Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia lekarska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia lekarska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści z przedmiotów: podstawy mikrobiologii, techniki mikrobiologiczne, podstawy fizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja ziarenkowców Gram - dodatnich z wymazów z gardła, nosa i ucha. Podstawowe testy diagnostyczne dla gronkowców i paciorkowców.4
T-L-2Antybiotykooporność - projektowanie antybiogramów dla gronkowców i paciorkowców izolowanych z wymazów z gardła, nosa i ucha.4
T-L-3Badanie bakteriologiczne krwi. Preparatyka.2
T-L-4Pałeczki Gram - dodatnie - diagnostyka, różnicowanie.3
T-L-5Izolacja pałeczek Gram-ujemnych z próbek moczu, kału i wymazów. Podstawowe testy wykorzystywane w identyfikacji pałeczek G-.5
T-L-6Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae. Projektowanie antybiogramów.6
T-L-7Izolacja drobnoustrojów beztlenowych z materiałów klinicznych.4
T-L-8Wykorzystanie testów CANDIFAST do identyfikacji szczepów Candida sp. izolowanych z materiałów klinicznych2
30
wykłady
T-W-1Flora fizjologiczna człowieka.2
T-W-2Materiały kliniczne - rodzaje, charakterystyka, pobieranie i transport3
T-W-3Testy diagnostyczne wykorzystywane w mikrobiologii lekarskiej2
T-W-4Antybiotyki - charakterystyka, podział i mechanizm działania2
T-W-5Metody oznaczania antybiotykooporności bakterii2
T-W-6Ziarniaki Gram -dodatnie (głównie paciorkowce i gronkowce)2
T-W-7Ziarniaki Gram- ujemne i metody ich oznaczania2
T-W-8Mechanizmy oporności S. aureus i Streptococcus sp.2
T-W-9Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae.4
T-W-10Pałeczki Gram - ujemne2
T-W-11Pałeczki G - dodatnie, prątki, promieniowce.2
T-W-12Laseczki tlenowe i beztlenowe2
T-W-13Zakażenia szpitalne - szczepy alertowe.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Analiza wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów.6
A-L-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
A-L-5Przygotowanie do egzaminu14
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C22_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym budowę i funkcjonowanie organizmu, zna patogeny chorobotwórcze dla człowieka oraz metody ich wykrywania.
MS_1A_W07C-1, C-2T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-13, T-W-8, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C22_U01
Student potrafi rozpoznawać wszystkie układy ludzkiego ciała oraz ich umiejscowienie. Potrafi określić zależności między budową a czynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
MS_1A_U03C-1, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-8, T-W-4, T-L-3, T-W-1, T-W-7, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C22_K01
Student jest gotowy do poniesienia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu.
MS_1A_K03C-1, C-2T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-13, T-W-8, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C22_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym budowę i funkcjonowanie organizmu, zna patogeny chorobotwórcze dla człowieka oraz metody ich wykrywania.
2,0
3,0Student zna i rozumie budowę i funkcjonowanie organizmu, zna patogeny chorobotwórcze oraz metody ich oznaczania w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0i

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C22_U01
Student potrafi rozpoznawać wszystkie układy ludzkiego ciała oraz ich umiejscowienie. Potrafi określić zależności między budową a czynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić zależności między budową a funkcjonowaniem narządów organizmu, odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C22_K01
Student jest gotowy do poniesienia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu.
