Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Monitoring jakości powietrza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring jakości powietrza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z pojęciami i parametrami opisu warunków aerosanitarnych powietrza atmosferycznego
C-2Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i międzynarodowymi regulacjiami prawnymi z zakresu ochrony atmosfery.
C-3Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników monitorowania jakości powietrza i depozycji zanieczyszczeń do podłoża, jako komponentów systemu zarządzania ochroną powietrza.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim - ćwiczenia w WIOŚ.4
T-A-2Prezentacje zespołów studentów dotyczące zmienności głównych i specyficznych zanieczyszczeń powietrza w wybranych miastach lub województwach.3
T-A-3Ocena struktury czasowej (dobowej i rocznej) wybranych zanieczyszczeń powietrza na tle głównych elementów meteorologicznych ( promieniowania, temperatury powietrza, prędkości i kierunku wiatru, wilgotności względnej).8
15
wykłady
T-W-1Charakterystyczne i specyficzne zanieczyszczenia powietrza. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy.6
T-W-2Sieć krajowa i wyniki oceny tła zanieczyszczeń według programów międzynarodowych (EMEP, GAW?WMO). Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Badania warstwy ozonowej nad Polską i natężenia promieniowania uv.4
T-W-3System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza oraz chemizmu i depozycji zanieczyszczeń do podłoża.4
T-W-4Podstawowe akty prawne regulujące stan jakości powietrza w Polsce.4
T-W-5Europejski system handlu emisjami (ETS). Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Realizacja indywidualnych zadań z zakresu czasowej zmienności zanieczyszczeń na tle wybranych elementów meteorologicznych11
A-A-3udział w konsultacjach4
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4udział w konsultacjach3
A-W-5przygotowanie prezentacji dotyczacej zanieczyszczenia powietrza w wybranym rejonie/województwie10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu
M-3Ćwiczenia: prezentowanie wyników opracowań dotyczących rodzajów zanieczyszczeń w obrębie wydzielonych grup studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań i opracowań.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-2_W01
Identyfikuje źródła i procesy przyczyniające się do zanieczyszczenia atmosfery, rozróżnia parametry służące do ich opisu. Zna organizację i zasady funkcjonowania krajowego systemu ochrony atmosfery, w tym badań zjawisk globalnych i kontynentalnych w ramach umów międzynarodwych i konwencji ekologicznych
OS_1A_W03, OS_1A_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-2_U01
Ma umiejętności doboru, pozyskiwania, analizy i wykorzystywania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza. Posługując się współczesnymi metodami informatycznymi potrafi ocenić zagrożenie środowiska atmosferycznego, a w konsekwencji - środowiska przyrodniczego
OS_1A_U02, OS_1A_U01C-3T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-2_K01
Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
OS_1A_K06C-2T-W-1, T-W-5M-1, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-2_W01
Identyfikuje źródła i procesy przyczyniające się do zanieczyszczenia atmosfery, rozróżnia parametry służące do ich opisu. Zna organizację i zasady funkcjonowania krajowego systemu ochrony atmosfery, w tym badań zjawisk globalnych i kontynentalnych w ramach umów międzynarodwych i konwencji ekologicznych
2,0Nie zna źródeł i procesów powodujących zanieczyszczenie atmosfery.
3,0Student identyfikuje źródła i procesy powodujące zanieczyszczenie atmosfery, zna pojecia, parametry i normy zanieczyszczeń powietrza
3,5Student zna podstawowe pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza i ocenia je zgodnie z obowiązującymi normami. Objaśnia zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza,
4,0Student charakteryzuje wielkość emisji i imisji posługujac się standardowymi prametrami opisu i oceny z obowiazujacymi normami. Objaśnia zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i wymienia zasadnicze akty prawne z zakresu jakości powietrza. Wskazuje i charakteryzuje badania zanieczyszczenia atmosfery według programów międzynarodowych.
4,5Student charakteryzuje wielkość i zmiany emisji i imisji posługujac się standardowymi prametrami opisu i oceny z obowiazujacymi normami. Zna zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza, w tym podsystemu chemizmu opadów i depozycji do podłoża. Wskazuje akty prawne regulujace jakość powietrza. Charakteryzuje badania tła zanieczyszczenia atmosfery według programów miedzynarodowych i wylicza główne źródła danych o emisji i sposoby ich pozyskiwania. Przedstawia badania warstwy ozonowej nad Polską.
