Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Toksykologia ogólna, Higiena i toksykologia żywności, Chemia, Biochemia, Technologie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności2
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu11
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta2
15
wykłady
T-W-1Cele i zadania monitoringu żywności2
T-W-2Organizacja monitoringu w UE i Polsce2
T-W-3Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.3
T-W-4Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie teoretyczne do zajęć5
A-L-3konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury naukowej13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O18-1_W01
Zna i rozumie terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Zna toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz potrafi zaproponować metody ich ograniczenia.
MS_1A_W05, MS_1A_W13C-1T-L-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-4, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O18-1_U01
Student potrafi wykonać analizy związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności z zastosowaniem właściwych metod analitycznych. Potrafi opracować wyniki i wyciągnąć wnioski. Potrafi zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej.
MS_1A_U01, MS_1A_U02C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-4, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O18-1_K01
Sudent rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia
MS_1A_K01C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-4, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O18-1_W01
Zna i rozumie terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Zna toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz potrafi zaproponować metody ich ograniczenia.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie zagadnienia z zakresu monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O18-1_U01
Student potrafi wykonać analizy związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności z zastosowaniem właściwych metod analitycznych. Potrafi opracować wyniki i wyciągnąć wnioski. Potrafi zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zastosować narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O18-1_K01
Sudent rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę samoksztacenia i pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  3. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Czasopismo
  2. Food Additives and Contaminants, Czasopismo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności2
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu11
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania monitoringu żywności2
T-W-2Organizacja monitoringu w UE i Polsce2
T-W-3Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.3
T-W-4Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny8
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie teoretyczne do zajęć5
A-L-3konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury naukowej13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O18-1_W01Zna i rozumie terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Zna toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz potrafi zaproponować metody ich ograniczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmy, grzyby, parazyty i szkodniki) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
MS_1A_W13Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu metod analitycznych i ich wykorzystania w ocenie jakości żywności i środowiska.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-W-3Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.
T-W-1Cele i zadania monitoringu żywności
T-W-2Organizacja monitoringu w UE i Polsce
T-W-4Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie zagadnienia z zakresu monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O18-1_U01Student potrafi wykonać analizy związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności z zastosowaniem właściwych metod analitycznych. Potrafi opracować wyniki i wyciągnąć wnioski. Potrafi zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Potrafi posługiwać się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zastosować narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O18-1_K01Sudent rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu
T-W-3Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.
T-W-1Cele i zadania monitoringu żywności
T-W-2Organizacja monitoringu w UE i Polsce
T-W-4Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę samoksztacenia i pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0