Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Technologia produkcji żywności regionalnej i ekologicznej (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia produkcji żywności regionalnej i ekologicznej (blok)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Technologia produkcji żywności regionalnej i ekologicznej powinien znać: charakterystykę jakościową podstawowych surowców pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej produktów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów Polski.
C-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie sposobu wytwarzania ekologicznych produktów mleczarskich w różnych regionach świata.
C-3Przekazanie wiedzy i umiejetności w zakresie wytwarzania i oceny ekologicznych produktów roślinnych oraz pochodzenia wodnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP1
T-L-2Metody modyfikowania jakości sensorycznej wybranych surowców mięsnych charakterystycznych dla określonych rejonów Europy4
T-L-3Technologia produkcji i ocena jakościowa wybranych wyrobów tradycyjnych typowych dla danego regionu geograficznego Polski10
T-L-4Produkcja i ocena wybranych ekologicznych produktów mlecznych wytwarzanych w Polsce i na świecie.6
T-L-5Produkcja i ocena jakościowa wybranych produktów regionalnych i ekologicznych pochodzenia roślinnego i wodnego9
30
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne1
T-W-2Polskie produkty regionalne i rolnictwo ekologiczne na tle Unii Europejskiej.3
T-W-3Ochrona produktów regionalnych2
T-W-4Polskie produkty regionalne z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu – przegląd i charakterystyka wyrobów zarejestrowanych na poszczególnych obszarach geograficznych Polski.7
T-W-5Produkty regionalne województwa zachodniopomorskiego2
T-W-6Wymagania stawiane produktom ekologicznym w odniesieniu do produktów mleczarskich. Charakterystyka i technologia produkcji wyrobów mleczarskich typowych dla wybranych regionów świata.6
T-W-7Tradycyjne technologie w produkcji potraw i przetwórstwie żywności5
T-W-8Produkty regionalne i ekologiczne pochodzenia roślinnego i wodnego4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury14
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)20
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C5_W01
Student zna i rozumie w poszerzonym stopniu metody ochrony i znakowania żywności regionalnej, tradycyjnej i ekologicznej z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu. Zna technologie produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
TZZ_2A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-2, S-3
TZZ_2A_C5_W02
Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu wymagania stawiane ekologicznym produktom mleczarskim. Zna technologie produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12C-2T-W-6M-1S-2
TZZ_2A_C5_W03
Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu metody i techniki produkcji oraz wymagania stawiane ekologicznym produktom roślinnym. Zna w pogłębionym stopniu technologie produkcji ekologicznych i regionalnych wyrobów roślinnych charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W10

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C5_U01
Potrafi wytworzyć mięsny produkt tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz dokonać zaawansowanej oceny jakościowej tego produktu.
TZZ_2A_U09, TZZ_2A_U16C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1
TZZ_2A_C5_U02
Student potrafi wyprodukować regionalne i ekologiczne produkty mleczarskie.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U09C-3T-L-5M-2S-1
TZZ_2A_C5_U03
Student potrafi opracować i wytworzyć tradycyjny produkt roślinny lub rybny oraz opracować samodzielnie ocenę jakościową takiego produktu.
TZZ_2A_U13, TZZ_2A_U09

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C5_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C5_W01
Student zna i rozumie w poszerzonym stopniu metody ochrony i znakowania żywności regionalnej, tradycyjnej i ekologicznej z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu. Zna technologie produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat ochrony, znakowania i wymagań stawianych ekologicznym i regionalnym produktom wytworzonym z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz tradycyjnych technologi produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat ochrony, znakowania i wymagań stawianych ekologicznym i regionalnym produktom wytworzonym z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz tradycyjnych technologi produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych ze znajomością ochrony, znakowania i wymagań stawianych ekologicznym i regionalnym produktom wytworzonym z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz tradycyjnych technologi produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat ochrony, znakowania i wymagań stawianych ekologicznym i regionalnym produktom wytworzonym z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz tradycyjnych technologi produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
4,5Student ma wiedzę na temat ochrony, znakowania i wymagań stawianych ekologicznym i regionalnym produktom wytworzonym z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz tradycyjnych technologi produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie ochrony, znakowania i wymagań stawianych ekologicznym i regionalnym produktom wytworzonym z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz tradycyjnych technologi produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
TZZ_2A_C5_W02
Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu wymagania stawiane ekologicznym produktom mleczarskim. Zna technologie produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych ze znajomością wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C5_U01
Potrafi wytworzyć mięsny produkt tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz dokonać zaawansowanej oceny jakościowej tego produktu.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją wyrobów tradycyjnych oraz dokonać jego oceny jakościowej.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
TZZ_2A_C5_U02
Student potrafi wyprodukować regionalne i ekologiczne produkty mleczarskie.
