Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne

Sylabus przedmiotu Instalacje OZE w budynkach energooszczędnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instalacje OZE w budynkach energooszczędnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,60,33zaliczenie
laboratoriaL2 10 0,60,33zaliczenie
wykładyW2 10 0,80,34zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie powszechnie stosowanych materiałów budowlanych i termoizolacyjnych oraz ogólna orientacja dotycząca źródeł energii odnawialnej możliwych do wykorzystania w budownictwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania zagadnień inżynierskich z zakresu oceny i wyboru rozwiązań konstrukcyjnych instalacji OZE na potrzeby eksploatacyjne niskoenergetycznych budynków mieszkalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza kryteriów oceny biernych i aktywnych metod ograniczania energochłonności budynków mieszkalnych.2
T-A-2Obliczanie efektywności ekonomicznej wybranych instalacji OZE na potrzeby budownictwa wielo- i jednorodzinnego.4
T-A-3Wyznaczanie podstawowych parametrów technicznych instalacji OZE w zależności od zapotrzebowania energetycznego wybranych budynków.4
10
laboratoria
T-L-1Badania termowizyjne wybranego budynku. Wyznaczanie współczynnika przenikalności cieplnej przegród zewnetrznych na podstawie uzyskanych termogramów.4
T-L-2Zastosowanie termowizji w ocenie izolacyjności cieplnej wybranych materiałow budowlanych.4
T-L-3Ocena właściwości użytkowych płynów eksploatacyjnych stosowanych w instalacjach kolektorów słonecznych.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu budownictwa energooszczędnego.2
T-W-2Omówienie aktualnie obowiązujących przepisów krajowych wsparających inwestycje w instalacje OZE.2
T-W-3Charakterystyka rozwiązań techniczno-użytkowych instalacji OZE stosowanych w enerooszczędnym budownictwie mieszkaniowym wileo- i jednorodzinnym.6
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.10
A-A-2Konsultacje.2
A-A-3Przygotowanie teoretyczne do przykładów obliczeniowych realizowanych w ramach ćwiczeń.6
18
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do zadań realizowanych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.8
18
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.14
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Pokaz.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiadomości z treści wykładowych i audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C10_W01
Student ma wiedzę na temat biernych i aktywnych metod ograniczania energochłonności budynków oraz orientuje się w zakresie możliwości pozyskania wsparcia finansowego na potrzeby realizacji instalacji OZE.
OZE_2A_W10C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C10_U01
Student potrafi dokonać analizy opłacalności ekonomicznej różnych instalacji OZE na potrzeby energetyczne danego budynku oraz umie dokonać oceny izolacyjności cieplnej przegród i materiałów budowlanych na podstawie badań termowizyjnych.
OZE_2A_U10C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C10_K01
Student ma świadomość potrzeby stosowania rozwiązań techniczno-użytkowych sprzyjających ekologizacji przedsięwzięć budowlanych oraz dostrzega rolę instalacji OZE w budownictwie niskoenergetycznym.
OZE_2A_K01, OZE_2A_K02, OZE_2A_K04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C10_W01
Student ma wiedzę na temat biernych i aktywnych metod ograniczania energochłonności budynków oraz orientuje się w zakresie możliwości pozyskania wsparcia finansowego na potrzeby realizacji instalacji OZE.
2,0Student nie opanował podstawowych informacji przewidzianych w tematyce przedmiotu.
3,0Studen w stopniu dostatecznym orientuje się w zakresie stosowanych rozwiązań instalacji OZE w budownictwie energooszczędnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C10_U01
Student potrafi dokonać analizy opłacalności ekonomicznej różnych instalacji OZE na potrzeby energetyczne danego budynku oraz umie dokonać oceny izolacyjności cieplnej przegród i materiałów budowlanych na podstawie badań termowizyjnych.
2,0Student nie wykonał w sposób poprawny zadań ćwiczeniowych.
