Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Geomorfologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geomorfologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza geograficzna z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z procesami kształtującymi powierzchnię Ziemi oraz powstającymi w wyniku ich działania formami rzeźby terenu
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu procesów rzeźbotwórczych na pozostałe elementy środowiska przyrodniczego
C-3Umiejetność określania bezpośredniego i pośredniego wpływu człowieka na rzeźbę terenu i dalszego oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Miejsce geomorfologii wśród nauk o Ziemi. Rola procesów geologicznych w kształtowaniu rzeźby.1
T-W-2Stratygrafia czwarorzędu i kształtowanie się rzeźby w czwartorzędzie.1
T-W-3Metody badań powierzchni Ziemi. Procesy denudacyjne na stoku.1
T-W-4Morfogenetyczna działalność rzek.2
T-W-5Niszcząca i budująca działalność lądolodów.2
T-W-6Rzeźbotwórcza rola wód lodowcowych.2
T-W-7Transport eoliczny oraz akumulacyjna działalność wiatru.2
T-W-8Środowisko i czynniki kształtujące wybrzeże morskie.2
T-W-9Rzeźba antropogeniczna. Wpływ rzeźby terenu na kształtowanie się pokrywy glebowej.1
T-W-10Przeobrażenia peryglacjalne. Rozwój głównych rysów rzeźby Pomorza w czwartorzędzie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Sudiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-4Praca w grupach
M-5Wykonywanie prostych projektów graficzych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe przeprowadzane w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i projekty własne studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej na koniec zajęć podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C08_W01
Student potrafi rozpoznać i nazwać zjawiska kształtujące powierzchnię Ziemi. Student potrafi określić wpływ procesów gemorfologicznych na inne elementy przyrody ożywionej i nieożywionej.
OS_1A_W01C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-2
OS_1A_C08_W02
Student potrafi zidentyfikować formy rzeźby terenu powstałe w wyniku działalności człowieka. Student jest wstanie wykazać wpływ działalności człowieka na rzebę terenu i powiązane z nią inne elemty środowiska przyrodniczego.
OS_1A_W09C-3, C-1T-W-9M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C08_U01
Student umie ocenić potencjalne warunki siedliskowe na podstawie nazw form terenu oraz procesów morfogenetycznych. Student potrafi określić wpływ rzeźby terenu na inne elementy środowiska przyrodniczego. Student umie sporządzić z zinterpretować przekrój hipsometryczny i geologiczny dowolnego fragmentu terenu Polski.
OS_1A_U05C-2, C-3T-W-3M-2, M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C08_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego oraz wie jakie skutki może przynieść nieprzemyslana esploatacja środowiska.
OS_1A_K01C-3T-W-1, T-W-9M-2, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C08_W01
Student potrafi rozpoznać i nazwać zjawiska kształtujące powierzchnię Ziemi. Student potrafi określić wpływ procesów gemorfologicznych na inne elementy przyrody ożywionej i nieożywionej.
2,0Student nie potrafi wymienić procesów kształtujących powierzchnie Ziemi oraz nie potrafi rozpoznać żadnej formy rzeźby terenu. Nie potrafi rozróżnić form erozyjnych od akumulacyjnych. Nie potarfi ustalić wysokości dowolnego punktu na mapie topograficznej.
3,0Student wymienia podstawowe procesy kształtujące powierzchnie Ziemi oraz podaje przykładowe formy rzeźby terenu powstałe w wyniku działania tych procesów. Odróżnia formy erozyjne od akumulacyjnych. Potrafi ustalić wysokość kierując się warstwicami na mapie topograficznej.
3,5Student potrafi scharakteryzować wybrane procesy morfotwórcze oraz ocenić w podstawowym stopniu ich wpływ na obecny krajobraz naturalny.
4,0Student potrafi wymienić większość form rzeźby terenu, powiązać je z procesem morfogenetycznym oraz podać ich właściwości morfograficzne oraz sedymentologiczne. Swobodnie ustala dowolną wysokość na mapie oraz potrafi obliczyć nachylenie terenu.
