Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka odpadami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka odpadami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ocena sposobów oddziaływania składowisk odpadów na stan środowiska przyrodniczego oraz zasad prowadzenia monitoringu składowisk. Zapoznanie się z zasadami i kryteriami oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie, rekultywacji terenów zdegradowanych. Umiejętność rekultywacji składowisk odpadów i innych obiektów uciążliwych dla środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania składu morfologicznego odpadów komunalnych4
T-L-2Zasady wyznaczania i obliczania wymaganych poziomów redukcji odpadów biodegradowalnych kierowanych do składowania2
T-L-3Oznaczenie potencjału redox i różnych form związków azotu w odciekach pochodzących ze składowisk odpadów.2
T-L-4Analiza składu biogazu powstającego w składowiskach odpadów oraz ocena możliwości jego energetycznego wykorzystania2
T-L-5Ocena stopnia zanieczyszczenia środowiska powodowanego termicznymi metodami unieszkodliwiania odpadów komunalnych2
T-L-6Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko4
T-L-7Monitoring składowisk odpadów2
T-L-8Analiza wytycznych prawa dotyczących lokalizacji składowisk odpadów2
T-L-9Oznaczanie parametrów fizykochemicznych gruntów stosowanych do uszczelniania składowisk odpadów2
T-L-10Ocena jakości komopostów2
T-L-11Oznaczanie wartości opałowej odpadów4
T-L-12Kryteria zastosowane w katalogu odpadów2
30
wykłady
T-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa.2
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres badań odpadów komunalnych.2
T-W-3Zasady i wymogi prawidłowej lokalizacji, budowy, eksploatacji i rekultywacji składowisk odpadów.4
T-W-4Procesy zachodzące w składowiskach odpadów komunalnych2
T-W-5Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko przyrodnicze2
T-W-6Systemy inżynierskie stosowane w budowie składowisk odpadów2
T-W-7Mechaniczno-biologiczne metody przetwarzania odpadów2
T-W-8Metody termicznego unieszkodliwiania odpadów2
T-W-9Kompostowanie i fermentacja odpadów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4konsultacje10
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego samodzielnie planu gospodarki odpadami
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C17_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami
OS_1A_W07, OS_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C17_U01
Student potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi.
OS_1A_U09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C17_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi.
OS_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C17_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C17_U01
Student potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi.
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C17_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2002
  2. Bilitewski B., Härdtle G., Marek K., Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka., Wyd. Seidel Przywecki, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Żygadło M., Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, PZITS, Poznań, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania składu morfologicznego odpadów komunalnych4
T-L-2Zasady wyznaczania i obliczania wymaganych poziomów redukcji odpadów biodegradowalnych kierowanych do składowania2
T-L-3Oznaczenie potencjału redox i różnych form związków azotu w odciekach pochodzących ze składowisk odpadów.2
T-L-4Analiza składu biogazu powstającego w składowiskach odpadów oraz ocena możliwości jego energetycznego wykorzystania2
T-L-5Ocena stopnia zanieczyszczenia środowiska powodowanego termicznymi metodami unieszkodliwiania odpadów komunalnych2
T-L-6Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko4
T-L-7Monitoring składowisk odpadów2
T-L-8Analiza wytycznych prawa dotyczących lokalizacji składowisk odpadów2
T-L-9Oznaczanie parametrów fizykochemicznych gruntów stosowanych do uszczelniania składowisk odpadów2
T-L-10Ocena jakości komopostów2
T-L-11Oznaczanie wartości opałowej odpadów4
T-L-12Kryteria zastosowane w katalogu odpadów2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa.2
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres badań odpadów komunalnych.2
T-W-3Zasady i wymogi prawidłowej lokalizacji, budowy, eksploatacji i rekultywacji składowisk odpadów.4
T-W-4Procesy zachodzące w składowiskach odpadów komunalnych2
T-W-5Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko przyrodnicze2
T-W-6Systemy inżynierskie stosowane w budowie składowisk odpadów2
T-W-7Mechaniczno-biologiczne metody przetwarzania odpadów2
T-W-8Metody termicznego unieszkodliwiania odpadów2
T-W-9Kompostowanie i fermentacja odpadów2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C17_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Ocena sposobów oddziaływania składowisk odpadów na stan środowiska przyrodniczego oraz zasad prowadzenia monitoringu składowisk. Zapoznanie się z zasadami i kryteriami oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie, rekultywacji terenów zdegradowanych. Umiejętność rekultywacji składowisk odpadów i innych obiektów uciążliwych dla środowiska.
Treści programoweT-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa.
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres badań odpadów komunalnych.
T-W-3Zasady i wymogi prawidłowej lokalizacji, budowy, eksploatacji i rekultywacji składowisk odpadów.
T-W-4Procesy zachodzące w składowiskach odpadów komunalnych
T-W-9Kompostowanie i fermentacja odpadów
T-W-5Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko przyrodnicze
T-W-6Systemy inżynierskie stosowane w budowie składowisk odpadów
T-W-7Mechaniczno-biologiczne metody przetwarzania odpadów
T-W-8Metody termicznego unieszkodliwiania odpadów
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C17_U01Student potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Cel przedmiotuC-1Ocena sposobów oddziaływania składowisk odpadów na stan środowiska przyrodniczego oraz zasad prowadzenia monitoringu składowisk. Zapoznanie się z zasadami i kryteriami oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie, rekultywacji terenów zdegradowanych. Umiejętność rekultywacji składowisk odpadów i innych obiektów uciążliwych dla środowiska.
Treści programoweT-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa.
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres badań odpadów komunalnych.
T-W-3Zasady i wymogi prawidłowej lokalizacji, budowy, eksploatacji i rekultywacji składowisk odpadów.
T-W-4Procesy zachodzące w składowiskach odpadów komunalnych
T-W-9Kompostowanie i fermentacja odpadów
T-W-5Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko przyrodnicze
T-W-6Systemy inżynierskie stosowane w budowie składowisk odpadów
T-W-7Mechaniczno-biologiczne metody przetwarzania odpadów
T-W-8Metody termicznego unieszkodliwiania odpadów
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego samodzielnie planu gospodarki odpadami
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C17_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-1Ocena sposobów oddziaływania składowisk odpadów na stan środowiska przyrodniczego oraz zasad prowadzenia monitoringu składowisk. Zapoznanie się z zasadami i kryteriami oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie, rekultywacji terenów zdegradowanych. Umiejętność rekultywacji składowisk odpadów i innych obiektów uciążliwych dla środowiska.
Treści programoweT-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa.
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres badań odpadów komunalnych.
T-W-3Zasady i wymogi prawidłowej lokalizacji, budowy, eksploatacji i rekultywacji składowisk odpadów.
T-W-4Procesy zachodzące w składowiskach odpadów komunalnych
T-W-9Kompostowanie i fermentacja odpadów
T-W-5Ocena oddziaływania składowisk odpadów na środowisko przyrodnicze
T-W-6Systemy inżynierskie stosowane w budowie składowisk odpadów
T-W-7Mechaniczno-biologiczne metody przetwarzania odpadów
T-W-8Metody termicznego unieszkodliwiania odpadów
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego samodzielnie planu gospodarki odpadami
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0