Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu GIS:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot GIS
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera, edytorów tekstu i arkuszy kalkulacyjnych. Podstawowe wiadomości z zakresu sozologii i kształtowania środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz poznanie źródeł danych wykorzystywanych w projektach GIS.
C-2Zapoznanie się z wykorzystaniem programów GIS do analiz i waloryzacji krajobrazowych, wspomagań procesu projektowania oraz poznają zasady wyykonywania projektów GIS w zakresie architektury krajobrazu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe moduły programu rastrowego, (wykorzystanie palet barwnych Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.3
T-L-2Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.2
T-L-3Analiza sposobu użytkowania w obrębie historycznych założeń parkowych.2
T-L-4Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej w architekturze krajobrazu i sozologii.2
T-L-5Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie Quantum GIS.2
T-L-6Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS.2
T-L-7Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.2
15
wykłady
T-W-1Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.2
T-W-2Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.2
T-W-3Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych2
T-W-4Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.2
T-W-5Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.2
T-W-6Podstawowe zagadnienia teledetekcji.2
T-W-7Interpretacja zdjęć lotniczych w architekturze krajobrazu.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie projektów8
A-L-3przygotowanie się do zajęć przy pomocy skryptu8
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie zadań wykonywanych w czasie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C07_W01
Zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w architekturze krajobrazu i naukach o środowisku
AK_2A_W01, AK_2A_W04, AK_2A_W03C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C07_U01
Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych z ochroną i kształtowaniem środowiska. Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map
AK_2A_U02C-2, C-1T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-6M-2, M-3S-1, S-2, S-4
AK_2A_C07_U04
Student posiada podstawowe umiejętności pracy z programami GIS. Potrafi zaplanować i wykonać prostą bazę danych o środowisku oraz rozwiązywać typowe problemy związane z gospodarką odpadami z zastosowaniem GIS.
AK_2A_U04C-2, C-1T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-6M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C07_K01
Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS
AK_2A_K07, AK_2A_K01C-2, C-1T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C07_W01
Zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w architekturze krajobrazu i naukach o środowisku
2,0Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w architekturze krajobrazu; nie posiada wiedzy, umożliwiającej wykonywanie podstawowych czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS.
3,5Potrafi wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS; zna podstawy teoretyczne GIS.
4,0Potrafi wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne; zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS.
4,5Potrafi wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS; umie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów ochrony środowiska, zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS.
5,0Potrafi wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS; Umie samodzielnie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów ochrony środowiska, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie dobierać narzędzia potrzebne rozwiązywania zadań; bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i teledetekcji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C07_U01
Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych z ochroną i kształtowaniem środowiska. Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS z zakresu architektury krajobrazu.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu.
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu.
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.
AK_2A_C07_U04
Student posiada podstawowe umiejętności pracy z programami GIS. Potrafi zaplanować i wykonać prostą bazę danych o środowisku oraz rozwiązywać typowe problemy związane z gospodarką odpadami z zastosowaniem GIS.
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w architekturze krajobrazu
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C07_K01
Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS
2,0Nieznajomość podstaw GIS i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS.
3,0Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów.
3,5Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów.
4,0Dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.
4,5Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia.
5,0Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.

Literatura podstawowa

  1. Langley P.A., Godchild M.F., Maguire D.I., Rhind D.W., GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
  2. Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe moduły programu rastrowego, (wykorzystanie palet barwnych Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.3
T-L-2Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.2
T-L-3Analiza sposobu użytkowania w obrębie historycznych założeń parkowych.2
T-L-4Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej w architekturze krajobrazu i sozologii.2
T-L-5Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie Quantum GIS.2
T-L-6Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS.2
T-L-7Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.2
T-W-2Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.2
T-W-3Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych2
T-W-4Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.2
T-W-5Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.2
T-W-6Podstawowe zagadnienia teledetekcji.2
T-W-7Interpretacja zdjęć lotniczych w architekturze krajobrazu.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie projektów8
A-L-3przygotowanie się do zajęć przy pomocy skryptu8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C07_W01Zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w architekturze krajobrazu i naukach o środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W04zna w zakresie rozszerzonym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury krajobrazu
AK_2A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań projektowych z zakresu architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z wykorzystaniem programów GIS do analiz i waloryzacji krajobrazowych, wspomagań procesu projektowania oraz poznają zasady wyykonywania projektów GIS w zakresie architektury krajobrazu
C-1Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz poznanie źródeł danych wykorzystywanych w projektach GIS.