4,5Student na wyrywki potrafi opisać morfologię, genezę i ewolucję większosci form i związanych z nimi osadów występujących w Polsce. W dobrym stopniu potrafi skojarzyć krajobraz morfogenetyczny z przeważającym sposobem użytkowania oraz z występującymi tam glebami.
5,0Student potrafi określić dowolną formę terenu po wymienieniu mu ich głównych cech, takich jak kształt, wielkość, wysokość i nachylenie zboczy, budowa geologiczna. Potrafi swobodnie powiązać krajobraz morfogenetyczny z pozostałymi cechami środowiska jak: potencjalna roślinność, gleby, warunki wodne, topoklimat itp.
OS_1A_C08_W02
Student potrafi zidentyfikować formy rzeźby terenu powstałe w wyniku działalności człowieka. Student jest wstanie wykazać wpływ działalności człowieka na rzebę terenu i powiązane z nią inne elemty środowiska przyrodniczego.
2,0Student nie potrafi odróżnić form rzeźby terenu powstałych w sposób naturalny od tych, które stworzył człowiek. Nie rozumie na czym polega bezpośredni ora zpośredni wpływ działanlości człowieka na rzeźbe terenu.
3,0Student potrafi podać nazwy form powstałych wskutek bezpośredniej działalności człowieka oraz wymienić przykłady zmian w rzeźbie terenu wywołanych wskutek pośredni (niezamierzony), ale myli pojęcia i nie ma pewności czy odpowiada poprawnie.
3,5Student potrafi podać przykłady form powstałych wskutek bezpośredniej działalności człowieka oraz wymienić przykłady zmian w rzeźbie terenu wywołanych wskutek pośredni (niezamierzony). Nie potrafi jednak wyjaśnić różnic pomiędzy nimi.
4,0Student potrafi podać przykłady form powstałych wskutek bezpośredniej działalności człowieka oraz wymienić przykłady zmian w rzeźbie terenu wywołanych wskutek pośredni (niezamierzony). Potrafi wyjaśnić podstawowe różnice pomiędzy nimi.
4,5Student zna wszystkie formy terenu powstałe wskutek antropogenicznej działalności człowieka (bezpośrednie i pośrednie). Potrafi objaśnić mechanizmy działania tych procesów.
5,0Student zna wszystkie formy terenu powstałe wskutek antropogenicznej działalności człowieka (bezpośrednie i pośrednie). Potrafi objaśnić mechanizmy działania tych procesów i dobrze posługuje się naukową terminologią.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C08_U01
Student umie ocenić potencjalne warunki siedliskowe na podstawie nazw form terenu oraz procesów morfogenetycznych. Student potrafi określić wpływ rzeźby terenu na inne elementy środowiska przyrodniczego. Student umie sporządzić z zinterpretować przekrój hipsometryczny i geologiczny dowolnego fragmentu terenu Polski.
2,0Student nie potrafi powiązać warunkow siedliskowych z występujacymi formami terenu. Nie potrafi narysować przekroju hipsometrycznego ani odczytać danych z przekroju geologicznego. Nie wie jak oblicza się nachylenie terenu.
3,0Student nie potrafi powiązać warunkow siedliskowych z występujacymi formami terenu, ale potrafi narysować przekrój hipsometryczny i odczytać dane o budowie geologicznej z przekroju geologicznego. Wie jak oblicza się nachylenie terenu.
3,5Student podejmuję próbę powiązania warunkow siedliskowych z najbardziej powszechnymi formami rzeźby terenu. Potrafi narysować przekrój hipsometryczny i odczytać dane o budowie geologicznej z przekroju geologicznego. Wie jak oblicza się nachylenie terenu.
4,0Potrafi narysować prosty przekrój hipsometryczny, przy wykorzystaniu mapy topograficznej. Umie powiązać warunki siedliskowe z większościa form rzeźby terenu.
4,5Potrafi narysować prosty przekrój hipsometryczny, przy wykorzystaniu mapy topograficznej i ustalić spadek terenu na dowolnie wskazanym odcinku. Zna symbole większość symboli stosowanych na mapach geologicznych i geomorfologicznych. Umie powiązać warunki siedliskowe z większościa form rzeźby terenu.
