Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 25 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstaw matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowanie analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych. Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.2
T-L-2Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych.2
T-L-3Wyznaczanie gęstosci cieczy i roztworów.2
T-L-4Wyznaczanie współczynników pochłaniania światła przez materiały osłonowe i/lub wyznaczanie stężenia roztworów barwnych za pomocą fotokolorymetru.2
T-L-5Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza.2
T-L-6Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody.2
T-L-7Pomiary współczynników napiecia powierzchniowego i/lub lepkości cieczy.2
T-L-8Pomiary rezystancji i wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych.4
T-L-9Pomiary wielkości fotometrycznych i/lub wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych.2
T-L-10Pomiar współczynnika załamania światła cieczy i roztworów metodą refraktometryczną i/lub wyznaczanie zawartosci chlorofilu a i b w acetonowych wyciągach roślinnych.2
T-L-11Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń.3
25
wykłady
T-W-1Zagadnienia wstępne: rola fizyki w rozwoju nauki. Wielkości i prawa fizyczne. Układ jednostek SI.1
T-W-2Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia, ciężar.1
T-W-3Kinematyka i dynamika punktu materialnego: klasyfikacja ruchu. Ruch w układach odniesienia inercjalnym i nieinercjalnym. Wielkości i prawa opisujące ruch. Praca jako sposób przekazywania energii.3
T-W-4Drgania i fale mechaniczne: wielkości charakteryzujące ruch drgający. Mechanizm powstawania i rozchodzenia się fal mechanicznych w ciałach stałych, cieczach i w gazach. Zjawiska falowe. Elementy akustyki.2
T-W-5Mechanika cieczy: statyka cieczy. Wielkości i prawa opisujące ruch płynów doskonałych i rzeczywistych.2
T-W-6Fizyka cząsteczkowa: teoria kinetyczno – molekularna. Elementy termodynamiki. Zjawiska powierzchniowe w cieczach i ich znaczenie w przyrodzie.2
T-W-7Podstawy elektryczności i magnetyzmu: klasyczna teoria przewodnictwa elektrycznego metali. Wielkości i prawa związane z przepływem stałego prądu elektrycznego. Natężenie, strumień i wektor indukcji magnetycznej. Pole magnetyczne w otoczeniu przewodnika z prądem. Właściwości elektryczne i magnetyczne materii.3
T-W-8Fale elektromagnetyczne: mechanizm rozchodzenia się i przenoszenia energii oraz zjawiska falowe. Elementy optyki.2
T-W-9Elementy fizyki atomowej i jądrowej: ogólna charakterystyka atomu i jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna. Rodzaje promieniowania. Oddziaływanie promieniowania i biologiczne skutki promieniowania jonizującego.2
T-W-10Ogólne wiadomości o wszechświecie i Słońcu. Promieniowanie słoneczne i jego skutki.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-3Konsultacje związane z korektą sprawozdań.5
A-L-4Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń.10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B08_W01
Student definiuje podstawowe i pochodne wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar według układu SI.
OS_1A_W02, OS_1A_W05C-1, C-2T-W-1M-1S-1, S-2, S-3, S-4
OS_1A_B08_W02
Student opisuje i wyjaśnia fizyczną naturę zjawisk w oparciu o prawa fizyczne.
OS_1A_W02, OS_1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
OS_1A_B08_W03
Student objaśnia zależność właściwości ciał i zjawisk w oparciu o poznane prawa fizyczne.
OS_1A_W02, OS_1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B08_U01
Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne.
OS_1A_U05, OS_1A_U01C-1, C-2, C-3T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
OS_1A_B08_U02
Student posługuje się prawidłowo przyrządami pomiarowymi.
OS_1A_U01C-3T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2S-2
OS_1A_B08_U03
Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła.
OS_1A_U05, OS_1A_U01C-2, C-3T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B08_K01
Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie.
OS_1A_K02, OS_1A_K01C-2, C-3T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2S-2, S-3
OS_1A_B08_K02
Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę.
OS_1A_K02, OS_1A_K01C-3T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B08_W01
Student definiuje podstawowe i pochodne wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar według układu SI.
2,0Student nie zna większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
3,0Student wykazuje zadowalającą znajomość wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
3,5Student wykazuje zadowalającą znajomość większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
4,0Student wykazuje dobrą znajomość większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
4,5Student wykazuje dobrą wiedzę i znajomość wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
5,0Student wykazuje znakomitą wiedzę i znajomość wielkości fizycznych i ich jednostek z całego zakresu zrealizowanego materiału.
