Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia i zarządzanie środowiskowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i zarządzanie środowiskowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,70,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,30,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych i problemami związanymi z degradacją środowiska
C-2Zapoznanie studentów z technicznymi możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska
C-3Zapoznanie studentów z koncepcją zarządzania środowiskowego i instrumentami wykorzystywanymi w tym zarządzaniu
C-4Ukształtowanie umiejętności pozwalających na ocenę wpływu procesu technologicznego na środowisko
C-5Przygotowanie oraz prowadzenie prezentacji dotyczących ochrony środowiska i systemu zarządzania środowiskiem
C-6Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej przyszłego menadżera

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do formy zajęć. Sformułowanie wymagań i zasad oceny. Przydzielenie tematów do samodzielnego przygotowania (przedstawienie przygotowanego tematu w formie prezentacji multimedialnej). Ćwiczenia obliczeniowe z zakresu przedmiotu: ekologiczne aspekty wytwarzania energii, spalanie, podstawy bilansowania procesów oczyszczania gazów odlotowych i ścieków, . rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, podgrzew wód powierzchniowych w przemysłowych układach chłodzenia, energetyka odnawialna Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw.14
T-A-2Kolokwium (3 przykładowe zadania z tematyki przedstawionej w ramach ćwiczeń).1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Wymieranie gatunków. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Źródła i skutki zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie28
T-W-2Dwa zaliczenia pisemne w formie testu i kilku pytań sprawdzających - jedno w połowie semestru, drugie na koniec semestru2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia2
A-A-3Konsultacje1
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z wykładowcą2
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzajace opanowanie materiału prezentowanego na wykładach - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach audytoryjnych (rozwiązywanie zadań przy tablicy). Ocena przygotowanego i przedstawionego w formie prezentacji multimedialnej zagadnienia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B09_W01
Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do poszczególnych elementów środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia środowiska oraz objaśniać niekorzystne zjawiska zachodzące pod ich wpływem
ZIIP_1A_W08C-5, C-2, C-6, C-1, C-4T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-5S-1, S-3
ZIIP_1A_B09_W02
Student jest w stanie wymienić podstawowe procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Potrafi nazywać urządzenia wykorzystywane w tych procesach i tłumaczyć zasady ich działania.
ZIIP_1A_W08, ZIIP_1A_W13C-2T-W-1M-1S-1, S-2, S-3
ZIIP_1A_B09_W03
Student potrafi opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem.
ZIIP_1A_W08, ZIIP_1A_W10C-3T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B09_U01
Student potrafi obliczać wskaźniki różnorodności biologicznej i interpretować uzyskane wyniki. Potrafi określać emisje zanieczyszczeń do środowiska oraz ocenić przydatność technologii ograniczających te emisje.
ZIIP_1A_U12C-2, C-4T-W-1, T-A-1M-1, M-4S-1, S-2
ZIIP_1A_B09_U02
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego wykorzystując w tym celu informacje pozyskiwane z różnych źródeł. Potrafi wyciągać wnioski wynikające z przeglądu literatury oraz formułować własne opinie. Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem.
ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U12, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U20C-5T-A-1M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B09_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma swiadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
ZIIP_1A_K03, ZIIP_1A_K06C-6, C-1, C-4T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3
ZIIP_1A_B09_K02
Student jest zdolny do przekazywania swojej wiedzy w sposób powszechnie zrozumiały
ZIIP_1A_K08C-5T-A-1M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B09_W01
Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do poszczególnych elementów środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia środowiska oraz objaśniać niekorzystne zjawiska zachodzące pod ich wpływem
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych systemów funkcjonujących w przyrodzie. Nie potrafi wskazać źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska, jak i nie zna wpływu tych zanieczyszczeń na środowisko.
3,0Student słabo opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska.
3,5Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń oraz częścowo zna ich wpływ na środowisko.
4,0Student dobrze opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Wskazuje większość głównych źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska. Dobrze charakteryzuje te zanieczyszczenia oraz zna ich wpływ na środowisko.
4,5Student dobrze opanował podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia środowiska oraz objaśnić ich wpływ na środowisko.
