Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Finansowanie inwestycji związanych z ochroną środowiska /projekt/:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finansowanie inwestycji związanych z ochroną środowiska /projekt/
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 20 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien znać postawowe zagadnienia ekonomiczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów ze sposobami finansowania inwestycji w ochronie środowiska
C-2ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd inwestycji środowiskowych w celu wybrania przedmiotowej inwestycji opracowywanej w ramach projektu podczas zajęć2
T-A-2Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego2
T-A-3Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych2
T-A-4Opis efektów rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu2
T-A-5Opis efektów ekologicznych inwestycji2
T-A-6Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji3
T-A-7Montaż finansowy inwestycji2
15
wykłady
T-W-1System finansowania ochrony środowiska w Polsce (instytucje, rozwiązania ekonomiczno-prawne i organizacyjne). Gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych. Podmioty i elementy systemu finansowego (sektor publiczny i sektor prywatny). Narzędzia systemu finansów publicznych. System finansowy przedsiębiorstw. Strategie i plany jako ramy do zadań inwestycyjnych.4
T-W-2Zadania samorządów terytorialnych w zakresie ochrony środowiska. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych.4
T-W-3Zasady wsparcia przedsiębiorców w finansowaniu ekoinnowacji i inwestycji proekologicznych.2
T-W-4Inwestycje energooszczędne realizowane przez jednostki samorządy terytorialnego,instytucje, przedsiębiorców i osoby fizyczne2
T-W-5Zasady finansowania inwestycji ekologicznych z funduszy unijnych. Aplikacja, formy pomocy, rozliczenia przyznanych środków, sankcje za złamanie warunków umowy.4
T-W-6Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Samodzielny przegląd dokumentów aplikacyjnych10
A-A-2przygotowanie się do zajęć5
A-A-3uczestnictwo w dyskusji podczas zajęć10
A-A-4tekstowe i graficzne opracowanie projektu wykonanego w ramach zajęć5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie się do panelu dyskusyjnego10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3anegdota
M-4metoda przypadków
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projwktów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-3_W01
Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy. Student zna postawowe zasady wspierania przedsiębiorczości na drodze finansowania inwestycji i potrafi określić podstawowe elementy zarządzania projektem inwestycyjnym.
OS_1A_W09, OS_1A_W11, OS_1A_W14C-1T-W-6, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-3_U01
Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych, a także posiada umiejętność wyrażania w formie ustnej i pisemnej elementów alalizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych i elementów dokumentacji aplikacyjnej.
OS_1A_U06, OS_1A_U08, OS_1A_U09, OS_1A_U10, OS_1A_U11, OS_1A_U01C-2T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-6M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-3_K01
student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując
OS_1A_K06, OS_1A_K07, OS_1A_K01C-2T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-6M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-3_W01
Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy. Student zna postawowe zasady wspierania przedsiębiorczości na drodze finansowania inwestycji i potrafi określić podstawowe elementy zarządzania projektem inwestycyjnym.
2,0student nie potrafi zidentyfikować i opisać zmian w środowisku i potrzeb inwestycyjnych o charakterze zmiany
3,0student ma podstawową wiedzę na temet identyfikacji prolemów środowiskowych i sposobów ich rozwiazywania
3,5student ma podstawową wiedzę na temat identyfikacji problemów środowiskowych i potrafi dobrać odpowiednie działanie inwestycyjne zmierzające do jego rozwiązania
4,0student dobrze radzi sobie z identyfikacja i opisem stanu środowiska oraz określeniem potrzeb inwestycyjnych w tym zakresie
4,5student umiejętnie identyfikuje i opisuje stan środowiska i sposoby jego naprawy na drodze działań inwestycyjnych
5,0student w sposób profesjonalny radzi sobie zarówno z identyfikacją prolemów środowiskowych jak i opisem potrzeb inwestycyjnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-3_U01
Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych, a także posiada umiejętność wyrażania w formie ustnej i pisemnej elementów alalizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych i elementów dokumentacji aplikacyjnej.
2,0student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji
3,0student wyszukuje potrzebne informacje w podstawowym zakresie
3,5student potrafi samodzielnie znaleźć podstawowe informacje i dokonać podstawowej ich analizy
4,0student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem i wykorzytsaniem potrzebnych informacji
4,5student umiejętnie wyszukuje i analizuje potrzebne informacje
5,0student biegle potrafi wyszukiwać i analizować znalezione informacje samodzielnie formułując wnioski na podstawie przeprowadzonej analizy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-3_K01
student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując
2,0student nie potrafi rozwiazywać provlemów badawczych i arumentować swojego stanowiska
3,0student potrafi w podstawowym zakresie identyfikować problemy badawcze ale posługje się niedoskonałą arumentacją swoich opinii
3,5student trafnie identyfikuje problemy badawcze i kierunki ich rozwiązywania ale w formułowaniu opinii i ich argumentacji wymaga pomocy nauczyciela
4,0student dorze radzi sobie z identyfikacja sytuacji problemowych i zasadniczo dobrze formułuje opinie i je argumentuje
4,5student ma duże umiejętności w identyfikacji problemów i ich argumentacji
5,0student biegle posługuje się umiejętnością identyfikacji sytuacji problemowych i trafnie formułuje swoje opinie odpowiednio je argumentując.