5,0Student umie ustalić potencjalne warunki siedliskowe na podstawie podanych mu nazw dowolnych form rzeźby terenu. Potrafi stworzyć przekój hipsometryczny przez dowolny obszar oraz poprawnie scharakteryzować budowę geologiczną na podstawie przekróju geologicznego kierując sie zawartymi tam symbolami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C08_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego oraz wie jakie skutki może przynieść nieprzemyslana esploatacja środowiska.
2,0Student nie potrafi uczestniczyć w pracy grupowej. Nie wykazuje sumienności i odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i ma niską świadomość powiązań pomiedzy rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego.
3,0Student ma problemy w pracy grupowej. W minimalnym stopniu zdobywa wiedzę i ma niską świadomość powiązań pomiedzy rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego.
3,5Student potrafi uczestniczyć w pracy grupowej. Ma świadomość powiązań pomiedzy rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego, ale często myli pojęcia.
4,0Student potrafi uczestniczyć w pracy grupowej. Ma świadomość powiązań pomiedzy rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego, poprawnie posługuje się pojęciami stosowanymi w naukach o Ziemi.
4,5Student sumiennie uczestniczy w zajęciach. Chętnie udziela się w pracach grupowych. Posiada dużą świadomość wpływu rzeźby terenu na inne elementy środowiska przyrodniczego.
5,0Student sumiennie uczestniczy w zajęciach. Potrafi pracować w grupie, której najczęściej przewodzi. Posiada dużą świadomość wpływu rzeźby terenu na inne elementy środowiska przyrodniczego. Wykonuje wszystkie dodatkowe zadania (zadawane dla chętnych).

Literatura podstawowa

  1. Klimaszewski Mieczysław, Geomorfologia, PWN, Warszawa, 1994, można korzystać z wydań poprzedzających i późniejszych
  2. Migoń Pitr, Geomorfologia, PWN, Warszawa, 2011
  3. Borówka Ryszard Kszysztof, Budowa Ziemi bez tajemnic, Kurpisz, Poznań, 2001, 1

Literatura dodatkowa

  1. Allen Philiip, Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce geomorfologii wśród nauk o Ziemi. Rola procesów geologicznych w kształtowaniu rzeźby.1
T-W-2Stratygrafia czwarorzędu i kształtowanie się rzeźby w czwartorzędzie.1
T-W-3Metody badań powierzchni Ziemi. Procesy denudacyjne na stoku.1
T-W-4Morfogenetyczna działalność rzek.2
T-W-5Niszcząca i budująca działalność lądolodów.2
T-W-6Rzeźbotwórcza rola wód lodowcowych.2
T-W-7Transport eoliczny oraz akumulacyjna działalność wiatru.2
T-W-8Środowisko i czynniki kształtujące wybrzeże morskie.2
T-W-9Rzeźba antropogeniczna. Wpływ rzeźby terenu na kształtowanie się pokrywy glebowej.1
T-W-10Przeobrażenia peryglacjalne. Rozwój głównych rysów rzeźby Pomorza w czwartorzędzie.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Sudiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C08_W01Student potrafi rozpoznać i nazwać zjawiska kształtujące powierzchnię Ziemi. Student potrafi określić wpływ procesów gemorfologicznych na inne elementy przyrody ożywionej i nieożywionej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu procesów rzeźbotwórczych na pozostałe elementy środowiska przyrodniczego
C-1Zapoznanie studenta z procesami kształtującymi powierzchnię Ziemi oraz powstającymi w wyniku ich działania formami rzeźby terenu
Treści programoweT-W-2Stratygrafia czwarorzędu i kształtowanie się rzeźby w czwartorzędzie.
T-W-4Morfogenetyczna działalność rzek.
T-W-5Niszcząca i budująca działalność lądolodów.
T-W-6Rzeźbotwórcza rola wód lodowcowych.
T-W-7Transport eoliczny oraz akumulacyjna działalność wiatru.
