjonalnych przetworów mlecznych, sposobów modyfikacji tych cech, oraz procesów technologicznych wybranych przetworów
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłąbioną znajomością nowych i innowacyjnych technologii przetwórstwa wybranych surowców roślinnych i pochodzenia wodnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Porównanie metod senosrycznych i instrumentalnych pomiaru jakości mięsa i przetworów mięsnych i drobiu2
T-L-3Ocena wpływu wybranych czynników biologicznych i technologicznych w kształtowaniu jakości mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz przetworów z tego mięsa17
T-L-4Ocena właściwości fizykochemicznych wybranych produktów pochodzenia mlecznego9
T-L-5Zastosowanie izolatów białkowych pochodzenia roślinnego i rybnego do modyfikowania właściwości funkcjonalnych produktów spożywczych8
T-L-6Ocena właściwości przeciwutleniających wybranych surowców roślinnych oraz pochodzenia wodnego8
45
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Rola mięsa w żywieniu2
T-W-3Metody kształtowania jakości mięsa i jego przetworów3
T-W-4Niekonwencjonalne metody utrwalania i produkcji mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych3
T-W-5Zasady produkcji mięsa i przetworów mięsnych dla różnych etnicznych grup ludności3
T-W-6Charakterystyka i przydatność technologiczna mleka klaczy i mleka koziego w porównaniu z mlekiem krowim4
T-W-7Rola probiotyków i prebiotyków w przetwórstwie mleka4
T-W-8Preparaty białkowe pochodzenia roślinnego i rybnego stosowane w przemyśle spożywczym4
T-W-9Naturalne substancje przeciwutleniające i ich zastosowanie w technologii żywności6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury30
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
91
wykłady
A-W-1Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego materiału30
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
A-W-5Egzamin2
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie 3 ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie 3 ocen cząstkowych z kolokwiów
S-3Ocena formująca: Ocenba pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D3zc_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W10C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1
TZZ_2A_D3zc_W02
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wiedzę w zakresie metod produkcji przetworów mlecznych, ich cech fizykochemicznych i funkcjonalnych oraz metod modyfikacji tych cech
TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12C-2T-W-6M-1S-1
TZZ_2A_D5zc_W03
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedze dotyczącą preparatów białkowych pochodzenia roślinnego i rwodnego stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z naturalnymi substancjami przeciwutleniającymi i ich zastosowaniem w technologii żywności
TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W11

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D3zc_U01
Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływając na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, potrafi opracować odpowiednie receptury i zastosować metody uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U13, TZZ_2A_U14, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-2S-2
TZZ_2A_D3zc_U02
Student potrafi dobrać właściwe metody oceny i dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mlecznych
TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U16C-2T-L-4M-2S-2
TZZ_2A_D5zc_U03
Student potrafi opracować i dokonać pogłębionej oceny jakościowej otrzymanego produktu roślinnego lub pochodzenia wodnego oraz potrafi wykorzystać posiadane umiejętności do właściwego zastosowania znanych technik uszlachetniania produktów roślinnych i rpochodzenia wodnego
TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D3zc_K01
Jest gotów dokształcać się , ponosić odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Jest gotów do przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka.
TZZ_2A_K02C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D3zc_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
2,0
3,0Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_D3zc_W02
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wiedzę w zakresie metod produkcji przetworów mlecznych, ich cech fizykochemicznych i funkcjonalnych oraz metod modyfikacji tych cech
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
3,5student opanował większość zagadnień związanych z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z atechnologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
5,0student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D3zc_U01
Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływając na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, potrafi opracować odpowiednie receptury i zastosować metody uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
2,0
3,0student potrafi wykonać czynności związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych; potrafi opracować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_D3zc_U02
Student potrafi dobrać właściwe metody oceny i dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mlecznych
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi dokonać oceny uzyskanych wyników z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z kdoborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D3zc_K01
Jest gotów dokształcać się , ponosić odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Jest gotów do przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka.
2,0
3,0Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Prost E. K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
  2. praca zbiorowa pod red. Litwińczuka Z., Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Pisula A., Pospiech E., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, praca zbiorowa
  4. Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw. cz. I, WSiP, Warszawa, 1999
  5. Borda D., Nicolau A.I., Raspor P., Trends in Fish Processing Technologies, CRC Press, New York, 2017, ISBN (print): 978-1-4987-2917-8
  6. Praca zbiorowa, red. S. Ziajka, Mleczarstwo, ART, Olsztyn, 2008
  7. J. Gawęcki, J. Pikul, Produkty mleczne, UPwP, Poznań, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna, czasopismo
  2. Mięso i Wędliny, czasopismo
  3. Meat Science, czasopismo
  4. Fleischwirtschaft, czasopismo
  5. Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny, czasopismo
  6. Journal of Food Science, Springer, Chicago, ISSN: 0022-1147 eISSN: 1750-3841

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Porównanie metod senosrycznych i instrumentalnych pomiaru jakości mięsa i przetworów mięsnych i drobiu2
T-L-3Ocena wpływu wybranych czynników biologicznych i technologicznych w kształtowaniu jakości mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz przetworów z tego mięsa17
T-L-4Ocena właściwości fizykochemicznych wybranych produktów pochodzenia mlecznego9
T-L-5Zastosowanie izolatów białkowych pochodzenia roślinnego i rybnego do modyfikowania właściwości funkcjonalnych produktów spożywczych8
T-L-6Ocena właściwości przeciwutleniających wybranych surowców roślinnych oraz pochodzenia wodnego8
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Rola mięsa w żywieniu2
T-W-3Metody kształtowania jakości mięsa i jego przetworów3
T-W-4Niekonwencjonalne metody utrwalania i produkcji mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych3
T-W-5Zasady produkcji mięsa i przetworów mięsnych dla różnych etnicznych grup ludności3
T-W-6Charakterystyka i przydatność technologiczna mleka klaczy i mleka koziego w porównaniu z mlekiem krowim4
T-W-7Rola probiotyków i prebiotyków w przetwórstwie mleka4
T-W-8Preparaty białkowe pochodzenia roślinnego i rybnego stosowane w przemyśle spożywczym4