Literatura podstawowa

  1. Michalak Aneta, Finansowanie inwestycji w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Burzyńska Dorota, Fila Joanna, Finansowanie inwestycji ekologicznych w przedsięiorstwie, Difin, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd inwestycji środowiskowych w celu wybrania przedmiotowej inwestycji opracowywanej w ramach projektu podczas zajęć2
T-A-2Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego2
T-A-3Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych2
T-A-4Opis efektów rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu2
T-A-5Opis efektów ekologicznych inwestycji2
T-A-6Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji3
T-A-7Montaż finansowy inwestycji2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System finansowania ochrony środowiska w Polsce (instytucje, rozwiązania ekonomiczno-prawne i organizacyjne). Gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych. Podmioty i elementy systemu finansowego (sektor publiczny i sektor prywatny). Narzędzia systemu finansów publicznych. System finansowy przedsiębiorstw. Strategie i plany jako ramy do zadań inwestycyjnych.4
T-W-2Zadania samorządów terytorialnych w zakresie ochrony środowiska. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych.4
T-W-3Zasady wsparcia przedsiębiorców w finansowaniu ekoinnowacji i inwestycji proekologicznych.2
T-W-4Inwestycje energooszczędne realizowane przez jednostki samorządy terytorialnego,instytucje, przedsiębiorców i osoby fizyczne2
T-W-5Zasady finansowania inwestycji ekologicznych z funduszy unijnych. Aplikacja, formy pomocy, rozliczenia przyznanych środków, sankcje za złamanie warunków umowy.4
T-W-6Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Samodzielny przegląd dokumentów aplikacyjnych10
A-A-2przygotowanie się do zajęć5
A-A-3uczestnictwo w dyskusji podczas zajęć10
A-A-4tekstowe i graficzne opracowanie projektu wykonanego w ramach zajęć5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie się do panelu dyskusyjnego10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O14-3_W01Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy. Student zna postawowe zasady wspierania przedsiębiorczości na drodze finansowania inwestycji i potrafi określić podstawowe elementy zarządzania projektem inwestycyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
OS_1A_W14Zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze sposobami finansowania inwestycji w ochronie środowiska
Treści programoweT-W-6Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe
T-W-2Zadania samorządów terytorialnych w zakresie ochrony środowiska. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zidentyfikować i opisać zmian w środowisku i potrzeb inwestycyjnych o charakterze zmiany
3,0student ma podstawową wiedzę na temet identyfikacji prolemów środowiskowych i sposobów ich rozwiazywania
3,5student ma podstawową wiedzę na temat identyfikacji problemów środowiskowych i potrafi dobrać odpowiednie działanie inwestycyjne zmierzające do jego rozwiązania
4,0student dobrze radzi sobie z identyfikacja i opisem stanu środowiska oraz określeniem potrzeb inwestycyjnych w tym zakresie
4,5student umiejętnie identyfikuje i opisuje stan środowiska i sposoby jego naprawy na drodze działań inwestycyjnych
5,0student w sposób profesjonalny radzi sobie zarówno z identyfikacją prolemów środowiskowych jak i opisem potrzeb inwestycyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O14-3_U01Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych, a także posiada umiejętność wyrażania w formie ustnej i pisemnej elementów alalizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych i elementów dokumentacji aplikacyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
OS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U11Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska
Treści programoweT-A-1Przegląd inwestycji środowiskowych w celu wybrania przedmiotowej inwestycji opracowywanej w ramach projektu podczas zajęć
T-A-7Montaż finansowy inwestycji
T-A-5Opis efektów ekologicznych inwestycji
T-A-4Opis efektów rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu
T-A-3Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych
T-A-6Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji
Metody nauczaniaM-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3anegdota
M-4metoda przypadków
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projwktów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji
3,0student wyszukuje potrzebne informacje w podstawowym zakresie
3,5student potrafi samodzielnie znaleźć podstawowe informacje i dokonać podstawowej ich analizy
4,0student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem i wykorzytsaniem potrzebnych informacji
4,5student umiejętnie wyszukuje i analizuje potrzebne informacje
5,0student biegle potrafi wyszukiwać i analizować znalezione informacje samodzielnie formułując wnioski na podstawie przeprowadzonej analizy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O14-3_K01student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
OS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska
Treści programoweT-A-7Montaż finansowy inwestycji
T-A-5Opis efektów ekologicznych inwestycji
T-A-4Opis efektów rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu
T-A-2Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego
T-A-3Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych
T-A-6Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji
Metody nauczaniaM-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3anegdota
M-4metoda przypadków
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projwktów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi rozwiazywać provlemów badawczych i arumentować swojego stanowiska
3,0student potrafi w podstawowym zakresie identyfikować problemy badawcze ale posługje się niedoskonałą arumentacją swoich opinii
3,5student trafnie identyfikuje problemy badawcze i kierunki ich rozwiązywania ale w formułowaniu opinii i ich argumentacji wymaga pomocy nauczyciela
4,0student dorze radzi sobie z identyfikacja sytuacji problemowych i zasadniczo dobrze formułuje opinie i je argumentuje
4,5student ma duże umiejętności w identyfikacji problemów i ich argumentacji
5,0student biegle posługuje się umiejętnością identyfikacji sytuacji problemowych i trafnie formułuje swoje opinie odpowiednio je argumentując.