T-W-8Środowisko i czynniki kształtujące wybrzeże morskie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Wykonywanie prostych projektów graficzych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe przeprowadzane w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i projekty własne studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej na koniec zajęć podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić procesów kształtujących powierzchnie Ziemi oraz nie potrafi rozpoznać żadnej formy rzeźby terenu. Nie potrafi rozróżnić form erozyjnych od akumulacyjnych. Nie potarfi ustalić wysokości dowolnego punktu na mapie topograficznej.
3,0Student wymienia podstawowe procesy kształtujące powierzchnie Ziemi oraz podaje przykładowe formy rzeźby terenu powstałe w wyniku działania tych procesów. Odróżnia formy erozyjne od akumulacyjnych. Potrafi ustalić wysokość kierując się warstwicami na mapie topograficznej.
3,5Student potrafi scharakteryzować wybrane procesy morfotwórcze oraz ocenić w podstawowym stopniu ich wpływ na obecny krajobraz naturalny.
4,0Student potrafi wymienić większość form rzeźby terenu, powiązać je z procesem morfogenetycznym oraz podać ich właściwości morfograficzne oraz sedymentologiczne. Swobodnie ustala dowolną wysokość na mapie oraz potrafi obliczyć nachylenie terenu.
4,5Student na wyrywki potrafi opisać morfologię, genezę i ewolucję większosci form i związanych z nimi osadów występujących w Polsce. W dobrym stopniu potrafi skojarzyć krajobraz morfogenetyczny z przeważającym sposobem użytkowania oraz z występującymi tam glebami.
5,0Student potrafi określić dowolną formę terenu po wymienieniu mu ich głównych cech, takich jak kształt, wielkość, wysokość i nachylenie zboczy, budowa geologiczna. Potrafi swobodnie powiązać krajobraz morfogenetyczny z pozostałymi cechami środowiska jak: potencjalna roślinność, gleby, warunki wodne, topoklimat itp.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C08_W02Student potrafi zidentyfikować formy rzeźby terenu powstałe w wyniku działalności człowieka. Student jest wstanie wykazać wpływ działalności człowieka na rzebę terenu i powiązane z nią inne elemty środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Cel przedmiotuC-3Umiejetność określania bezpośredniego i pośredniego wpływu człowieka na rzeźbę terenu i dalszego oddziaływania na środowisko
C-1Zapoznanie studenta z procesami kształtującymi powierzchnię Ziemi oraz powstającymi w wyniku ich działania formami rzeźby terenu
Treści programoweT-W-9Rzeźba antropogeniczna. Wpływ rzeźby terenu na kształtowanie się pokrywy glebowej.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe przeprowadzane w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i projekty własne studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odróżnić form rzeźby terenu powstałych w sposób naturalny od tych, które stworzył człowiek. Nie rozumie na czym polega bezpośredni ora zpośredni wpływ działanlości człowieka na rzeźbe terenu.
3,0Student potrafi podać nazwy form powstałych wskutek bezpośredniej działalności człowieka oraz wymienić przykłady zmian w rzeźbie terenu wywołanych wskutek pośredni (niezamierzony), ale myli pojęcia i nie ma pewności czy odpowiada poprawnie.
3,5Student potrafi podać przykłady form powstałych wskutek bezpośredniej działalności człowieka oraz wymienić przykłady zmian w rzeźbie terenu wywołanych wskutek pośredni (niezamierzony). Nie potrafi jednak wyjaśnić różnic pomiędzy nimi.
4,0Student potrafi podać przykłady form powstałych wskutek bezpośredniej działalności człowieka oraz wymienić przykłady zmian w rzeźbie terenu wywołanych wskutek pośredni (niezamierzony). Potrafi wyjaśnić podstawowe różnice pomiędzy nimi.
4,5Student zna wszystkie formy terenu powstałe wskutek antropogenicznej działalności człowieka (bezpośrednie i pośrednie). Potrafi objaśnić mechanizmy działania tych procesów.