T-W-9Naturalne substancje przeciwutleniające i ich zastosowanie w technologii żywności6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury30
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego materiału30
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
A-W-5Egzamin2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D3zc_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
TZZ_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu nowe metody przetwarzania stosowane w technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością technik i technologii, a także nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod przetwarzania mięsa i drobiu
Treści programoweT-W-2Rola mięsa w żywieniu
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-3Metody kształtowania jakości mięsa i jego przetworów
T-W-4Niekonwencjonalne metody utrwalania i produkcji mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
T-W-5Zasady produkcji mięsa i przetworów mięsnych dla różnych etnicznych grup ludności
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie 3 ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D3zc_W02Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wiedzę w zakresie metod produkcji przetworów mlecznych, ich cech fizykochemicznych i funkcjonalnych oraz metod modyfikacji tych cech
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
TZZ_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością właściwości fizykochemicznych i funkcjonalnych przetworów mlecznych, sposobów modyfikacji tych cech, oraz procesów technologicznych wybranych przetworów
Treści programoweT-W-6Charakterystyka i przydatność technologiczna mleka klaczy i mleka koziego w porównaniu z mlekiem krowim
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie 3 ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
3,5student opanował większość zagadnień związanych z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z atechnologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
5,0student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5zc_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedze dotyczącą preparatów białkowych pochodzenia roślinnego i rwodnego stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z naturalnymi substancjami przeciwutleniającymi i ich zastosowaniem w technologii żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu nowe metody przetwarzania stosowane w technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
TZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D3zc_U01Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływając na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, potrafi opracować odpowiednie receptury i zastosować metody uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U05Potrafi samodzielnie rozwijać dorobek zawodowy, stale podnosić kompetencje i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
TZZ_2A_U13Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do opracowania procedury produkcji i dokumentacji technologicznej produktów roślinnych i zwierzęcych.
TZZ_2A_U14Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do zaplanowania procesu produkcyjnego, kierowania nim i oszacowania kosztów.
TZZ_2A_U15Potrafi w praktyce wykorzystać posiadaną wiedzę do opracowywania metod uszlachetniania produktów spożywczych.
TZZ_2A_U16Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę aby logicznie powiązać czynniki biologiczne z przetwarzaniem i jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością technik i technologii, a także nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod przetwarzania mięsa i drobiu
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-3Ocena wpływu wybranych czynników biologicznych i technologicznych w kształtowaniu jakości mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz przetworów z tego mięsa
T-L-2Porównanie metod senosrycznych i instrumentalnych pomiaru jakości mięsa i przetworów mięsnych i drobiu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie 3 ocen cząstkowych z kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wykonać czynności związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych; potrafi opracować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D3zc_U02Student potrafi dobrać właściwe metody oceny i dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mlecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U16Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę aby logicznie powiązać czynniki biologiczne z przetwarzaniem i jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością właściwości fizykochemicznych i funkcjonalnych przetworów mlecznych, sposobów modyfikacji tych cech, oraz procesów technologicznych wybranych przetworów
Treści programoweT-L-4Ocena właściwości fizykochemicznych wybranych produktów pochodzenia mlecznego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie 3 ocen cząstkowych z kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi dokonać oceny uzyskanych wyników z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z kdoborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D5zc_U03Student potrafi opracować i dokonać pogłębionej oceny jakościowej otrzymanego produktu roślinnego lub pochodzenia wodnego oraz potrafi wykorzystać posiadane umiejętności do właściwego zastosowania znanych technik uszlachetniania produktów roślinnych i rpochodzenia wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U15Potrafi w praktyce wykorzystać posiadaną wiedzę do opracowywania metod uszlachetniania produktów spożywczych.
TZZ_2A_U16Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę aby logicznie powiązać czynniki biologiczne z przetwarzaniem i jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D3zc_K01Jest gotów dokształcać się , ponosić odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Jest gotów do przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności z zakresu technologii żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością technik i technologii, a także nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod przetwarzania mięsa i drobiu
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością właściwości fizykochemicznych i funkcjonalnych przetworów mlecznych, sposobów modyfikacji tych cech, oraz procesów technologicznych wybranych przetworów
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłąbioną znajomością nowych i innowacyjnych technologii przetwórstwa wybranych surowców roślinnych i pochodzenia wodnego
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-4Ocena właściwości fizykochemicznych wybranych produktów pochodzenia mlecznego
T-L-3Ocena wpływu wybranych czynników biologicznych i technologicznych w kształtowaniu jakości mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz przetworów z tego mięsa
T-L-2Porównanie metod senosrycznych i instrumentalnych pomiaru jakości mięsa i przetworów mięsnych i drobiu
T-L-5Zastosowanie izolatów białkowych pochodzenia roślinnego i rybnego do modyfikowania właściwości funkcjonalnych produktów spożywczych
T-W-2Rola mięsa w żywieniu
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-6Charakterystyka i przydatność technologiczna mleka klaczy i mleka koziego w porównaniu z mlekiem krowim
T-W-3Metody kształtowania jakości mięsa i jego przetworów
T-W-4Niekonwencjonalne metody utrwalania i produkcji mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
T-W-5Zasady produkcji mięsa i przetworów mięsnych dla różnych etnicznych grup ludności
T-W-9Naturalne substancje przeciwutleniające i ich zastosowanie w technologii żywności
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocenba pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę.
3,5
4,0
4,5
5,0