Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Hydrobiologia organizmów wodnych użytecznych w technologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrobiologia organizmów wodnych użytecznych w technologii
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie rozszerzonym szkoły średniej, szczególnie zoologii, botaniki i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością świata zwierząt i roślin żyjących w wodach śródlądowych i morskich.
C-2Zapoznanie studenta ze znaczeniem hydrobiontów w ekosystemamach wodnych i możliwościami wykorzystania w różnych działach gospodarki, a szczególnie przez przemysł spożywczy
C-3Zapoznanie z biologią i funkcjonowaniem podstawowych grup sytematycznych hydrobiontów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.2
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.2
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.2
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.3
T-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).3
T-L-6Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-51
T-L-7Budowa oraz identyfikacja przedstawicieli słodkowodnych Cyanophyta.3
T-L-8Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli glonów w gromadach: Heterokontophyta, Chlorophyta i Rodophyta.4
T-L-9Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli hydrofitów w gromadzie Telomophyta w klasie Magnoliopsida4
T-L-10Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli hydrofitów w gromadzie Telomophyta w klasie Lilioliopsida3
T-L-11Praktyczne rozpoznawanie sinic i glonów mikroskopowych oraz makrohydrofitów2
T-L-12Sprawdzian pisemny (ćwiczenie 7-10)1
30
wykłady
T-W-1Hydrobiologia - jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin i zwierząt. Systematyczny podział świata organicznego - udział hydrobiontów na tle ogólnej bioróżnorodności.1
T-W-2Gąbki (Porifera) – budowa i systematyka, biologia gąbek (odżywianie, rozmnażanie), znaczenie. Parzydełkowce (Cnidaria) – charakterystyczne cechy, typy komórek, przemiana pokoleń. Stułbiopławy (Hydrozoa) i krążkopławy (Scyphozoa) – budowa, podział, znaczenie, koralowce (Anthozoa) – budowa, systematyka, znaczenie.3
T-W-3Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta).2
T-W-4Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).Charakterystyka i systematyka skorupiaków wyższych (Malacostraca); Stomatopoda (ustonogi), Euphausiacea (szczętki=eufauzje=kryle) oraz Decapoda (dziesięcionogi). Biologia, znaczenie i możliwości wykorzytania w technologii żywności przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura.4
T-W-5Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi).4
T-W-6Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea).2
T-W-7Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia.2
T-W-8Wodne, kręgowce z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki) Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające, ważniejszi przedstawiciele.3
T-W-9Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: Cyanophyta, Heterokontophyta, Rodophyta i Chlorophyta, charakterystyka, przedstawieciele i znaczenie4
T-W-10Cechy wyróżniające hydrofity z gromady Telomophyta, klasy Magnoliopsida i Liliopsida, przedstawiciele i znaczenie4
T-W-11Egzamin pisemny1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów25
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury50
A-W-3Udział w konsultacjach10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do narysowanych obiektów biologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowych i makroskopowych obiektów hydrobiologicznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D1tzpw_W01
Student potrafi rozróżniać podstawowe grupy hydrobiontów oraz scharakteryzować ich budowę, funkcjonowanie, znaczenie w ekosystemach oraz wykorzystanie
TZZ_1A_W10C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-11, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-5, T-L-9, T-L-7M-1, M-2S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D1tzpw_U01
Student przeprowadza obserwację, analizuje i identyfikuje podstawowe grupy systematyczne hydrobiontów; potrafi łączyć ich budowę z możliwościami wykorzystania przez człowieka i hodowlą
TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U16C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-11, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-5, T-L-9, T-L-7M-1, M-2S-2, S-1, S-5, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D1tzpw_K01
Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-5, S-4
TZZ_1A_D1tzpw_K02
Student postrzega możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł białka jako surowców spożywczych
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K05C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D1tzpw_W01
Student potrafi rozróżniać podstawowe grupy hydrobiontów oraz scharakteryzować ich budowę, funkcjonowanie, znaczenie w ekosystemach oraz wykorzystanie
