Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii żywności
W-2Podstawy biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej1
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Przygotowanie do pracy w laboratorium mikrobiologicznym3
T-L-3Pożywki mikrobiologiczne. Rodzaje, sposób przygotowania i wyjaławiania pożywek. Zasada jałowości posiewu.3
T-L-4Izolacja mikroorganizmów, typy wzrostu, zwiazek z cechami mikroorganizmu i rodzajem pożywki.3
T-L-5Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia.3
T-L-6Morfologia kolonii. Kolonia powierzchniowa, wgłębna. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii.3
T-L-7Morfologia komórki. Metody barwienia, m. Grama; rola w diagnostyce.3
T-L-8Morfologia komórki -cd. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, obserwacja ruchu w kropli wiszącej.9
T-L-9Grzyby mikroskopowe. Diagnostyka, podstawy klasyfikacji.6
T-L-10Wpływ wybranych czynników środowiskowych na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów.6
T-L-11Podstawy identyfikacji biochemicznej mikroorganizmów; prosty rząd biochemiczny, gotowe zestawy.5
45
wykłady
T-W-1Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów.2
T-W-2Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne2
T-W-3Morfologia bakterii, struktury wewnątrz- i zewnatrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych3
T-W-4Czynniki srodowiskowe; rodzaje, mozliwe oddziaływanie na mikroorganizmy.3
T-W-5Wzrost mikroorganizmów, czas 1 generacji.2
T-W-6Mikroorganizmy chorobotwórcze. Źródła i drogi przenoszenia, wrota wnikania.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach33
A-L-2Studiowanie źródłowej literatury37
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń20
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie sie do egzaminu20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_W01
zna grupy mikroorganizmów, ich przedstawicieli i role jaka moga odgrywac w środowisku życia czlowieka
TZZ_1A_W06C-1T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_U01
Student zna i potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów i je charakteryzować.
TZZ_1A_U08C-1T-L-10, T-L-11, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-9, T-L-1, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_K01
Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy
TZZ_1A_K04C-1T-W-1, T-W-6M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_W01
zna grupy mikroorganizmów, ich przedstawicieli i role jaka moga odgrywac w środowisku życia czlowieka
2,0
3,0zna cechy stanowiące podstawe do roznicowania mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_U01
Student zna i potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów i je charakteryzować.
2,0
3,0zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_K01
Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
  2. Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
  3. Błażejak St., Gientka I. (red.), Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010, pierwsze, czyt. WNoŻiR
  4. Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR

Literatura dodatkowa

  1. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  2. Journal of Basic Microbiology

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej1
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Przygotowanie do pracy w laboratorium mikrobiologicznym3
T-L-3Pożywki mikrobiologiczne. Rodzaje, sposób przygotowania i wyjaławiania pożywek. Zasada jałowości posiewu.3
T-L-4Izolacja mikroorganizmów, typy wzrostu, zwiazek z cechami mikroorganizmu i rodzajem pożywki.3
T-L-5Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia.3
T-L-6Morfologia kolonii. Kolonia powierzchniowa, wgłębna. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii.3
T-L-7Morfologia komórki. Metody barwienia, m. Grama; rola w diagnostyce.3
T-L-8Morfologia komórki -cd. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, obserwacja ruchu w kropli wiszącej.9
T-L-9Grzyby mikroskopowe. Diagnostyka, podstawy klasyfikacji.6
T-L-10Wpływ wybranych czynników środowiskowych na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów.6
T-L-11Podstawy identyfikacji biochemicznej mikroorganizmów; prosty rząd biochemiczny, gotowe zestawy.5
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów.2
T-W-2Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne2
T-W-3Morfologia bakterii, struktury wewnątrz- i zewnatrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych3
T-W-4Czynniki srodowiskowe; rodzaje, mozliwe oddziaływanie na mikroorganizmy.3
T-W-5Wzrost mikroorganizmów, czas 1 generacji.2
T-W-6Mikroorganizmy chorobotwórcze. Źródła i drogi przenoszenia, wrota wnikania.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach33
A-L-2Studiowanie źródłowej literatury37
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie sie do egzaminu20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_W01zna grupy mikroorganizmów, ich przedstawicieli i role jaka moga odgrywac w środowisku życia czlowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej. Zna charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-W-3Morfologia bakterii, struktury wewnątrz- i zewnatrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych
T-W-6Mikroorganizmy chorobotwórcze. Źródła i drogi przenoszenia, wrota wnikania.
T-W-2Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne
T-W-4Czynniki srodowiskowe; rodzaje, mozliwe oddziaływanie na mikroorganizmy.
T-W-5Wzrost mikroorganizmów, czas 1 generacji.
T-W-1Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna cechy stanowiące podstawe do roznicowania mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_U01Student zna i potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów i je charakteryzować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U08Potrafi dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych w analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać i krytycznie ocenić organizmy pasożytnicze.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-L-10Wpływ wybranych czynników środowiskowych na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów.
T-L-11Podstawy identyfikacji biochemicznej mikroorganizmów; prosty rząd biochemiczny, gotowe zestawy.
T-L-7Morfologia komórki. Metody barwienia, m. Grama; rola w diagnostyce.
T-L-8Morfologia komórki -cd. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, obserwacja ruchu w kropli wiszącej.
T-L-6Morfologia kolonii. Kolonia powierzchniowa, wgłębna. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii.
T-L-4Izolacja mikroorganizmów, typy wzrostu, zwiazek z cechami mikroorganizmu i rodzajem pożywki.
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Przygotowanie do pracy w laboratorium mikrobiologicznym
T-L-5Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia.
T-L-9Grzyby mikroskopowe. Diagnostyka, podstawy klasyfikacji.
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej
T-L-3Pożywki mikrobiologiczne. Rodzaje, sposób przygotowania i wyjaławiania pożywek. Zasada jałowości posiewu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_K01Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-W-1Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów.
T-W-6Mikroorganizmy chorobotwórcze. Źródła i drogi przenoszenia, wrota wnikania.
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0