Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Metody badań środowiskowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody badań środowiskowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien znać podstawowe metody i badania wykorzystywane w ocenie stanu środowiska naturalnego. Powinien znać zadania i funkcjonowanie monitoringu środowiska naturalnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz3
T-A-2Metody potencjometryczne w badaniach środowiskowych: pH i przewodność2
T-A-3Metody potencjometryczne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie elektrod jonoselektywnych2
T-A-4Metody spektrofotometryczne w badaniach środowiskowych: analiza aktywności enzymatycznej gleb2
T-A-5Metody chromatograficzne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie chromatografii gazowej w oznaczaniu zanieczyszczenia wód związkami ropopochodnymi2
T-A-6Metody chromatograficzne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie wysokosprawnej chromatografii cieczowej w ocenie pozostałości środków ochrony roślin w glebie2
T-A-7Metody biologiczne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie testów fitotoksyczności oraz ekotoksyczności w ocenie zanieczyszczenia gleby metalami ciężkimi2
15
wykłady
T-W-1Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników).2
T-W-2Metody elektroanalityczne – Potencjometria: pomiar pH, elektrody jonoselektywne. Woltamperometria. Konduktometria.2
T-W-3Podstawy badań spektrometrycznych: właściwości promieniowania elektromagnetycznego, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, rodzaje widm.2
T-W-4Wybrane metody analizy chemicznej i fazowej związków nieorganicznych i organicznych.4
T-W-5Spektroskopowe metody analizy – Atomowa Spektrometria Absorpcyjna. Spektrofotometria UV/VIS. ICP. Metody rentgenowskie (XRD). Spektroskopia w podczerwieni. Magnetyczny rezonans jądrowego.4
T-W-6Metody chromatograficzne (gazowa, cieczowa HPLC jonowa)2
T-W-7Bioindykacja środowiska. Ocena stanu środowiska naturalnego na podstawie biowskaźników.2
T-W-8Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. Zapewnienie jakości wyniku analitycznego (walidacja metody, materiały odniesienia, porównania międzylaboratoryjne, błędy).2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów zaliczających materiał10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do kolokwium10
A-W-4przygotowanie się do dyskusji panelowej10
A-W-5przygotowanie prezentacji tematycznej10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-1_W01
Student ma wiedze na temat metod badań środowiskowych. Potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. Rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań.
OS_1A_W03C-1T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-1M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-1_U01
Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego.
OS_1A_U02, OS_1A_U01C-1T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-3M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-1_K01
Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska.
OS_1A_K04C-1T-A-1, T-A-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-5, M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-1_W01
Student ma wiedze na temat metod badań środowiskowych. Potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. Rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat metod wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska. Nie zna podstawowych definicji związanych z monitoringiem i oceną stanu środowiska.
3,0Student ma dostateczna wiedze na temat metod badań środowiska naturalnego.
3,5Student ma ponad dostateczna wiedzę na temat metod środowiskowych. Potrafi je rozróżnić.
4,0Student ma dobra wiedzę na temat metod środowiskowych, potrafi je rozróżnić i podać ich zastosowanie w ocenie środowiska naturalnego. Zna podstawowe parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowaniu wyników badań.
4,5Student ma wystarczającą wiedzę na temat metod środowiskowych, potrafi je rozróżnić i zastosować w ocenie środowiska naturalnego. Zna parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowaniu wyników badań. Z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania metodyczne.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat metod środowiskowych, potrafi je rozróżnić i zastosować w ocenie środowiska naturalnego. Zna parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowaniu wyników badań. Potrafi zastosować wskaźniki w ocenie stanu środowiska. Samodzielnie rozwiązuje zadania metodyczne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-1_U01
Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętność analizy stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Nie umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Nie potrfafi zastosować podstawowych definicji.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności analizy stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Umie w stopniu wystarczającym zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Potrafi zastosować podstawowe definicje w ocenie stanu środowiska.
3,5Student posiada ponad przeciętne umiejętności analizy stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych i wskaźników. Umie w stopniu zadowalającym zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Potrfafi zastosować podstawowe definicje w ocenie stanu środowiska.
4,0Student posiada dobrą umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi z pomoca nauczyciela rozwiązywać zadania z zastosowaniem metod informatycznych. W stopniu dobrym potrafi zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego.