2,0Student nie potrafi wymienić, rozpoznać ani opisać znaczenia poszczególnych grup hydrobiontów w wodnych ekosystemach śródlądowych i morskich
3,0Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów z różnych grup systematycznych (co stanowi mniej niż 60% obiektów przewidzianych w programie), nie potrafi jednak wytłumaczyć znaczenia poszczególnych grup hydrobiontów w ekosystemach i możliwości wykorzystania w gospodarce człowieka
3,5Student wymienia (w języku polskim) gatunki hydrobiontów z różnych grup systematycznych (co stanowi 60 -70%obiektów przewidzianych w programie), potrafi wytłumaczyć znaczenie pojedynczych grup hydrobiontów w ekosystemach i możliwości wykorzystania w gospodarce człowieka
4,0Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty z różnych grup systematycznych (co stanowi 71-80%obiektów przewidzianych w programie), potrafi wytłumaczyć kompleksowe znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, umie rozpoznać tylko nieliczne gatunki
4,5Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty z różnych grup systematycznych (co stanowi 81-90%obiektów przewidzianych w programie), potrafi wytłumaczyć znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, umie rozpoznać większość (powyżej 50%) z objętych programem gatunków
5,0Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty z różnych grup systematycznych (co stanowi powyżej 90% obiektów przewidzianych w programie), potrafi wytłumaczyć znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, praktycznie rozpoznaje powyżej 75%, z objętych programem gatunków.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D1tzpw_U01
Student przeprowadza obserwację, analizuje i identyfikuje podstawowe grupy systematyczne hydrobiontów; potrafi łączyć ich budowę z możliwościami wykorzystania przez człowieka i hodowlą
2,0Student nie posługuje się umiejetnością wyszukiwania, identyfikacji oraz weryfikacji przedstawicieli podstawowych grup systematycznych hydrobiontów
3,0Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania, identyfikacji, weryfikacji oraz nazywania (w języku polskim) jedynie pojedynczych gatunków hydrobiontów z różnych grup systematycznych (co stanowi mniej niż 60% obiektów przewidzianych w programie).
3,5Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania, identyfikacji, weryfikacji oraz nazywania (w języku polskim) 61-70% gatunków hydrobiontów z różnych grup systematycznych .
4,0Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania, identyfikacji, weryfikacji oraz nazywania (w języku polskim) 71-80 % gatunków hydrobiontów z różnych grup systematycznych, interpretuje moźliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,5Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania, identyfikacji, weryfikacji oraz nazywania (w języku polskim) 81-90 % gatunków hydrobiontów z różnych grup systematycznych, interpretuje moźliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
5,0Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania, identyfikacji, weryfikacji oraz nazywania (w języku polskim i łacińskim) ponad 90 % gatunków hydrobiontów z różnych grup systematycznyc, interpretuje moźliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D1tzpw_K01
Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
2,0Student nie ma kompetencji związanych ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym, nie widzi potrzeby popularyzowania tej wiedzy
3,0Student ma kompetencjiezwiązane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym, widzi potrzeby aktywnego popularyzowania tej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_D1tzpw_K02
Student postrzega możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł białka jako surowców spożywczych
2,0Student nie ma świadomości dotyczacych możliwości pozyskiwania niekonwencjolnalnych źródeł białka jako surowców spożywczych
3,0Student ma świadomość dotyczacą możliwości pozyskiwania niekonwencjolnalnych źródeł białka jako surowców spożywczych a także wolę popularyzacji tej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jura C., Bezkręgowce, Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa., 1996, ISBN 83-01-12043-6
  2. Mikulski S., Biologia wód śródlądowych., PWN, Warszawa, 1982
  3. Starmach K., Wróbel S., Pasternak K., Hydrobiologia, Limnologia, PWN, Warszawa, 1979
  4. Podbielkowski Z., Glony, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1996, ISBN 83-02-06169-7
  5. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Morfologia. t.1, PWN, Warszawa, 2003
  6. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Systematyka. t.2, PWN, Warszawa, 2003
  7. Wolska–Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz –Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Cz. I: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie., Szczecinie., 2006

Literatura dodatkowa

  1. Jura C., Krzanowska H. (red.), Leksykon biologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1992
