Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Maszyny technologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny technologiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl>, Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>, Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl>, Paweł Majda <Pawel.Majda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,30,38zaliczenie
wykładyW4 30 2,70,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest ogólna wiedza techniczna z zakresu podstaw konstrukcji maszyn, elektrotechniki i elektroniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania maszyn technologicznych.
C-2W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny cech technicznych i właściwości oraz charakterystyk użytkowych maszyn technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiar dokładności geometrycznej tokarki2
T-L-2Kinematyka tokarki2
T-L-3Badanie bilansu mocy obrabiarki2
T-L-4Badania sztywności statycznej obrabiarki2
T-L-5Kinematyka frezarki obwiedniowej2
T-L-6Uruchomienie i sprawdzenie programów sterowania robota dla zadanych cykli pracy gniazda obróbkowego5
15
wykłady
T-W-1Rola i miejsce maszyn technologicznych we współczesnych procesach produkcyjnych. Klasyfikacja maszyn technologicznych.2
T-W-2Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki ubytkowej i przyrostowej.6
T-W-3Klasyfikacja ruchów w obrabiarkach. Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek. Konstrukcje układów nośnych obrabiarek.7
T-W-4Zmienność prędkości ruchów zespołów wykonawczych maszyn. Konstrukcje zespołów i mechanizmów napędu ruchu głównego i posuwowego.7
T-W-5Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Rozwiązania konstrukcyjne wybranych maszyn technologicznych.8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Analiza literatury5
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń - opracowanie sprawozdań10
A-L-4Konsultacje3
33
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza treści wykładów i studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do kolokwium15
A-W-4Konsultacje3
68

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące materiał przekazany na wykładach.
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywanych czynności w trakcie zajęć laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C23_W01
Student potrafi określić rolę i przeznaczenie maszyn technologicznych we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek.
MBM_1A_W04C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C23_U01
Student nabywa umiejętność oceny przydatności maszyn technologicznych od realizacji okreśolonych zadań obróbkowych. Zyskuje umiejętność przeprowadzenia podstawowych badań tych maszyn.
MBM_1A_U13, MBM_1A_U14C-2T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C23_K01
Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie.
MBM_1A_K04C-1T-W-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C23_W01
Student potrafi określić rolę i przeznaczenie maszyn technologicznych we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak wykazuje braki w tej wiedzy i nie potrafi jej analizować.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Samodzielnie i kreatywnie potrafi analizować nabytą wiedzę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C23_U01
Student nabywa umiejętność oceny przydatności maszyn technologicznych od realizacji okreśolonych zadań obróbkowych. Zyskuje umiejętność przeprowadzenia podstawowych badań tych maszyn.
2,0Student nie potrafi określić roli i przydatności maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania. Nie potrafi ocenić cech techniczno-użytkowych tych maszyn. Nie potrafi poprawnie opisać budowy i działania maszyn.
3,0Student potrafi określić rolę maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania, lecz wykazuje braki w umiejętnosci opisu budowy i zasad działania elementów i zespołów tych maszyn.
3,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 3 i 4.
4,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych, lecz wykazuje pewne braki w umiejetności oceny ich zastosowań do realizacji zadań produkcyjnych.
4,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 4 i 5.
5,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych. Umie także oceniać cechy techniczno-użytkowe tych maszyn i ich przeznaczenie do realizacji zadań produkcyjnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C23_K01
Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie.
2,0Student nie wykazuje aktywności i zainteresowania zajęciami, zdaje sie na pracę innych. Często opuszcza wykłady.
3,0Student w dostatecznym zaledwie stopniu wyraża zainteresowanie przekazywaną mu wiedzą. Przejawia mała aktywność na zajęciach laboratoryjnych.
3,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Student wykazuje pełne zainteresowanie problematyką przedmiotu. Jest aktywny uczestnicząc w zajeciach laboratoryjnych.