4,5Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania z zastosowaniem metod informatycznych. W stopniu ponad przeciętnym potrafi zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Zna słownictwo specjalistyczne.
5,0Student posiada ponad przeciętną umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać zadania z zastosowaniem metod informatycznych. W bardzo dobrym stopniu potrafi zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Zna szczegółowe słownictwo specjalistyczne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-1_K01
Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska.
2,0Student nie potrafi wykorzystać poszczególnych rodzajów metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego. Nie zna podstawowych definicji.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego. Zna podstawowe definicje związane z przedmiotem.
3,5Student potrafi w stopniu ponad dostatecznym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego. Zna podstawowe definicje związane z przedmiotem i potrafi je zastosować.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego ma wiedzę na temat jego zagrożeń. Przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska.
4,5Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego ma pogłębioną wiedze na temat jego zagrożeń. Przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne słownictwo związane z przedmiotem.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego ma pogłębiona wiedze na temat jego zagrożeń. Przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne, szczegółowe słownictwo związane z przedmiotem.

Literatura podstawowa

  1. Namieśnik J., Z.Jamrózgiewicz, M.Pilarczyk, L.Torres, Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WN-T, Warszawa, 2000
  2. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej., PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz3
T-A-2Metody potencjometryczne w badaniach środowiskowych: pH i przewodność2
T-A-3Metody potencjometryczne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie elektrod jonoselektywnych2
T-A-4Metody spektrofotometryczne w badaniach środowiskowych: analiza aktywności enzymatycznej gleb2
T-A-5Metody chromatograficzne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie chromatografii gazowej w oznaczaniu zanieczyszczenia wód związkami ropopochodnymi2
T-A-6Metody chromatograficzne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie wysokosprawnej chromatografii cieczowej w ocenie pozostałości środków ochrony roślin w glebie2
T-A-7Metody biologiczne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie testów fitotoksyczności oraz ekotoksyczności w ocenie zanieczyszczenia gleby metalami ciężkimi2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników).2
T-W-2Metody elektroanalityczne – Potencjometria: pomiar pH, elektrody jonoselektywne. Woltamperometria. Konduktometria.2
T-W-3Podstawy badań spektrometrycznych: właściwości promieniowania elektromagnetycznego, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, rodzaje widm.2
T-W-4Wybrane metody analizy chemicznej i fazowej związków nieorganicznych i organicznych.4
T-W-5Spektroskopowe metody analizy – Atomowa Spektrometria Absorpcyjna. Spektrofotometria UV/VIS. ICP. Metody rentgenowskie (XRD). Spektroskopia w podczerwieni. Magnetyczny rezonans jądrowego.4
T-W-6Metody chromatograficzne (gazowa, cieczowa HPLC jonowa)2
T-W-7Bioindykacja środowiska. Ocena stanu środowiska naturalnego na podstawie biowskaźników.2
T-W-8Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. Zapewnienie jakości wyniku analitycznego (walidacja metody, materiały odniesienia, porównania międzylaboratoryjne, błędy).2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów zaliczających materiał10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do kolokwium10
A-W-4przygotowanie się do dyskusji panelowej10
A-W-5przygotowanie prezentacji tematycznej10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O11-1_W01Student ma wiedze na temat metod badań środowiskowych. Potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. Rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-W-8Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. Zapewnienie jakości wyniku analitycznego (walidacja metody, materiały odniesienia, porównania międzylaboratoryjne, błędy).
T-W-6Metody chromatograficzne (gazowa, cieczowa HPLC jonowa)
T-W-3Podstawy badań spektrometrycznych: właściwości promieniowania elektromagnetycznego, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, rodzaje widm.
T-W-2Metody elektroanalityczne – Potencjometria: pomiar pH, elektrody jonoselektywne. Woltamperometria. Konduktometria.
T-W-4Wybrane metody analizy chemicznej i fazowej związków nieorganicznych i organicznych.
T-W-7Bioindykacja środowiska. Ocena stanu środowiska naturalnego na podstawie biowskaźników.
T-W-5Spektroskopowe metody analizy – Atomowa Spektrometria Absorpcyjna. Spektrofotometria UV/VIS. ICP. Metody rentgenowskie (XRD). Spektroskopia w podczerwieni. Magnetyczny rezonans jądrowego.