  2. Stańczykowska A., Zwierzęta bezkręgowe naszych wód., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986
  3. Żmudziński L., Świat zwierzęcy Bałtyku., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1990

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.2
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.2
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.2
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.3
T-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).3
T-L-6Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-51
T-L-7Budowa oraz identyfikacja przedstawicieli słodkowodnych Cyanophyta.3
T-L-8Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli glonów w gromadach: Heterokontophyta, Chlorophyta i Rodophyta.4
T-L-9Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli hydrofitów w gromadzie Telomophyta w klasie Magnoliopsida4
T-L-10Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli hydrofitów w gromadzie Telomophyta w klasie Lilioliopsida3
T-L-11Praktyczne rozpoznawanie sinic i glonów mikroskopowych oraz makrohydrofitów2
T-L-12Sprawdzian pisemny (ćwiczenie 7-10)1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hydrobiologia - jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin i zwierząt. Systematyczny podział świata organicznego - udział hydrobiontów na tle ogólnej bioróżnorodności.1
T-W-2Gąbki (Porifera) – budowa i systematyka, biologia gąbek (odżywianie, rozmnażanie), znaczenie. Parzydełkowce (Cnidaria) – charakterystyczne cechy, typy komórek, przemiana pokoleń. Stułbiopławy (Hydrozoa) i krążkopławy (Scyphozoa) – budowa, podział, znaczenie, koralowce (Anthozoa) – budowa, systematyka, znaczenie.3
T-W-3Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta).2
T-W-4Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).Charakterystyka i systematyka skorupiaków wyższych (Malacostraca); Stomatopoda (ustonogi), Euphausiacea (szczętki=eufauzje=kryle) oraz Decapoda (dziesięcionogi). Biologia, znaczenie i możliwości wykorzytania w technologii żywności przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura.4
T-W-5Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi).4
T-W-6Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea).2
T-W-7Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia.2
T-W-8Wodne, kręgowce z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki) Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające, ważniejszi przedstawiciele.3
T-W-9Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: Cyanophyta, Heterokontophyta, Rodophyta i Chlorophyta, charakterystyka, przedstawieciele i znaczenie4
T-W-10Cechy wyróżniające hydrofity z gromady Telomophyta, klasy Magnoliopsida i Liliopsida, przedstawiciele i znaczenie4
T-W-11Egzamin pisemny1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury50
A-W-3Udział w konsultacjach10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D1tzpw_W01Student potrafi rozróżniać podstawowe grupy hydrobiontów oraz scharakteryzować ich budowę, funkcjonowanie, znaczenie w ekosystemach oraz wykorzystanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Zna i rozumie procesy zachodzące w środowisku, rozumie potrzebę monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z biologią i funkcjonowaniem podstawowych grup sytematycznych hydrobiontów
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością świata zwierząt i roślin żyjących w wodach śródlądowych i morskich.
C-2Zapoznanie studenta ze znaczeniem hydrobiontów w ekosystemamach wodnych i możliwościami wykorzystania w różnych działach gospodarki, a szczególnie przez przemysł spożywczy
Treści programoweT-W-2Gąbki (Porifera) – budowa i systematyka, biologia gąbek (odżywianie, rozmnażanie), znaczenie. Parzydełkowce (Cnidaria) – charakterystyczne cechy, typy komórek, przemiana pokoleń. Stułbiopławy (Hydrozoa) i krążkopławy (Scyphozoa) – budowa, podział, znaczenie, koralowce (Anthozoa) – budowa, systematyka, znaczenie.
T-W-4Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).Charakterystyka i systematyka skorupiaków wyższych (Malacostraca); Stomatopoda (ustonogi), Euphausiacea (szczętki=eufauzje=kryle) oraz Decapoda (dziesięcionogi). Biologia, znaczenie i możliwości wykorzytania w technologii żywności przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura.
T-W-11Egzamin pisemny
T-W-3Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta).
T-W-5Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi).
T-W-6Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea).
T-W-9Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: Cyanophyta, Heterokontophyta, Rodophyta i Chlorophyta, charakterystyka, przedstawieciele i znaczenie
T-W-10Cechy wyróżniające hydrofity z gromady Telomophyta, klasy Magnoliopsida i Liliopsida, przedstawiciele i znaczenie
T-W-7Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia.