5,0Student charakteryzuje wielkość i zmiany emisji i imisji. Opisuje zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza, w tym podsystemu chemizmu opadów i depozycji do podłoża i wskazuje akty prawne regulujace jakość powietrza. Przedstawia badania tła zanieczyszczenia atmosfery według programów miedzynarodowych oraz badania warstwy ozonowej nad Polską i pomiary natężenia uv. Objaśnia system handlu emisjami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-2_U01
Ma umiejętności doboru, pozyskiwania, analizy i wykorzystywania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza. Posługując się współczesnymi metodami informatycznymi potrafi ocenić zagrożenie środowiska atmosferycznego, a w konsekwencji - środowiska przyrodniczego
2,0Nie posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego oraz warunkach aerosanitarnych powietrza.
3,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz prostej analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego oraz warunkach aerosanitarnych powietrza.
3,5Posiada umiejętności doboru i pozyskiwania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza.
4,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego.
4,5Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna i potrafi wykorzystać współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego.
5,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna i potrafi wykorzystać współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego, potrafi przeprowadzić symulacje.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-2_K01
Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
2,0Nie dostrzega i nie ma świadomości ryzyka zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
3,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikające z zanieczyszczenia atmosfery.
3,5Dostrzega i ma świadomość ryzyka zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
4,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka.
4,5Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka. Jest otwarty na krytykę.
5,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka. Jest otwarty na krytykę, konstruktywnie przedstawia swoje poglądy.

Literatura podstawowa

  1. USTAWA z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska - Dział II ochrona powietrza, (Dz. U. Nr 62, poz. 627), 2001
  2. Rozporzadzenie Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartosci odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. Nr 16/2010, poz. 87)., 2010
  3. Dyrektywa 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy., 2008
  4. Szklarczyk M., Ochrona atmosfery, Wydaw. UWM, Olsztyn, 2001
  5. Juda – Rezler K., Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, 2000, wybrane rozdziały

Literatura dodatkowa

  1. Raport: Jakość powietrza w Polsce w roku 2010 w świetle wyników pomiarów prowadzonych w ramach PMŚ, PMŚ, Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011
  2. Zbiorczy raport krajowy z pięcioletniej oceny jakości powietrza w strefach wykonanej w 2010 roku przez WIOŚ, PMŚ, Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2010
  3. Roczna ocena jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim za 2011 rok, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim - ćwiczenia w WIOŚ.4
T-A-2Prezentacje zespołów studentów dotyczące zmienności głównych i specyficznych zanieczyszczeń powietrza w wybranych miastach lub województwach.3
T-A-3Ocena struktury czasowej (dobowej i rocznej) wybranych zanieczyszczeń powietrza na tle głównych elementów meteorologicznych ( promieniowania, temperatury powietrza, prędkości i kierunku wiatru, wilgotności względnej).8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyczne i specyficzne zanieczyszczenia powietrza. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy.6
T-W-2Sieć krajowa i wyniki oceny tła zanieczyszczeń według programów międzynarodowych (EMEP, GAW?WMO). Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Badania warstwy ozonowej nad Polską i natężenia promieniowania uv.4
T-W-3System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza oraz chemizmu i depozycji zanieczyszczeń do podłoża.4
T-W-4Podstawowe akty prawne regulujące stan jakości powietrza w Polsce.4
T-W-5Europejski system handlu emisjami (ETS). Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Realizacja indywidualnych zadań z zakresu czasowej zmienności zanieczyszczeń na tle wybranych elementów meteorologicznych11
A-A-3udział w konsultacjach4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4udział w konsultacjach3
A-W-5przygotowanie prezentacji dotyczacej zanieczyszczenia powietrza w wybranym rejonie/województwie10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O07-2_W01Identyfikuje źródła i procesy przyczyniające się do zanieczyszczenia atmosfery, rozróżnia parametry służące do ich opisu. Zna organizację i zasady funkcjonowania krajowego systemu ochrony atmosfery, w tym badań zjawisk globalnych i kontynentalnych w ramach umów międzynarodwych i konwencji ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i międzynarodowymi regulacjiami prawnymi z zakresu ochrony atmosfery.
