Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Meteorologia stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia stosowana
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,27zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,27zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,46zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejetności opracowania i interpretacji elementów i zjawisk meteorologicznych w powiazaniu ze wzrostem i plonowaniem roślin uprawnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza materiałów źródłowych z zakresu zmienności elementów i zjawisk meteorologicznych - mapy, atlasy, biuletyny IMGW.2
T-A-2Pomiary i obserwacje meteorologiczne w terenie4
T-A-3Analiza i interpretacja wieloletniej zmienności wybranych elementów meteorologicznych.2
T-A-4Opracowanie wybranych wskaźników agroklimatycznych.2
10
laboratoria
T-L-1Termiczna klasyfikacja miesięcy i pór roku wybranego obszaru.2
T-L-2Określanie niedoborów i nadmiarów opadów atmosferycznych za pomocą wskaźników klimatologicznych2
T-L-3Obliczanie parowania terenowego na podstawie temperatury powietrza.2
T-L-4Analiza i interpretacja map synoptycznych oraz krótko - i długoterminowych prognoz pogody prezentowanych w internecie.2
T-L-5Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych. Opracowanie i interpretacja mapy przestrzennego rozkładu wybranego elementu meteorologicznego.2
10
wykłady
T-W-1Wpływ czynników energetycznych, cieplnych i wilgotnościowych na wzrosst, rozwój i plonowanie roślin2
T-W-2Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze2
T-W-3Wybrane metody opracowań klimatycznych2
T-W-4Globalne i regionalne zmiany klimatu -efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze2
T-W-5Zagrożenia środowiska przez ekstremalne zjawiska meteorologiczne2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach10
A-A-2udział w konsultacjach4
A-A-3przygotowanie do zaliczenia8
A-A-4przygotowanie do ćwiczeń4
A-A-5studiowanie literatury4
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych.10
A-L-3Przygotowanie do zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach.5
A-L-4Udział w konsultacjach.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Zaliczenie piemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna).
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-3Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-4Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej (odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemnego sprawdzianu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C11_W01
Student identyfikuje elementy meteorologiczne oraz procesy klimatotwórcze kształtujące środowisko atmosferyczne jako integralną część geosfery; zna przyczyny i skutki zmian klimatu w środowisku przyrodniczym
ROL_1A_W08, ROL_1A_W01C-1T-W-3, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C11_U01
Student posiada umiejetność doboru i metod opracowywania, przedstawiania i analizowania zmienności elementów i zjawisk atmosferycznych ksztaltujących środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem jego zagrożenia przez ekstremalne zjawiska pogodowe
ROL_1A_U01, ROL_1A_U11C-1T-L-4, T-L-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C11_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
ROL_1A_K06, ROL_1A_K01C-1T-A-2M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C11_W01
Student identyfikuje elementy meteorologiczne oraz procesy klimatotwórcze kształtujące środowisko atmosferyczne jako integralną część geosfery; zna przyczyny i skutki zmian klimatu w środowisku przyrodniczym
2,0
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C11_U01
Student posiada umiejetność doboru i metod opracowywania, przedstawiania i analizowania zmienności elementów i zjawisk atmosferycznych ksztaltujących środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem jego zagrożenia przez ekstremalne zjawiska pogodowe
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C11_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Bac Marian Rojek, Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska, Wyd. UP we Wrocławiu, Wrocław, 2012
  2. Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR Szczecin i US, Szczecin, 2006
  3. Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
  4. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWN, Warszawa, 1998, 2

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza materiałów źródłowych z zakresu zmienności elementów i zjawisk meteorologicznych - mapy, atlasy, biuletyny IMGW.2
T-A-2Pomiary i obserwacje meteorologiczne w terenie4
T-A-3Analiza i interpretacja wieloletniej zmienności wybranych elementów meteorologicznych.2
T-A-4Opracowanie wybranych wskaźników agroklimatycznych.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Termiczna klasyfikacja miesięcy i pór roku wybranego obszaru.2
T-L-2Określanie niedoborów i nadmiarów opadów atmosferycznych za pomocą wskaźników klimatologicznych2
T-L-3Obliczanie parowania terenowego na podstawie temperatury powietrza.2
T-L-4Analiza i interpretacja map synoptycznych oraz krótko - i długoterminowych prognoz pogody prezentowanych w internecie.2
T-L-5Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych. Opracowanie i interpretacja mapy przestrzennego rozkładu wybranego elementu meteorologicznego.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników energetycznych, cieplnych i wilgotnościowych na wzrosst, rozwój i plonowanie roślin2
T-W-2Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze2
T-W-3Wybrane metody opracowań klimatycznych2
T-W-4Globalne i regionalne zmiany klimatu -efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze2
T-W-5Zagrożenia środowiska przez ekstremalne zjawiska meteorologiczne2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach10
A-A-2udział w konsultacjach4
A-A-3przygotowanie do zaliczenia8
A-A-4przygotowanie do ćwiczeń4
A-A-5studiowanie literatury4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych.10
A-L-3Przygotowanie do zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach.5
A-L-4Udział w konsultacjach.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Zaliczenie piemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C11_W01Student identyfikuje elementy meteorologiczne oraz procesy klimatotwórcze kształtujące środowisko atmosferyczne jako integralną część geosfery; zna przyczyny i skutki zmian klimatu w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu klimatycznych i pogodowych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejetności opracowania i interpretacji elementów i zjawisk meteorologicznych w powiazaniu ze wzrostem i plonowaniem roślin uprawnych
Treści programoweT-W-3Wybrane metody opracowań klimatycznych
T-W-2Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze
T-W-5Zagrożenia środowiska przez ekstremalne zjawiska meteorologiczne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemnego sprawdzianu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej (odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C11_U01Student posiada umiejetność doboru i metod opracowywania, przedstawiania i analizowania zmienności elementów i zjawisk atmosferycznych ksztaltujących środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem jego zagrożenia przez ekstremalne zjawiska pogodowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
ROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejetności opracowania i interpretacji elementów i zjawisk meteorologicznych w powiazaniu ze wzrostem i plonowaniem roślin uprawnych
Treści programoweT-L-4Analiza i interpretacja map synoptycznych oraz krótko - i długoterminowych prognoz pogody prezentowanych w internecie.
T-L-5Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych. Opracowanie i interpretacja mapy przestrzennego rozkładu wybranego elementu meteorologicznego.
T-A-3Analiza i interpretacja wieloletniej zmienności wybranych elementów meteorologicznych.
T-A-2Pomiary i obserwacje meteorologiczne w terenie
T-A-4Opracowanie wybranych wskaźników agroklimatycznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-3Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-4Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C11_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejetności opracowania i interpretacji elementów i zjawisk meteorologicznych w powiazaniu ze wzrostem i plonowaniem roślin uprawnych
Treści programoweT-A-2Pomiary i obserwacje meteorologiczne w terenie
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0