Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawowe założenia monitoringu środowiska oraz powinien znać wskaźniki i biowskaźniki wykorzystywane w mionitoringu środowiska naturalnego. Studen powinien znać podstawy zarządzania środowiskiem na szczeblu krajowym.
W-2Podstawowe wiadomości z zakresu ekologii ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.
C-2Zaznajomienie studentów z przedmiotem zainteresowań i metodami badań stosowanymi w ekologii wód.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizmy wskaźnikowe jakości wód; saprobowość i troficzność. Obliczeni wskaźnika saprobiontowego. Stopnie troficzności wód.2
T-L-2Ekologiczny podział roślin wodnych: amfifity, helofity (oczerety, szuwary), nimfeidy, elodeidy, isoetidy.2
T-L-3Wpływ organizmów wodnych na elementy abiotyczne. Biologiczne i ekologiczne skutki oddziaływania pływów. Hydrologiczne i biologiczne znaczenie prądów powierzchniowych.2
T-L-4Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Wpływ gospodarki zarybieniowej na ekosystemy wodne. Konsekwencje przyrodnicze przegradzania rzek, wpływ elektrowni wodnych na ekosystemy wodne,2
T-L-5Zagrożenia spowodowane eksploatacja kopalin dla środowiska morskiego1
T-L-6Zaliczenie1
10
wykłady
T-W-1Przedmiot i zakres ekologii wód. Woda jako czynnik ekologiczny.2
T-W-2Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Bilans wodny obszarów lądowych w Polsce.2
T-W-3Właściwości chemiczne i fizyczne wód. Znaczenie głównych czynników abiotycznych środowiska: temperatura, światło, tlen, biogeny oraz innych makroskładników (wapń, siarka, krzem) i wybranych mikroskładników.2
T-W-4Typy wód śródlądowych (lotyczne, lenityczne) oraz morskich. Klasyfikacja i typy troficzne, miktyczne, genetyczne i morfologiczne jezior. Strefy ekologiczne w jeziorach, rzekach i morzach.2
T-W-5Formacje ekologiczne hydrobiontów: bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston i ich znaczenie w ekosystemie.4
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Produkcja biomasy pierwotnej i wtórnej w wodzie. Łańcuchy i sieci troficzne w ekosystemach wodnych.2
T-W-7Introdukcja i aklimatyzacja organizmów wodnych Natura 2000 w gospodarce wodnej.2
T-W-8Międzynarodowe działania na rzecz ochrony środowiska morskiego na przykładzie Bałtyku.2
T-W-9Główne zagrożenia dla funkcjonowania ekosystemów wodnych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie studenta do uczestnicwa w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-L-3Przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej5
A-L-4Samodzielna praca sudenta - przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie sie do zaliczenia15
A-W-4przygotowanie sie do dyskusji na zajęcia10
A-W-5konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-6Wykład problemowy
M-7Film
M-8Dyskusja dydaktyczna
M-9Metoda projektów
M-10praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
S-2Ocena formująca: oceny okresowych osiagnięć studenta
S-3Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-4Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-5Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-6Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C19_W02
Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym oraz cykl zycia urządzeń technicznych w ekosystemach wodnych.
OS_1A_W01, OS_1A_W05, OS_1A_W06C-2T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-8, M-6, M-5, M-7S-5, S-6, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C19_U02
Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód oraz stosuje włąściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne.
OS_1A_U08, OS_1A_U01C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-4M-8, M-9, M-10S-5, S-6, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C19_K02
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków
OS_1A_K01C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-8, M-9, M-10S-5, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C19_W02
Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym oraz cykl zycia urządzeń technicznych w ekosystemach wodnych.
2,0Student nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód.
3,0Umie wymienic kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
3,5Student opanował materiał z zakresu ekologii w stopniu pozwalającym na zrozumienie procesów zachodzących w ekosystemach. Umie wymienić i opisać kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
4,0Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
4,5Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu ponad dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
5,0Student rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym .

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C19_U02
Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód oraz stosuje włąściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne.
2,0Student nie inwentaryzuje i waloryluje zasobów przyrody. Nie potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebnych informacjeiz zakresu ekologii wód oraz nie umie zastosować właściwych metod analitycznych, symulacyjnych i eksperymentalnych.
3,0Student w stopniu dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii wód po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód.
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody pod kierunkiem nauczyciela. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii wód po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód.
4,0Student potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód w stopniu dobrym. Potrafi wymienić i zcharakteryzować metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód. Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody.
4,5Student potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód w stopniu ponad dobrym. Stosuje właściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne w analizie danych. Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody.