5,0Student bardzo bobrze opanował podstawy funkcjonowanie systemów w przyrodzie, wskazuje źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować te zanieczyszczenia i objaśnić ich niekorzystny wpływ na środowisko.
ZIIP_1A_B09_W02
Student jest w stanie wymienić podstawowe procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Potrafi nazywać urządzenia wykorzystywane w tych procesach i tłumaczyć zasady ich działania.
2,0Student nie jest w stanie wymienić podstawowych procesów wykorzystywanych do oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz nie zna urządzeń wykorzystywanych w tych procesach.
3,0Student potrafi wymienić niektóre procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz słabo zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach.
3,5Student potrafi wymienić i wyjaśnić niektóre procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach.
4,0Student dobrze opanował większość podstawowych procesów oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenie wykorzystywane w tych procesach.
4,5Student dobrze opanował większość podstawowych procesów oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenie wykorzystywane w tych procesach. Potrafi scharakteryzować skuteczność tych urządzeń oraz wyjaśnić zasadę ich działania.
5,0Student bardzo dobrze opanował podstawowe procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach, potrafi scharakteryzować skuteczność tych urządzeń oraz wyjaśnić zasadę ich działania.
ZIIP_1A_B09_W03
Student potrafi opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem.
2,0Student nie zna podstawowych systemów zarządzania środowiskiem.
3,0Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem.
3,5Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem i krótko je scharakteryzować.
4,0Student potrafi dobrze opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem oraz potrafi wskazać niektóre korzyści wynikające z ich wprowadzenia.
4,5Student potrafi dobrze opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem, zna genezę tych systemów oraz potrafi wskazać niektóre korzyści wynikające z ich wprowadzenia.
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem, zna genezę tych systemów, potrafi wyjaśnić korzyści wynikające z ich wprowadzenia zarówno dla przedsiębiorstwa jak i dla środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B09_U01
Student potrafi obliczać wskaźniki różnorodności biologicznej i interpretować uzyskane wyniki. Potrafi określać emisje zanieczyszczeń do środowiska oraz ocenić przydatność technologii ograniczających te emisje.
2,0Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył poniżej 56% maksymalnej liczby punktów.
3,0Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył do 56 do 64% maksymalnej liczby punktów.
3,5Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył do 65 do 74% maksymalnej liczby punktów.
4,0Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył do 75 do 84% maksymalnej liczby punktów.
4,5Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył do 85 do 94% maksymalnej liczby punktów.
5,0Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył powyżej 94% maksymalnej liczby punktów.
ZIIP_1A_B09_U02
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego wykorzystując w tym celu informacje pozyskiwane z różnych źródeł. Potrafi wyciągać wnioski wynikające z przeglądu literatury oraz formułować własne opinie. Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem.
2,0Student nie przygotował prezentacji na wskazany temat.
3,0Student przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dostatecznie opracował temat wykorzystując bardzo mało źródeł.
3,5Student przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dostatecznie opracował temat wykorzystując bardzo mało źródeł. Wyciągnął wnioski z zebranych informacji.
4,0Student dobrze przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dobrze opracował temat wykorzystując wiele źródeł oraz wyciągnął wnioski z zebranych informacji.
4,5Student dobrze przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dobrze opracował temat wykorzystując wiele różnych źródeł. Wyciągnął wnioski z zebranych informacji i sformułował własne opinie.
