Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Składniki żywności a odporność:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Składniki żywności a odporność
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, budowa ustroju ludzkiego, mikrobilogia żywności, żywienie człowieka, dietetyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie modulowania odporności człowieka składnikami żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie obsługo programu komputerowego do układania diet. Immunomodulacja. Klasyfikacja związków wykazujących działanie immunostymulujące.2
T-L-2Żywienie a odpowiedź odpornościowa (niedożywienie białkowo-energetyczne). Układanie diet.2
T-L-3Wpływ witamin na aktywność układu immunologicznego.Układanie diet.2
T-L-4Składniki mineralne a układ odpornościowy.Układanie diet.2
T-L-5Immunomodulujące właściwości kwasów tłuszczowych pożywienia w organizmie człowieka. Układanie diet.2
T-L-6Immunomodulujące działanie probiotyków na układ odpornościowy. Układanie diet.2
T-L-7Alergie pokarmowe – uwarunkowania, alergeny w żywności, diety eliminacyjna i prowokacyjna. Układanie diet.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Nieswoista odporność humoralna i komórkowa.2
T-W-2Swoista odporność humoralna i komórkowa.2
T-W-3Tolerancja pokarmowa.2
T-W-4Modulowanie odporności nienasyconymi kwasami tłuszczowymi- immunożywienie.3
T-W-5Immunogenne oddziaływanie biofllawonoidów.2
T-W-6Wpływ pałeczek kwasu mlekowego na odporność2
T-W-7Karotenoidy a odporność.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Studiowanie literatury6
A-L-4Konsultacje z nauczycielem5
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowaie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet zawierających poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-3zcid_W01
Student zna i rozumie tematykę obejmującą wpływ składników żywności na układ immunologiczny. Zna immunomodulujące właściwości składników odżywczych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety o immunomodulującym działaniu.
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13C-1T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-3zcid_U01
Potrafi sporządzić projekt diet zawierających poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem immunomodulującego działania. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U14C-1T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-3zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w immunomodulującym żywieniu człowieka, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01C-1T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-3zcid_W01
Student zna i rozumie tematykę obejmującą wpływ składników żywności na układ immunologiczny. Zna immunomodulujące właściwości składników odżywczych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety o immunomodulującym działaniu.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności. Prawidłowo układa diety zawierające poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności. Prawidłowo układa diety zawierające poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-3zcid_U01
Potrafi sporządzić projekt diet zawierających poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem immunomodulującego działania. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety immunomodulującej i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-3zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w immunomodulującym żywieniu człowieka, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Książyk J., Żywienie a odporność, Nowa Pediatria, 30, 2002
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
  3. Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Central European Journal of Immunology, https://www.termedia.pl/Journal/Central_European_Journal_of_nbsp_Immunology-10
  2. Krzysik M., Biernat J., Grajeta H., Wpływ składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego Cz. I. Immunomodulacyjne działanie kwasów tłuszczowych pożywienia w organizmie człowieka, Adv Clin Exp Med, 15, 6, 1055–1062, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie obsługo programu komputerowego do układania diet. Immunomodulacja. Klasyfikacja związków wykazujących działanie immunostymulujące.2
T-L-2Żywienie a odpowiedź odpornościowa (niedożywienie białkowo-energetyczne). Układanie diet.2
T-L-3Wpływ witamin na aktywność układu immunologicznego.Układanie diet.2
T-L-4Składniki mineralne a układ odpornościowy.Układanie diet.2
T-L-5Immunomodulujące właściwości kwasów tłuszczowych pożywienia w organizmie człowieka. Układanie diet.2
T-L-6Immunomodulujące działanie probiotyków na układ odpornościowy. Układanie diet.2
T-L-7Alergie pokarmowe – uwarunkowania, alergeny w żywności, diety eliminacyjna i prowokacyjna. Układanie diet.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nieswoista odporność humoralna i komórkowa.2
T-W-2Swoista odporność humoralna i komórkowa.2
T-W-3Tolerancja pokarmowa.2
T-W-4Modulowanie odporności nienasyconymi kwasami tłuszczowymi- immunożywienie.3
T-W-5Immunogenne oddziaływanie biofllawonoidów.2
T-W-6Wpływ pałeczek kwasu mlekowego na odporność2
T-W-7Karotenoidy a odporność.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Studiowanie literatury6
A-L-4Konsultacje z nauczycielem5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowaie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-3zcid_W01Student zna i rozumie tematykę obejmującą wpływ składników żywności na układ immunologiczny. Zna immunomodulujące właściwości składników odżywczych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety o immunomodulującym działaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz oceny stanu odżywienia. Zna i rozumie zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych oraz zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna w zaawansowanym stopniu suplementy diety i preparaty dietetyczne.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie modulowania odporności człowieka składnikami żywności.