T-W-8Wodne, kręgowce z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki) Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające, ważniejszi przedstawiciele.
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.
T-L-10Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli hydrofitów w gromadzie Telomophyta w klasie Lilioliopsida
T-L-11Praktyczne rozpoznawanie sinic i glonów mikroskopowych oraz makrohydrofitów
T-L-8Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli glonów w gromadach: Heterokontophyta, Chlorophyta i Rodophyta.
T-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).
T-L-9Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli hydrofitów w gromadzie Telomophyta w klasie Magnoliopsida
T-L-7Budowa oraz identyfikacja przedstawicieli słodkowodnych Cyanophyta.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić, rozpoznać ani opisać znaczenia poszczególnych grup hydrobiontów w wodnych ekosystemach śródlądowych i morskich
3,0Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów z różnych grup systematycznych (co stanowi mniej niż 60% obiektów przewidzianych w programie), nie potrafi jednak wytłumaczyć znaczenia poszczególnych grup hydrobiontów w ekosystemach i możliwości wykorzystania w gospodarce człowieka
3,5Student wymienia (w języku polskim) gatunki hydrobiontów z różnych grup systematycznych (co stanowi 60 -70%obiektów przewidzianych w programie), potrafi wytłumaczyć znaczenie pojedynczych grup hydrobiontów w ekosystemach i możliwości wykorzystania w gospodarce człowieka
4,0Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty z różnych grup systematycznych (co stanowi 71-80%obiektów przewidzianych w programie), potrafi wytłumaczyć kompleksowe znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, umie rozpoznać tylko nieliczne gatunki
4,5Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty z różnych grup systematycznych (co stanowi 81-90%obiektów przewidzianych w programie), potrafi wytłumaczyć znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, umie rozpoznać większość (powyżej 50%) z objętych programem gatunków
5,0Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty z różnych grup systematycznych (co stanowi powyżej 90% obiektów przewidzianych w programie), potrafi wytłumaczyć znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, praktycznie rozpoznaje powyżej 75%, z objętych programem gatunków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D1tzpw_U01Student przeprowadza obserwację, analizuje i identyfikuje podstawowe grupy systematyczne hydrobiontów; potrafi łączyć ich budowę z możliwościami wykorzystania przez człowieka i hodowlą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U04Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z biologią i funkcjonowaniem podstawowych grup sytematycznych hydrobiontów
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością świata zwierząt i roślin żyjących w wodach śródlądowych i morskich.
C-2Zapoznanie studenta ze znaczeniem hydrobiontów w ekosystemamach wodnych i możliwościami wykorzystania w różnych działach gospodarki, a szczególnie przez przemysł spożywczy
Treści programoweT-W-2Gąbki (Porifera) – budowa i systematyka, biologia gąbek (odżywianie, rozmnażanie), znaczenie. Parzydełkowce (Cnidaria) – charakterystyczne cechy, typy komórek, przemiana pokoleń. Stułbiopławy (Hydrozoa) i krążkopławy (Scyphozoa) – budowa, podział, znaczenie, koralowce (Anthozoa) – budowa, systematyka, znaczenie.
T-W-4Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).Charakterystyka i systematyka skorupiaków wyższych (Malacostraca); Stomatopoda (ustonogi), Euphausiacea (szczętki=eufauzje=kryle) oraz Decapoda (dziesięcionogi). Biologia, znaczenie i możliwości wykorzytania w technologii żywności przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura.
T-W-11Egzamin pisemny
T-W-3Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta).
T-W-5Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi).
T-W-6Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea).
T-W-9Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: Cyanophyta, Heterokontophyta, Rodophyta i Chlorophyta, charakterystyka, przedstawieciele i znaczenie
T-W-10Cechy wyróżniające hydrofity z gromady Telomophyta, klasy Magnoliopsida i Liliopsida, przedstawiciele i znaczenie
T-W-7Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia.
T-W-8Wodne, kręgowce z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki) Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające, ważniejszi przedstawiciele.
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.
T-L-10Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli hydrofitów w gromadzie Telomophyta w klasie Lilioliopsida
T-L-11Praktyczne rozpoznawanie sinic i glonów mikroskopowych oraz makrohydrofitów
T-L-8Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli glonów w gromadach: Heterokontophyta, Chlorophyta i Rodophyta.