3,0Student potrafi zastosować proste narzędzia analitycze do oceny efektywności energetycznej wybranych instalacji OZE.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C10_K01
Student ma świadomość potrzeby stosowania rozwiązań techniczno-użytkowych sprzyjających ekologizacji przedsięwzięć budowlanych oraz dostrzega rolę instalacji OZE w budownictwie niskoenergetycznym.
2,0Student nie jest zainteresowany przedmiotem oraz nie wykazuje się podstawową wiedzą przewidzianą jego zakresem.
3,0Aktywnie uczestniczy w zajęciach i legitymuje się podstawową znajomością przekazywanych treści.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stec A., Słyś D., Instalacje ekologiczne w budownictwie mieszkaniowym, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2016
  2. Zimny J., Odnawialbne źródła energii w budownictwie niskoenergetycznym, WYDAWNICTWA NAUKOWO-TECHNICZNE, Kraków, 2010
  3. Belniak S., Głuszak M., Zięba M., Budownictwo ekologiczne, PWN, 2013
  4. Górzyński J., Podstawy analizy energetycznej obiektów budowlanych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
  5. Hymers P., Ekologiczny dom, Publicat S.A., Poznań, 2006
  6. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza kryteriów oceny biernych i aktywnych metod ograniczania energochłonności budynków mieszkalnych.2
T-A-2Obliczanie efektywności ekonomicznej wybranych instalacji OZE na potrzeby budownictwa wielo- i jednorodzinnego.4
T-A-3Wyznaczanie podstawowych parametrów technicznych instalacji OZE w zależności od zapotrzebowania energetycznego wybranych budynków.4
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania termowizyjne wybranego budynku. Wyznaczanie współczynnika przenikalności cieplnej przegród zewnetrznych na podstawie uzyskanych termogramów.4
T-L-2Zastosowanie termowizji w ocenie izolacyjności cieplnej wybranych materiałow budowlanych.4
T-L-3Ocena właściwości użytkowych płynów eksploatacyjnych stosowanych w instalacjach kolektorów słonecznych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu budownictwa energooszczędnego.2
T-W-2Omówienie aktualnie obowiązujących przepisów krajowych wsparających inwestycje w instalacje OZE.2
T-W-3Charakterystyka rozwiązań techniczno-użytkowych instalacji OZE stosowanych w enerooszczędnym budownictwie mieszkaniowym wileo- i jednorodzinnym.6
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.10
A-A-2Konsultacje.2
A-A-3Przygotowanie teoretyczne do przykładów obliczeniowych realizowanych w ramach ćwiczeń.6
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do zadań realizowanych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.14
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C10_W01Student ma wiedzę na temat biernych i aktywnych metod ograniczania energochłonności budynków oraz orientuje się w zakresie możliwości pozyskania wsparcia finansowego na potrzeby realizacji instalacji OZE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W10ma szeroką wiedzę obejmującą zagadnienia gospodarki energetycznej, dotyczącą prognozowania zapotrzebowania w nośniki energetyczne oraz technik i technologii OZE stosowanych w budownictwie energooszczędnym;
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania zagadnień inżynierskich z zakresu oceny i wyboru rozwiązań konstrukcyjnych instalacji OZE na potrzeby eksploatacyjne niskoenergetycznych budynków mieszkalnych.
Treści programoweT-A-1Analiza kryteriów oceny biernych i aktywnych metod ograniczania energochłonności budynków mieszkalnych.
T-A-2Obliczanie efektywności ekonomicznej wybranych instalacji OZE na potrzeby budownictwa wielo- i jednorodzinnego.
T-A-3Wyznaczanie podstawowych parametrów technicznych instalacji OZE w zależności od zapotrzebowania energetycznego wybranych budynków.
T-W-3Charakterystyka rozwiązań techniczno-użytkowych instalacji OZE stosowanych w enerooszczędnym budownictwie mieszkaniowym wileo- i jednorodzinnym.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu budownictwa energooszczędnego.
T-W-2Omówienie aktualnie obowiązujących przepisów krajowych wsparających inwestycje w instalacje OZE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Pokaz.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiadomości z treści wykładowych i audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych informacji przewidzianych w tematyce przedmiotu.
