Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie i poznanie wybranych koncepcji lub idei kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka.
C-2Zrozumienie zwiazku pomiedzy cechami przestrzeni a formami zachowania człowieka oraz atrakcyjnoscia przestrzeni a stopniem zaspokojenia potrzeb uzytkowników przestrzeni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy przestrzeni edukacyjnej, terapeutycznej, zabawowej i ocena jej potencjału4
T-A-2Dobór środków przestrzennych w celu wzmocnienia potencjału przestrzeni (np. integracyjnego, terapeutycznego, zabawowego, edukacyjnego) – opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu.11
15
wykłady
T-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych4
T-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.2
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup uzytkowników: przestrzeń terapeutyczna, edukacyjna, rekreacyjna6
T-W-4Poczucie miejsca. Swojskosc i bezpieczenstwo.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie analiz i koncepcji aranżacji przestrzeni15
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
30
wykłady
A-W-1Przygotowanie prezentacji15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład problemowy
M-2Metody praktyczne - metoda analizy i projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: Prezentacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C09_W01
Posiada wiedze dotyczacą kształtowania przestrzeni a takze zjawisk w krajobrazie miejskim w kontekscie uwarunkowań psychologicznych i kulturowych.
AK_2A_W08C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C09_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych
AK_2A_U02C-2T-W-1, T-W-2, T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C09_K01
Student ma swiadomosc istoty krajobrazu jako złozonego zjawiska przestrzennego, którego czesc stanowia ludzie i ich zachowania.
AK_2A_K07C-2T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C09_W01
Posiada wiedze dotyczacą kształtowania przestrzeni a takze zjawisk w krajobrazie miejskim w kontekscie uwarunkowań psychologicznych i kulturowych.
2,0Student nie zna cech i środków przestrzennych wymaganych dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
3,0Student zna tylko niektóre cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
3,5Student zna częściowo cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
4,0Student większość cech i środków przestrzennych wymaganych dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni na podstawowym poziomie.
4,5Student dobrze zna cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
5,0Student bardzo dobrze zna cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C09_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować analizy i koncepcji niewielkiej przestrzeni, wzmacniając wybrany potencjal przestrzeni.
3,0Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując częściowo niektóre zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni.
3,5Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując niektóre zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni.
4,0Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni.
4,5Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni w ponadpodstawowym zakresie.
5,0Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni w ponadpodstawowym zakresie w bardzo kreatywny i tworczy sposób.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C09_K01
Student ma swiadomosc istoty krajobrazu jako złozonego zjawiska przestrzennego, którego czesc stanowia ludzie i ich zachowania.
2,0Student nie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania tematyką przedmiotu.
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania tematyką przedmiotu.
3,5Student biernie uczestniczy w zajęciach, wykazuje małe zainteresowanie tematyką przedmiotu.
4,0Student uczestniczy w zajęciach, wykazując zainteresowanie tematyką przedmiotu.
4,5Student uczestniczy w zajęciach, wykazując duże zainteresowanie tematyką przedmiotu.
5,0Student uczestniczy w zajęciach, wykazując bardzo duże zainteresowanie tematyką przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Bańka A., Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Poznań, 2016
  2. Bańka A., Społeczna psychologia srodowiskowa, Scholar, Warszawa, 2002
  3. Bell P. A., Greene Th. C., Fisher J. D., Baum A, Psychologia srodowiskowa, Gdanskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdansk, 2004
  4. Hall E., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa, 1997
  5. Wejchert K., Przestrzen wokół nas., Fibak Noma Press, Katowice, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Wallis A., Socjologia przestrzeni, Niezalezna Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy przestrzeni edukacyjnej, terapeutycznej, zabawowej i ocena jej potencjału4
T-A-2Dobór środków przestrzennych w celu wzmocnienia potencjału przestrzeni (np. integracyjnego, terapeutycznego, zabawowego, edukacyjnego) – opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu.11
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych4
T-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.2
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup uzytkowników: przestrzeń terapeutyczna, edukacyjna, rekreacyjna6
T-W-4Poczucie miejsca. Swojskosc i bezpieczenstwo.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie analiz i koncepcji aranżacji przestrzeni15
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie prezentacji15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C09_W01Posiada wiedze dotyczacą kształtowania przestrzeni a takze zjawisk w krajobrazie miejskim w kontekscie uwarunkowań psychologicznych i kulturowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W08posiada poszerzoną wiedzę o dawnych i współczesnych tendencjach i konwencjach stylowych w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie wybranych koncepcji lub idei kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka.
Treści programoweT-W-4Poczucie miejsca. Swojskosc i bezpieczenstwo.
T-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych
T-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup uzytkowników: przestrzeń terapeutyczna, edukacyjna, rekreacyjna
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna cech i środków przestrzennych wymaganych dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
3,0Student zna tylko niektóre cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
3,5Student zna częściowo cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
4,0Student większość cech i środków przestrzennych wymaganych dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni na podstawowym poziomie.
4,5Student dobrze zna cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
5,0Student bardzo dobrze zna cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C09_U01Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie zwiazku pomiedzy cechami przestrzeni a formami zachowania człowieka oraz atrakcyjnoscia przestrzeni a stopniem zaspokojenia potrzeb uzytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych
T-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.
T-A-1Cechy przestrzeni edukacyjnej, terapeutycznej, zabawowej i ocena jej potencjału
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda analizy i projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować analizy i koncepcji niewielkiej przestrzeni, wzmacniając wybrany potencjal przestrzeni.
3,0Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując częściowo niektóre zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni.
3,5Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując niektóre zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni.
4,0Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni.
4,5Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni w ponadpodstawowym zakresie.
5,0Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni w ponadpodstawowym zakresie w bardzo kreatywny i tworczy sposób.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C09_K01Student ma swiadomosc istoty krajobrazu jako złozonego zjawiska przestrzennego, którego czesc stanowia ludzie i ich zachowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie zwiazku pomiedzy cechami przestrzeni a formami zachowania człowieka oraz atrakcyjnoscia przestrzeni a stopniem zaspokojenia potrzeb uzytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-4Poczucie miejsca. Swojskosc i bezpieczenstwo.
T-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych
T-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup uzytkowników: przestrzeń terapeutyczna, edukacyjna, rekreacyjna
T-A-1Cechy przestrzeni edukacyjnej, terapeutycznej, zabawowej i ocena jej potencjału
T-A-2Dobór środków przestrzennych w celu wzmocnienia potencjału przestrzeni (np. integracyjnego, terapeutycznego, zabawowego, edukacyjnego) – opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład problemowy
M-2Metody praktyczne - metoda analizy i projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania tematyką przedmiotu.
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania tematyką przedmiotu.
3,5Student biernie uczestniczy w zajęciach, wykazuje małe zainteresowanie tematyką przedmiotu.
4,0Student uczestniczy w zajęciach, wykazując zainteresowanie tematyką przedmiotu.
4,5Student uczestniczy w zajęciach, wykazując duże zainteresowanie tematyką przedmiotu.
5,0Student uczestniczy w zajęciach, wykazując bardzo duże zainteresowanie tematyką przedmiotu.