Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Urządzenia energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia energetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 8

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, podstawy termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi układami oraz urządzeniami energetycznymi.
C-2Zapoznanie studentów z metodyką obliczeń podstawowych układów i urządzeń energetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe dotyczące wyznaczania podstawowych parametrów pracy układów i urządzeń energetycznych (sprawność układu, sprawności poszczególnych urządzeń, moc itp.).13
T-A-2Dwa kolokwia - kolokwium nr 1 w połowie semestru, kolokwium nr 2 na koniec semestru2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne konwersji i transformacji energii w układach i urządzeniach energetycznych. Woda jako nośnik energii w układach energetycznych. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni parowych: kotły energetyczne, turbiny, generatory, skraplacze oraz pozostałe urządzenia pomocnicze: -urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo (transport paliwa do elektrowni), -urządzenia systemu nawęglania (urządzenia rozładunkowe – wywrotnice, zwałowarki, ładowarko-zwałowarki, przenośniki, wagi automatyczne, separatory, kruszarki, młyny węglowe wolno i szybkobieżne, przykładowe schematy układów nawęglania), -urządzenia przygotowania wody kotłowej (filtry, odgazowywacze itp.), -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), -urządzenia systemu odpopielania i odżużlania, -urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), -urządzenia pozostałe: wymienniki ciepła (regeneracyjne, mieszalnikowe itp.), podgrzewacze powietrza, pompy, wentylatory (nadmuchowe, ciągu), systemy chłodzenia generatorów, stacje redukcyjno-schładzające itp. Energetyczne systemy gazowe (turbiny gazowe).28
T-W-2Dwa kolokwia - kolokwium nr 1 w połowie semestru, kolokwium nr 2 na koniec semestru2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym5
A-A-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury15
A-A-4Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia (2 kolokwia)15
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym5
A-W-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury15
A-W-4Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia (2 kolokwia)20
A-W-5Praca własna5
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Dwa pisemne zaliczenia podsumowujące zdobytą wiedzę - 1. kolokwium w połowie semestru, 2 kolokwium na koniec semestru
S-2Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych, aktywność na zajęciach (rozwiązywanie zadań przy tablicy)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C30-7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymieniać i scharakteryzować podstawowe układy i urządzenia energetyczne oraz wyjaśniać zasadę działania tych urządzeń.
MBM_1A_W09, MBM_1A_W04C-1T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C30-7_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić funkcje jakie spełniają poszczególne urządzenia w układzie energetycznym oraz powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia układów i urządzeń energetycznych.
MBM_1A_U13C-2, C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C30-7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymieniać i scharakteryzować podstawowe układy i urządzenia energetyczne oraz wyjaśniać zasadę działania tych urządzeń.
2,0Student nie jest w stanie wymieniać i scharakteryzować podstawowych układów i urządzeń energetycznych
3,0Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować niektóre układy i urządzenia energetyczne
3,5Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować niektóre układy i urządzenia energetyczne oraz pobieżnie zna zasadę działania tych urządzeń
4,0Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować większość układów i urządzeń energetycznych oraz popełnia niewielkie błędy przy opisywaniu zasad działania tych urządzeń
4,5Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować większość układów i urządzeń energetycznych oraz dobrze zna zasadę działania tych urządzeń
5,0Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować układy i urządzenia energetyczne oraz bardzo dobrze zna zasadę działania tych urządzeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C30-7_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić funkcje jakie spełniają poszczególne urządzenia w układzie energetycznym oraz powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia układów i urządzeń energetycznych.
2,0Student nie umie określać funkcji jakie spełniają poszczególne urządzenia w układzie energetycznym oraz nie potrafi wykonywać podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych
3,0Student słabo określa funkcje pełnione tylko przez niektóre urządzenia w układzie energetycznym. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia znaczące błędy.
3,5Student słabo określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia błędy.
4,0Student dobrze określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia niewiele błędów.
4,5Student dobrze określa funkcje większości urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia niewiele małoistotnych błędów.