OS_1A_B08_W02
Student opisuje i wyjaśnia fizyczną naturę zjawisk w oparciu o prawa fizyczne.
2,0Student nie wykazuje wiedzy ze zrealizowanego materiału.
3,0Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału.
3,5Student wykazuje zadowalającą wiedzę z większości zrealizowanego materiału.
4,0Student wykazuje dobrą znajomość zrealizowanego materiału.
4,5Student wykazuje dobrą wiedzę i znajomość zrealizowanego materiału.
5,0Student wykazuje znakomitą wiedzę z zakresu całego zrealizowanego materiału.
OS_1A_B08_W03
Student objaśnia zależność właściwości ciał i zjawisk w oparciu o poznane prawa fizyczne.
2,0Student nie wykazuje wiedzy ze zrealizowanego materiału.
3,0Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału.
3,5Student wykazuje zadowalającą wiedzę z większości zrealizowanego materiału.
4,0Student wykazuje dobrą znajomość zrealizowanego materiału.
4,5Student wykazuje dobrą wiedzę i znajomość zrealizowanego materiału.
5,0Student wykazuje znakomitą wiedzę z zakresu całego zrealizowanego materiału.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B08_U01
Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne.
2,0Student nie zna większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
3,0Student wykazuje zadowalającą umiejętność zastosowania wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
3,5Student wykazuje zadowalającą umiejętność zastosowania większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
4,0Student wykazuje dobrą umiejętność zastosowania większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
4,5Student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętność zastosowania wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
5,0Student wykazuje znakomitą wiedzę i umiejętność zastosowania wielkości fizycznych i ich jednostek z całego zakresu zrealizowanego materiału.
OS_1A_B08_U02
Student posługuje się prawidłowo przyrządami pomiarowymi.
2,0Student nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych oraz nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych.
3,0Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych.
3,5Student potrafi obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i samodzielnie wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potafi oszacować niepewności pomiaru użytych przyrzadów.
4,0Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potafi wyznaczyć niepewności pomiaru użytych przyrzadów.
4,5Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potafi dobrze wyznaczyć niepewności pomiaru użytych przyrzadów.
5,0Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Potafi bezbłędnie wyznaczyć niepewności pomiaru użytych przyrządów oraz ma świadomość innych niepewności.
OS_1A_B08_U03
Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich pomiarów.
3,0Student prezentuje " suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, opracować sprawozdanie.
3,5Student prezentuje wyniki, formułuje prawidłowe podstawowe wnioski. Student potrafi samodzielnie opracowac sprawozdanie.
4,0Student potrafi dobrze opracowac sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potrafi przeprowdzić dyskusję osiągniętych wyników. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów.
4,5Student potrafi bardzo dobrze opracowac sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i interpretować osiągnięte wyniki. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B08_K01
Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych.
3,5Student potrafi pracować w zespole. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student chętnie pracuje w zespołe. Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Szanuje pracę swoją i innych. Jest świadom odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
OS_1A_B08_K02
Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę.
2,0Student nie wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student przeważnie wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt.
3,5Student wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt.
4,0Student wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt.
4,5Student wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych.
5,0Student wykazuje odpowiedzialność i dbałość za powierzany sprzęt.