T-W-1Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników).
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat metod wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska. Nie zna podstawowych definicji związanych z monitoringiem i oceną stanu środowiska.
3,0Student ma dostateczna wiedze na temat metod badań środowiska naturalnego.
3,5Student ma ponad dostateczna wiedzę na temat metod środowiskowych. Potrafi je rozróżnić.
4,0Student ma dobra wiedzę na temat metod środowiskowych, potrafi je rozróżnić i podać ich zastosowanie w ocenie środowiska naturalnego. Zna podstawowe parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowaniu wyników badań.
4,5Student ma wystarczającą wiedzę na temat metod środowiskowych, potrafi je rozróżnić i zastosować w ocenie środowiska naturalnego. Zna parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowaniu wyników badań. Z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania metodyczne.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat metod środowiskowych, potrafi je rozróżnić i zastosować w ocenie środowiska naturalnego. Zna parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowaniu wyników badań. Potrafi zastosować wskaźniki w ocenie stanu środowiska. Samodzielnie rozwiązuje zadania metodyczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O11-1_U01Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-A-2Metody potencjometryczne w badaniach środowiskowych: pH i przewodność
T-A-4Metody spektrofotometryczne w badaniach środowiskowych: analiza aktywności enzymatycznej gleb
T-A-1Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz
T-A-7Metody biologiczne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie testów fitotoksyczności oraz ekotoksyczności w ocenie zanieczyszczenia gleby metalami ciężkimi
T-A-5Metody chromatograficzne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie chromatografii gazowej w oznaczaniu zanieczyszczenia wód związkami ropopochodnymi
T-A-6Metody chromatograficzne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie wysokosprawnej chromatografii cieczowej w ocenie pozostałości środków ochrony roślin w glebie
T-A-3Metody potencjometryczne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie elektrod jonoselektywnych
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętność analizy stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Nie umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Nie potrfafi zastosować podstawowych definicji.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności analizy stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Umie w stopniu wystarczającym zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Potrafi zastosować podstawowe definicje w ocenie stanu środowiska.
3,5Student posiada ponad przeciętne umiejętności analizy stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych i wskaźników. Umie w stopniu zadowalającym zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Potrfafi zastosować podstawowe definicje w ocenie stanu środowiska.
4,0Student posiada dobrą umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi z pomoca nauczyciela rozwiązywać zadania z zastosowaniem metod informatycznych. W stopniu dobrym potrafi zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego.
4,5Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania z zastosowaniem metod informatycznych. W stopniu ponad przeciętnym potrafi zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Zna słownictwo specjalistyczne.
5,0Student posiada ponad przeciętną umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać zadania z zastosowaniem metod informatycznych. W bardzo dobrym stopniu potrafi zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Zna szczegółowe słownictwo specjalistyczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O11-1_K01Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K04Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych , kulturowych i utylitarnych.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-A-1Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz
T-A-7Metody biologiczne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie testów fitotoksyczności oraz ekotoksyczności w ocenie zanieczyszczenia gleby metalami ciężkimi
T-W-8Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. Zapewnienie jakości wyniku analitycznego (walidacja metody, materiały odniesienia, porównania międzylaboratoryjne, błędy).
T-W-3Podstawy badań spektrometrycznych: właściwości promieniowania elektromagnetycznego, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, rodzaje widm.
T-W-4Wybrane metody analizy chemicznej i fazowej związków nieorganicznych i organicznych.
T-W-1Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników).
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia laboratoryjne
M-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać poszczególnych rodzajów metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego. Nie zna podstawowych definicji.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego. Zna podstawowe definicje związane z przedmiotem.
3,5Student potrafi w stopniu ponad dostatecznym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego. Zna podstawowe definicje związane z przedmiotem i potrafi je zastosować.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego ma wiedzę na temat jego zagrożeń. Przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska.
4,5Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego ma pogłębioną wiedze na temat jego zagrożeń. Przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne słownictwo związane z przedmiotem.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego ma pogłębiona wiedze na temat jego zagrożeń. Przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne, szczegółowe słownictwo związane z przedmiotem.