5,0Student bardzo dobrze określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Poprawnie wykonuje podstawowe obliczenia układów i urządzeń energetycznych.

Literatura podstawowa

  1. Damazy Laudyn, Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk, Elektrownie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Szargut J., Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
  3. Tadeusz Chmielniak, Technologie energetyczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
  4. Janusz Kotowicz., Elektrownie gazowo-parowe, Wydawnictwo Kaprint, Lublin, 2008
  5. Staniszewski B., Termodynamika. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa, 2011
  6. Andrzej Ziębik, Systemy energetyczne, Politechnika Śląska, Gliwice, 1989
  7. Andrzej Ziębik, Przykłady obliczeniowe z systemów energetycznych, Politechnika Śląska, Gliwice, 1990
  8. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2009
  2. Ryszard Bartnik, Elektrownie i elektrociepłownie gazowo-parowe : efektywność energetyczna i ekonomiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011
  3. Jerzy Kubowski, Nowoczesne elektrownie jądrowe : fizyka, budowa, technologia, bezpieczeństwo, ekologia, koszty, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
  4. Franciszek Wolańczyk, Elektrownie wiatrowe, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2009
  5. Zbysław Pluta, Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2003
  6. Jan Szargut, Andrzej Ziębik, Podstawy energetyki cieplnej, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  7. Witold M. Lewandowski., Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe dotyczące wyznaczania podstawowych parametrów pracy układów i urządzeń energetycznych (sprawność układu, sprawności poszczególnych urządzeń, moc itp.).13
T-A-2Dwa kolokwia - kolokwium nr 1 w połowie semestru, kolokwium nr 2 na koniec semestru2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne konwersji i transformacji energii w układach i urządzeniach energetycznych. Woda jako nośnik energii w układach energetycznych. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni parowych: kotły energetyczne, turbiny, generatory, skraplacze oraz pozostałe urządzenia pomocnicze: -urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo (transport paliwa do elektrowni), -urządzenia systemu nawęglania (urządzenia rozładunkowe – wywrotnice, zwałowarki, ładowarko-zwałowarki, przenośniki, wagi automatyczne, separatory, kruszarki, młyny węglowe wolno i szybkobieżne, przykładowe schematy układów nawęglania), -urządzenia przygotowania wody kotłowej (filtry, odgazowywacze itp.), -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), -urządzenia systemu odpopielania i odżużlania, -urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), -urządzenia pozostałe: wymienniki ciepła (regeneracyjne, mieszalnikowe itp.), podgrzewacze powietrza, pompy, wentylatory (nadmuchowe, ciągu), systemy chłodzenia generatorów, stacje redukcyjno-schładzające itp. Energetyczne systemy gazowe (turbiny gazowe).28
T-W-2Dwa kolokwia - kolokwium nr 1 w połowie semestru, kolokwium nr 2 na koniec semestru2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym5
A-A-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury15
A-A-4Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia (2 kolokwia)15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym5
A-W-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury15
A-W-4Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia (2 kolokwia)20
A-W-5Praca własna5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C30-7_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymieniać i scharakteryzować podstawowe układy i urządzenia energetyczne oraz wyjaśniać zasadę działania tych urządzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W09ma podstawowa wiedzę i zna trendy rozwojowych w obszarach: konstrukcji maszyn, technologii, eksploatacji maszyn, energetyki oraz zarządzania
MBM_1A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka oraz zna pojęcia w języku obcym na poziomie B2
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi układami oraz urządzeniami energetycznymi.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne konwersji i transformacji energii w układach i urządzeniach energetycznych. Woda jako nośnik energii w układach energetycznych. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni parowych: kotły energetyczne, turbiny, generatory, skraplacze oraz pozostałe urządzenia pomocnicze: -urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo (transport paliwa do elektrowni), -urządzenia systemu nawęglania (urządzenia rozładunkowe – wywrotnice, zwałowarki, ładowarko-zwałowarki, przenośniki, wagi automatyczne, separatory, kruszarki, młyny węglowe wolno i szybkobieżne, przykładowe schematy układów nawęglania), -urządzenia przygotowania wody kotłowej (filtry, odgazowywacze itp.), -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), -urządzenia systemu odpopielania i odżużlania, -urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), -urządzenia pozostałe: wymienniki ciepła (regeneracyjne, mieszalnikowe itp.), podgrzewacze powietrza, pompy, wentylatory (nadmuchowe, ciągu), systemy chłodzenia generatorów, stacje redukcyjno-schładzające itp. Energetyczne systemy gazowe (turbiny gazowe).