5,0Student bardzo dobrze przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student bardzo dobrze opracował temat wykorzystując wiele różnych źródeł. Wyciągnął wnioski z zebranych informacji i sformułował własne opinie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B09_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma swiadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
2,0Student nie potrafi określić negatywnych skutków oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
3,0Student słabo określa niektóre negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
3,5Student słabo określa negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
4,0Student dobrze potrafi określić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
4,5Student dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
5,0Student bardzo dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
ZIIP_1A_B09_K02
Student jest zdolny do przekazywania swojej wiedzy w sposób powszechnie zrozumiały
2,0Student nie przygotował prezentacji oraz nie wykazywał aktywności na zajęciach
3,0Student słabo przedstawił prezentację na wskazany temat
3,5Student słabo przedstawił prezentację na wskazany temat oraz wykazywał niewielką aktywność na zajęciach
4,0Student dobrze przedstawił prezentację na wskazany temat oraz był aktywny na zajęciach
4,5Student dobrze przedstawił prezentację na wskazany temat oraz wykazywał dużą aktywność na zajęciach
5,0Student bardzo dobrze przedstawił prezentację na wskazany temat oraz wykazywał dużą aktywność na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2005
  2. Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, część 1, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  3. Poskrobko B. (red.), Zarządzanie środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Nierzwicki W., Zarządzanie środowiskowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  2. Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1998, wydanie trzecie
  3. Kowal A.P., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003, wydanie czwarte
  4. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  5. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, wydanie czwarte

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do formy zajęć. Sformułowanie wymagań i zasad oceny. Przydzielenie tematów do samodzielnego przygotowania (przedstawienie przygotowanego tematu w formie prezentacji multimedialnej). Ćwiczenia obliczeniowe z zakresu przedmiotu: ekologiczne aspekty wytwarzania energii, spalanie, podstawy bilansowania procesów oczyszczania gazów odlotowych i ścieków, . rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, podgrzew wód powierzchniowych w przemysłowych układach chłodzenia, energetyka odnawialna Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw.14
T-A-2Kolokwium (3 przykładowe zadania z tematyki przedstawionej w ramach ćwiczeń).1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Wymieranie gatunków. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Źródła i skutki zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie28
T-W-2Dwa zaliczenia pisemne w formie testu i kilku pytań sprawdzających - jedno w połowie semestru, drugie na koniec semestru2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia2
A-A-3Konsultacje1
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z wykładowcą2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B09_W01Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do poszczególnych elementów środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia środowiska oraz objaśniać niekorzystne zjawiska zachodzące pod ich wpływem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W08ma wiedzę z zakresu ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie oraz prowadzenie prezentacji dotyczących ochrony środowiska i systemu zarządzania środowiskiem
C-2Zapoznanie studentów z technicznymi możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska
C-6Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej przyszłego menadżera
C-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych i problemami związanymi z degradacją środowiska
C-4Ukształtowanie umiejętności pozwalających na ocenę wpływu procesu technologicznego na środowisko
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Wymieranie gatunków. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Źródła i skutki zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie
T-A-1Wprowadzenie do formy zajęć. Sformułowanie wymagań i zasad oceny. Przydzielenie tematów do samodzielnego przygotowania (przedstawienie przygotowanego tematu w formie prezentacji multimedialnej). Ćwiczenia obliczeniowe z zakresu przedmiotu: ekologiczne aspekty wytwarzania energii, spalanie, podstawy bilansowania procesów oczyszczania gazów odlotowych i ścieków, . rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, podgrzew wód powierzchniowych w przemysłowych układach chłodzenia, energetyka odnawialna Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzajace opanowanie materiału prezentowanego na wykładach - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe)
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach audytoryjnych (rozwiązywanie zadań przy tablicy). Ocena przygotowanego i przedstawionego w formie prezentacji multimedialnej zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych systemów funkcjonujących w przyrodzie. Nie potrafi wskazać źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska, jak i nie zna wpływu tych zanieczyszczeń na środowisko.
3,0Student słabo opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska.
3,5Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń oraz częścowo zna ich wpływ na środowisko.
4,0Student dobrze opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Wskazuje większość głównych źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska. Dobrze charakteryzuje te zanieczyszczenia oraz zna ich wpływ na środowisko.
4,5Student dobrze opanował podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia środowiska oraz objaśnić ich wpływ na środowisko.
5,0Student bardzo bobrze opanował podstawy funkcjonowanie systemów w przyrodzie, wskazuje źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować te zanieczyszczenia i objaśnić ich niekorzystny wpływ na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B09_W02Student jest w stanie wymienić podstawowe procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Potrafi nazywać urządzenia wykorzystywane w tych procesach i tłumaczyć zasady ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W08ma wiedzę z zakresu ochrony środowiska
ZIIP_1A_W13ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z technicznymi możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Wymieranie gatunków. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Źródła i skutki zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzajace opanowanie materiału prezentowanego na wykładach - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach audytoryjnych (rozwiązywanie zadań przy tablicy). Ocena przygotowanego i przedstawionego w formie prezentacji multimedialnej zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymienić podstawowych procesów wykorzystywanych do oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz nie zna urządzeń wykorzystywanych w tych procesach.