5,0Student samodzielnie inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód oraz stosuje włąściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C19_K02
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków
2,0Student nie potrafi dostrzec potrzeby pogłębiania wiedzy
3,0Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w nieznacznym stopniu
3,5Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu dobrym
4,5Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafił dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Michał Jan Cichy, Adam Ryszko, „Zarządzanie Środowiskiem” czI, Politechnika Śląska, Polskie Centrum CP, Katowice, 2011
  2. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  3. Piotr Stepnowski, Elżbieta Synak, Beata Szafranek, Zbigniew Kaczyński, Monitoring i analityka zanieczyszczeń w środowisku, Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010
  4. Allan J.D., Ekologia wód płynących., PWN, 2011
  5. Chojnacki J.C., Podręczny leksykon ekologii wód., Wydaw. AR, 2011
  6. Mackenzie A., Ball A. S., Virdee S. R, Ekologia. Krótkie wykłady., Wyd. Naukowe PWN, 2011

Literatura dodatkowa

  1. WIOŚ Szczecin, Raport o stanie środowiska naturalnego w województwie zachodniopomorskim, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2011
  2. Kajak Z., Funkcjonowanie ekosystemów wodnych, ich ochrona i rekultywacja., SGGW AR, Warszawa., 1990
  3. GIOŚ, Raport o stanie środowiska naturalnego w Polsce, GIOŚ Warszawa, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizmy wskaźnikowe jakości wód; saprobowość i troficzność. Obliczeni wskaźnika saprobiontowego. Stopnie troficzności wód.2
T-L-2Ekologiczny podział roślin wodnych: amfifity, helofity (oczerety, szuwary), nimfeidy, elodeidy, isoetidy.2
T-L-3Wpływ organizmów wodnych na elementy abiotyczne. Biologiczne i ekologiczne skutki oddziaływania pływów. Hydrologiczne i biologiczne znaczenie prądów powierzchniowych.2
T-L-4Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Wpływ gospodarki zarybieniowej na ekosystemy wodne. Konsekwencje przyrodnicze przegradzania rzek, wpływ elektrowni wodnych na ekosystemy wodne,2
T-L-5Zagrożenia spowodowane eksploatacja kopalin dla środowiska morskiego1
T-L-6Zaliczenie1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i zakres ekologii wód. Woda jako czynnik ekologiczny.2
T-W-2Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Bilans wodny obszarów lądowych w Polsce.2
T-W-3Właściwości chemiczne i fizyczne wód. Znaczenie głównych czynników abiotycznych środowiska: temperatura, światło, tlen, biogeny oraz innych makroskładników (wapń, siarka, krzem) i wybranych mikroskładników.2
T-W-4Typy wód śródlądowych (lotyczne, lenityczne) oraz morskich. Klasyfikacja i typy troficzne, miktyczne, genetyczne i morfologiczne jezior. Strefy ekologiczne w jeziorach, rzekach i morzach.2
T-W-5Formacje ekologiczne hydrobiontów: bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston i ich znaczenie w ekosystemie.4
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Produkcja biomasy pierwotnej i wtórnej w wodzie. Łańcuchy i sieci troficzne w ekosystemach wodnych.2
T-W-7Introdukcja i aklimatyzacja organizmów wodnych Natura 2000 w gospodarce wodnej.2
T-W-8Międzynarodowe działania na rzecz ochrony środowiska morskiego na przykładzie Bałtyku.2
T-W-9Główne zagrożenia dla funkcjonowania ekosystemów wodnych.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie studenta do uczestnicwa w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-L-3Przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej5
A-L-4Samodzielna praca sudenta - przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie sie do zaliczenia15
A-W-4przygotowanie sie do dyskusji na zajęcia10
A-W-5konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C19_W02Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym oraz cykl zycia urządzeń technicznych w ekosystemach wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
OS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studentów z przedmiotem zainteresowań i metodami badań stosowanymi w ekologii wód.
Treści programoweT-L-1Organizmy wskaźnikowe jakości wód; saprobowość i troficzność. Obliczeni wskaźnika saprobiontowego. Stopnie troficzności wód.
T-L-2Ekologiczny podział roślin wodnych: amfifity, helofity (oczerety, szuwary), nimfeidy, elodeidy, isoetidy.
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Produkcja biomasy pierwotnej i wtórnej w wodzie. Łańcuchy i sieci troficzne w ekosystemach wodnych.
T-W-7Introdukcja i aklimatyzacja organizmów wodnych Natura 2000 w gospodarce wodnej.
T-W-5Formacje ekologiczne hydrobiontów: bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston i ich znaczenie w ekosystemie.
Metody nauczaniaM-8Dyskusja dydaktyczna
M-6Wykład problemowy
M-5Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-7Film
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-6Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi
S-4Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód.
3,0Umie wymienic kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
3,5Student opanował materiał z zakresu ekologii w stopniu pozwalającym na zrozumienie procesów zachodzących w ekosystemach. Umie wymienić i opisać kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
4,0Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
4,5Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu ponad dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
5,0Student rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C19_U02Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód oraz stosuje włąściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studentów z przedmiotem zainteresowań i metodami badań stosowanymi w ekologii wód.
