Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy przetwórstwa surowców drobiowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy przetwórstwa surowców drobiowych
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy przetwórstwa mięsa drobiowego powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z charakterystyką drobiu, wartości odżywczej, właściwości funkcjonalnych mięsa drobiowego oraz czynników kształtujących te właściwości.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw produkcji wybranych przetworów drobiowych oraz kształtowania ich jakości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające, regulamin BHP, zasady wykonywania ćwiczeń.1
T-L-2Podział tuszek drobiowych na elementy zasadnicze, porównanie ich właściwości i przydatności technologicznych.5
T-L-3Porównanie właściwości technologicznych i sensorycznych świeżego i mrożonego mięsa drobiowego.3
T-L-4Produkcja wybranych, podstawowych przetworów drobiowych.6
T-L-5Wpływ MDOM-u i dodatków niemięsnych na kształtowanie właściwości farszów drobiowych.6
T-L-6Obróbka wstępna a jakość i wydajność drobiowych wyrobów garmażeryjnych.4
T-L-7Wady tuszek drobiowych.3
T-L-8Podsumowanie.2
30
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Produkcja przemysłowa surowca drobiarskiego i jego charakterystyka.1
T-W-3Wartość odżywcza, skład chemiczny, właściwości fizykochemiczne i funkcjonalne mięsa drobiu.3
T-W-4Czynniki kształtujące jakość mięsa drobiowego.3
T-W-5Rodzaje przetworów drobiowych i ich charakterystyka.3
T-W-6Zasady produkcji podstawowych przetworów drobiowych i kształtowanie ich jakości.3
T-W-7Podsumowanie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.32
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury14
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)5
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
A-W-5Egzamin2
29

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sparawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D17zcid_W01
Zna w zaawansowanym stopniu charakterystykę gatunków i ras drobiu, wartość odżywczą mięsa drobiowego, zna i rozumie w zaawansowanym stopniu czynniki kształtujące jego jakość.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1S-2
TZZ_1A_D17zcid_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji podstawowych wyrobów i kształtowania ich jakości.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18C-2T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D17zcid_U01
Student potrafi dokonać podziału i charakterystyki elementów tuszek drobiowych, potrafi okreslic ich przydatność technologiczą, właściwości technologiczne i sensoryczne.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25C-1T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-2M-2S-1
TZZ_1A_D17zcid_U02
Potrafi wytworzyć podstawowe produkty drobiarskie, kształtować przy pomocy różnych metod ich jakość oraz rozróżnić okreslone wady jakościowe tuszek drobiowych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25C-2T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D17zcid_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie, potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05C-2, C-1T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D17zcid_W01
Zna w zaawansowanym stopniu charakterystykę gatunków i ras drobiu, wartość odżywczą mięsa drobiowego, zna i rozumie w zaawansowanym stopniu czynniki kształtujące jego jakość.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki i kierunków zagospodarowania mięsa drobiowego.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką mięsa drobiowego, jego wartością odżywczą oraz kierunkami zagospodarowania.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką mięsa drobiowego, jego wartością odżywczą oraz kierunkami zagospodarowania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki mięsa drobiowego, jego wartości odżywczej oraz kierunków zagospodarowania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki mięsa drobiowego, jego wartości odżywczej oraz kierunków zagospodarowania, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
TZZ_1A_D17zcid_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji podstawowych wyrobów i kształtowania ich jakości.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy dotyczącej rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
3,5Student opanował większość zagadnień dotyczących rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
4,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
4,5Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D17zcid_U01
Student potrafi dokonać podziału i charakterystyki elementów tuszek drobiowych, potrafi okreslic ich przydatność technologiczą, właściwości technologiczne i sensoryczne.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związnych z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego.
3,0Potrafi wykonać niektóre czynności związne z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi wykonać niektóre czynności związne z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego. Potrafi opracować w uzyskane wyniki z pomocą prowadzącego.
4,0Potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje, analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
TZZ_1A_D17zcid_U02
Potrafi wytworzyć podstawowe produkty drobiarskie, kształtować przy pomocy różnych metod ich jakość oraz rozróżnić okreslone wady jakościowe tuszek drobiowych.
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, nie potrafi dokonać oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych.
