Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Profilaktyka negatywnych skutków współczesnego stylu życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Profilaktyka negatywnych skutków współczesnego stylu życia
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>, Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.3
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych.2
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.4
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
15
wykłady
T-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona?1
T-W-2Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.1
T-W-3Za i przeciw alkoholowi.1
T-W-4Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego.1
T-W-5Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe.1
T-W-6Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie).1
T-W-7Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.1
T-W-8Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).1
T-W-9Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?2
T-W-10Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.2
T-W-11Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.1
T-W-12Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.1
T-W-13Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach13
A-L-2studiowanie zalecanej literatury5
A-L-3przygotowanie sie do ćwiczeń5
A-L-4zajęcia kontaktowe z nauczycielem7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach13
A-W-2czytanie zalecanej literatury7
A-W-3przygotowanie się do testu końcowego5
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1zcid_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zakres wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
TZZ_1A_W13C-1T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1zcid_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystać informacje dotyczące profilaktyki współczesnego stylu życia
TZZ_1A_U01C-1T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1zcid_K01
Jest gotowy do popularyzacji zdobytej wiedzy i ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej, programów profilaktycznych.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K05C-1T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1zcid_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zakres wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1zcid_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystać informacje dotyczące profilaktyki współczesnego stylu życia
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących profilaktyki z różnych źródeł specjalistycznej literatury
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego przygotowywania postępowania profilaktycznego
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego przygotowania postępowania profilaktycznego z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1zcid_K01
Jest gotowy do popularyzacji zdobytej wiedzy i ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej, programów profilaktycznych.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę profilkatyki i programów profilaktycznych w zachowaniu zdrowia.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę profilaktyki prozdrowotnej i progamów profilaktycznych, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu profilkatki prozdrowotnej i programów pprofilaktycznych, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi programiami profilkatycznymi o zasięgu ogólnokrajowym.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki prozdrowotnej. Będzie zdolny w zależności od potrzeb do wyboru i uczestnictwa w programach profilaktycznych o zasięgu ogólnokrajowym, regionalnym lub miejscowym.

Literatura podstawowa

  1. Bulska J., Zagrożenia zdrowia chorobami cywilizacyjnymi, Impuls, Kraków, 2008, I
  2. Januszewicz P., Socha P., Mazur A (red.), Żywienie w zdrowiu publicznym.Cz. 1., Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2009, I
  3. Terelak J. F., Psychologia stresu, Oficyna Wydawcza BRANTA, Bydgoszcz, 2001
  4. Nosko J., Zachowania zdrowotne i zdrowie publiczne, Instytut Medycyny Pracy, Łódź, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Ostrowska A, Styl życia a zdrowie, Instytu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 1999
  2. AA, Nutrients, MDPI, Swiss

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.3
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych.2
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.4
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona?1
T-W-2Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.1
T-W-3Za i przeciw alkoholowi.1
T-W-4Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego.1
T-W-5Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe.1
T-W-6Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie).1
T-W-7Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.1
T-W-8Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).1
T-W-9Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?2
T-W-10Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.2
T-W-11Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.1
T-W-12Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.1
T-W-13Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach13
A-L-2studiowanie zalecanej literatury5
A-L-3przygotowanie sie do ćwiczeń5
A-L-4zajęcia kontaktowe z nauczycielem7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach13
A-W-2czytanie zalecanej literatury7
A-W-3przygotowanie się do testu końcowego5
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1zcid_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zakres wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna w zaawansowanym stopniu suplementy diety i preparaty dietetyczne.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona?
T-W-12Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-13Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-5Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe.
T-W-2Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-11Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-6Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie).
T-W-7Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-3Za i przeciw alkoholowi.
T-W-4Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego.
T-W-8Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-9Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-10Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1zcid_U01Potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystać informacje dotyczące profilaktyki współczesnego stylu życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona?
T-W-12Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-13Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-5Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe.
T-W-2Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-11Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-6Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie).
T-W-7Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-3Za i przeciw alkoholowi.
T-W-4Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego.
T-W-8Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-9Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-10Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych.
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących profilaktyki z różnych źródeł specjalistycznej literatury
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego przygotowywania postępowania profilaktycznego
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego przygotowania postępowania profilaktycznego z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1zcid_K01Jest gotowy do popularyzacji zdobytej wiedzy i ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej, programów profilaktycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona?
T-W-12Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-13Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-5Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe.
T-W-2Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-11Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-6Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie).
T-W-7Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-3Za i przeciw alkoholowi.
T-W-4Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego.
T-W-8Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-9Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-10Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych.
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę profilkatyki i programów profilaktycznych w zachowaniu zdrowia.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę profilaktyki prozdrowotnej i progamów profilaktycznych, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu profilkatki prozdrowotnej i programów pprofilaktycznych, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi programiami profilkatycznymi o zasięgu ogólnokrajowym.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki prozdrowotnej. Będzie zdolny w zależności od potrzeb do wyboru i uczestnictwa w programach profilaktycznych o zasięgu ogólnokrajowym, regionalnym lub miejscowym.