Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Komunikacja interpersonalna i praca zespołowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja interpersonalna i praca zespołowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z technicznymi, psychologicznymi i społecznymi aspektami komunikacji
C-2rozwój umiejętności poprawnej komunikacji
C-3uwrażliwienie na potrzeby i problemy drugiego człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie stylu komunikacji.3
T-A-2Prowadzenie korespondencji. Komunikacja online.3
T-A-3Komunikacja werbalna a niewerbalna.3
T-A-4Prezentacje techniczne i autoprezentacja.3
T-A-5Komunikacja wielokulturowa.3
15
wykłady
T-W-1Analiza potrzeb komunikacyjnych i umiejętności interpersonalnych.2
T-W-2Komunikacja korespondencyjna.2
T-W-3Dynamika komunikacji werbalnej i niewerbalnej.2
T-W-4Praca zespołowa i planowanie interakcji.2
T-W-5Rozumienie, ewaluacja i efektywne komunikowanie informacji technicznych.2
T-W-6Emocje w komunikacji, konflikty i negocjacje.2
T-W-7Komunikacja online i narzędzia do wspierania współpracy.2
T-W-8Komunikacja w środowisku wielokulturowym.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1realizacja zadań podczas ćwiczeń15
A-A-2przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń5
A-A-3realizacja zadań domowych5
25
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2analiza wskazanych problemów (praca własna)5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne, w tym z wykorzystaniem stanowisk komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja przygotowania do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie teoretyczne i praktyczne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A01_W01
potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej, ma podstawową wiedzę i zna podstawową terminologię wykorzystywaną w komunikacji w zespole projektowym
I_1A_W11C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A01_U01
stosuje poznane metody do rozwiązywania problemów związanych z porozumiewaniem się i pracą w grupie, prawidłowo reaguje na sytuacje konfliktowe, potrafi wyrażać się pisemnie i ustnie na poziomie akademickim, potrafi formułować opinie i prowadzić kulturalną dyskusję. Posiada umiejętność pracy w zespole
I_1A_U14, I_1A_U16, I_1A_U13C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A01_K01
jest świadomy swoich predyspozycji komunikacyjnych w wykonywaniu zadań zawodowych, wykazuje tolerancję wobec odmiennych poglądów i postaw ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe, komunikuje się z otoczeniem, wykazując kompetencje w zakresie działalności zawodowej i obywatelskiej
I_1A_K01, I_1A_K03, I_1A_K04, I_1A_K06C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_A01_W01
potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej, ma podstawową wiedzę i zna podstawową terminologię wykorzystywaną w komunikacji w zespole projektowym
2,0
3,0Student opanuje w stopniu ogólnym najważniejsze pojęcia i zasady komunikacji.
3,5Student opanuje w stopniu ogólnum pojęcia i zasady komunikacji.
4,0Student dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji.
4,5Student dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji, a także wykaże się wiedzą w zakresie terminologii projektowej.
5,0Student bardzo dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji, a także terminologię projektową.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_A01_U01
stosuje poznane metody do rozwiązywania problemów związanych z porozumiewaniem się i pracą w grupie, prawidłowo reaguje na sytuacje konfliktowe, potrafi wyrażać się pisemnie i ustnie na poziomie akademickim, potrafi formułować opinie i prowadzić kulturalną dyskusję. Posiada umiejętność pracy w zespole
2,0
3,0Student opanował metody w stopniu dostatecznym i często prawidłowo reaguje, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażanie się i wspólpracy z innymi.
3,5Student opanował metody w stopniu dostatecznym, zwykle reaguje prawidłowo, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażania się i współpracy z innymi.
4,0Student dobrze opanował metody i zwykle prawidłowo reaguje, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażania się lub współpracy z innymi.
4,5Student dobrze opanował metody i zawsze prawidłowo reaguje, w większości prawidłowo wyraża się i współpracuje z innymi.
5,0Student bardzo dobrze opanował metody i zawsze prawidłowo reaguje, wyraża się i współpracuje z innymi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_A01_K01
jest świadomy swoich predyspozycji komunikacyjnych w wykonywaniu zadań zawodowych, wykazuje tolerancję wobec odmiennych poglądów i postaw ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe, komunikuje się z otoczeniem, wykazując kompetencje w zakresie działalności zawodowej i obywatelskiej
2,0
3,0Student zdobył samoświadomość i pozostałe kompetencje na poziomie podstawowym.
