Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)

Sylabus przedmiotu Biologiczno - chemiczne zwalczanie patogenów i szkodników roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczno - chemiczne zwalczanie patogenów i szkodników roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zaganień z zakresu ekologii, entomologii, mikrobiologii i mykologii na poziomie kursu studiów S1 MS
W-2Znajomość problematyki dotyczacej ochrony środowiska na poziomie kursu studiów S1 MS

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi
C-2Zapoznanie studentów z właściwym doborem oraz bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin4
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin4
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej4
T-L-4Przykładowe projektowanie optymalnego wykorzystania biologiczno-chemicznej ochrony na wybranych gatunkach roślin użytkowych2
T-L-5Sprawdzian pisemny1
15
wykłady
T-W-1Zróżnicowanie patogenów i szkodników w agrobiocenozach i ich wpływ na produkcję roślinną2
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin2
T-W-3Podział pestycydów. Wymogi stawiane nowoczesnej ochronie roślin. Podstawowe grupy fungicydów i mechanizmy ich działania na patogeny.2
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.2
T-W-5Zagrożenia związane ze stosowaniem chemicznej ochrony roślin.1
T-W-6Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu patogenów roślin2
T-W-7Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu szkodników roślin.2
T-W-8Przepisy prawne w ekologicznej produkcji roślinnej1
T-W-9Egzamin pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć23
A-L-3Praca własna, studiowanie bibliografii20
A-L-4konsultacja2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa przedmiotu5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zajęć8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
M-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe, projektowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Zasady bezpiecznego stosowania środków chemicznych ochrony roślin i zakres stosowania oraz przygotowywania cieczy roboczej do opryskiwania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO12-2_W01
Student zna w pogłębionym stopniu szkodniki i patogeny roślinne oraz organizmy pożyteczne w agroekosystemach.
MS_2A_W03, MS_2A_W04C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO12-2_U01
Na podstawie występujących agrofagów student potrafi w zaawansowanym stopniu stosować biologiczno-chemiczne metody zwalczania patogenów.
MS_2A_U04C-1, C-2T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO12-2_K01
Student jest gotów do przekazywania i popularyzowania zdobytej wiedzy
MS_2A_K01C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO12-2_W01
Student zna w pogłębionym stopniu szkodniki i patogeny roślinne oraz organizmy pożyteczne w agroekosystemach.
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym grupy agrofagów oraz możliwości biologiczno-chemicznego zwalczania poszczególnych ich grup.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO12-2_U01
Na podstawie występujących agrofagów student potrafi w zaawansowanym stopniu stosować biologiczno-chemiczne metody zwalczania patogenów.
2,0
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym dobrać najbardziej optymalne grupy chemicznych i biologicznych środków ochrony roślin na podstawie warunków i mechanizmu ich działania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO12-2_K01
Student jest gotów do przekazywania i popularyzowania zdobytej wiedzy
2,0
3,0Student jest dostatecznie świadomy konieczności ciagłego pogłębiania i poszukiwania nowych rozwiązań w ochronie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. PW 2006-2010, Kontrola i ograniczanie ryzyka następstw stosowania środków ochrony roślin, 2010
  2. PW 2006-2010, Ochrona ludzi, zwierząt i środowiska przed ujemnymi skutkami stosowania środków ochrony roślin wraz z kontrolą bezpieczeństwa żywności., 2010
  3. Lipa J., Pruszyński S., Stan wykorzystania metod biologicznych w ochronie roślin w Polsce i na świcie., Postępy W Ochronie Roślin 50(3): 1033-1041, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Horoszkiewicz-Janka J., Michalski T., Wpływ biopreoaratów Bion 50 WGi Bio-algeen S 90 Plus2 na zdrowotność i plonowanie jęczmienia jarego uprawianego w siewie czystym i mieszankach z owsem, Biuletyn Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin : 347-355., 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin4
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin4
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej4
T-L-4Przykładowe projektowanie optymalnego wykorzystania biologiczno-chemicznej ochrony na wybranych gatunkach roślin użytkowych2
T-L-5Sprawdzian pisemny1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zróżnicowanie patogenów i szkodników w agrobiocenozach i ich wpływ na produkcję roślinną2
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin2
T-W-3Podział pestycydów. Wymogi stawiane nowoczesnej ochronie roślin. Podstawowe grupy fungicydów i mechanizmy ich działania na patogeny.2
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.2
T-W-5Zagrożenia związane ze stosowaniem chemicznej ochrony roślin.1
T-W-6Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu patogenów roślin2
T-W-7Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu szkodników roślin.2
T-W-8Przepisy prawne w ekologicznej produkcji roślinnej1
T-W-9Egzamin pisemny1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć23
A-L-3Praca własna, studiowanie bibliografii20
A-L-4konsultacja2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa przedmiotu5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zajęć8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO12-2_W01Student zna w pogłębionym stopniu szkodniki i patogeny roślinne oraz organizmy pożyteczne w agroekosystemach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące mikroorganizmów, ich specyfiki, różnorodności i roli w naukach rolniczych i pokrewnych.
MS_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zjawiska mikrobiologiczne i biologiczne zachodzące w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi
C-2Zapoznanie studentów z właściwym doborem oraz bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami
Treści programoweT-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin
T-W-1Zróżnicowanie patogenów i szkodników w agrobiocenozach i ich wpływ na produkcję roślinną
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin
T-W-3Podział pestycydów. Wymogi stawiane nowoczesnej ochronie roślin. Podstawowe grupy fungicydów i mechanizmy ich działania na patogeny.
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.
T-W-6Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu patogenów roślin
T-W-7Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu szkodników roślin.
T-W-8Przepisy prawne w ekologicznej produkcji roślinnej
T-W-5Zagrożenia związane ze stosowaniem chemicznej ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
M-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe, projektowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Zasady bezpiecznego stosowania środków chemicznych ochrony roślin i zakres stosowania oraz przygotowywania cieczy roboczej do opryskiwania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym grupy agrofagów oraz możliwości biologiczno-chemicznego zwalczania poszczególnych ich grup.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO12-2_U01Na podstawie występujących agrofagów student potrafi w zaawansowanym stopniu stosować biologiczno-chemiczne metody zwalczania patogenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U04Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi
C-2Zapoznanie studentów z właściwym doborem oraz bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami
Treści programoweT-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej
T-W-1Zróżnicowanie patogenów i szkodników w agrobiocenozach i ich wpływ na produkcję roślinną
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin
T-W-3Podział pestycydów. Wymogi stawiane nowoczesnej ochronie roślin. Podstawowe grupy fungicydów i mechanizmy ich działania na patogeny.
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.
T-W-6Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu patogenów roślin
T-W-7Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu szkodników roślin.
T-W-5Zagrożenia związane ze stosowaniem chemicznej ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
M-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe, projektowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Zasady bezpiecznego stosowania środków chemicznych ochrony roślin i zakres stosowania oraz przygotowywania cieczy roboczej do opryskiwania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym dobrać najbardziej optymalne grupy chemicznych i biologicznych środków ochrony roślin na podstawie warunków i mechanizmu ich działania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO12-2_K01Student jest gotów do przekazywania i popularyzowania zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Jest gotowy do ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi
C-2Zapoznanie studentów z właściwym doborem oraz bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami
Treści programoweT-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.
Metody nauczaniaM-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
M-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe, projektowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Zasady bezpiecznego stosowania środków chemicznych ochrony roślin i zakres stosowania oraz przygotowywania cieczy roboczej do opryskiwania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest dostatecznie świadomy konieczności ciagłego pogłębiania i poszukiwania nowych rozwiązań w ochronie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0