3,0Student potrafi wymienić niektóre procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz słabo zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach.
3,5Student potrafi wymienić i wyjaśnić niektóre procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach.
4,0Student dobrze opanował większość podstawowych procesów oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenie wykorzystywane w tych procesach.
4,5Student dobrze opanował większość podstawowych procesów oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenie wykorzystywane w tych procesach. Potrafi scharakteryzować skuteczność tych urządzeń oraz wyjaśnić zasadę ich działania.
5,0Student bardzo dobrze opanował podstawowe procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach, potrafi scharakteryzować skuteczność tych urządzeń oraz wyjaśnić zasadę ich działania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B09_W03Student potrafi opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W08ma wiedzę z zakresu ochrony środowiska
ZIIP_1A_W10zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z koncepcją zarządzania środowiskowego i instrumentami wykorzystywanymi w tym zarządzaniu
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Wymieranie gatunków. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Źródła i skutki zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzajace opanowanie materiału prezentowanego na wykładach - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych systemów zarządzania środowiskiem.
3,0Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem.
3,5Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem i krótko je scharakteryzować.
4,0Student potrafi dobrze opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem oraz potrafi wskazać niektóre korzyści wynikające z ich wprowadzenia.
4,5Student potrafi dobrze opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem, zna genezę tych systemów oraz potrafi wskazać niektóre korzyści wynikające z ich wprowadzenia.
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem, zna genezę tych systemów, potrafi wyjaśnić korzyści wynikające z ich wprowadzenia zarówno dla przedsiębiorstwa jak i dla środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B09_U01Student potrafi obliczać wskaźniki różnorodności biologicznej i interpretować uzyskane wyniki. Potrafi określać emisje zanieczyszczeń do środowiska oraz ocenić przydatność technologii ograniczających te emisje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie uwzględniania aspektów ekologicznych i ochrony środowiska w procesach technologicznych i podejmowaniu decyzji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z technicznymi możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska
C-4Ukształtowanie umiejętności pozwalających na ocenę wpływu procesu technologicznego na środowisko
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Wymieranie gatunków. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Źródła i skutki zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie
T-A-1Wprowadzenie do formy zajęć. Sformułowanie wymagań i zasad oceny. Przydzielenie tematów do samodzielnego przygotowania (przedstawienie przygotowanego tematu w formie prezentacji multimedialnej). Ćwiczenia obliczeniowe z zakresu przedmiotu: ekologiczne aspekty wytwarzania energii, spalanie, podstawy bilansowania procesów oczyszczania gazów odlotowych i ścieków, . rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, podgrzew wód powierzchniowych w przemysłowych układach chłodzenia, energetyka odnawialna Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzajace opanowanie materiału prezentowanego na wykładach - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył poniżej 56% maksymalnej liczby punktów.
3,0Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył do 56 do 64% maksymalnej liczby punktów.
3,5Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył do 65 do 74% maksymalnej liczby punktów.
4,0Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył do 75 do 84% maksymalnej liczby punktów.
4,5Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył do 85 do 94% maksymalnej liczby punktów.