3,5Student zdobył samoświadomość na poziomie podstawowym, a pozostałe kompetencje wykraczają poza poziom podstawowy.
4,0Student zdobył dobrą samoświadomość i pozostałe kompetencje na poziomie dobrym.
4,5Student zdobył wysoką samoświadomość i ma pozostałe kompetencje na poziomie dobrym.
5,0Student ma bardzo wysoką samoświadomość i bardzo dobre kompetencje komunikacyjne w każdym obszarze.

Literatura podstawowa

  1. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej., PWN, Warszawa, 2014
  2. Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka., GWP, Gdańsk, 2011
  3. Forward S., Frazier D., Szantaż emocjonalny. Jak się obronić przed manipulacją i wykorzystywaniem., GWP, Sopot, 2011
  4. Pavord E., Donnelly E., Communication and Interpersonal Skills, Lantern, Cheltenham, 2015
  5. Guffey M.E., Loewy D., Business Communication: Process and Product., South-Western College, Cincinnati, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Allen D., Getting Things Done., Penguin Books, Londyn, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie stylu komunikacji.3
T-A-2Prowadzenie korespondencji. Komunikacja online.3
T-A-3Komunikacja werbalna a niewerbalna.3
T-A-4Prezentacje techniczne i autoprezentacja.3
T-A-5Komunikacja wielokulturowa.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza potrzeb komunikacyjnych i umiejętności interpersonalnych.2
T-W-2Komunikacja korespondencyjna.2
T-W-3Dynamika komunikacji werbalnej i niewerbalnej.2
T-W-4Praca zespołowa i planowanie interakcji.2
T-W-5Rozumienie, ewaluacja i efektywne komunikowanie informacji technicznych.2
T-W-6Emocje w komunikacji, konflikty i negocjacje.2
T-W-7Komunikacja online i narzędzia do wspierania współpracy.2
T-W-8Komunikacja w środowisku wielokulturowym.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1realizacja zadań podczas ćwiczeń15
A-A-2przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń5
A-A-3realizacja zadań domowych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2analiza wskazanych problemów (praca własna)5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_A01_W01potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej, ma podstawową wiedzę i zna podstawową terminologię wykorzystywaną w komunikacji w zespole projektowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W11Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów społecznych oraz zna podstawowe zasady pracy zespołowej.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z technicznymi, psychologicznymi i społecznymi aspektami komunikacji
C-2rozwój umiejętności poprawnej komunikacji
C-3uwrażliwienie na potrzeby i problemy drugiego człowieka
Treści programoweT-W-1Analiza potrzeb komunikacyjnych i umiejętności interpersonalnych.
T-W-2Komunikacja korespondencyjna.
T-W-3Dynamika komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
T-W-4Praca zespołowa i planowanie interakcji.
T-W-5Rozumienie, ewaluacja i efektywne komunikowanie informacji technicznych.
T-W-6Emocje w komunikacji, konflikty i negocjacje.
T-W-7Komunikacja online i narzędzia do wspierania współpracy.
T-W-8Komunikacja w środowisku wielokulturowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja przygotowania do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie teoretyczne i praktyczne
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanuje w stopniu ogólnym najważniejsze pojęcia i zasady komunikacji.
3,5Student opanuje w stopniu ogólnum pojęcia i zasady komunikacji.
4,0Student dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji.
4,5Student dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji, a także wykaże się wiedzą w zakresie terminologii projektowej.
5,0Student bardzo dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji, a także terminologię projektową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_A01_U01stosuje poznane metody do rozwiązywania problemów związanych z porozumiewaniem się i pracą w grupie, prawidłowo reaguje na sytuacje konfliktowe, potrafi wyrażać się pisemnie i ustnie na poziomie akademickim, potrafi formułować opinie i prowadzić kulturalną dyskusję. Posiada umiejętność pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U14W dyskusji potrafi w sposób konstruktywny wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników.