T-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).
T-L-9Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli hydrofitów w gromadzie Telomophyta w klasie Magnoliopsida
T-L-7Budowa oraz identyfikacja przedstawicieli słodkowodnych Cyanophyta.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-5Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowych i makroskopowych obiektów hydrobiologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posługuje się umiejetnością wyszukiwania, identyfikacji oraz weryfikacji przedstawicieli podstawowych grup systematycznych hydrobiontów
3,0Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania, identyfikacji, weryfikacji oraz nazywania (w języku polskim) jedynie pojedynczych gatunków hydrobiontów z różnych grup systematycznych (co stanowi mniej niż 60% obiektów przewidzianych w programie).
3,5Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania, identyfikacji, weryfikacji oraz nazywania (w języku polskim) 61-70% gatunków hydrobiontów z różnych grup systematycznych .
4,0Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania, identyfikacji, weryfikacji oraz nazywania (w języku polskim) 71-80 % gatunków hydrobiontów z różnych grup systematycznych, interpretuje moźliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,5Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania, identyfikacji, weryfikacji oraz nazywania (w języku polskim) 81-90 % gatunków hydrobiontów z różnych grup systematycznych, interpretuje moźliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
5,0Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania, identyfikacji, weryfikacji oraz nazywania (w języku polskim i łacińskim) ponad 90 % gatunków hydrobiontów z różnych grup systematycznyc, interpretuje moźliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D1tzpw_K01Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z biologią i funkcjonowaniem podstawowych grup sytematycznych hydrobiontów
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością świata zwierząt i roślin żyjących w wodach śródlądowych i morskich.
C-2Zapoznanie studenta ze znaczeniem hydrobiontów w ekosystemamach wodnych i możliwościami wykorzystania w różnych działach gospodarki, a szczególnie przez przemysł spożywczy
Treści programoweT-W-4Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).Charakterystyka i systematyka skorupiaków wyższych (Malacostraca); Stomatopoda (ustonogi), Euphausiacea (szczętki=eufauzje=kryle) oraz Decapoda (dziesięcionogi). Biologia, znaczenie i możliwości wykorzytania w technologii żywności przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura.
T-W-1Hydrobiologia - jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin i zwierząt. Systematyczny podział świata organicznego - udział hydrobiontów na tle ogólnej bioróżnorodności.
T-W-3Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta).
T-W-6Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea).
T-W-7Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia.
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.
T-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do narysowanych obiektów biologicznych
S-5Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowych i makroskopowych obiektów hydrobiologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma kompetencji związanych ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym, nie widzi potrzeby popularyzowania tej wiedzy
3,0Student ma kompetencjiezwiązane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym, widzi potrzeby aktywnego popularyzowania tej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D1tzpw_K02Student postrzega możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł białka jako surowców spożywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z biologią i funkcjonowaniem podstawowych grup sytematycznych hydrobiontów
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością świata zwierząt i roślin żyjących w wodach śródlądowych i morskich.
C-2Zapoznanie studenta ze znaczeniem hydrobiontów w ekosystemamach wodnych i możliwościami wykorzystania w różnych działach gospodarki, a szczególnie przez przemysł spożywczy
Treści programoweT-W-4Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).Charakterystyka i systematyka skorupiaków wyższych (Malacostraca); Stomatopoda (ustonogi), Euphausiacea (szczętki=eufauzje=kryle) oraz Decapoda (dziesięcionogi). Biologia, znaczenie i możliwości wykorzytania w technologii żywności przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura.
T-W-1Hydrobiologia - jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin i zwierząt. Systematyczny podział świata organicznego - udział hydrobiontów na tle ogólnej bioróżnorodności.
T-W-3Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta).
T-W-6Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea).
T-W-7Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia.
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.
T-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do narysowanych obiektów biologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości dotyczacych możliwości pozyskiwania niekonwencjolnalnych źródeł białka jako surowców spożywczych
3,0Student ma świadomość dotyczacą możliwości pozyskiwania niekonwencjolnalnych źródeł białka jako surowców spożywczych a także wolę popularyzacji tej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0