Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna regionu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodna regionu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia
W-2Meteorologia i klimatologia
W-3Matematyka - statystyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce
C-2Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody
C-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ramowa Dyrektywa Wodna- realizacja w Polsce. Działalność RZGW szczecin. Dyrektywa Powodziowa i Azotanowa3
T-A-2Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni5
T-A-3Rozdział zasobów wodnych między użytkowników2
T-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego5
15
wykłady
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodne. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna2
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do roku 20302
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.2
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.4
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające.4
T-W-6Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie2
T-W-7Kryteria gospodarowania zasobami wodnymi.2
T-W-8Powodzie i wezbrania, ochrona czystości wód2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, zebranie materiałów z zakresu hydrologii.6
A-A-3Realizacja zadań projektowych5
A-A-4Konsultacje4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie prezentacji końcowej zaliczającej wykłady20
A-W-3Studiowanie literatury tematu10
A-W-4Konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne.
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
M-4Seminarium - prezentacja własnych opracowań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-2_W01
objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych
OS_1A_W06C-3, C-2T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-2_U01
potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować
OS_1A_U01C-3, C-2, C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-4, T-W-3, T-W-7M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-2_K01
Studen ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej regionu
OS_1A_K01C-3, C-2, C-1T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-2_W01
objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych
2,0Student nie ma wiedzy na temat gospodarki wodnej, nie zna literatury przedmiotu
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat gospodarki wodnej, zna przyczyny braku równowagi wodnej w środowisku przyrodniczym, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat gospodarki wodnej, potrafi wyliczyć zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, zna podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student ma podstawową wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, objaśnia i wylicza zasoby wód powierzchniowych wybranych zlewni regionu, ma wiedzę na temat przyczyn i skutków nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, zna podstawową i uzupełniającą literaturę przedmiotu
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, objaśnia i wylicza zasoby wód powierzchniowych i podziemnych, objaśnia i rozpoznaje przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wód dla środowiska przyrodniczego w systemach wodno-gospodarczych, zna literaturę przedmiotu
5,0Student ma pełną wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, w pełni wyjaśnia i wylicza zasoby wodne w skali zlewni, sprawnie objaśnia przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wód dla środowiska przyrodniczego w róznych systemach wodno-gospodarczych, korzysta z bogatej literatury branżowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-2_U01
potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować
2,0Student nie potrafi skorzystać z zasobów danych hydrologicznych, nie wykorzystuje literatury przedmiotu
3,0Student w ograniczony sposób wykorzystuje dostępne źródła danych hydrologicznych (roczniki) i ma kłopoty z ich analizą, w ograniczonym stopniu wykorzystuje literaturę przedmiotu
3,5Student potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych (roczniki) i je analizuje, wykorzystuje podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student korzysta z dostępnych źródeł danych hydrologicznych, analizuje i opracowuje zebrane dane, potrafi wykorzystać dane z innych żródeł (internet), korzysta z literatury uzupełniającej do analizych przedmiotowych
4,5Student w sprawny sposób wykorzystuje dostepne źródła danych hydrologicznych, sprawnie je analizuje i wykorzystuje w opracowaniach związanych z gospodark wodną regionu, korzysta z literatury branżowej przedmiotu (Gospodarka wodna)
5,0Student w pełni korzysta z wszystkich źródeł danych hydrologicznych (, strony wwww, serwisy IMGW, roczniki, dane lokalne RZGW), dogłębnie wykonuje analizy zasoby wodne w skali zlewni, regionu, wykorzystuje opracowania branżowe i literaturę branżową

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-2_K01
Studen ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej regionu
2,0Student nie ma świadomośći relacji zachodzących pomiędzy gospodarką wodną a środowiskiem przyrodniczym, nie interesują go sprawy związane z gospodarką wodną w regionie
3,0Student w ograniczonym stopniu ocenia relacje zachodzące pomiędzy gospodarką wodną a środowiskiem przyrodniczym, zwłaszcza dotyczącą rolnictwa regionu,
3,5Student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), uczestniczy w konsultacjach społecznych dotyczących gospodarki wodnej regionu
4,0Student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej regionu na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo zachodniopomorskie (zjawiska powodziowe oraz susze rolnicze regionu), ma świadomość ważności udziału społeczeństwa w konsultacjach społecznych związanych z gospodarką wodną regionu
4,5Student ma świadomość działań dotyczących gospodarki wodą w regionie i jej wpływu na środowisko przyrodnicze a zwłaszcza na sektor rolniczy, rozpoznaje wpływ zjawisk ekstremalnych na działalność rolniczą, aktywnie uczestniczy w działaniach związanych z konsultacjami dotyczącymi wszystkich spraw wodnych regionu
5,0Student ma pełną świadomość relacji zachodzących w środowisku przyrodniczym i wpływie szeroko pojętej gospodarki wodnej regionu na ten stan, jest w stanie krytycznie oceniać podejmowane działania szczególnie dotyczące rolnictwa regionu w walce ze zjawiskami ekstremalnymi (zwłaszcza powodzie i susze), jest czynnym uczestnikiem przedmiotowych konsultacji społecznych

Literatura podstawowa

  1. Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
  2. Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
  3. Praca zbiorowa, Stan i wykorzystanie zasobów wód powierzchniowych w Polsce., IMGW, Kraków, 1996
  4. praca zb. red nauk. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Falenty IMUZ, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, 2009, I

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie - czasopisma, SITWM NOT, Warszawa, 2012
  2. strony www KZGW i RZGW w Polsce, 2011, strony Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i Regionalnych Zarządów