Treści programoweT-L-4Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Wpływ gospodarki zarybieniowej na ekosystemy wodne. Konsekwencje przyrodnicze przegradzania rzek, wpływ elektrowni wodnych na ekosystemy wodne,
T-L-1Organizmy wskaźnikowe jakości wód; saprobowość i troficzność. Obliczeni wskaźnika saprobiontowego. Stopnie troficzności wód.
T-L-2Ekologiczny podział roślin wodnych: amfifity, helofity (oczerety, szuwary), nimfeidy, elodeidy, isoetidy.
T-L-3Wpływ organizmów wodnych na elementy abiotyczne. Biologiczne i ekologiczne skutki oddziaływania pływów. Hydrologiczne i biologiczne znaczenie prądów powierzchniowych.
T-L-5Zagrożenia spowodowane eksploatacja kopalin dla środowiska morskiego
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Produkcja biomasy pierwotnej i wtórnej w wodzie. Łańcuchy i sieci troficzne w ekosystemach wodnych.
T-W-9Główne zagrożenia dla funkcjonowania ekosystemów wodnych.
T-W-5Formacje ekologiczne hydrobiontów: bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston i ich znaczenie w ekosystemie.
T-W-4Typy wód śródlądowych (lotyczne, lenityczne) oraz morskich. Klasyfikacja i typy troficzne, miktyczne, genetyczne i morfologiczne jezior. Strefy ekologiczne w jeziorach, rzekach i morzach.
Metody nauczaniaM-8Dyskusja dydaktyczna
M-9Metoda projektów
M-10praca w grupach
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-6Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi
S-3Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie inwentaryzuje i waloryluje zasobów przyrody. Nie potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebnych informacjeiz zakresu ekologii wód oraz nie umie zastosować właściwych metod analitycznych, symulacyjnych i eksperymentalnych.
3,0Student w stopniu dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii wód po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód.
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody pod kierunkiem nauczyciela. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii wód po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód.
4,0Student potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód w stopniu dobrym. Potrafi wymienić i zcharakteryzować metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód. Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody.
4,5Student potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód w stopniu ponad dobrym. Stosuje właściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne w analizie danych. Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody.
5,0Student samodzielnie inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód oraz stosuje włąściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C19_K02Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studentów z przedmiotem zainteresowań i metodami badań stosowanymi w ekologii wód.
Treści programoweT-L-4Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Wpływ gospodarki zarybieniowej na ekosystemy wodne. Konsekwencje przyrodnicze przegradzania rzek, wpływ elektrowni wodnych na ekosystemy wodne,
T-L-1Organizmy wskaźnikowe jakości wód; saprobowość i troficzność. Obliczeni wskaźnika saprobiontowego. Stopnie troficzności wód.
T-L-2Ekologiczny podział roślin wodnych: amfifity, helofity (oczerety, szuwary), nimfeidy, elodeidy, isoetidy.
T-L-3Wpływ organizmów wodnych na elementy abiotyczne. Biologiczne i ekologiczne skutki oddziaływania pływów. Hydrologiczne i biologiczne znaczenie prądów powierzchniowych.
T-L-5Zagrożenia spowodowane eksploatacja kopalin dla środowiska morskiego
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Produkcja biomasy pierwotnej i wtórnej w wodzie. Łańcuchy i sieci troficzne w ekosystemach wodnych.
T-W-7Introdukcja i aklimatyzacja organizmów wodnych Natura 2000 w gospodarce wodnej.
T-W-9Główne zagrożenia dla funkcjonowania ekosystemów wodnych.
T-W-1Przedmiot i zakres ekologii wód. Woda jako czynnik ekologiczny.
T-W-8Międzynarodowe działania na rzecz ochrony środowiska morskiego na przykładzie Bałtyku.
T-W-5Formacje ekologiczne hydrobiontów: bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston i ich znaczenie w ekosystemie.
T-W-4Typy wód śródlądowych (lotyczne, lenityczne) oraz morskich. Klasyfikacja i typy troficzne, miktyczne, genetyczne i morfologiczne jezior. Strefy ekologiczne w jeziorach, rzekach i morzach.
T-W-2Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Bilans wodny obszarów lądowych w Polsce.
T-W-3Właściwości chemiczne i fizyczne wód. Znaczenie głównych czynników abiotycznych środowiska: temperatura, światło, tlen, biogeny oraz innych makroskładników (wapń, siarka, krzem) i wybranych mikroskładników.
Metody nauczaniaM-8Dyskusja dydaktyczna
M-9Metoda projektów
M-10praca w grupach
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dostrzec potrzeby pogłębiania wiedzy
3,0Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w nieznacznym stopniu
3,5Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu dobrym
4,5Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafił dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu bardzo dobrym