3,0Student potrafi częściowo wykonać zadanie związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, potrafi dokonać częściowej oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych, wyniki opisuje przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi częściowo wykonać większość zadań związaneych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, potrafi dokonać oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie prawidłowo wykonać wszystkie zadania związane z produkcją przetworów drobiowych, ich oceną oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z produkcją i oceną przetworów drobiowych, rozróżnia określone wady jakościowe tuszek, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D17zcid_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie, potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. pr. zbior. pod red. T. Grabowskiego i J. Kijowskiego, Mięso i przetwory drobiowe, WNT, Warszawa, 2002
  2. pr. zbior. pod red. J. Pikula, Ocena technologiczna surowców i produktów przemysłu drobiarskiego, AR Poznań, Poznań, 1993
  3. Jurczak M.E., Ocena jakości mięsa - ocena surowców pochodzenia zwierzęcego, SGGW, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Wybrane arytuły, Żywność Nauka Technologia Jakość
  2. Wybrane artykuły, Poultry Science

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające, regulamin BHP, zasady wykonywania ćwiczeń.1
T-L-2Podział tuszek drobiowych na elementy zasadnicze, porównanie ich właściwości i przydatności technologicznych.5
T-L-3Porównanie właściwości technologicznych i sensorycznych świeżego i mrożonego mięsa drobiowego.3
T-L-4Produkcja wybranych, podstawowych przetworów drobiowych.6
T-L-5Wpływ MDOM-u i dodatków niemięsnych na kształtowanie właściwości farszów drobiowych.6
T-L-6Obróbka wstępna a jakość i wydajność drobiowych wyrobów garmażeryjnych.4
T-L-7Wady tuszek drobiowych.3
T-L-8Podsumowanie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Produkcja przemysłowa surowca drobiarskiego i jego charakterystyka.1
T-W-3Wartość odżywcza, skład chemiczny, właściwości fizykochemiczne i funkcjonalne mięsa drobiu.3
T-W-4Czynniki kształtujące jakość mięsa drobiowego.3
T-W-5Rodzaje przetworów drobiowych i ich charakterystyka.3
T-W-6Zasady produkcji podstawowych przetworów drobiowych i kształtowanie ich jakości.3
T-W-7Podsumowanie.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.32
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury14
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)5
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
A-W-5Egzamin2
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D17zcid_W01Zna w zaawansowanym stopniu charakterystykę gatunków i ras drobiu, wartość odżywczą mięsa drobiowego, zna i rozumie w zaawansowanym stopniu czynniki kształtujące jego jakość.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody kalkulacji kosztów produkcji oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i systemy zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Zna materiały do produkcji opakowań, zasady certyfikacji i znakowania.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z charakterystyką drobiu, wartości odżywczej, właściwości funkcjonalnych mięsa drobiowego oraz czynników kształtujących te właściwości.
Treści programoweT-W-3Wartość odżywcza, skład chemiczny, właściwości fizykochemiczne i funkcjonalne mięsa drobiu.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-4Czynniki kształtujące jakość mięsa drobiowego.
T-W-2Produkcja przemysłowa surowca drobiarskiego i jego charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki i kierunków zagospodarowania mięsa drobiowego.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką mięsa drobiowego, jego wartością odżywczą oraz kierunkami zagospodarowania.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką mięsa drobiowego, jego wartością odżywczą oraz kierunkami zagospodarowania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki mięsa drobiowego, jego wartości odżywczej oraz kierunków zagospodarowania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki mięsa drobiowego, jego wartości odżywczej oraz kierunków zagospodarowania, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D17zcid_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji podstawowych wyrobów i kształtowania ich jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody kalkulacji kosztów produkcji oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i systemy zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Zna materiały do produkcji opakowań, zasady certyfikacji i znakowania.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw produkcji wybranych przetworów drobiowych oraz kształtowania ich jakości.
Treści programoweT-W-6Zasady produkcji podstawowych przetworów drobiowych i kształtowanie ich jakości.
T-W-5Rodzaje przetworów drobiowych i ich charakterystyka.