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ramowa Dyrektywa Wodna- realizacja w Polsce. Działalność RZGW szczecin. Dyrektywa Powodziowa i Azotanowa3
T-A-2Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni5
T-A-3Rozdział zasobów wodnych między użytkowników2
T-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodne. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna2
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do roku 20302
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.2
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.4
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające.4
T-W-6Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie2
T-W-7Kryteria gospodarowania zasobami wodnymi.2
T-W-8Powodzie i wezbrania, ochrona czystości wód2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, zebranie materiałów z zakresu hydrologii.6
A-A-3Realizacja zadań projektowych5
A-A-4Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie prezentacji końcowej zaliczającej wykłady20
A-W-3Studiowanie literatury tematu10
A-W-4Konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O15-2_W01objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Cel przedmiotuC-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze)
C-2Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody
Treści programoweT-A-2Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni
T-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego
T-A-3Rozdział zasobów wodnych między użytkowników
T-A-1Ramowa Dyrektywa Wodna- realizacja w Polsce. Działalność RZGW szczecin. Dyrektywa Powodziowa i Azotanowa
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do roku 2030
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające.
T-W-8Powodzie i wezbrania, ochrona czystości wód
T-W-6Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie
T-W-7Kryteria gospodarowania zasobami wodnymi.
Metody nauczaniaM-4Seminarium - prezentacja własnych opracowań
M-1Wykłady informacyjne.
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat gospodarki wodnej, nie zna literatury przedmiotu
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat gospodarki wodnej, zna przyczyny braku równowagi wodnej w środowisku przyrodniczym, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat gospodarki wodnej, potrafi wyliczyć zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, zna podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student ma podstawową wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, objaśnia i wylicza zasoby wód powierzchniowych wybranych zlewni regionu, ma wiedzę na temat przyczyn i skutków nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, zna podstawową i uzupełniającą literaturę przedmiotu
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, objaśnia i wylicza zasoby wód powierzchniowych i podziemnych, objaśnia i rozpoznaje przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wód dla środowiska przyrodniczego w systemach wodno-gospodarczych, zna literaturę przedmiotu
5,0Student ma pełną wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, w pełni wyjaśnia i wylicza zasoby wodne w skali zlewni, sprawnie objaśnia przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wód dla środowiska przyrodniczego w róznych systemach wodno-gospodarczych, korzysta z bogatej literatury branżowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O15-2_U01potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze)
C-2Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody
C-1Zapoznanie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce
Treści programoweT-A-2Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni
T-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego
T-A-3Rozdział zasobów wodnych między użytkowników
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.
T-W-7Kryteria gospodarowania zasobami wodnymi.
Metody nauczaniaM-4Seminarium - prezentacja własnych opracowań
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorzystać z zasobów danych hydrologicznych, nie wykorzystuje literatury przedmiotu
3,0Student w ograniczony sposób wykorzystuje dostępne źródła danych hydrologicznych (roczniki) i ma kłopoty z ich analizą, w ograniczonym stopniu wykorzystuje literaturę przedmiotu
3,5Student potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych (roczniki) i je analizuje, wykorzystuje podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student korzysta z dostępnych źródeł danych hydrologicznych, analizuje i opracowuje zebrane dane, potrafi wykorzystać dane z innych żródeł (internet), korzysta z literatury uzupełniającej do analizych przedmiotowych
4,5Student w sprawny sposób wykorzystuje dostepne źródła danych hydrologicznych, sprawnie je analizuje i wykorzystuje w opracowaniach związanych z gospodark wodną regionu, korzysta z literatury branżowej przedmiotu (Gospodarka wodna)
5,0Student w pełni korzysta z wszystkich źródeł danych hydrologicznych (, strony wwww, serwisy IMGW, roczniki, dane lokalne RZGW), dogłębnie wykonuje analizy zasoby wodne w skali zlewni, regionu, wykorzystuje opracowania branżowe i literaturę branżową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O15-2_K01Studen ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej regionu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze)
C-2Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody
C-1Zapoznanie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce
Treści programoweT-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do roku 2030
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodne. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające.
T-W-6Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie
T-W-7Kryteria gospodarowania zasobami wodnymi.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne.
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomośći relacji zachodzących pomiędzy gospodarką wodną a środowiskiem przyrodniczym, nie interesują go sprawy związane z gospodarką wodną w regionie
3,0Student w ograniczonym stopniu ocenia relacje zachodzące pomiędzy gospodarką wodną a środowiskiem przyrodniczym, zwłaszcza dotyczącą rolnictwa regionu,
3,5Student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), uczestniczy w konsultacjach społecznych dotyczących gospodarki wodnej regionu
4,0Student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej regionu na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo zachodniopomorskie (zjawiska powodziowe oraz susze rolnicze regionu), ma świadomość ważności udziału społeczeństwa w konsultacjach społecznych związanych z gospodarką wodną regionu
4,5Student ma świadomość działań dotyczących gospodarki wodą w regionie i jej wpływu na środowisko przyrodnicze a zwłaszcza na sektor rolniczy, rozpoznaje wpływ zjawisk ekstremalnych na działalność rolniczą, aktywnie uczestniczy w działaniach związanych z konsultacjami dotyczącymi wszystkich spraw wodnych regionu
5,0Student ma pełną świadomość relacji zachodzących w środowisku przyrodniczym i wpływie szeroko pojętej gospodarki wodnej regionu na ten stan, jest w stanie krytycznie oceniać podejmowane działania szczególnie dotyczące rolnictwa regionu w walce ze zjawiskami ekstremalnymi (zwłaszcza powodzie i susze), jest czynnym uczestnikiem przedmiotowych konsultacji społecznych