5,0Student zna wszystkie formy terenu powstałe wskutek antropogenicznej działalności człowieka (bezpośrednie i pośrednie). Potrafi objaśnić mechanizmy działania tych procesów i dobrze posługuje się naukową terminologią.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C08_U01Student umie ocenić potencjalne warunki siedliskowe na podstawie nazw form terenu oraz procesów morfogenetycznych. Student potrafi określić wpływ rzeźby terenu na inne elementy środowiska przyrodniczego. Student umie sporządzić z zinterpretować przekrój hipsometryczny i geologiczny dowolnego fragmentu terenu Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu procesów rzeźbotwórczych na pozostałe elementy środowiska przyrodniczego
C-3Umiejetność określania bezpośredniego i pośredniego wpływu człowieka na rzeźbę terenu i dalszego oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-3Metody badań powierzchni Ziemi. Procesy denudacyjne na stoku.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Wykonywanie prostych projektów graficzych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe przeprowadzane w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i projekty własne studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej na koniec zajęć podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi powiązać warunkow siedliskowych z występujacymi formami terenu. Nie potrafi narysować przekroju hipsometrycznego ani odczytać danych z przekroju geologicznego. Nie wie jak oblicza się nachylenie terenu.
3,0Student nie potrafi powiązać warunkow siedliskowych z występujacymi formami terenu, ale potrafi narysować przekrój hipsometryczny i odczytać dane o budowie geologicznej z przekroju geologicznego. Wie jak oblicza się nachylenie terenu.
3,5Student podejmuję próbę powiązania warunkow siedliskowych z najbardziej powszechnymi formami rzeźby terenu. Potrafi narysować przekrój hipsometryczny i odczytać dane o budowie geologicznej z przekroju geologicznego. Wie jak oblicza się nachylenie terenu.
4,0Potrafi narysować prosty przekrój hipsometryczny, przy wykorzystaniu mapy topograficznej. Umie powiązać warunki siedliskowe z większościa form rzeźby terenu.
4,5Potrafi narysować prosty przekrój hipsometryczny, przy wykorzystaniu mapy topograficznej i ustalić spadek terenu na dowolnie wskazanym odcinku. Zna symbole większość symboli stosowanych na mapach geologicznych i geomorfologicznych. Umie powiązać warunki siedliskowe z większościa form rzeźby terenu.
5,0Student umie ustalić potencjalne warunki siedliskowe na podstawie podanych mu nazw dowolnych form rzeźby terenu. Potrafi stworzyć przekój hipsometryczny przez dowolny obszar oraz poprawnie scharakteryzować budowę geologiczną na podstawie przekróju geologicznego kierując sie zawartymi tam symbolami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C08_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego oraz wie jakie skutki może przynieść nieprzemyslana esploatacja środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-3Umiejetność określania bezpośredniego i pośredniego wpływu człowieka na rzeźbę terenu i dalszego oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-1Miejsce geomorfologii wśród nauk o Ziemi. Rola procesów geologicznych w kształtowaniu rzeźby.
T-W-9Rzeźba antropogeniczna. Wpływ rzeźby terenu na kształtowanie się pokrywy glebowej.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Praca w grupach
M-5Wykonywanie prostych projektów graficzych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe przeprowadzane w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i projekty własne studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej na koniec zajęć podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi uczestniczyć w pracy grupowej. Nie wykazuje sumienności i odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i ma niską świadomość powiązań pomiedzy rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego.
3,0Student ma problemy w pracy grupowej. W minimalnym stopniu zdobywa wiedzę i ma niską świadomość powiązań pomiedzy rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego.
3,5Student potrafi uczestniczyć w pracy grupowej. Ma świadomość powiązań pomiedzy rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego, ale często myli pojęcia.
4,0Student potrafi uczestniczyć w pracy grupowej. Ma świadomość powiązań pomiedzy rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego, poprawnie posługuje się pojęciami stosowanymi w naukach o Ziemi.
4,5Student sumiennie uczestniczy w zajęciach. Chętnie udziela się w pracach grupowych. Posiada dużą świadomość wpływu rzeźby terenu na inne elementy środowiska przyrodniczego.
5,0Student sumiennie uczestniczy w zajęciach. Potrafi pracować w grupie, której najczęściej przewodzi. Posiada dużą świadomość wpływu rzeźby terenu na inne elementy środowiska przyrodniczego. Wykonuje wszystkie dodatkowe zadania (zadawane dla chętnych).