Treści programoweT-W-2Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
T-W-3Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych
T-W-4Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.
T-W-5Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.
T-W-6Podstawowe zagadnienia teledetekcji.
T-W-7Interpretacja zdjęć lotniczych w architekturze krajobrazu.
T-W-1Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie zadań wykonywanych w czasie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w architekturze krajobrazu; nie posiada wiedzy, umożliwiającej wykonywanie podstawowych czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS.
3,5Potrafi wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS; zna podstawy teoretyczne GIS.
4,0Potrafi wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne; zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS.
4,5Potrafi wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS; umie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów ochrony środowiska, zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS.
5,0Potrafi wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS; Umie samodzielnie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów ochrony środowiska, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie dobierać narzędzia potrzebne rozwiązywania zadań; bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i teledetekcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C07_U01Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych z ochroną i kształtowaniem środowiska. Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z wykorzystaniem programów GIS do analiz i waloryzacji krajobrazowych, wspomagań procesu projektowania oraz poznają zasady wyykonywania projektów GIS w zakresie architektury krajobrazu
C-1Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz poznanie źródeł danych wykorzystywanych w projektach GIS.
Treści programoweT-L-4Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej w architekturze krajobrazu i sozologii.
T-L-3Analiza sposobu użytkowania w obrębie historycznych założeń parkowych.
T-L-5Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie Quantum GIS.
T-L-7Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.
T-L-1Podstawowe moduły programu rastrowego, (wykorzystanie palet barwnych Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.
T-L-2Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.
T-L-6Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie zadań wykonywanych w czasie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena projektu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS z zakresu architektury krajobrazu.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu.
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu.
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C07_U04Student posiada podstawowe umiejętności pracy z programami GIS. Potrafi zaplanować i wykonać prostą bazę danych o środowisku oraz rozwiązywać typowe problemy związane z gospodarką odpadami z zastosowaniem GIS.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U04potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania nietypowych zadań inżynierskich umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych, w tym technik komputerowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z wykorzystaniem programów GIS do analiz i waloryzacji krajobrazowych, wspomagań procesu projektowania oraz poznają zasady wyykonywania projektów GIS w zakresie architektury krajobrazu
C-1Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz poznanie źródeł danych wykorzystywanych w projektach GIS.
Treści programoweT-L-4Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej w architekturze krajobrazu i sozologii.
T-L-3Analiza sposobu użytkowania w obrębie historycznych założeń parkowych.
T-L-5Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie Quantum GIS.
T-L-7Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.
T-L-1Podstawowe moduły programu rastrowego, (wykorzystanie palet barwnych Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.
T-L-2Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.
T-L-6Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie zadań wykonywanych w czasie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena projektu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w architekturze krajobrazu
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu architektury krajobrazu.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C07_K01Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
AK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z wykorzystaniem programów GIS do analiz i waloryzacji krajobrazowych, wspomagań procesu projektowania oraz poznają zasady wyykonywania projektów GIS w zakresie architektury krajobrazu
C-1Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz poznanie źródeł danych wykorzystywanych w projektach GIS.
Treści programoweT-L-4Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej w architekturze krajobrazu i sozologii.
T-L-3Analiza sposobu użytkowania w obrębie historycznych założeń parkowych.
T-L-5Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie Quantum GIS.
T-L-7Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.
T-L-1Podstawowe moduły programu rastrowego, (wykorzystanie palet barwnych Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.
T-L-2Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.
T-L-6Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS.
T-W-2Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
T-W-3Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych
T-W-4Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.
T-W-5Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.
T-W-6Podstawowe zagadnienia teledetekcji.
T-W-7Interpretacja zdjęć lotniczych w architekturze krajobrazu.
T-W-1Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieznajomość podstaw GIS i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS.
3,0Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów.
3,5Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów.
4,0Dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.
4,5Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia.
5,0Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.