T-W-7Podsumowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy dotyczącej rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
3,5Student opanował większość zagadnień dotyczących rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
4,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
4,5Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D17zcid_U01Student potrafi dokonać podziału i charakterystyki elementów tuszek drobiowych, potrafi okreslic ich przydatność technologiczą, właściwości technologiczne i sensoryczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U05Potrafi posługiwać się terminologią chemiczną, dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U17Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_U20Potrafi krytycznie ocenić i porównać wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZZ_1A_U22Potrafi dostrzegać aspekty pozatechniczne w rozwiązywaniu problemów technologicznych.
TZZ_1A_U23Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod analitycznych do oceny i analizy poprawności procesów technologicznych.
TZZ_1A_U24Potrafi krytycznie ocenić działania mające na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U25Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z charakterystyką drobiu, wartości odżywczej, właściwości funkcjonalnych mięsa drobiowego oraz czynników kształtujących te właściwości.
Treści programoweT-L-3Porównanie właściwości technologicznych i sensorycznych świeżego i mrożonego mięsa drobiowego.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające, regulamin BHP, zasady wykonywania ćwiczeń.
T-L-5Wpływ MDOM-u i dodatków niemięsnych na kształtowanie właściwości farszów drobiowych.
T-L-2Podział tuszek drobiowych na elementy zasadnicze, porównanie ich właściwości i przydatności technologicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sparawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związnych z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego.
3,0Potrafi wykonać niektóre czynności związne z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi wykonać niektóre czynności związne z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego. Potrafi opracować w uzyskane wyniki z pomocą prowadzącego.
4,0Potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje, analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D17zcid_U02Potrafi wytworzyć podstawowe produkty drobiarskie, kształtować przy pomocy różnych metod ich jakość oraz rozróżnić okreslone wady jakościowe tuszek drobiowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U05Potrafi posługiwać się terminologią chemiczną, dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U17Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_U20Potrafi krytycznie ocenić i porównać wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZZ_1A_U22Potrafi dostrzegać aspekty pozatechniczne w rozwiązywaniu problemów technologicznych.
TZZ_1A_U23Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod analitycznych do oceny i analizy poprawności procesów technologicznych.
TZZ_1A_U24Potrafi krytycznie ocenić działania mające na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U25Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw produkcji wybranych przetworów drobiowych oraz kształtowania ich jakości.
Treści programoweT-L-6Obróbka wstępna a jakość i wydajność drobiowych wyrobów garmażeryjnych.
T-L-4Produkcja wybranych, podstawowych przetworów drobiowych.
T-L-7Wady tuszek drobiowych.
T-L-8Podsumowanie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sparawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, nie potrafi dokonać oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych.
3,0Student potrafi częściowo wykonać zadanie związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, potrafi dokonać częściowej oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych, wyniki opisuje przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi częściowo wykonać większość zadań związaneych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, potrafi dokonać oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie prawidłowo wykonać wszystkie zadania związane z produkcją przetworów drobiowych, ich oceną oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z produkcją i oceną przetworów drobiowych, rozróżnia określone wady jakościowe tuszek, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D17zcid_K01Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie, potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw produkcji wybranych przetworów drobiowych oraz kształtowania ich jakości.
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z charakterystyką drobiu, wartości odżywczej, właściwości funkcjonalnych mięsa drobiowego oraz czynników kształtujących te właściwości.
Treści programoweT-W-6Zasady produkcji podstawowych przetworów drobiowych i kształtowanie ich jakości.
T-W-3Wartość odżywcza, skład chemiczny, właściwości fizykochemiczne i funkcjonalne mięsa drobiu.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-5Rodzaje przetworów drobiowych i ich charakterystyka.
T-W-4Czynniki kształtujące jakość mięsa drobiowego.
T-W-2Produkcja przemysłowa surowca drobiarskiego i jego charakterystyka.
T-L-3Porównanie właściwości technologicznych i sensorycznych świeżego i mrożonego mięsa drobiowego.
T-L-6Obróbka wstępna a jakość i wydajność drobiowych wyrobów garmażeryjnych.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające, regulamin BHP, zasady wykonywania ćwiczeń.
T-L-4Produkcja wybranych, podstawowych przetworów drobiowych.
T-L-7Wady tuszek drobiowych.
T-L-5Wpływ MDOM-u i dodatków niemięsnych na kształtowanie właściwości farszów drobiowych.
T-L-2Podział tuszek drobiowych na elementy zasadnicze, porównanie ich właściwości i przydatności technologicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sparawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.