I_1A_U16Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych – zespołowych i indywidualnych. Przy planowaniu i realizacji projektów informatycznych potrafi zastosować podstawowe metodyki zarządzania projektami informatycznymi.
I_1A_U13Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym, zarówno polskim jak i angielskim, w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując współczesne środki komunikacji.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z technicznymi, psychologicznymi i społecznymi aspektami komunikacji
C-2rozwój umiejętności poprawnej komunikacji
C-3uwrażliwienie na potrzeby i problemy drugiego człowieka
Treści programoweT-A-1Rozpoznawanie stylu komunikacji.
T-A-3Komunikacja werbalna a niewerbalna.
T-A-4Prezentacje techniczne i autoprezentacja.
T-A-5Komunikacja wielokulturowa.
T-A-2Prowadzenie korespondencji. Komunikacja online.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, w tym z wykorzystaniem stanowisk komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja przygotowania do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie teoretyczne i praktyczne
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował metody w stopniu dostatecznym i często prawidłowo reaguje, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażanie się i wspólpracy z innymi.
3,5Student opanował metody w stopniu dostatecznym, zwykle reaguje prawidłowo, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażania się i współpracy z innymi.
4,0Student dobrze opanował metody i zwykle prawidłowo reaguje, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażania się lub współpracy z innymi.
4,5Student dobrze opanował metody i zawsze prawidłowo reaguje, w większości prawidłowo wyraża się i współpracuje z innymi.
5,0Student bardzo dobrze opanował metody i zawsze prawidłowo reaguje, wyraża się i współpracuje z innymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_A01_K01jest świadomy swoich predyspozycji komunikacyjnych w wykonywaniu zadań zawodowych, wykazuje tolerancję wobec odmiennych poglądów i postaw ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe, komunikuje się z otoczeniem, wykazując kompetencje w zakresie działalności zawodowej i obywatelskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01Potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę informatyczną oraz dostrzega dynamikę jej zmian.
I_1A_K03Ma kompetencje w zakresie stosowania w życiu i kształtowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, i tolerancji oraz otwartości i współpracy w tym w środowiskach wielokulturowych, rozumie korzyści wynikające z mobilności.
I_1A_K04Ma kompetencje do podejmowania działań na rzecz upowszechniania wiedzy na temat właściwego wykorzystywania nowych technologii i szerzenia idei społeczeństwa informacyjnego.
I_1A_K06Jest świadomy społecznego i zawodowego kontekstu informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych, odpowiedzialnie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki w życiu zawodowym i codziennym.
Cel przedmiotuC-2rozwój umiejętności poprawnej komunikacji
C-3uwrażliwienie na potrzeby i problemy drugiego człowieka
Treści programoweT-W-1Analiza potrzeb komunikacyjnych i umiejętności interpersonalnych.
T-W-2Komunikacja korespondencyjna.
T-W-3Dynamika komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
T-W-4Praca zespołowa i planowanie interakcji.
T-W-5Rozumienie, ewaluacja i efektywne komunikowanie informacji technicznych.
T-W-6Emocje w komunikacji, konflikty i negocjacje.
T-W-7Komunikacja online i narzędzia do wspierania współpracy.
T-W-8Komunikacja w środowisku wielokulturowym.
T-A-1Rozpoznawanie stylu komunikacji.
T-A-3Komunikacja werbalna a niewerbalna.
T-A-4Prezentacje techniczne i autoprezentacja.
T-A-5Komunikacja wielokulturowa.
T-A-2Prowadzenie korespondencji. Komunikacja online.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, w tym z wykorzystaniem stanowisk komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja przygotowania do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie teoretyczne i praktyczne
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdobył samoświadomość i pozostałe kompetencje na poziomie podstawowym.
3,5Student zdobył samoświadomość na poziomie podstawowym, a pozostałe kompetencje wykraczają poza poziom podstawowy.
4,0Student zdobył dobrą samoświadomość i pozostałe kompetencje na poziomie dobrym.
4,5Student zdobył wysoką samoświadomość i ma pozostałe kompetencje na poziomie dobrym.
5,0Student ma bardzo wysoką samoświadomość i bardzo dobre kompetencje komunikacyjne w każdym obszarze.