4,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo kreatywnie i z zaangażowaniem odbiera przekazywane mu treści programowe przedmiotu. Jest bardzo aktywny podczas zajęć laboratoryjnych oraz przy opracowywaniu sprawozdań z odbytych ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Kosmol J., Automatyzacja obrabiarek i obróbki skrawaniem, WNT, Warszawa, 1995
  2. Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania, WNT, Warszawa, 2000
  3. Honczarenko J., Obrabiarki sterowane numerycznie, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Wrotny L. T., Obrabiarki skrawające do metali, WNT, Warszawa, 1979
  2. Wrotny L. T., Projektowanie obrabiarek, WNT, Warszawa, 1986

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar dokładności geometrycznej tokarki2
T-L-2Kinematyka tokarki2
T-L-3Badanie bilansu mocy obrabiarki2
T-L-4Badania sztywności statycznej obrabiarki2
T-L-5Kinematyka frezarki obwiedniowej2
T-L-6Uruchomienie i sprawdzenie programów sterowania robota dla zadanych cykli pracy gniazda obróbkowego5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i miejsce maszyn technologicznych we współczesnych procesach produkcyjnych. Klasyfikacja maszyn technologicznych.2
T-W-2Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki ubytkowej i przyrostowej.6
T-W-3Klasyfikacja ruchów w obrabiarkach. Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek. Konstrukcje układów nośnych obrabiarek.7
T-W-4Zmienność prędkości ruchów zespołów wykonawczych maszyn. Konstrukcje zespołów i mechanizmów napędu ruchu głównego i posuwowego.7
T-W-5Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Rozwiązania konstrukcyjne wybranych maszyn technologicznych.8
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Analiza literatury5
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń - opracowanie sprawozdań10
A-L-4Konsultacje3
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza treści wykładów i studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do kolokwium15
A-W-4Konsultacje3
68
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C23_W01Student potrafi określić rolę i przeznaczenie maszyn technologicznych we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka oraz zna pojęcia w języku obcym na poziomie B2
Cel przedmiotuC-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania maszyn technologicznych.
Treści programoweT-W-5Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Rozwiązania konstrukcyjne wybranych maszyn technologicznych.
T-W-4Zmienność prędkości ruchów zespołów wykonawczych maszyn. Konstrukcje zespołów i mechanizmów napędu ruchu głównego i posuwowego.
T-W-2Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki ubytkowej i przyrostowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące materiał przekazany na wykładach.
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak wykazuje braki w tej wiedzy i nie potrafi jej analizować.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Samodzielnie i kreatywnie potrafi analizować nabytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C23_U01Student nabywa umiejętność oceny przydatności maszyn technologicznych od realizacji okreśolonych zadań obróbkowych. Zyskuje umiejętność przeprowadzenia podstawowych badań tych maszyn.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić w zakresie inżynierii mechanicznej istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy, usługi
MBM_1A_U14potrafi określić warunki pracy projektowanych elementów maszyn i urządzeń oraz formułować wymagania jakie muszą spełnić projektowane elementy
Cel przedmiotuC-2W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny cech technicznych i właściwości oraz charakterystyk użytkowych maszyn technologicznych.
Treści programoweT-W-5Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Rozwiązania konstrukcyjne wybranych maszyn technologicznych.
T-W-1Rola i miejsce maszyn technologicznych we współczesnych procesach produkcyjnych. Klasyfikacja maszyn technologicznych.
T-W-2Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki ubytkowej i przyrostowej.
T-L-2Kinematyka tokarki
T-L-4Badania sztywności statycznej obrabiarki
T-L-5Kinematyka frezarki obwiedniowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące materiał przekazany na wykładach.
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić roli i przydatności maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania. Nie potrafi ocenić cech techniczno-użytkowych tych maszyn. Nie potrafi poprawnie opisać budowy i działania maszyn.
3,0Student potrafi określić rolę maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania, lecz wykazuje braki w umiejętnosci opisu budowy i zasad działania elementów i zespołów tych maszyn.
3,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 3 i 4.
4,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych, lecz wykazuje pewne braki w umiejetności oceny ich zastosowań do realizacji zadań produkcyjnych.
4,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 4 i 5.
5,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych. Umie także oceniać cechy techniczno-użytkowe tych maszyn i ich przeznaczenie do realizacji zadań produkcyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C23_K01Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania maszyn technologicznych.
Treści programoweT-W-1Rola i miejsce maszyn technologicznych we współczesnych procesach produkcyjnych. Klasyfikacja maszyn technologicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywanych czynności w trakcie zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywności i zainteresowania zajęciami, zdaje sie na pracę innych. Często opuszcza wykłady.
3,0Student w dostatecznym zaledwie stopniu wyraża zainteresowanie przekazywaną mu wiedzą. Przejawia mała aktywność na zajęciach laboratoryjnych.
3,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Student wykazuje pełne zainteresowanie problematyką przedmiotu. Jest aktywny uczestnicząc w zajeciach laboratoryjnych.
4,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo kreatywnie i z zaangażowaniem odbiera przekazywane mu treści programowe przedmiotu. Jest bardzo aktywny podczas zajęć laboratoryjnych oraz przy opracowywaniu sprawozdań z odbytych ćwiczeń.