2,0Student nie potrafi wyprodukować regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C5_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
  3. Dolatowski Z. J., Kołożyn-Krarajewska D., Tradycyjne i regionalne technologie oraz produkty w żywieniu człowieka, PTTŻ, Kraków, 2008
  4. Ambroziak Z. i in., Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, Warszawa, 1988
  5. George M. Hall, Fish Processing Technology, Springer US, 1997
  6. Z. Przybylak, K. Przybylak, M. Przybylak-Zdanowicz, Wytwarzamy ekologiczny ser, Gaj, Bydgoszcz, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły
  2. Fleischwirtschaft
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences
  4. Czasopismo branżowe, Przegląd piekarski i cukierniczy
  5. Iranian Journal of Fisheries Science, Iranian Fisheries Science Research Institute

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP1
T-L-2Metody modyfikowania jakości sensorycznej wybranych surowców mięsnych charakterystycznych dla określonych rejonów Europy4
T-L-3Technologia produkcji i ocena jakościowa wybranych wyrobów tradycyjnych typowych dla danego regionu geograficznego Polski10
T-L-4Produkcja i ocena wybranych ekologicznych produktów mlecznych wytwarzanych w Polsce i na świecie.6
T-L-5Produkcja i ocena jakościowa wybranych produktów regionalnych i ekologicznych pochodzenia roślinnego i wodnego9
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne1
T-W-2Polskie produkty regionalne i rolnictwo ekologiczne na tle Unii Europejskiej.3
T-W-3Ochrona produktów regionalnych2
T-W-4Polskie produkty regionalne z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu – przegląd i charakterystyka wyrobów zarejestrowanych na poszczególnych obszarach geograficznych Polski.7
T-W-5Produkty regionalne województwa zachodniopomorskiego2
T-W-6Wymagania stawiane produktom ekologicznym w odniesieniu do produktów mleczarskich. Charakterystyka i technologia produkcji wyrobów mleczarskich typowych dla wybranych regionów świata.6
T-W-7Tradycyjne technologie w produkcji potraw i przetwórstwie żywności5
T-W-8Produkty regionalne i ekologiczne pochodzenia roślinnego i wodnego4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury14
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)20
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C5_W01Student zna i rozumie w poszerzonym stopniu metody ochrony i znakowania żywności regionalnej, tradycyjnej i ekologicznej z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu. Zna technologie produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu nowe metody przetwarzania stosowane w technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej produktów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów Polski.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne
T-W-2Polskie produkty regionalne i rolnictwo ekologiczne na tle Unii Europejskiej.
T-W-3Ochrona produktów regionalnych
T-W-5Produkty regionalne województwa zachodniopomorskiego
T-W-4Polskie produkty regionalne z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu – przegląd i charakterystyka wyrobów zarejestrowanych na poszczególnych obszarach geograficznych Polski.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat ochrony, znakowania i wymagań stawianych ekologicznym i regionalnym produktom wytworzonym z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz tradycyjnych technologi produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat ochrony, znakowania i wymagań stawianych ekologicznym i regionalnym produktom wytworzonym z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz tradycyjnych technologi produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych ze znajomością ochrony, znakowania i wymagań stawianych ekologicznym i regionalnym produktom wytworzonym z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz tradycyjnych technologi produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat ochrony, znakowania i wymagań stawianych ekologicznym i regionalnym produktom wytworzonym z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz tradycyjnych technologi produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
4,5Student ma wiedzę na temat ochrony, znakowania i wymagań stawianych ekologicznym i regionalnym produktom wytworzonym z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz tradycyjnych technologi produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie ochrony, znakowania i wymagań stawianych ekologicznym i regionalnym produktom wytworzonym z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz tradycyjnych technologi produkcji wyrobów mięsnych najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C5_W02Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu wymagania stawiane ekologicznym produktom mleczarskim. Zna technologie produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
TZZ_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie sposobu wytwarzania ekologicznych produktów mleczarskich w różnych regionach świata.