Treści programoweT-L-5Immunomodulujące właściwości kwasów tłuszczowych pożywienia w organizmie człowieka. Układanie diet.
T-L-4Składniki mineralne a układ odpornościowy.Układanie diet.
T-L-3Wpływ witamin na aktywność układu immunologicznego.Układanie diet.
T-L-2Żywienie a odpowiedź odpornościowa (niedożywienie białkowo-energetyczne). Układanie diet.
T-L-6Immunomodulujące działanie probiotyków na układ odpornościowy. Układanie diet.
T-L-7Alergie pokarmowe – uwarunkowania, alergeny w żywności, diety eliminacyjna i prowokacyjna. Układanie diet.
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie obsługo programu komputerowego do układania diet. Immunomodulacja. Klasyfikacja związków wykazujących działanie immunostymulujące.
T-W-2Swoista odporność humoralna i komórkowa.
T-W-4Modulowanie odporności nienasyconymi kwasami tłuszczowymi- immunożywienie.
T-W-1Nieswoista odporność humoralna i komórkowa.
T-W-3Tolerancja pokarmowa.
T-W-5Immunogenne oddziaływanie biofllawonoidów.
T-W-6Wpływ pałeczek kwasu mlekowego na odporność
T-W-7Karotenoidy a odporność.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet zawierających poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności. Prawidłowo układa diety zawierające poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności. Prawidłowo układa diety zawierające poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-3zcid_U01Potrafi sporządzić projekt diet zawierających poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem immunomodulującego działania. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U06Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U14Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie modulowania odporności człowieka składnikami żywności.
Treści programoweT-L-5Immunomodulujące właściwości kwasów tłuszczowych pożywienia w organizmie człowieka. Układanie diet.
T-L-4Składniki mineralne a układ odpornościowy.Układanie diet.
T-L-3Wpływ witamin na aktywność układu immunologicznego.Układanie diet.
T-L-2Żywienie a odpowiedź odpornościowa (niedożywienie białkowo-energetyczne). Układanie diet.
T-L-6Immunomodulujące działanie probiotyków na układ odpornościowy. Układanie diet.
T-L-7Alergie pokarmowe – uwarunkowania, alergeny w żywności, diety eliminacyjna i prowokacyjna. Układanie diet.
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie obsługo programu komputerowego do układania diet. Immunomodulacja. Klasyfikacja związków wykazujących działanie immunostymulujące.
T-W-2Swoista odporność humoralna i komórkowa.
T-W-4Modulowanie odporności nienasyconymi kwasami tłuszczowymi- immunożywienie.
T-W-1Nieswoista odporność humoralna i komórkowa.
T-W-3Tolerancja pokarmowa.
T-W-5Immunogenne oddziaływanie biofllawonoidów.
T-W-6Wpływ pałeczek kwasu mlekowego na odporność
T-W-7Karotenoidy a odporność.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet zawierających poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety immunomodulującej i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-3zcid_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w immunomodulującym żywieniu człowieka, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie modulowania odporności człowieka składnikami żywności.
Treści programoweT-L-5Immunomodulujące właściwości kwasów tłuszczowych pożywienia w organizmie człowieka. Układanie diet.
T-L-4Składniki mineralne a układ odpornościowy.Układanie diet.
T-L-3Wpływ witamin na aktywność układu immunologicznego.Układanie diet.
T-L-2Żywienie a odpowiedź odpornościowa (niedożywienie białkowo-energetyczne). Układanie diet.
T-L-6Immunomodulujące działanie probiotyków na układ odpornościowy. Układanie diet.
T-L-7Alergie pokarmowe – uwarunkowania, alergeny w żywności, diety eliminacyjna i prowokacyjna. Układanie diet.
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie obsługo programu komputerowego do układania diet. Immunomodulacja. Klasyfikacja związków wykazujących działanie immunostymulujące.
T-W-2Swoista odporność humoralna i komórkowa.
T-W-4Modulowanie odporności nienasyconymi kwasami tłuszczowymi- immunożywienie.
T-W-1Nieswoista odporność humoralna i komórkowa.
T-W-3Tolerancja pokarmowa.
T-W-5Immunogenne oddziaływanie biofllawonoidów.
T-W-6Wpływ pałeczek kwasu mlekowego na odporność
T-W-7Karotenoidy a odporność.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Układanie diet zawierających poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.