2,0
3,0Student jest gotowy do poniesienia odpowie4dzialności za pracę własną i zespołu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2013, wyd.3
  2. Murray P. R., Rosenthal K. S., Pfaller M. A.[red. wyd. pol.] Anna Przondo-Mordarska, Mikrobiologia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, wyd. 1
  3. Danuta Dzierżanowska, Zakażenia szpitalne, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała, 2008, wyd. 2
  4. Bulanda M., Szostek S., Podstawy mikrobiologii i epidemiologii szpitalnej., PZWL, Warszawa, 2020, wyd. 1

Literatura dodatkowa

  1. Markiewicz Z., Kwiatkowski Z. A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, PWN, Warszawa, 2001, wyd. 1
  2. Journal of Medical Microbiology

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja ziarenkowców Gram - dodatnich z wymazów z gardła, nosa i ucha. Podstawowe testy diagnostyczne dla gronkowców i paciorkowców.4
T-L-2Antybiotykooporność - projektowanie antybiogramów dla gronkowców i paciorkowców izolowanych z wymazów z gardła, nosa i ucha.4
T-L-3Badanie bakteriologiczne krwi. Preparatyka.2
T-L-4Pałeczki Gram - dodatnie - diagnostyka, różnicowanie.3
T-L-5Izolacja pałeczek Gram-ujemnych z próbek moczu, kału i wymazów. Podstawowe testy wykorzystywane w identyfikacji pałeczek G-.5
T-L-6Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae. Projektowanie antybiogramów.6
T-L-7Izolacja drobnoustrojów beztlenowych z materiałów klinicznych.4
T-L-8Wykorzystanie testów CANDIFAST do identyfikacji szczepów Candida sp. izolowanych z materiałów klinicznych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Flora fizjologiczna człowieka.2
T-W-2Materiały kliniczne - rodzaje, charakterystyka, pobieranie i transport3
T-W-3Testy diagnostyczne wykorzystywane w mikrobiologii lekarskiej2
T-W-4Antybiotyki - charakterystyka, podział i mechanizm działania2
T-W-5Metody oznaczania antybiotykooporności bakterii2
T-W-6Ziarniaki Gram -dodatnie (głównie paciorkowce i gronkowce)2
T-W-7Ziarniaki Gram- ujemne i metody ich oznaczania2
T-W-8Mechanizmy oporności S. aureus i Streptococcus sp.2
T-W-9Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae.4
T-W-10Pałeczki Gram - ujemne2
T-W-11Pałeczki G - dodatnie, prątki, promieniowce.2
T-W-12Laseczki tlenowe i beztlenowe2
T-W-13Zakażenia szpitalne - szczepy alertowe.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Analiza wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów.6
A-L-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
A-L-5Przygotowanie do egzaminu14
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C22_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym budowę i funkcjonowanie organizmu, zna patogeny chorobotwórcze dla człowieka oraz metody ich wykrywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W07Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu procesów zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych.
Treści programoweT-W-9Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae.
T-W-6Ziarniaki Gram -dodatnie (głównie paciorkowce i gronkowce)
T-W-10Pałeczki Gram - ujemne
T-W-11Pałeczki G - dodatnie, prątki, promieniowce.
T-W-12Laseczki tlenowe i beztlenowe
T-W-2Materiały kliniczne - rodzaje, charakterystyka, pobieranie i transport
T-W-3Testy diagnostyczne wykorzystywane w mikrobiologii lekarskiej
T-W-4Antybiotyki - charakterystyka, podział i mechanizm działania
T-W-1Flora fizjologiczna człowieka.
T-W-13Zakażenia szpitalne - szczepy alertowe.
T-W-8Mechanizmy oporności S. aureus i Streptococcus sp.
T-W-5Metody oznaczania antybiotykooporności bakterii
T-W-7Ziarniaki Gram- ujemne i metody ich oznaczania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie budowę i funkcjonowanie organizmu, zna patogeny chorobotwórcze oraz metody ich oznaczania w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0i
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C22_U01Student potrafi rozpoznawać wszystkie układy ludzkiego ciała oraz ich umiejscowienie. Potrafi określić zależności między budową a czynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U03Potrafi rozpoznać podstawowe struktury organizmów żywych, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami oraz wyjaśnia odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych.
Treści programoweT-L-1Izolacja ziarenkowców Gram - dodatnich z wymazów z gardła, nosa i ucha. Podstawowe testy diagnostyczne dla gronkowców i paciorkowców.
