Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Fundusze pomocowe na obszarach wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundusze pomocowe na obszarach wiejskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii i roślin ozdobnych
W-2podstawowe wiadomości na temat Unii Europejskiej na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Elementy zagospodarowania terenów zieleni
C-2Zasady wykonywania projektów terenów zieleni
C-3Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu
C-4Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni
C-5Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
C-6Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-7Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
C-8Nabycie wiedzy z zakresu stosowania narzędzi polityki strukturalnej UE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fundusze pomocowe i inicjatywy współnotowe2
T-A-2Żrodła i zasady finansowanie działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej2
T-A-3Zasady polityki strukturalnej. zasada koncentracji, zasada partnerstwa, zasada programowania, zasada współfinansowania2
T-A-4Program Rozwoju Obszarów wiejskichi jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.2
T-A-5Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.2
10
wykłady
T-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.2
T-W-2Polityka strukturalna, a polityka regionalna.2
T-W-3Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.2
T-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania3
T-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.2
T-W-6Reforma polityki regionalnej w 2006 roku2
T-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, studiowanie fachowej literatury10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie fachowej literatury7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Wyszukiwanie informacji w internecie3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne, dyskusje
M-2Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni
M-3Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
M-5Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-5Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
S-6Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O02-1_W02
Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
ROL_1A_W02C-7T-W-5, T-W-1, T-W-4M-4S-6, S-4
ROL_1A_O02-1_W03
Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
ROL_1A_W02C-7, C-6T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-2M-4, M-5S-4
ROL_1A_O02-1_W04
Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
ROL_1A_W02C-5T-W-7, T-W-4M-3S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O02-1_U02
Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE
ROL_1A_U13C-5T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-3S-6
ROL_1A_O02-1_U03
Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej
ROL_1A_U13C-6, C-5T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-2M-4, M-3S-6
ROL_1A_O02-1_U04
Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
ROL_1A_U13C-6, C-5T-W-5, T-W-6, T-W-4M-4, M-5S-5, S-4
ROL_1A_O02-1_U05
Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
ROL_1A_U13C-7, C-6T-W-7, T-W-6, T-W-4M-4S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O02-1_K02
Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania
ROL_1A_K03, ROL_1A_K07C-7T-W-5, T-W-4M-4, M-5S-4
ROL_1A_O02-1_K03
Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
ROL_1A_K03, ROL_1A_K07C-7, C-6T-W-5M-5S-4
ROL_1A_O02-1_K04
Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
ROL_1A_K03, ROL_1A_K07C-6, C-5T-W-5, T-W-4M-4, M-5S-5, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O02-1_W02
Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
2,0nie zna zasad funkcjonowania funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,0dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
5,0bardzo dobrzez zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
ROL_1A_O02-1_W03
Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
2,0nie potrafi wyjaśnić zasad korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,0słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,5dość słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,0dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,5dość dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
5,0bardzo dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
ROL_1A_O02-1_W04
Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
2,0nie potrafi podać zasad przyznawania wsparcie z funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,0dobrzez zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
5,0bardzo dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O02-1_U02
Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE
2,0nie zna narzędzi polityki strukturalnej UE
3,0słabo zna nzrzędzie polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,0dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrzez zna narzędzia polityki strukturalnej UE
ROL_1A_O02-1_U03
Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej
2,0nie potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,0słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,0dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
ROL_1A_O02-1_U04
Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
2,0nie potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,0słabo dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,5dość słabo potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,0dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,5dośc dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
5,0bardzo dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
ROL_1A_O02-1_U05
Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
2,0nie posiada umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,0posiada słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,5posiada dość słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,0posiada dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,5posiada dość dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
5,0posiada bardzo dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O02-1_K02
Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,0słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,5raczej słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,5dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
5,0bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
ROL_1A_O02-1_K03
Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
2,0nie jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,0jest średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,5jest raczej średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,0jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,5jest dość otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
5,0jest bardzo otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
ROL_1A_O02-1_K04
Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
2,0nie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,0niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,5raczej niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,0chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,5dość chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
5,0bardzo chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE

Literatura podstawowa

  1. Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
  2. Ładysz J., Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, PWE, Warszawa, 2008
  3. Borcz Z., Elementy projektowania terenów zieleni, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1997
  4. Szamańska A., Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa, 2008