Literatura podstawowa

  1. Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki., Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2001
  2. Hallyday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki tom 1-5, PWN, Warszawa, 2006
  3. Brzóstowicz A. i in., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki., Pod redakcją E. Skórskiej, Wyd.Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Bobrowski Cz., Fizyka – krótki kurs, WNT, Warszawa, 1998, wyd. 6 (lub następne wydania - wznowienia)
  3. Jegierski K., Sierański K., Szlufarska I., Fizyka. Repetytorium - zadania z rozwiązaniami. Kurs powtórkowy dla studentów pierwszego roku i uczniów szkół średnich., Oficyna Wydawnicza Scripta, Wrocław, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowanie analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych. Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.2
T-L-2Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych.2
T-L-3Wyznaczanie gęstosci cieczy i roztworów.2
T-L-4Wyznaczanie współczynników pochłaniania światła przez materiały osłonowe i/lub wyznaczanie stężenia roztworów barwnych za pomocą fotokolorymetru.2
T-L-5Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza.2
T-L-6Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody.2
T-L-7Pomiary współczynników napiecia powierzchniowego i/lub lepkości cieczy.2
T-L-8Pomiary rezystancji i wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych.4
T-L-9Pomiary wielkości fotometrycznych i/lub wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych.2
T-L-10Pomiar współczynnika załamania światła cieczy i roztworów metodą refraktometryczną i/lub wyznaczanie zawartosci chlorofilu a i b w acetonowych wyciągach roślinnych.2
T-L-11Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń.3
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia wstępne: rola fizyki w rozwoju nauki. Wielkości i prawa fizyczne. Układ jednostek SI.1
T-W-2Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia, ciężar.1
T-W-3Kinematyka i dynamika punktu materialnego: klasyfikacja ruchu. Ruch w układach odniesienia inercjalnym i nieinercjalnym. Wielkości i prawa opisujące ruch. Praca jako sposób przekazywania energii.3
T-W-4Drgania i fale mechaniczne: wielkości charakteryzujące ruch drgający. Mechanizm powstawania i rozchodzenia się fal mechanicznych w ciałach stałych, cieczach i w gazach. Zjawiska falowe. Elementy akustyki.2
T-W-5Mechanika cieczy: statyka cieczy. Wielkości i prawa opisujące ruch płynów doskonałych i rzeczywistych.2
T-W-6Fizyka cząsteczkowa: teoria kinetyczno – molekularna. Elementy termodynamiki. Zjawiska powierzchniowe w cieczach i ich znaczenie w przyrodzie.2
T-W-7Podstawy elektryczności i magnetyzmu: klasyczna teoria przewodnictwa elektrycznego metali. Wielkości i prawa związane z przepływem stałego prądu elektrycznego. Natężenie, strumień i wektor indukcji magnetycznej. Pole magnetyczne w otoczeniu przewodnika z prądem. Właściwości elektryczne i magnetyczne materii.3
T-W-8Fale elektromagnetyczne: mechanizm rozchodzenia się i przenoszenia energii oraz zjawiska falowe. Elementy optyki.2
T-W-9Elementy fizyki atomowej i jądrowej: ogólna charakterystyka atomu i jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna. Rodzaje promieniowania. Oddziaływanie promieniowania i biologiczne skutki promieniowania jonizującego.2
T-W-10Ogólne wiadomości o wszechświecie i Słońcu. Promieniowanie słoneczne i jego skutki.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-3Konsultacje związane z korektą sprawozdań.5
A-L-4Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń.10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B08_W01Student definiuje podstawowe i pochodne wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar według układu SI.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia wstępne: rola fizyki w rozwoju nauki. Wielkości i prawa fizyczne. Układ jednostek SI.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
3,0Student wykazuje zadowalającą znajomość wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
3,5Student wykazuje zadowalającą znajomość większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
4,0Student wykazuje dobrą znajomość większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
4,5Student wykazuje dobrą wiedzę i znajomość wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
5,0Student wykazuje znakomitą wiedzę i znajomość wielkości fizycznych i ich jednostek z całego zakresu zrealizowanego materiału.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B08_W02Student opisuje i wyjaśnia fizyczną naturę zjawisk w oparciu o prawa fizyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-W-3Kinematyka i dynamika punktu materialnego: klasyfikacja ruchu. Ruch w układach odniesienia inercjalnym i nieinercjalnym. Wielkości i prawa opisujące ruch. Praca jako sposób przekazywania energii.
T-W-2Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia, ciężar.
T-W-10Ogólne wiadomości o wszechświecie i Słońcu. Promieniowanie słoneczne i jego skutki.
T-W-8Fale elektromagnetyczne: mechanizm rozchodzenia się i przenoszenia energii oraz zjawiska falowe. Elementy optyki.
T-W-4Drgania i fale mechaniczne: wielkości charakteryzujące ruch drgający. Mechanizm powstawania i rozchodzenia się fal mechanicznych w ciałach stałych, cieczach i w gazach. Zjawiska falowe. Elementy akustyki.
T-W-5Mechanika cieczy: statyka cieczy. Wielkości i prawa opisujące ruch płynów doskonałych i rzeczywistych.
T-W-6Fizyka cząsteczkowa: teoria kinetyczno – molekularna. Elementy termodynamiki. Zjawiska powierzchniowe w cieczach i ich znaczenie w przyrodzie.
T-W-7Podstawy elektryczności i magnetyzmu: klasyczna teoria przewodnictwa elektrycznego metali. Wielkości i prawa związane z przepływem stałego prądu elektrycznego. Natężenie, strumień i wektor indukcji magnetycznej. Pole magnetyczne w otoczeniu przewodnika z prądem. Właściwości elektryczne i magnetyczne materii.
T-W-9Elementy fizyki atomowej i jądrowej: ogólna charakterystyka atomu i jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna. Rodzaje promieniowania. Oddziaływanie promieniowania i biologiczne skutki promieniowania jonizującego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wiedzy ze zrealizowanego materiału.
3,0Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału.
3,5Student wykazuje zadowalającą wiedzę z większości zrealizowanego materiału.
4,0Student wykazuje dobrą znajomość zrealizowanego materiału.
4,5Student wykazuje dobrą wiedzę i znajomość zrealizowanego materiału.
5,0Student wykazuje znakomitą wiedzę z zakresu całego zrealizowanego materiału.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B08_W03Student objaśnia zależność właściwości ciał i zjawisk w oparciu o poznane prawa fizyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-W-3Kinematyka i dynamika punktu materialnego: klasyfikacja ruchu. Ruch w układach odniesienia inercjalnym i nieinercjalnym. Wielkości i prawa opisujące ruch. Praca jako sposób przekazywania energii.
T-W-2Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia, ciężar.
T-W-10Ogólne wiadomości o wszechświecie i Słońcu. Promieniowanie słoneczne i jego skutki.
T-W-8Fale elektromagnetyczne: mechanizm rozchodzenia się i przenoszenia energii oraz zjawiska falowe. Elementy optyki.
T-W-4Drgania i fale mechaniczne: wielkości charakteryzujące ruch drgający. Mechanizm powstawania i rozchodzenia się fal mechanicznych w ciałach stałych, cieczach i w gazach. Zjawiska falowe. Elementy akustyki.
T-W-5Mechanika cieczy: statyka cieczy. Wielkości i prawa opisujące ruch płynów doskonałych i rzeczywistych.
T-W-6Fizyka cząsteczkowa: teoria kinetyczno – molekularna. Elementy termodynamiki. Zjawiska powierzchniowe w cieczach i ich znaczenie w przyrodzie.
T-W-7Podstawy elektryczności i magnetyzmu: klasyczna teoria przewodnictwa elektrycznego metali. Wielkości i prawa związane z przepływem stałego prądu elektrycznego. Natężenie, strumień i wektor indukcji magnetycznej. Pole magnetyczne w otoczeniu przewodnika z prądem. Właściwości elektryczne i magnetyczne materii.
T-W-9Elementy fizyki atomowej i jądrowej: ogólna charakterystyka atomu i jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna. Rodzaje promieniowania. Oddziaływanie promieniowania i biologiczne skutki promieniowania jonizującego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wiedzy ze zrealizowanego materiału.
3,0Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału.
3,5Student wykazuje zadowalającą wiedzę z większości zrealizowanego materiału.
4,0Student wykazuje dobrą znajomość zrealizowanego materiału.
4,5Student wykazuje dobrą wiedzę i znajomość zrealizowanego materiału.
5,0Student wykazuje znakomitą wiedzę z zakresu całego zrealizowanego materiału.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B08_U01Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-L-5Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza.
T-L-6Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody.
T-L-2Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych.
T-L-3Wyznaczanie gęstosci cieczy i roztworów.
T-L-4Wyznaczanie współczynników pochłaniania światła przez materiały osłonowe i/lub wyznaczanie stężenia roztworów barwnych za pomocą fotokolorymetru.
T-L-7Pomiary współczynników napiecia powierzchniowego i/lub lepkości cieczy.
T-L-11Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń.
T-L-8Pomiary rezystancji i wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych.
T-L-9Pomiary wielkości fotometrycznych i/lub wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych.
T-L-10Pomiar współczynnika załamania światła cieczy i roztworów metodą refraktometryczną i/lub wyznaczanie zawartosci chlorofilu a i b w acetonowych wyciągach roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
3,0Student wykazuje zadowalającą umiejętność zastosowania wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
3,5Student wykazuje zadowalającą umiejętność zastosowania większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
4,0Student wykazuje dobrą umiejętność zastosowania większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
4,5Student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętność zastosowania wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału.
5,0Student wykazuje znakomitą wiedzę i umiejętność zastosowania wielkości fizycznych i ich jednostek z całego zakresu zrealizowanego materiału.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B08_U02Student posługuje się prawidłowo przyrządami pomiarowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowanie analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych. Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.
T-L-5Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza.
T-L-6Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody.