C-1Zapoznanie z pojęciami i parametrami opisu warunków aerosanitarnych powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-W-1Charakterystyczne i specyficzne zanieczyszczenia powietrza. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy.
T-W-4Podstawowe akty prawne regulujące stan jakości powietrza w Polsce.
T-W-5Europejski system handlu emisjami (ETS). Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna źródeł i procesów powodujących zanieczyszczenie atmosfery.
3,0Student identyfikuje źródła i procesy powodujące zanieczyszczenie atmosfery, zna pojecia, parametry i normy zanieczyszczeń powietrza
3,5Student zna podstawowe pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza i ocenia je zgodnie z obowiązującymi normami. Objaśnia zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza,
4,0Student charakteryzuje wielkość emisji i imisji posługujac się standardowymi prametrami opisu i oceny z obowiazujacymi normami. Objaśnia zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i wymienia zasadnicze akty prawne z zakresu jakości powietrza. Wskazuje i charakteryzuje badania zanieczyszczenia atmosfery według programów międzynarodowych.
4,5Student charakteryzuje wielkość i zmiany emisji i imisji posługujac się standardowymi prametrami opisu i oceny z obowiazujacymi normami. Zna zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza, w tym podsystemu chemizmu opadów i depozycji do podłoża. Wskazuje akty prawne regulujace jakość powietrza. Charakteryzuje badania tła zanieczyszczenia atmosfery według programów miedzynarodowych i wylicza główne źródła danych o emisji i sposoby ich pozyskiwania. Przedstawia badania warstwy ozonowej nad Polską.
5,0Student charakteryzuje wielkość i zmiany emisji i imisji. Opisuje zasady funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza, w tym podsystemu chemizmu opadów i depozycji do podłoża i wskazuje akty prawne regulujace jakość powietrza. Przedstawia badania tła zanieczyszczenia atmosfery według programów miedzynarodowych oraz badania warstwy ozonowej nad Polską i pomiary natężenia uv. Objaśnia system handlu emisjami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O07-2_U01Ma umiejętności doboru, pozyskiwania, analizy i wykorzystywania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza. Posługując się współczesnymi metodami informatycznymi potrafi ocenić zagrożenie środowiska atmosferycznego, a w konsekwencji - środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników monitorowania jakości powietrza i depozycji zanieczyszczeń do podłoża, jako komponentów systemu zarządzania ochroną powietrza.
Treści programoweT-A-2Prezentacje zespołów studentów dotyczące zmienności głównych i specyficznych zanieczyszczeń powietrza w wybranych miastach lub województwach.
T-A-3Ocena struktury czasowej (dobowej i rocznej) wybranych zanieczyszczeń powietrza na tle głównych elementów meteorologicznych ( promieniowania, temperatury powietrza, prędkości i kierunku wiatru, wilgotności względnej).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu
M-3Ćwiczenia: prezentowanie wyników opracowań dotyczących rodzajów zanieczyszczeń w obrębie wydzielonych grup studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań i opracowań.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego oraz warunkach aerosanitarnych powietrza.
3,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz prostej analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego oraz warunkach aerosanitarnych powietrza.
3,5Posiada umiejętności doboru i pozyskiwania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza.
4,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego.
4,5Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna i potrafi wykorzystać współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego.
5,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza, zna i potrafi wykorzystać współczesne metody informatyczne oceniające zagrożenia środowiska atmosferycznego, potrafi przeprowadzić symulacje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O07-2_K01Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i międzynarodowymi regulacjiami prawnymi z zakresu ochrony atmosfery.
Treści programoweT-W-1Charakterystyczne i specyficzne zanieczyszczenia powietrza. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy.
T-W-5Europejski system handlu emisjami (ETS). Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-3Ćwiczenia: prezentowanie wyników opracowań dotyczących rodzajów zanieczyszczeń w obrębie wydzielonych grup studentów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega i nie ma świadomości ryzyka zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
3,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikające z zanieczyszczenia atmosfery.
3,5Dostrzega i ma świadomość ryzyka zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
4,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka.
4,5Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka. Jest otwarty na krytykę.
5,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery. Jest świadomy zagrożeń jakie stawarzają dla czystości powietrza poszczególne rodzaje działalności czowieka. Jest otwarty na krytykę, konstruktywnie przedstawia swoje poglądy.