3,0Studen w stopniu dostatecznym orientuje się w zakresie stosowanych rozwiązań instalacji OZE w budownictwie energooszczędnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C10_U01Student potrafi dokonać analizy opłacalności ekonomicznej różnych instalacji OZE na potrzeby energetyczne danego budynku oraz umie dokonać oceny izolacyjności cieplnej przegród i materiałów budowlanych na podstawie badań termowizyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U10potrafi ustalić zapotrzebowanie na nośniki energii dla obszarów inwestycyjnych i obiektów budowlanych z uwzględnieniem przestrzennego zagospodarowania terenu;
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania zagadnień inżynierskich z zakresu oceny i wyboru rozwiązań konstrukcyjnych instalacji OZE na potrzeby eksploatacyjne niskoenergetycznych budynków mieszkalnych.
Treści programoweT-A-1Analiza kryteriów oceny biernych i aktywnych metod ograniczania energochłonności budynków mieszkalnych.
T-A-2Obliczanie efektywności ekonomicznej wybranych instalacji OZE na potrzeby budownictwa wielo- i jednorodzinnego.
T-A-3Wyznaczanie podstawowych parametrów technicznych instalacji OZE w zależności od zapotrzebowania energetycznego wybranych budynków.
T-L-2Zastosowanie termowizji w ocenie izolacyjności cieplnej wybranych materiałow budowlanych.
T-L-1Badania termowizyjne wybranego budynku. Wyznaczanie współczynnika przenikalności cieplnej przegród zewnetrznych na podstawie uzyskanych termogramów.
T-L-3Ocena właściwości użytkowych płynów eksploatacyjnych stosowanych w instalacjach kolektorów słonecznych.
Metody nauczaniaM-2Pokaz.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiadomości z treści wykładowych i audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonał w sposób poprawny zadań ćwiczeniowych.
3,0Student potrafi zastosować proste narzędzia analitycze do oceny efektywności energetycznej wybranych instalacji OZE.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C10_K01Student ma świadomość potrzeby stosowania rozwiązań techniczno-użytkowych sprzyjających ekologizacji przedsięwzięć budowlanych oraz dostrzega rolę instalacji OZE w budownictwie niskoenergetycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K01Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE;
OZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
OZE_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania zagadnień inżynierskich z zakresu oceny i wyboru rozwiązań konstrukcyjnych instalacji OZE na potrzeby eksploatacyjne niskoenergetycznych budynków mieszkalnych.
Treści programoweT-A-1Analiza kryteriów oceny biernych i aktywnych metod ograniczania energochłonności budynków mieszkalnych.
T-A-2Obliczanie efektywności ekonomicznej wybranych instalacji OZE na potrzeby budownictwa wielo- i jednorodzinnego.
T-A-3Wyznaczanie podstawowych parametrów technicznych instalacji OZE w zależności od zapotrzebowania energetycznego wybranych budynków.
T-L-2Zastosowanie termowizji w ocenie izolacyjności cieplnej wybranych materiałow budowlanych.
T-L-1Badania termowizyjne wybranego budynku. Wyznaczanie współczynnika przenikalności cieplnej przegród zewnetrznych na podstawie uzyskanych termogramów.
T-L-3Ocena właściwości użytkowych płynów eksploatacyjnych stosowanych w instalacjach kolektorów słonecznych.
T-W-3Charakterystyka rozwiązań techniczno-użytkowych instalacji OZE stosowanych w enerooszczędnym budownictwie mieszkaniowym wileo- i jednorodzinnym.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu budownictwa energooszczędnego.
T-W-2Omówienie aktualnie obowiązujących przepisów krajowych wsparających inwestycje w instalacje OZE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Pokaz.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiadomości z treści wykładowych i audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zainteresowany przedmiotem oraz nie wykazuje się podstawową wiedzą przewidzianą jego zakresem.
3,0Aktywnie uczestniczy w zajęciach i legitymuje się podstawową znajomością przekazywanych treści.
3,5
4,0
4,5
5,0