T-L-2Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych.
T-L-3Wyznaczanie gęstosci cieczy i roztworów.
T-L-4Wyznaczanie współczynników pochłaniania światła przez materiały osłonowe i/lub wyznaczanie stężenia roztworów barwnych za pomocą fotokolorymetru.
T-L-7Pomiary współczynników napiecia powierzchniowego i/lub lepkości cieczy.
T-L-11Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń.
T-L-8Pomiary rezystancji i wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych.
T-L-9Pomiary wielkości fotometrycznych i/lub wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych.
T-L-10Pomiar współczynnika załamania światła cieczy i roztworów metodą refraktometryczną i/lub wyznaczanie zawartosci chlorofilu a i b w acetonowych wyciągach roślinnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych oraz nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych.
3,0Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych.
3,5Student potrafi obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i samodzielnie wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potafi oszacować niepewności pomiaru użytych przyrzadów.
4,0Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potafi wyznaczyć niepewności pomiaru użytych przyrzadów.
4,5Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potafi dobrze wyznaczyć niepewności pomiaru użytych przyrzadów.
5,0Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Potafi bezbłędnie wyznaczyć niepewności pomiaru użytych przyrządów oraz ma świadomość innych niepewności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B08_U03Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowanie analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych. Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń.
T-L-5Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza.
T-L-6Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody.
T-L-2Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych.
T-L-3Wyznaczanie gęstosci cieczy i roztworów.
T-L-4Wyznaczanie współczynników pochłaniania światła przez materiały osłonowe i/lub wyznaczanie stężenia roztworów barwnych za pomocą fotokolorymetru.
T-L-7Pomiary współczynników napiecia powierzchniowego i/lub lepkości cieczy.
T-L-11Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń.
T-L-8Pomiary rezystancji i wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych.
T-L-9Pomiary wielkości fotometrycznych i/lub wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych.
T-L-10Pomiar współczynnika załamania światła cieczy i roztworów metodą refraktometryczną i/lub wyznaczanie zawartosci chlorofilu a i b w acetonowych wyciągach roślinnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich pomiarów.
3,0Student prezentuje " suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, opracować sprawozdanie.
3,5Student prezentuje wyniki, formułuje prawidłowe podstawowe wnioski. Student potrafi samodzielnie opracowac sprawozdanie.
4,0Student potrafi dobrze opracowac sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potrafi przeprowdzić dyskusję osiągniętych wyników. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów.
4,5Student potrafi bardzo dobrze opracowac sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i interpretować osiągnięte wyniki. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B08_K01Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-L-5Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza.
T-L-6Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody.
T-L-2Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych.
T-L-3Wyznaczanie gęstosci cieczy i roztworów.
T-L-4Wyznaczanie współczynników pochłaniania światła przez materiały osłonowe i/lub wyznaczanie stężenia roztworów barwnych za pomocą fotokolorymetru.
T-L-7Pomiary współczynników napiecia powierzchniowego i/lub lepkości cieczy.
T-L-11Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń.
T-L-8Pomiary rezystancji i wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych.
T-L-9Pomiary wielkości fotometrycznych i/lub wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych.
T-L-10Pomiar współczynnika załamania światła cieczy i roztworów metodą refraktometryczną i/lub wyznaczanie zawartosci chlorofilu a i b w acetonowych wyciągach roślinnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych.
3,5Student potrafi pracować w zespole. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student chętnie pracuje w zespołe. Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Szanuje pracę swoją i innych. Jest świadom odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B08_K02Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-L-5Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza.
T-L-6Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody.
T-L-2Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych.
T-L-3Wyznaczanie gęstosci cieczy i roztworów.
T-L-4Wyznaczanie współczynników pochłaniania światła przez materiały osłonowe i/lub wyznaczanie stężenia roztworów barwnych za pomocą fotokolorymetru.
T-L-7Pomiary współczynników napiecia powierzchniowego i/lub lepkości cieczy.
T-L-8Pomiary rezystancji i wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych.
T-L-9Pomiary wielkości fotometrycznych i/lub wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych.
T-L-10Pomiar współczynnika załamania światła cieczy i roztworów metodą refraktometryczną i/lub wyznaczanie zawartosci chlorofilu a i b w acetonowych wyciągach roślinnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student przeważnie wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt.
3,5Student wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt.
4,0Student wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt.
4,5Student wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych.
5,0Student wykazuje odpowiedzialność i dbałość za powierzany sprzęt.