  5. Malczyk T., Wytyczne do projektowania zieleni na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005
  6. Bajko Z.,Jóźwiak B., Fundusze strukturalne i Fundusz Spójności w Polsce na lata 2007-2013, Warszawa, 2008
  7. Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
  2. Ładysz J., Polityka strukturalna Polski w warunkach integracji europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2007
  3. Katalog roślin drzewa, krzewy, byliny, Wyd. Agencja Promocji Zieleni, Związek Szkółkarzy Polskich, Warszawa, 2006
  4. Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fundusze pomocowe i inicjatywy współnotowe2
T-A-2Żrodła i zasady finansowanie działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej2
T-A-3Zasady polityki strukturalnej. zasada koncentracji, zasada partnerstwa, zasada programowania, zasada współfinansowania2
T-A-4Program Rozwoju Obszarów wiejskichi jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.2
T-A-5Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.2
T-W-2Polityka strukturalna, a polityka regionalna.2
T-W-3Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.2
T-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania3
T-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.2
T-W-6Reforma polityki regionalnej w 2006 roku2
T-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, studiowanie fachowej literatury10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie fachowej literatury7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Wyszukiwanie informacji w internecie3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O02-1_W02Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Cel przedmiotuC-7Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
T-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
Metody nauczaniaM-4Wykład problemowy
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zasad funkcjonowania funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,0dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
5,0bardzo dobrzez zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O02-1_W03Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Cel przedmiotuC-7Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
C-6Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
Treści programoweT-W-3Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.
T-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-W-2Polityka strukturalna, a polityka regionalna.
Metody nauczaniaM-4Wykład problemowy
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wyjaśnić zasad korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,0słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,5dość słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,0dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,5dość dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
5,0bardzo dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O02-1_W04Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Cel przedmiotuC-5Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
Treści programoweT-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi podać zasad przyznawania wsparcie z funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,0dobrzez zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
5,0bardzo dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O02-1_U02Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-5Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
Treści programoweT-W-3Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.
T-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-W-2Polityka strukturalna, a polityka regionalna.
T-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna narzędzi polityki strukturalnej UE
3,0słabo zna nzrzędzie polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,0dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrzez zna narzędzia polityki strukturalnej UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O02-1_U03Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-6Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-5Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
Treści programoweT-W-3Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.
T-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-W-2Polityka strukturalna, a polityka regionalna.
Metody nauczaniaM-4Wykład problemowy
M-3Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,0słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,0dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O02-1_U04Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-6Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-5Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
Treści programoweT-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
T-W-6Reforma polityki regionalnej w 2006 roku
T-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
Metody nauczaniaM-4Wykład problemowy
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,0słabo dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,5dość słabo potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,0dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,5dośc dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
5,0bardzo dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O02-1_U05Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-7Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
C-6Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
Treści programoweT-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-W-6Reforma polityki regionalnej w 2006 roku
T-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
Metody nauczaniaM-4Wykład problemowy
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,0posiada słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,5posiada dość słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,0posiada dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,5posiada dość dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
5,0posiada bardzo dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O02-1_K02Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-7Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
T-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
Metody nauczaniaM-4Wykład problemowy
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,0słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,5raczej słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,5dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
5,0bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O02-1_K03Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-7Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
C-6Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
Treści programoweT-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,0jest średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,5jest raczej średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,0jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,5jest dość otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
5,0jest bardzo otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O02-1_K04Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-6Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-5Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
Treści programoweT-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
T-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
Metody nauczaniaM-4Wykład problemowy
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,0niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,5raczej niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,0chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,5dość chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
5,0bardzo chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE