Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa umiejętność obsługi komputera.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, liczbowych graficznych, prezentacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu biurowego i ich zastosowanie.2
T-L-2Opracowanie cv i listu motywacyjnego.2
T-L-3Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej, przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.4
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu arkusza kalkulacyjnego. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.8
T-L-5Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.4
T-L-6Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.2
T-L-7Opracowanie raportu za pomocą edytora tekstu według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl60
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny za sprawdziany z praktycznych umiejętności.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_A01_W01
Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
OS_1A_W06C-1, C-2, C-3T-L-6, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_A01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych oraz własnych pomysłów.
OS_1A_U04, OS_1A_U10C-1, C-2T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-7M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_A01_K01
Student ma świadomość konieczności ciągłego kształcenia się w związku z rozwojem technologii cyfrowych.
OS_1A_K01C-3T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-7M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_A01_W01
Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_A01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych oraz własnych pomysłów.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_A01_K01
Student ma świadomość konieczności ciągłego kształcenia się w związku z rozwojem technologii cyfrowych.
2,0Student nie potrafi posługiwać się komputerem.
3,0Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z komputerem.
3,5Student wykazuje się ponad podstawowymi nawykami w pracy z komputerem.
4,0Student wykazuje się dobrymi nawykami w pracy z komputerem.
4,5Student wykazuje się ponad dobrymi nawykami w pracy z komputerem.
5,0Student wykazuje się bardzo dobrymi nawykami w pracy z komputerem.

Literatura podstawowa

  1. Witold Wrotek, Office 2019 PL. Kurs, Helion, Gliwice, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Curtis Frye, Joan Lambert, Joyce Cox, Microsoft Office 2019. Krok po kroku, Promise, Warszawa, 2019

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu biurowego i ich zastosowanie.2
T-L-2Opracowanie cv i listu motywacyjnego.2
T-L-3Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej, przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.4
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu arkusza kalkulacyjnego. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.8
T-L-5Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.4
T-L-6Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.2
T-L-7Opracowanie raportu za pomocą edytora tekstu według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.8
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl60
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_A01_W01Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, liczbowych graficznych, prezentacyjnych.
Treści programoweT-L-6Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu biurowego i ich zastosowanie.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny za sprawdziany z praktycznych umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_A01_U01Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych oraz własnych pomysłów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
OS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
Treści programoweT-L-5Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu arkusza kalkulacyjnego. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.
T-L-6Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.
T-L-3Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej, przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.
T-L-2Opracowanie cv i listu motywacyjnego.
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu biurowego i ich zastosowanie.
T-L-7Opracowanie raportu za pomocą edytora tekstu według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny za sprawdziany z praktycznych umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_A01_K01Student ma świadomość konieczności ciągłego kształcenia się w związku z rozwojem technologii cyfrowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, liczbowych graficznych, prezentacyjnych.
Treści programoweT-L-5Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu arkusza kalkulacyjnego. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.
T-L-6Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.
T-L-3Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej, przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.
T-L-2Opracowanie cv i listu motywacyjnego.
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu biurowego i ich zastosowanie.
T-L-7Opracowanie raportu za pomocą edytora tekstu według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny za sprawdziany z praktycznych umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się komputerem.
3,0Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z komputerem.
3,5Student wykazuje się ponad podstawowymi nawykami w pracy z komputerem.
4,0Student wykazuje się dobrymi nawykami w pracy z komputerem.
4,5Student wykazuje się ponad dobrymi nawykami w pracy z komputerem.
5,0Student wykazuje się bardzo dobrymi nawykami w pracy z komputerem.