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Dwa pisemne zaliczenia podsumowujące zdobytą wiedzę - 1. kolokwium w połowie semestru, 2 kolokwium na koniec semestru
S-2Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych, aktywność na zajęciach (rozwiązywanie zadań przy tablicy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymieniać i scharakteryzować podstawowych układów i urządzeń energetycznych
3,0Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować niektóre układy i urządzenia energetyczne
3,5Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować niektóre układy i urządzenia energetyczne oraz pobieżnie zna zasadę działania tych urządzeń
4,0Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować większość układów i urządzeń energetycznych oraz popełnia niewielkie błędy przy opisywaniu zasad działania tych urządzeń
4,5Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować większość układów i urządzeń energetycznych oraz dobrze zna zasadę działania tych urządzeń
5,0Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować układy i urządzenia energetyczne oraz bardzo dobrze zna zasadę działania tych urządzeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C30-7_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić funkcje jakie spełniają poszczególne urządzenia w układzie energetycznym oraz powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia układów i urządzeń energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić w zakresie inżynierii mechanicznej istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodyką obliczeń podstawowych układów i urządzeń energetycznych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi układami oraz urządzeniami energetycznymi.
Treści programoweT-A-1Przykłady obliczeniowe dotyczące wyznaczania podstawowych parametrów pracy układów i urządzeń energetycznych (sprawność układu, sprawności poszczególnych urządzeń, moc itp.).
T-W-1Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne konwersji i transformacji energii w układach i urządzeniach energetycznych. Woda jako nośnik energii w układach energetycznych. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni parowych: kotły energetyczne, turbiny, generatory, skraplacze oraz pozostałe urządzenia pomocnicze: -urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo (transport paliwa do elektrowni), -urządzenia systemu nawęglania (urządzenia rozładunkowe – wywrotnice, zwałowarki, ładowarko-zwałowarki, przenośniki, wagi automatyczne, separatory, kruszarki, młyny węglowe wolno i szybkobieżne, przykładowe schematy układów nawęglania), -urządzenia przygotowania wody kotłowej (filtry, odgazowywacze itp.), -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), -urządzenia systemu odpopielania i odżużlania, -urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), -urządzenia pozostałe: wymienniki ciepła (regeneracyjne, mieszalnikowe itp.), podgrzewacze powietrza, pompy, wentylatory (nadmuchowe, ciągu), systemy chłodzenia generatorów, stacje redukcyjno-schładzające itp. Energetyczne systemy gazowe (turbiny gazowe).
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Dwa pisemne zaliczenia podsumowujące zdobytą wiedzę - 1. kolokwium w połowie semestru, 2 kolokwium na koniec semestru
S-2Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych, aktywność na zajęciach (rozwiązywanie zadań przy tablicy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie określać funkcji jakie spełniają poszczególne urządzenia w układzie energetycznym oraz nie potrafi wykonywać podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych
3,0Student słabo określa funkcje pełnione tylko przez niektóre urządzenia w układzie energetycznym. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia znaczące błędy.
3,5Student słabo określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia błędy.
4,0Student dobrze określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia niewiele błędów.
4,5Student dobrze określa funkcje większości urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia niewiele małoistotnych błędów.
5,0Student bardzo dobrze określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Poprawnie wykonuje podstawowe obliczenia układów i urządzeń energetycznych.