5,0Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył powyżej 94% maksymalnej liczby punktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B09_U02Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego wykorzystując w tym celu informacje pozyskiwane z różnych źródeł. Potrafi wyciągać wnioski wynikające z przeglądu literatury oraz formułować własne opinie. Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U18ma umiejętności samokształcenia się
ZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie uwzględniania aspektów ekologicznych i ochrony środowiska w procesach technologicznych i podejmowaniu decyzji
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie oraz prowadzenie prezentacji dotyczących ochrony środowiska i systemu zarządzania środowiskiem
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do formy zajęć. Sformułowanie wymagań i zasad oceny. Przydzielenie tematów do samodzielnego przygotowania (przedstawienie przygotowanego tematu w formie prezentacji multimedialnej). Ćwiczenia obliczeniowe z zakresu przedmiotu: ekologiczne aspekty wytwarzania energii, spalanie, podstawy bilansowania procesów oczyszczania gazów odlotowych i ścieków, . rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, podgrzew wód powierzchniowych w przemysłowych układach chłodzenia, energetyka odnawialna Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach audytoryjnych (rozwiązywanie zadań przy tablicy). Ocena przygotowanego i przedstawionego w formie prezentacji multimedialnej zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotował prezentacji na wskazany temat.
3,0Student przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dostatecznie opracował temat wykorzystując bardzo mało źródeł.
3,5Student przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dostatecznie opracował temat wykorzystując bardzo mało źródeł. Wyciągnął wnioski z zebranych informacji.
4,0Student dobrze przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dobrze opracował temat wykorzystując wiele źródeł oraz wyciągnął wnioski z zebranych informacji.
4,5Student dobrze przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dobrze opracował temat wykorzystując wiele różnych źródeł. Wyciągnął wnioski z zebranych informacji i sformułował własne opinie.
5,0Student bardzo dobrze przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student bardzo dobrze opracował temat wykorzystując wiele różnych źródeł. Wyciągnął wnioski z zebranych informacji i sformułował własne opinie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B09_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma swiadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-6Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej przyszłego menadżera
C-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych i problemami związanymi z degradacją środowiska
C-4Ukształtowanie umiejętności pozwalających na ocenę wpływu procesu technologicznego na środowisko
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Wymieranie gatunków. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Źródła i skutki zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie
T-A-1Wprowadzenie do formy zajęć. Sformułowanie wymagań i zasad oceny. Przydzielenie tematów do samodzielnego przygotowania (przedstawienie przygotowanego tematu w formie prezentacji multimedialnej). Ćwiczenia obliczeniowe z zakresu przedmiotu: ekologiczne aspekty wytwarzania energii, spalanie, podstawy bilansowania procesów oczyszczania gazów odlotowych i ścieków, . rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, podgrzew wód powierzchniowych w przemysłowych układach chłodzenia, energetyka odnawialna Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzajace opanowanie materiału prezentowanego na wykładach - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach audytoryjnych (rozwiązywanie zadań przy tablicy). Ocena przygotowanego i przedstawionego w formie prezentacji multimedialnej zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić negatywnych skutków oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
3,0Student słabo określa niektóre negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
3,5Student słabo określa negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
4,0Student dobrze potrafi określić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
4,5Student dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
5,0Student bardzo dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B09_K02Student jest zdolny do przekazywania swojej wiedzy w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie oraz prowadzenie prezentacji dotyczących ochrony środowiska i systemu zarządzania środowiskiem
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do formy zajęć. Sformułowanie wymagań i zasad oceny. Przydzielenie tematów do samodzielnego przygotowania (przedstawienie przygotowanego tematu w formie prezentacji multimedialnej). Ćwiczenia obliczeniowe z zakresu przedmiotu: ekologiczne aspekty wytwarzania energii, spalanie, podstawy bilansowania procesów oczyszczania gazów odlotowych i ścieków, . rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, podgrzew wód powierzchniowych w przemysłowych układach chłodzenia, energetyka odnawialna Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach audytoryjnych (rozwiązywanie zadań przy tablicy). Ocena przygotowanego i przedstawionego w formie prezentacji multimedialnej zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotował prezentacji oraz nie wykazywał aktywności na zajęciach
3,0Student słabo przedstawił prezentację na wskazany temat
3,5Student słabo przedstawił prezentację na wskazany temat oraz wykazywał niewielką aktywność na zajęciach
4,0Student dobrze przedstawił prezentację na wskazany temat oraz był aktywny na zajęciach
4,5Student dobrze przedstawił prezentację na wskazany temat oraz wykazywał dużą aktywność na zajęciach
5,0Student bardzo dobrze przedstawił prezentację na wskazany temat oraz wykazywał dużą aktywność na zajęciach