Treści programoweT-W-6Wymagania stawiane produktom ekologicznym w odniesieniu do produktów mleczarskich. Charakterystyka i technologia produkcji wyrobów mleczarskich typowych dla wybranych regionów świata.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych ze znajomością wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C5_W03Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu metody i techniki produkcji oraz wymagania stawiane ekologicznym produktom roślinnym. Zna w pogłębionym stopniu technologie produkcji ekologicznych i regionalnych wyrobów roślinnych charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
TZZ_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu nowe metody przetwarzania stosowane w technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C5_U01Potrafi wytworzyć mięsny produkt tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz dokonać zaawansowanej oceny jakościowej tego produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
TZZ_2A_U16Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę aby logicznie powiązać czynniki biologiczne z przetwarzaniem i jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej produktów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów Polski.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP
T-L-2Metody modyfikowania jakości sensorycznej wybranych surowców mięsnych charakterystycznych dla określonych rejonów Europy
T-L-3Technologia produkcji i ocena jakościowa wybranych wyrobów tradycyjnych typowych dla danego regionu geograficznego Polski
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją wyrobów tradycyjnych oraz dokonać jego oceny jakościowej.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C5_U02Student potrafi wyprodukować regionalne i ekologiczne produkty mleczarskie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejetności w zakresie wytwarzania i oceny ekologicznych produktów roślinnych oraz pochodzenia wodnego.
Treści programoweT-L-5Produkcja i ocena jakościowa wybranych produktów regionalnych i ekologicznych pochodzenia roślinnego i wodnego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyprodukować regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C5_U03Student potrafi opracować i wytworzyć tradycyjny produkt roślinny lub rybny oraz opracować samodzielnie ocenę jakościową takiego produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U13Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do opracowania procedury produkcji i dokumentacji technologicznej produktów roślinnych i zwierzęcych.
TZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C5_K01Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej produktów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów Polski.
C-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie sposobu wytwarzania ekologicznych produktów mleczarskich w różnych regionach świata.
C-3Przekazanie wiedzy i umiejetności w zakresie wytwarzania i oceny ekologicznych produktów roślinnych oraz pochodzenia wodnego.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne
T-W-6Wymagania stawiane produktom ekologicznym w odniesieniu do produktów mleczarskich. Charakterystyka i technologia produkcji wyrobów mleczarskich typowych dla wybranych regionów świata.
T-W-2Polskie produkty regionalne i rolnictwo ekologiczne na tle Unii Europejskiej.
T-W-3Ochrona produktów regionalnych
T-W-7Tradycyjne technologie w produkcji potraw i przetwórstwie żywności
T-W-8Produkty regionalne i ekologiczne pochodzenia roślinnego i wodnego
T-W-5Produkty regionalne województwa zachodniopomorskiego
T-W-4Polskie produkty regionalne z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu – przegląd i charakterystyka wyrobów zarejestrowanych na poszczególnych obszarach geograficznych Polski.
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP
T-L-4Produkcja i ocena wybranych ekologicznych produktów mlecznych wytwarzanych w Polsce i na świecie.
T-L-2Metody modyfikowania jakości sensorycznej wybranych surowców mięsnych charakterystycznych dla określonych rejonów Europy
T-L-3Technologia produkcji i ocena jakościowa wybranych wyrobów tradycyjnych typowych dla danego regionu geograficznego Polski
T-L-5Produkcja i ocena jakościowa wybranych produktów regionalnych i ekologicznych pochodzenia roślinnego i wodnego
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.