T-L-4Pałeczki Gram - dodatnie - diagnostyka, różnicowanie.
T-L-5Izolacja pałeczek Gram-ujemnych z próbek moczu, kału i wymazów. Podstawowe testy wykorzystywane w identyfikacji pałeczek G-.
T-L-6Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae. Projektowanie antybiogramów.
T-L-7Izolacja drobnoustrojów beztlenowych z materiałów klinicznych.
T-W-9Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae.
T-W-6Ziarniaki Gram -dodatnie (głównie paciorkowce i gronkowce)
T-W-10Pałeczki Gram - ujemne
T-W-11Pałeczki G - dodatnie, prątki, promieniowce.
T-W-12Laseczki tlenowe i beztlenowe
T-W-13Zakażenia szpitalne - szczepy alertowe.
T-W-8Mechanizmy oporności S. aureus i Streptococcus sp.
T-W-4Antybiotyki - charakterystyka, podział i mechanizm działania
T-L-3Badanie bakteriologiczne krwi. Preparatyka.
T-W-1Flora fizjologiczna człowieka.
T-W-7Ziarniaki Gram- ujemne i metody ich oznaczania
T-L-2Antybiotykooporność - projektowanie antybiogramów dla gronkowców i paciorkowców izolowanych z wymazów z gardła, nosa i ucha.
T-W-2Materiały kliniczne - rodzaje, charakterystyka, pobieranie i transport
T-W-3Testy diagnostyczne wykorzystywane w mikrobiologii lekarskiej
T-W-5Metody oznaczania antybiotykooporności bakterii
T-L-8Wykorzystanie testów CANDIFAST do identyfikacji szczepów Candida sp. izolowanych z materiałów klinicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić zależności między budową a funkcjonowaniem narządów organizmu, odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C22_K01Student jest gotowy do poniesienia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Jest gotów ponieść odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych.
Treści programoweT-W-9Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae.
T-W-6Ziarniaki Gram -dodatnie (głównie paciorkowce i gronkowce)
T-W-10Pałeczki Gram - ujemne
T-W-11Pałeczki G - dodatnie, prątki, promieniowce.
T-W-12Laseczki tlenowe i beztlenowe
T-W-7Ziarniaki Gram- ujemne i metody ich oznaczania
T-L-3Badanie bakteriologiczne krwi. Preparatyka.
T-L-2Antybiotykooporność - projektowanie antybiogramów dla gronkowców i paciorkowców izolowanych z wymazów z gardła, nosa i ucha.
T-L-7Izolacja drobnoustrojów beztlenowych z materiałów klinicznych.
T-L-4Pałeczki Gram - dodatnie - diagnostyka, różnicowanie.
T-W-4Antybiotyki - charakterystyka, podział i mechanizm działania
T-W-5Metody oznaczania antybiotykooporności bakterii
T-W-13Zakażenia szpitalne - szczepy alertowe.
T-W-8Mechanizmy oporności S. aureus i Streptococcus sp.
T-L-6Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae. Projektowanie antybiogramów.
T-W-1Flora fizjologiczna człowieka.
T-W-3Testy diagnostyczne wykorzystywane w mikrobiologii lekarskiej
T-L-8Wykorzystanie testów CANDIFAST do identyfikacji szczepów Candida sp. izolowanych z materiałów klinicznych
T-L-1Izolacja ziarenkowców Gram - dodatnich z wymazów z gardła, nosa i ucha. Podstawowe testy diagnostyczne dla gronkowców i paciorkowców.
T-L-5Izolacja pałeczek Gram-ujemnych z próbek moczu, kału i wymazów. Podstawowe testy wykorzystywane w identyfikacji pałeczek G-.
T-W-2Materiały kliniczne - rodzaje, charakterystyka, pobieranie i transport
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotowy do poniesienia odpowie4dzialności za pracę własną i zespołu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0