Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie nowych produktów mięsnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie nowych produktów mięsnych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Projektowanie nowych produktów mięsnych powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem nowych przetworów mięsnych o zmienionej jakości oraz wartości odżywczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1cwiczenie wprowadzające. Projektowanie przetworów mięsnych o obniżonej zawartości tłuszczu lub/i różnym składzie kwasów tłuszczowym, a także o obniżonej zawartości wybranych substancji. Modyfikacja jakości kiełbas poprzez dobór surowcowy.3
T-L-2Wykorzystanie probiotyków i prebiotyków w produkcji wędlin3
T-L-3Zastosowanie substancji roślinnych w modyfikacji jakości przetworów mięsnych. Podsumowanie.3
9
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. Definicje, cel i etapy opracowywania nowych produktów mięsnych2
T-W-2Projektowanie produktów mięsnych o obnionej zawartości tłuszczu oraz o obniżonej zawartości wybranych substancji dodatkowych3
T-W-3Projektowanie mięsnych wyrobów funkcjonalnych. Podsumowanie.4
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury10
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)9
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Zaliczenie2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu pisemnego obejmującego cały materiał realizowany na wykładach
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu efekty opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników.
TZZ_1A_W16C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4tiz_U01
Potrafi zaprojektować i wytworzyć produkty mięsne o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych.
TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U17C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4tiz_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta.
TZZ_1A_K01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu efekty opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie efektów opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z efektami opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników.
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych z efektami opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników.
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z opracowywaniem nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4tiz_U01
Potrafi zaprojektować i wytworzyć produkty mięsne o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z projektowaniem i wytwarzaniem produktów mięsnych o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z projektowaniem i wytwarzaniem produktów mięsnych o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z projektowaniem i wytwarzaniem produktów mięsnych o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4tiz_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
  3. Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
  4. Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
  5. Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły
  2. Fleischwirtschaft
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1cwiczenie wprowadzające. Projektowanie przetworów mięsnych o obniżonej zawartości tłuszczu lub/i różnym składzie kwasów tłuszczowym, a także o obniżonej zawartości wybranych substancji. Modyfikacja jakości kiełbas poprzez dobór surowcowy.3
T-L-2Wykorzystanie probiotyków i prebiotyków w produkcji wędlin3
T-L-3Zastosowanie substancji roślinnych w modyfikacji jakości przetworów mięsnych. Podsumowanie.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. Definicje, cel i etapy opracowywania nowych produktów mięsnych2
T-W-2Projektowanie produktów mięsnych o obnionej zawartości tłuszczu oraz o obniżonej zawartości wybranych substancji dodatkowych3
T-W-3Projektowanie mięsnych wyrobów funkcjonalnych. Podsumowanie.4
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury10
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)9
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Zaliczenie2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4tiz_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu efekty opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody kalkulacji kosztów produkcji oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem nowych przetworów mięsnych o zmienionej jakości oraz wartości odżywczej.
Treści programoweT-W-2Projektowanie produktów mięsnych o obnionej zawartości tłuszczu oraz o obniżonej zawartości wybranych substancji dodatkowych
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. Definicje, cel i etapy opracowywania nowych produktów mięsnych
T-W-3Projektowanie mięsnych wyrobów funkcjonalnych. Podsumowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu pisemnego obejmującego cały materiał realizowany na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie efektów opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z efektami opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników.
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych z efektami opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników.
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z opracowywaniem nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4tiz_U01Potrafi zaprojektować i wytworzyć produkty mięsne o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U17Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem nowych przetworów mięsnych o zmienionej jakości oraz wartości odżywczej.
Treści programoweT-L-3Zastosowanie substancji roślinnych w modyfikacji jakości przetworów mięsnych. Podsumowanie.
T-L-2Wykorzystanie probiotyków i prebiotyków w produkcji wędlin
T-L-1cwiczenie wprowadzające. Projektowanie przetworów mięsnych o obniżonej zawartości tłuszczu lub/i różnym składzie kwasów tłuszczowym, a także o obniżonej zawartości wybranych substancji. Modyfikacja jakości kiełbas poprzez dobór surowcowy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z projektowaniem i wytwarzaniem produktów mięsnych o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z projektowaniem i wytwarzaniem produktów mięsnych o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z projektowaniem i wytwarzaniem produktów mięsnych o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4tiz_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem nowych przetworów mięsnych o zmienionej jakości oraz wartości odżywczej.
Treści programoweT-W-2Projektowanie produktów mięsnych o obnionej zawartości tłuszczu oraz o obniżonej zawartości wybranych substancji dodatkowych
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. Definicje, cel i etapy opracowywania nowych produktów mięsnych
T-W-3Projektowanie mięsnych wyrobów funkcjonalnych. Podsumowanie.
T-L-3Zastosowanie substancji roślinnych w modyfikacji jakości przetworów mięsnych. Podsumowanie.
T-L-2Wykorzystanie probiotyków i prebiotyków w produkcji wędlin
T-L-1cwiczenie wprowadzające. Projektowanie przetworów mięsnych o obniżonej zawartości tłuszczu lub/i różnym składzie kwasów tłuszczowym, a także o obniżonej zawartości wybranych substancji. Modyfikacja jakości kiełbas poprzez dobór surowcowy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena pracy w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.