Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstawowych pojęć prawniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozeznania pojęć właśności intelektualnej
C-2Zrozumienie istoty utworu
C-3Zrozumienie wagi przestrzegania BHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej1
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne1
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.1
T-W-4Problematyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji1
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Prezentacja i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności syskusji i przedstawiania własnych racji
S-2Ocena podsumowująca: Test wraz z pytaniami opisowymi

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A-5_W01
Potrafi zidentyfikować przedmioty ochrony intelektualnej
TZZ_2A_W15C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A-5_U01
Umiejętność i świadomość potrzeby ochrony właśności intelektualnej
TZZ_2A_U05C-1, C-2T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A-5_K01
Student jest zorientowany w zasadach ochrony własności intelektualnej
TZZ_2A_K04C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A-5_W01
Potrafi zidentyfikować przedmioty ochrony intelektualnej
2,0brak wiedzy
3,0znajomość materiału w stopniu dostatecznym
3,5Znajomość materiału w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0znajmomość materiału w stopniu dobrym
4,5znajmość materiału w stopniu więcej niż dobrym oraz zdolność do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce
5,0znajomość materiału w stopniu bardzo dobrym i zdolność do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A-5_U01
Umiejętność i świadomość potrzeby ochrony właśności intelektualnej
2,0brak umiejętności
3,0Umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu dostatecznym
3,5umiejętnośc rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu dobrym
4,5umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu więcej niż dobrym
5,0umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A-5_K01
Student jest zorientowany w zasadach ochrony własności intelektualnej
2,0brak kompetencji
3,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu dostatecznym
3,5Student nabył wymagane kompetencje w stopniu lepiej niż dostatecznym
4,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu dobrym
4,5Student nabył wymagane kompetencje w stopniu lepiej niż dobrym
5,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu Bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. E. Nowińska, U. Promińska, M. du Vall, Prawo własności przemysłowej, Warszawa, 2008, 4
  2. J. Barta (red.), Prawo autorskie, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. A. Kisielewicz, Własność przemysłowa, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej1
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne1
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.1
T-W-4Problematyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji1
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego1
5

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_A-5_W01Potrafi zidentyfikować przedmioty ochrony intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W15Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz podstaw rachunkowości.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozeznania pojęć właśności intelektualnej
C-2Zrozumienie istoty utworu
Treści programoweT-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.
T-W-4Problematyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Prezentacja i dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wraz z pytaniami opisowymi
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności syskusji i przedstawiania własnych racji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy
3,0znajomość materiału w stopniu dostatecznym
3,5Znajomość materiału w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0znajmomość materiału w stopniu dobrym
4,5znajmość materiału w stopniu więcej niż dobrym oraz zdolność do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce
5,0znajomość materiału w stopniu bardzo dobrym i zdolność do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_A-5_U01Umiejętność i świadomość potrzeby ochrony właśności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U05Potrafi samodzielnie rozwijać dorobek zawodowy, stale podnosić kompetencje i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozeznania pojęć właśności intelektualnej
C-2Zrozumienie istoty utworu
Treści programoweT-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.
T-W-4Problematyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Prezentacja i dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wraz z pytaniami opisowymi
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności syskusji i przedstawiania własnych racji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności
3,0Umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu dostatecznym
3,5umiejętnośc rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu dobrym
4,5umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu więcej niż dobrym
5,0umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_A-5_K01Student jest zorientowany w zasadach ochrony własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozeznania pojęć właśności intelektualnej
C-2Zrozumienie istoty utworu
Treści programoweT-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.
T-W-4Problematyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Prezentacja i dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wraz z pytaniami opisowymi
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności syskusji i przedstawiania własnych racji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak kompetencji
3,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu dostatecznym
3,5Student nabył wymagane kompetencje w stopniu lepiej niż dostatecznym
4,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu dobrym
4,5Student nabył wymagane kompetencje w stopniu lepiej niż dobrym
5,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu Bardzo dobrym